تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/01/03 - 01:43
کد خبر: 389709

همتی: دستور غیرقانونی رئیس جمهور را اجرا نمی‌کنم

همتی: دستور غیرقانونی رئیس جمهور را اجرا نمی‌کنم

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه اهل پارتی بازی نیست گفت: هیچ توصیه و درخواستی خارج از قانون را قبول نمی کند حتی اگر دستور رئیس جمهور باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از اقتصادنیوز، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی با مرور شرایط سخت اقتصادی چندسال اخیر گفت: از سه سال گذشته که فشار حداکثری بر اقتصاد کشور اعمال شده است بانک مرکزی با تمام توان و با مدیریت صحیح، منابع محدود ارزی کشور را مدیریت کرد و نیازهای ارزی را پاسخگو بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی در گفت و گو با شبکه خبر با اشاره به اینکه در شرایط سخت کنونی و توقعات مسئولان کلید دار خزانه بودن سخت است گفت: اما بانک مرکزی با توجه به ذخایر طوری برنامه ریزی می کند که کمترین فشار به مردم بیاید.

در پاسخ به سئوالی درباره التماس دعای مسئولان درباره ارز گفت: مسئولان هم درباره ارز و هم درباره ریال از ما درخواست زیادی دارند اما باید به محدودیت‌های ارزی ونیز مضرات بسط ریال توجه شود؛ البته این انتظار ارزی نیز از زمانی که منابع ارزی فراوان بوده است و بانک مرکزی سالانه بیش از ۵۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته، ایجاد شده است و این محلِ انتقاد است.

او با اشاره به اینکه در دوره ای درآمد ارزی بانک مرکزی سالانه 50 میلیارد دلار بوده است: گفت متاسفانه در این دوره ارزپاشی انجام شده و اثر خود را ذخایر گذاشته است. ذخایر ارزی بانک مرکزی باید بیش از رقم کنونی می بود که به دلیل گشاده دستی ها رخ نداده است.

او با اشاره به اینکه تخصیص ارز در بانک مرکزی سیستمی شده است گفت: در حال حاضر تخصیص ارز دست فرد نیست و به صورت سامانه ای  و بر اساس اولویت های یک، دو و سه  از سوی وزارت صمت، بهداشت و جهاد کشاورزی انجام می شود و مسئولان می دانند در این فرایند دستور من هم اثری ندارد.

همتی تاکید دارد با سفارش و دستور کسی تصمیم خود را عوض نمی کند اظهار کرد: حتی اگر رئیس جمهور دستور ی بدهد که در چارچوب قانون نباشد این دستور را اجرا نخواهد کرد.

به گفته او کنترل نقدینگی، سیاستگذاری نوین پولی ، راه اندازی وتوسعه  سامانه های پرداخت الکترونیک و مدیریت درست منابع محدود ارزی از مهم‌ترین اقدامات بانک مرکزی در سال گذشته بوده است که با تلاش فروان به دست آمده است.

او به به مردم اطمینان داد که برای سخت ترین شرایط نیز بانک مرکزی آمادگی کامل دارد.

همتی با بیان اینکه درآمد ارزی کشور در سال ٩٩ نسبت به سال ۹۸ یک نهم شده است، افزود: اما علیرغم این محدودیت به دلیل مدیریت صحیح منابع، نقشه و توطئه دشمن به منظور فروپاشی اقتصاد به شکست انجامید ومهمترین خبری که اخر سال ۹۹ شنیدم اعتراف نماینده امریکا به شکست فشارحداکثری بود.

 رئیس کل بانک مرکزی با تشکر از پرسنل خدوم شبکه بانکی در دوران کرونا و سایر اوقات سخت تاکید کرد مسئولان بانکها باید حداکثرمدیریت ونظارت  را برای ارائه خدمات بهتر به مردم در این شرایط به عمل اورند.

وی گفت: اولین دستاورد و خدمت شایان، سیاست گذاری نوین بانک مرکزی است که نمونه ی آن عملیات بازار باز است و به صورت وسیع عملیاتی شده است.

دوم راه اندازی سامانه های پرداخت الکترونیکی بوده است که روزانه ۱۵۰ میلیون تراکنش شتاب و ۴٠٠ میلیون تراکنش بین بانکی و درون بانکی بر این اساس انجام می گیرد. ومبلغ روزانه تراکنش شتاب به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.سوم مدیریت درست منابع  محدود ارزی با توجه به تقاضای گسترده بوده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top