تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/01/04 - 09:38
کد خبر: 389832

هر ایرانی باید ۴ فرزند داشته باشد

پدر پزشکی جامعه نگر کشور با اشاره به اینکه اهداف اختصاصی باید طوری تعیین شود که یک بانو ۴-۳ فرزند بیاورد، افزود: در اهداف اختصاصی چگونگی باروری، افزایش، ازدواج، طلاق، سقط و... موثر هستند.

به گزارش« خبرنامه دانشجویان ایران » به نقل از میزان، محمد اسماعیل اکبری، ضمن تاکید بر اینکه همه باید نگران موضوع جمعیت باشند، گفت: در مسئله جمعیت مولفه‌های مهمی دخالت دارند و اولین مولفه این است که سیاست گذاری تخریب جمعیتی و تخریب ساختار جمعیتی در جمهوری اسلامی ایران و بسیاری از کشورها در خارج از مرزها صورت گرفته است. به حدی این کار مهم بود که معتقد هستم کلاسیک و برنامه ریزی شده برای موضوع جمعیت کار می‌کنند.

هر ایرانی باید ۴ فرزند داشته باشد

وی افزود: خوشبختانه با تحقیقاتی که انجام شد موضوع جمعیت از نظر عدد و رقم به سامان رسید یعنی به نحوی شد که کسی نمی‌تواند علیه عدد و رقم جمعیت که وضع آن خراب است، صحبت کند. اتفاقی که الان افتاده مسئله حاشیه سازی است. این یک استراتژی مدیریتی است، ساختار مدیریتی یک هدف کلی تعریف می‌کند و آن هدف تبدیل به اهداف اختصاصی می‌شود. اهداف اختصاصی تبدیل به رفتارهای ویژه علمی می‌شود و یعنی تغییر رفتار درستی که باید انجام شود.

پدر پزشکی جامعه نگر  ادامه داد: روش اجرای تک تک این‌ها را باید مشخص کنیم و بعد کار خود را ارزیابی کنیم و ببینیم به هدف رسیدیم یا خیر. این برنامه ریزی است که برای یک کار انجام می‌شود. در مورد جمعیت هم از نظر علمی، هم از نظر قانونی و هم ابلاغیه رهبر معظم انقلاب به عنوان ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت هدف کلی را فرزندآوری و اصلاح ساختار جمعیت تعیین کردند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به اینکه تعریف فرزند آوری روشن است و تعداد بچه‌هایی است که یک خانم در سن باروری، سنی که تخمدان فعال است، می‌تواند بدنیا بیاورد، اظهار کرد: میانگین اگر سه فرزند باشد برابر این است که جمعیت همینطورباقی می‌ماند، ولی بالاتر از سطح جانشینی ۴ فرزند است.

وی توضیح داد: بنابراین هدف روشن است و همه ساختارهای حکومتی و حاکمیتی و مردم باید دل بسوزانند و برای فرزندآوری برنامه داشته باشند. ۳ تا سطح جانشینی است و ۴ فرزند در قانون آمده که بالاتر از سطح جانشینی است پس باید ۴ فرزند هدف برنامه ریزان قرار گیرد. جالب است بدانید این برنامه ریزان و حرف ۴ فرزند در دنیا شاخص شده است و همه اروپائی‌ها و امریکایی‌ها برای این پول خرج می‌کنند و برنامه ریزی حکومتی و حاکمیتی برای ۴ فرزند دارند، اما اصلاح ساختار جمعیت چطور است؟ گاهی ما را فریب می‌دهند و می‌گویند رشد جمعیت است. رشد جمعیت به تنهایی در مورد این امر حرمت ندارد بلکه ساختار جمعیت است که حرکت دارد. رشد جمعیت هم الان خوب است، چون وضعیت بهداشت بهتر شده، سالمندان دیرتر فوت می‌کنند و عمرطولانی‌تر شده و رشد جمعیت را دایم، ولی ساختار ما بهم خورده است.

 رییس انجمن آموزشی پزشکی کشور متذکر شد: سه ساختار جمعیت وجود دارد اعم از جمعیت پایه که زیر ۱۵ سال است، یک جمعیت مولد که ۱۵ تا ۶۵ سال است و یک سالمند که بالای ۶۵ سال است. برخی مواقع سالمند را بالای ۶۰ سال می‌گیریم که آن خیلی مهم نیست چگونه است. هدف این است که این نسبت‌ها بهم نخورد. بهترین نسبت این است که اولی ۲۴ درصد، جمعیت مولد ۷۴ درصد و جمعیت سالمند ۶ درصد باشد. این بهترین وضعیت ساختار جمعیتی یک کشور است که جمعیت جوان دارد، دائم تولید جمعیت می‌کند و گروه مولد که گرداننده چرخ‌های اقتصادی هستند سر جای خود می‌مانند.

