تاریخ انتشار: شنبه 1399/12/23 - 09:56
کد خبر: 388699

زلزله‌زدگان سی‌سخت غرق در مشکلات ریز و درشت

در شهر ۵ هزار نفری سی‌سخت برخی هم به واسطه کار و شغلی که داشته‌اند به این شهر مهاجرت کرده‌‌اند و اکنون مستاجر این شهر هستند که با زلزله وضعیت آن‌ها نسبت به مالکین بسیار بدتر و مبهم است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، شهر توریستی سی‌سخت همان شهری که سالانه در فصول مختلف سال صدها هزار گردشگر و مسافر از اقصی نقاط کشور به آن سفر می کردند و خاطرات شیرینی از این شهر کوچک و زیبا آرمیده در دامنه دنا یا به قول توریست‌ها همان آلپ ایران داشتند به یکباره در زلزله اواخر شب ۲۹ بهمن سال ۹۹ با زلزله ۵.۶ ریشتری فرو ریخت.

زلزله‌ای که برای سی‌سخت چیزی باقی نگذاشت و البته جای شکرگزاری دارد که در این زلزله با چنین حجم بالا از خسارات اما تلفات جانی نداشت و از این بابت سی‌سختی‌ها روز و شب خدا را شاکرند.

زلزله ۵.۶ ریشتری پیام‌ معناداری برای مردم و مسئولان داشت از آن جهت که در همه این سال‌ها مردم سی‌سخت در خانه‌هایی زندگی می‌کردند که پایه‌های سست و لرزانی داشت و خدا می‌داند اگر زلزله ۲۹ بهمن کمی قدرت بیشتری داشت چه مصیبتی در این شهر و روستاهای اطراف به بار می‌آورد.

اما پیام زلزله سی‌سخت به مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد در وهله اول این بود که برای رویارویی با بحران‌ها همیشه آماده باشند مسئولانی که متاسفانه از حادثه سقوط هواپیما درس نگرفتند و در سیل و زلزله سال‌های اخیر آبدیده نشدند.

بی تدبیری و بی‌برنامگی مسئولان چنان شد که در توزیع چادر به نام و پیشینه شهر فرهنگی و عالم‌پرور سی‌سخت خدشه وارد شد و اکنون نیز به همان دلیل بی تدبیری در توزیع کانکس با مشکل روبرو شده‌ا‌ند.

اما مردم شهر سی‌سخت مردمی ناسپاس نیستند و هرگاه که با آن‌ها همکلام شده‌ایم قدردان خدمات و کمک‌های نظام و دولت جمهوری اسلامی بوده‌ا‌ند و خیران و نیکوکاران و مسئولان پای کار را شب و روز دعا می‌کنند.

این روزها دست‌های مهربانی زیادی در سی‌سخت مشغول به خدمت هستند و بر سر هر کوی و برزن به روشنی این دست‌های مهربانی دیده می‌شوند آن‌هایی که قلبشان در سختی‌ها برای هم وطنانشان می‌تپد.

بر همین اساس برای پی بردن به مشکلات مردم شهر سی‌سخت به میان آن‌ها رفتیم و از مشکلات کنونی پرسیدیم که از مسئولان درخواست داشتند در این روزهای منتهی به شب عید بیشتر در کنار مردم شهر زلزله‌زده و سختی‌کشیده سی‌سخت باشند.

سر مستاجرهای بی‌نوا در زلزله سی‌سخت بی‌کلاه ماند

در شهر ۵ هزار نفری سی‌سخت برخی هم به واسطه کار و شغلی که داشته‌اند به این شهر مهاجرت کرده‌‌اند و اکنون مستاجر این شهر هستند که با زلزله وضعیت آن‌ها نسبت به مالکین بسیار بدتر و مبهم است.

آن‌ها می‌گویند وقتی خانه تخریب شده و وسایل ما هم به کل از بین رفته انتظار داریم که  نسبت به پرداخت وام ۲۰ میلیون تومانی اجاره منزل و یا خرید کانکس ما را هم فراموش نکنید.

آن‌ها می‌گویند همان گونه که اسمش پیداست ما مستاجر و آن‌ها مالک هستند بی‌شک آن‌هایی که مالک بوده مشکل کمتری دارند و باید مسئولان هنگام برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کمی هم به فکر ما می‌بودند.

اما مشکلات سرویس بهداشتی و حمام نیز از جمله مشکلات عمده‌ای است که اغلب زلزله‌زدگان سی‌سخت از چنین وضعیتی گلایه‌مند بودند و از مسئولان درخواست داشتند که برای رفع این مشکل تدبیر و چاره‌ای داشته باشند بعضی از زلزله‌زدگان می‌گفتند دو هفته‌ای هست که به دلیل وجود چنین مشکلی استحمام نداشته‌‌اند.

مسئولان برای شب عید مردم سختی کشیده سی‌سخت چه برنامه‌ای دارند؟

صدای پای عید و سال نو به گوش می‌رسد و مردم شهر سی‌سخت که تا پیش از این سال‌های سال خوش و خرم در کنار سفره‌های هفت سین خود روزهای خوش و خرمی را سپری می‌کردند امسال روزگار سختی را در آستانه سال نو سپری می‌کنند آن‌ها از مسئولان التماس دعا داشتند که شب عیدی آن‌ها را فراموش نکنند.

بسته‌های ویژه شب عید برای شاد کردن دل کودکان سی‌سختی تدارک ببینند همچنین میوه شب عید که این روزها در تلویزیون و رسانه‌ها از آن گفته می‌شود را برای مردم زلزله‌زده سی‌سخت در نظر بگیرند.

ما را در سرما و باران به امان خدا رها نکنید

شهر سی‌سخت که در دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده دنا قرار گرفته یکی از سردترین شهرهای ایران در زمستان و ماه‌های اولیه بهار به شمار می رود در حالی که نواحی و مناطق داخلی کشور از هم اکنون شاهد گرم شدن و بالا رفتن دما هستند اما تا دو ماه بعد از عید نیز سی‌سخت همچنان شهری زمستانی است که امکان بارش برف نیز وجود دارد.

مردم شهر سی‌سخت از مسئولان انتظار دارند که آن‌ها را با باران و برف و مصوباتی که داشته‌‌اند تنها نگذارند و در روزهای سرد و برف و بارانی به کمپ‌ها و چادرهای زلزله زدگان سرکشی کنند و مشکلات آن‌ها را دریابند.

مشکلات مردم زلزله‌زده شهر سی‌سخت یکی دو تا نیست بلکه با مشکلات ریز و درشت بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و از مسئولان توقع دارند که در این شرایط سخت آن‌ها را بیشتر دریابند باغات شهر سی‌سخت که این روزها باید برای ثمردهی در سال آینده آماد شوند همچنان بلاتکلیف مانده‌اند مسئولان نباید تنها به توزیع بسته‌های غذایی و چند خدمت محدود دیگر بسنده کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
آمریکا اتهامات جنایی و تحریمی علیه ۴ ایرانی را علنی کرد
احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد
اطلاعیه استقلال؛ بازی ما بدون تماشاگر است
تبرئه استقلال از شکایت ۴۲ میلیاردی یک ایجنت
امشب آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
همخوانی کارگران در حضور رهبرانقلاب +فیلم
تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
پیام کارگران هفت تپه به رهبر انقلاب +عکس
گزارش تصویری/ دیدار کارگران با رهبر انقلاب
دیدار کارگران با رهبر انقلاب
ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید آغاز شد
رییسی با استقبال نخست‌وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top