تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/01/03 - 11:30
کد خبر: 389756

تلخ و شیرین دانشگاه در سالی که گذشت// اردیبهشت ۹۹

از مواضع تند و تیز تشکل‌های دانشجویی تا حواشی دستگیری دو دانشجوی دانشگاه شریف

از مواضع تند و تیز تشکل‌های دانشجویی تا حواشی دستگیری دو دانشجوی دانشگاه شریف

در سالی که گذشت بسیاری از دانشجویان «حس» زیبای در دانشگاه بودن را نداشتند و بسیاری از خاطرات زندگی یک دانشجو شکل نگرفت. در ادامه سعی شده در ایام نوروز مهم ترین اخبار سال گذشته در هر ماه به مرور گذاشته شود.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سال ۹۹ با تمام تلخ و شیرینی هایش به پایان رسید سالی که ابتدا تا انتهایش با یک مهمان دردسرساز همراه بود و بسیاری از مردم این سرزمین و از جمله قشر دانشجو را به کام مرگ کشاند. این مهمان به راحت ترین شکل ممکن اصر خود را بر زندگی یک دانشجو گذاشت که میتوان گفت بعد از تعطیلی دوساله دانشگاه ها در «انقلاب فرهنگی» در تاریخ این کشور هیچگاه عاملی باعث تعطیلی دانشگاه ها به این مدت نشده بود.

به هر حال در سالی که گذشت بسیاری از دانشجویان «حس» زیبای در دانشگاه بودن را نداشتند و بسیاری از خاطرات زندگی یک دانشجو شکل نگرفت. در ادامه سعی شده در ایام نوروز مهم ترین اخبار سال گذشته در هر ماه به مرور گذاشته شود.

اردیبهشت و خرداد۹۹

تلخ و شیرین دانشگاه در سالی که گذشت// فروردین ۹۹

1- اولویت‌ها و انتظارات یک اتحادیه دانشجویی از مجلس یازدهم
اولین فضاسازی دانشجویی در اردیبهشت ماه مسئله انتخابات مجلس بود، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور در نامه ای خطاب به نمایندگان منتخب مردم در مجلس یازدهم اولویت ها و انتظارات از مجلس آتی را مطرح کرد. در بخشی از این نامه آمده است: علی رغم انتقادات جدی به جریان اصولگرایی در فضای عمومی نوعی چسبندگی نانوشته میان منتخبان مجلس یازدهم و جریان انقلابی وجود دارد. از این رو کارآمدی مجلس یازدهم حیثیت نظام اسلامی و اعتبار جریان انقلابی را تحت الشعاع قرار خواهد داد.(اینجــا)

2- انتظار حضور ائمه جمعه در رسانه‌های جمعی را داریم
دفتر تحکیم وحدت نیز در همان روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه نیز در نامه ای خطاب به خطیبان نماز جمعه تهران خواستار حضور ائمه جمعه در رسانه های جمعی شدند. در بخشی از این نامه آمده است: ما شاهد حضور خطیبان نماز جمعه در شبکه‌های استانی در ساعات مقرر برگزاری نماز جمعه و انتشار الکترونیکی خطبه‌ها در شهرستانهای ایران اسلامی بوده‌ایم و انتظار از خطیبان نمازجمعه تهران ،به عنوان سکان‌داران بزرگترین و به زعم ما مهمترین تریبون عبادی سیاسی جهان اسلام،چنین میرود تا به این موج بصیرت‌آفرین بپیوندند که درحال حاضر وقت سکوت نیست چراکه سکوت خواص از سوی معاندین به غلط،انفعال معنی میشود.(اینجا)

3- ۶ دستورالعمل وزارت علوم برای برگزاری امتحانات پایان ترم ۹۹-۹۸
معاونت آموزشی وزارت علوم در اطلاعیه‌ای، چگونگی برگزاری امتحانات پایان نیمسال دوم ۱۳۹۹-۱۳۹۸ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را اعلام کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده بود: در صورت تصویب و ابلاغ ستاد ملّی مبارزه با کرونا، مبنی بر امکان حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، با بررسی همه جوانب و به ویژه با تأکید بر حفظ سلامتی دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارشناسان، برگزاری آزمون به روش حضوری امکان‌پذیر خواهد بود. در آن‌صورت، برگزاری آزمون حضوری بر اساس تقویم نیمسال جاری یا با تمدید زمان پایان نیمسال تحصیلی در اولویت خواهد بود.(اینجــا)

4- صداوسیما را نه رئیس صداوسیما مدیریت می‌کند و نه مدیران شبکه‌ها
جنبش عدالتخواه دانشجویی در بیانیه ای که ابتدای اردیبهشت ماه منتشر کرد، انتقادات تندی نسبت به وضعیت صدا و سیما مطرح کرد، در بخشی از این بیانیه آمده است: به باور ما باید در این نحوه سیاست گذاری در صداوسیما به طور جدی بازنگری شود؛ سازمان صداوسیما باید دست از سلبریتی بازی بردارد و در عوض به معرفی الگو‌های نابی اهتمام ورزد که در شان خانواده ایرانی هستند. از زندگی شهدای دفاع مقدس، شهدای هسته‌ای و مدافعان حرم گرفته تازندگی نخبگان علمی کشور، سخت کوشان و کارآفرینان و... که همگی سرشار از داستان‌های جذابی است که قطعا از اخبار ازدواج و یا بارداری فلان سلبریتی سودمندتر است.(اینجــا)

