تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/12/17 - 09:05
کد خبر: 388096

ضرورت مشارکت بیشتر سازمان‌های فرهنگی جهت جریان‌سازی در موضوع فداکاری

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با تأکید بر ضرورت مشارکت بیشتر دیگر سازمان‌های فرهنگی جهت جریان‌سازی با موضوع فداکاری و ایثار در فضای دانشجویی گفت: این ظرفیت در فضای دانشجویی کشور وجود دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، «عیسی علیزاده» معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی امروز در نشست خبری دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران به همراه «جمال رحیمیان» دبیر دهمین آیین که به صورت نیمه حضوری در محل سازمان جهاد دانشگاهی تهران برگزار شد، اظهار کرد: موضوع فداکاری نباید تنها به آیین اعطای تندیس فداکاری منحصر شود و برای ایجاد یک جریان فرهنگ‌ساز مشارکت دیگر بخش‌های فرهنگی نیاز است.

وی با اشاره به برنامه‌هایی چون برنامه کتاب سال و پایان‌نامه سال با موضوع فداکاری افزود: باید برنامه‌های متناظری که همپوشانی و تعامل لازم را با هدف جریان‌سازی دارد تعریف شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی از ویژگی‌های برنامه‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی را مسأله‌محور بودن آن برشمرد و افزود: ابزارهای جهاد دانشگاهی در اطلاع‌رسانی و نظرسنجی(ایسنا، ایکنا و ایسپا) سبب شده تا این نهاد زودتر از نیاز جامعه و نسل جوان اطلاع حاصل کند.

علیزاده آیین اعطای تندیس را از موضوعات مسأله‌محور فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: ایثار و فداکاری از موضوعات مورد قبول در همه جوامع و ادیان و همواره مورد احترام و توجه جوانان است از این‌رو اهمیت دادن به این موضوع در حرکت جامعه به سوی اخلاقی شدن کمک می‌کند.

وی تداوم این برنامه را ناشی از اهتمام دبیرخانه و معاونت فرهنگی به این موضوع برشمرد و افزود: برای جریان‌سازی این موضوع  باید به صورت مشارکتی و با حضور همه نهادهای مرتبط اقدام شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: نتایج تحقیقات حاکی از آن است که یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که در سال‌های اخیر جایگزین فعالیت‌های فرهنگی صرف شده است فعالیت‌های اجتماعی است از این رو تندیس فداکاری اهمیت فراوانی خواهد یافت.

علیزاده با تقدیر از دست‌اندرکاران آیین در برگزاری هر چه بهتر آن در ادامه بین‌بخشی  بودن این رویداد فرهنگی را از ویژگی‌های بارز دانست و گفت: می‌توان گفت این آیین از تعاملی‌ترین و مشارکتی‌ترین برنامه‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی است که امسال دبیرخانه نسبت به آن اهتمام ویژه‌‌ای داشته است.

وی در ضمن تشکیل باشگاه دانشجویان فداکار و استفاده از ظرفیت‌های آنان را پیشنهاد و ادامه داد: تعریف برنامه‌های متعدد رونمایی از کتاب، مستندسازی تجربیات و نشست‌های متعدد در طول سال و .... با موضوع فداکاری را باید در دستور کار قرار داد تا موضوع ایثار و فداکاری صرفاً به تندیس فداکاری منحصر نشود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مهم‌ترین نکته را انتخاب صحیح دانشجویان فداکار برشمرد و افزود: فداکاری با گمنامی عجین شده است و شاید بهترین کار دبیرخانه و نهادهای مشارکت‌کننده شناسایی صحیح دانشجویان و گروه‌های دانشجویی فداکار است.

علیزاده با تأکید بر ضرورت تلاش در جهت اختصاص امتیازاتی به تندیس فداکاری جهت قایل شدن آن امتیازات به دانشجویان دارنده تندیس گفت: این امتیازات می‌تواند آموزشی، اشتغال و یا فرهنگی باشد.

وی با تشکر از رسانه‌هایی که به نوعی در ترویج فرهنگ فداکاری فعالانه نقش ایفا کرده‌اند، افزود: در اینجا از همه نهادهای فرهنگی می‌خواهم تا در جهت جریان‌سازی این فرهنگ والا کوشا باشند نشان دادن مسایل ارزشی چون ایثار و اخلاق راه‌های مختلف دارد که عنصر اصلی آن فداکاری است.

تقدیر از 80 دانشجو و گروه دانشجویی فعال در حوزه کرونا در دهمین دوره آیین تندیس فداکاری
در ادامه این نشست «جمال رحیمیان» دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران از تقدیر 80 دانشجو و گروه دانشجویی فعال در حوزه کرونا در دهمین دوره آیین خبر داد و گفت: دهمین آیین تندیس فداکاری با توجه به جو سنگین کرونایی حاکم در کشور در شهریور ماه امسال کلید خورد و با توجه به کاهش ساعت حضور کاری همکاران روند کار با کندی پیش می‌رفت.
وی ادامه داد: اما با حمایت‌ها و همراهی‌های همه سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با وجود همه سختی‌ها مراحل پیش رفت.

دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران از ویژگی‌های متمایز این دوره را تشکیل شورای‌عالی آیین به ریاست دکتر طیبی رییس جهاد دانشگاهی و با حضور و مشارکت معاونان وزرا و سازمان‌ها دانست و خاطرنشان کرد: البته شورای سیاستگذاری هم در سطح مدیران کل فرهنگی و اجتماعی سازمان‌ها و نهادهای مشارکت‌کننده تشکیل شد.

رحیمیان با بیان این‌که در این دوره برخی سازمان‌های دیگر(مرتبط با سلامت) به دبیرخانه ملحق شدند، افزود: از آن جمله سازمان نظام پزشکی، سازمان نظام پرستاری و درخواست از ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و ... بود.

وی با اشاره به تشکیل 8 جلسه مفصل از کمیته انتخاب و کارشناسان برای انتخاب دانشجو و یا گروه‌های دانشجویی فداکار گفت: تاکنون 72 دانشجو و گروه دانشجویی فداکار شناسایی و تایید شده‌اند که از این تعداد 13 گروه دانشجویی حضور دارند و به نظر می‌رسد با تشکیل آخرین جلسه کمیته انتخاب شمار دانشجویان و گروه‌های دانشجویی از این میزان هم افزایش یابد.

دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران تصریح کرد: از زمان اعلام فراخوان تا مهلت تعیین شده بیش از 150 دانشجو و گروه دانشجویی در سامانه تندیس ثبت‌نام کردند البته برخی دیگر از دانشجویان توسط سازمان‌های مشارکت‌کننده معرفی شدند.

رحیمیان از برگزاری اختتامیه دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران در روز چهارشنبه 20 اسفندماه به صورت نیمه‌حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد و گفت: مکان برگزاری دهمین آیین تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران با گنجایش 700 نفر است که امسال کمتر از 100 نفر در این سالن حضور خواهند داشت.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top