تاریخ انتشار: شنبه 1399/12/30 - 11:47
کد خبر: 389505

فعالیت‌های دانشجویی به محاق رفته است

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی، خواستار توجه جدی به اسناد بالادستی و جذب نیروهای جوان و باانگیزه در دانشگاه‌ها با هدف تقویت بنیه علمی کشور و تجاری سازی آن شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ غلامرضا خواجه سروی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تاکید امام راحل و مقام معظم رهبری بر نقش بی‌بدیل دانشگاه‌ها در کشور گفت: امام خمینی (ره) فرموده بودند دانشگاه کارخانه انسان سازی است و مقام معظم رهبری نیز در سال‌های گذشته بر نقش دانشگاه‌ها برای تحقق نهضت نرم افزاری، تقویت حرکت علمی کشور و حرکت در مرزهای دانش سخن گفته‌اند. اما از آنجا که در سال‌های اخیر دانشگاه‌ها به مانند گذشته، شکل دهنده و طراح حرکت‌های تأثیرگذار در سطح کشور نبوده‌اند، ایشان نیز چندان بر اهمیت وزارت علوم در پیشرفت کشور تاکید نکرده‌اند و این امر باید مورد توجه همه ما قرار بگیرد. در گذشته دانشگاه‌ها صنعت هسته‌ای و ماهواره‌ای کشور را راه اندازی کردند یا داروهای نوظهور و انواع واکسن‌ها را تولید کردند. اما در حال حاضر تنها شاهد تداوم برخی ابتکار عمل‌های گذشته هستیم و در این دولت کمتر حرکت علمی جدید و خلاقانه‌ای در دانشگاه‌ها شکل گرفته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اسبق وزارت علوم افزود: نظام جمهوری اسلامی همیشه به مجموعه دستگاه علمی کشور اهمیت جدی داده و این موضوع در اسناد بالادستی هم محرز و مشخص است. نقشه جامع علمی کشور نیز با عنایت به همین مساله تنظیم شده و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بر این امر صحه گذاشته است.

خواجه سروی تصریح کرد: برخی از دولت‌ها به دانشگاه‌ها خیلی اهمیت می‌دادند و بودجه و امکانات آنها و نیز روند جذب هیأت علمی جوان و باانگیزه و متعهد را رونق دادند، ولی در دولت کنونی وزارت علوم به اندازه کافی مورد توجه نبوده و خیلی از دستاوردهای قبلی از بین رفته است. تأثیر آفرینی عملیاتی مقالات علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها کاهش یافته و قراردادهای وزارت علوم با وزارتخانه‌هایی همچون دفاع و صنعت، معدن و تجارت در حد گذشته نیست.

وی افزود: در حوزه فرهنگی نیز در این دوره اتفاق خاصی در دانشگاه‌ها نیفتاده و شاهد پس رفت هستیم. فعالیت‌های دانشجویی نیز در این دوره به محاق رفته است. اگر چه در یک سال اخیر شاهد شیوع ویروس کرونا بوده‌ایم، اما در همین شرایط نیز باید مشوق‌هایی برای اساتید و دانشجویان ارائه می‌شد تا عرصه فرهنگ در دانشگاه‌ها مغفول نماند و از ظرفیت فضای مجازی به شکلی گسترده‌تر استفاده می‌شد. بی توجهی به ضوابط و مقررات در زمینه معرفی اساتید نمونه، پروبال دادن به اساتید نزدیک به یک جناح سیاسی و بی توجهی به سوابق و کارکردهای هر یک از آنها نیز مزید بر علت شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، بازگشت به اسناد بالادستی و رعایت جدی آنها، جذب نیروهای جوان، متخصص و متعهد به عنوان هیأت علمی، تقویت پایگاه‌های استنادی علمی در داخل کشور و تقویت ارتباطات علمی در سطح بین‌المللی را از جمله راهکارهای تقویت جایگاه علمی و دانشگاه‌های کشور دانست و افزود: در این دوره به جای تقویت ارتباطات علمی با جهان فقط شاهد سفرهای خارجی مکرر مدیران وزارت علوم و رؤسای دانشگاه‌ها به کشورهای مختلف جهان بوده‌ایم و معلوم نیست تحمیل این هزینه‌ها به بیت‌المال چه دستاوردی داشته است. این سفرهای خارجی بدون نتیجه بوده و ما نباید اعزام دانشجو را به خارج از کشور متوقف می‌کردیم و باید با دانشگاه‌های مهم جهان تبادل استاد و دانشجو داشته باشیم. در داخل کشور هم دانشگاه‌ها باید بر اساس نیازهای کشور، منطقه و جهان رده بندی شده و بین آنها تقسیم کار شود. دانشگاه‌ها نباید بی هدف باشند و باید به سمت تولید علم هدفمند با قابلیت تجاری سازی حرکت کنیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top