5- آقای علی عسگری شفافیت را در ساختار صدا و سیما محقق کنید
دفتر تحکیم وحدت نیز یکی دیگر از تشکل هایی بود که در اردیبهشت انتقادات تندی نسبت به صدا و سیما مطرح کرد، در بخشی از نامه این تشکل دانشجویی خطاب به رئیس این مجموعه آمده است: .بی توجهی و اهمال در اجرای قوانین مصوب باعث ایجاد چنین مشکلاتی شده که هر روز باعث تخریب جدی وجهه رسانه ملی جمهوری اسلامی می شود، عامل حل این مسائل محقق کردن شفافیت در ساختار صدا و سیما می باشد. براساس بند ب ماده ۳ قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، صداوسیما مکلف است متن قراردادها، معاملات و… که در بند مذکور موجود است را در پایگاه اطلاعات وارد نماید. این پایگاه از چند سال پیش توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور راه‌اندازی شده و امکان بارگذاری متن قراردادهای موضوع این بند نیز فراهم شده است. اما متاسفانه اقدامی از ناحیه ی سازمان برای بارگذاری قراردادها صورت نگرفته، حال آنکه رسانه ی ملی برای اینکه دیده بان شفافیت باشد، موظف است از قواعد شفافیت پیروی کرده و ابتدائا اصلاح را از خود شروع کند.(اینجـا)

6- شرایط حذف یا تخفیف شهریه ۹ دانشگاه
مسئله شهریه ها یکی دیگر از مسائل مطرح شده در اردیبهشت ماه سال گذشته بود، خبرنامه دانشجویان ایران در آن زمان با انتشار گزارشی به چگونگی تخفیف یا محاسبه شهریه دانشگاه ها در ایام کرونا پرداخته بود.(اینجــا)

7- سلامت دانشجو و خانواده‌اش بازیچه نیست
تعویق آزمون دکتری و کارشناسی ارشد نیز یکی از چالش های اردیبهشت ماه سال گذشته بود، داوطلبین آزمون های ارشد و دکتری وزارت علوم با گذشت دو ماه از شیوع کرونا در کشور و مشخص نبودن زمان نزولی شدن این ویروس، خواهان تعویق مجدد کنکور دکتری و کارشناسی ارشد سال ۹۹ هستند؛ احتمالی که باعث شده داوطلبین این آزمون ها روی به پویش ها و فشارهای مجازی برای به تعویق انداختن آزمون ها بیاورند.(اینجــا)

8- ادامه اعتراضات دامنه‌دار دانشجویان علوم تغذیه در فضای مجازی
یکی دیگر از حواشی اردیبهشت ماه سال گذشته اعتراضات دامنه‌دار دانشجویان علوم تغذیه در فضای مجازی بود. در این خبر آمده است: پس از آن که سند آمایش سرزمین رشته علوم تغذیه منتشر شده که حواشی بسیاری را دربرداشته ‌است و دانشجویان رشته های علوم تغذیه معتقدند تصمیمات این سند گفتمان «پزشک‌سالاری» را در کشور ترویج می‌‌دهد. همین موضوع باعث راه اندازی پویش ها و هشتگ های مجازی و اعتراضی دانشجویان علوم نغذیه شد.(اینجــا)

9- ۱۶ مطالبه جنبش عدالتخواه دانشجویی از دستگاه قضا
جنبش عدالتخواه دانشجویی پیرامون آسیب شناسی قوه قضائیه و ارائه مطالبات بیانیه ای را صادر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: یکی از اتفاقات خوب در دستگاه قضا؛ تنظیم و ابلاغ دستورالعمل مشارکت و تعامل با نهاد های مردمی است، لذا پیشنهاد می شود دستگاه قضا در تشکیل گروه‌های مردمی به ویژه کارگران شرکت‌ها، معادن و ... فعالانه عمل نماید که جنبش عدالتخواه نیز در این زمنیه می تواند بسیاری از این گروه‌ها را به دستگاه قضا جهت همکاری و پیگیری مطالباتشان معرفی نماید.(اینجــا)

10- ماجرای حمایت تشکل‌های یکبارمصرف از دو عضو رابط با منافقین
و اما آخرین حاشیه های اردیبهشت ماه سال گذشته دستگیری دو تن از دانشجویان دانشگاه شریف به جرم بمب گذاری بود. در متن این خبر آمده است: در ایامی که به دلیل همه گیری ویروس منحوس کرونا مردم کشورمان علاوه بر جنگ با ویروس خطرناک و مقابله در مقابل تحریم های ظالمانه، شاهد از دست دادن عزیزانشان بودند،چند تن از دانشجویان دانشگاه شریف با ارتباط با رذل ترین دشنمان مردم ایران«منافقین» مشغول فعالیت های سری و خطرناک بودند تا از ایام تلخ کرونا هم سوء استفاده کرده و به مردم و مملکت ضربه بزنند.

بنا به گفته غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه (در نشست خبری 16 اردیبهشت) در پاسخ به سوالی درباره بازداشت دو تن از دانشجویانی که به تازگی دستگیر و خبر آن نیز منتشر شده است گفت: «این افراد متاسفانه به گروه‌های ضد انقلاب به ویژه گروهک تروریستی منافقین وصل شده بودند و ارتباطاتی با آنها برقرار کرده بودند و تحت تعلیمات این گروهک به دنبال انجام اقدامات خرابکارانه در کشور بودند و یکسری اقدامات ایذایی نیز انجام داده بودند. در بازرسی از منازل آنها اقلام انفجاری کشف شد و ما به این موضوعات کار داریم. این توطئه دشمن بود که می‌خواستند در این شرایط کرونایی یک بلوایی ایجاد کننده که با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان این توطئه خنثی شد.»(بیشتر بخوانید)

11- البته در پایان اردیبهشت ماه سال گذشته دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب یکی دیگر نکات مهم آن ماه بود که متن کامل اتفاقات آن دیدار را از این صفحه میتوانید دنبال کنید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top