اکبری با اشاره به اینکه اهداف اختصاصی باید طوری تعیین شود که یک بانو ۴-۳ فرزند بیاورد، افزود: در اهداف اختصاصی چگونگی باروری، افزایش، ازدواج، طلاق، سقط و ...  موثر هستند و این‌ها شاخص‌های اهداف اختصاصی محسوب می‌شوند که برای هر یک باید رفتارهای ویژه علمی تعیین کنیم، روش اجرا بنویسیم و ارزیابی کنیم.

وی با بیان اینکه متن در حال حاضر فرزندآوری به علاوه ساختار جمعیت است ولی متاسفانه اطراف آن شلوغ می‌کنند و بحث‌هایی را نظیر غربالگری، کودک همسری، آزادی سقط و.. را مطرح می‌کنند، اضافه کرد: گاهی از ازدواج حرف می‌زنند در حالی که فقط نباید ازدواج را ملاک قرار ‌دهیم، بودجه برای ازدواج تعیین کنیم و پول برای ازدواج خرج کنیم و کاری به فرزندآوری نداشته باشم و ممکن است ذهن عروس و داماد این باشد که فرزند نیاورند یا دیر فرزند بیاورند. برای آن‌ها خیلی مهم نیست. این هدف ما را نمی‌پوشاند. ازدواج را می‌پوشاند، ولی هدف ما را نمی‌پوشاند و این چنین ۷۰ درصد طلاق ایجاد می‌شود.

پدر پزشکی جامعه نگر گفت: اصل قضیه طبق سیاست‌های کلی جمعیت که ابلاغ شده، آنچه دولت تعیین کرده واستنادات علمی که وجود دارد دو مورد بالاست. آن‌ها اصل قضیه هستند ؛ بنابراین هر چه درباره این قضایا گفتیم فرع ماجراست. در خصوص موضوع غربالگری این روزها بسیار از کسانی که ساز زن اجتماعی هستند وارد میدان شدند و شلوغ می‌کنند، چه اتفاقی افتاده که الان که صدها میلیارد تومان برای این کار داشتند حالا نگران هستند؟ چه کسی گفته غربالگری نشود؟ اصلاً کجا این وجود دارد؟ به حدی این دروغ بزرگ بود که من فکر کردم آنچه  که مجلس مصوب کرده، ممنوعیت غربالگری است. باورکنید به بچه‌های مجلس زنگ زدم و دعوا کردم و بچه‌های اصفهان هم بیشتر دنبال این هستند که به نحوی شاگردان من بودند، گفتند این خبرها نیست. من به مجلس رفتم و مطالب را خواندم و سوال کردم هیچ جایی ممنوعیت غربالگری وجود ندارد، ولی کاری کردند رسانه‌ها در صفحات اول خود منتشر کردند.

غربالگری در کشورهای دیگر چگونه است؟

وی متذکر شد: هیچ جایی کسی نگفته غربالگری ممنوع باشد بلکه گفتند غربالگری با مسئولیت انجام شود و شاخص و مولفه داشته باشند به این مفهوم کسانی که در معرض خطر هستند مثل کشورهای اروپایی، همانند سوئد، نروژ، دانمارک و ... باشند. انگلیسی‌ها غربالگری نمی‌کنند، ولی ما می‌گوییم مثل شکال اروپا باشد ۳۵-۳۰ درصد افراد باشند و افرادی که ازدواج می‌کنند مسن‌تر از ما هستند. همه مسن‌تر از ما هستند، ولی با این حال ما هم مثل آن‌ها آن درصدی که در معرض خطر هستند، یک در ۲۵۰ نفر گرفتاری دارد در فاز غربالگری برود. کسی که سونوگرافی می‌کند و آزمایش انجام می‌دهد کارش غلط نباشد.

۱۶ تا ۲۸ درصد کارهای آزمایشگاهی ما غلط است

وی با بیان اینکه گرفتاری ما این است که ۱۶ تا ۲۸ درصد کارهای آزمایشگاهی ما غلط است، چرا که هیچ نظارت علمی بر آن نداریم، اشاره کرد: قریب ۳۰ درصد سونوگرافی‌ها غلط است، چون نظارت علمی نمی‌کنیم. غلط یعنی این که باید یک آدم بکشیم. یک بار غلط است و من تشخیص کم خونی نمی‌دهم، فرد با کم خونی زندگی می‌کند. در حالی که ده قرص می‌خورد خوب می‌شد و یک زمانی یک آدم را می‌کشم. غلط است یعنی باید مظلوم‌ترین و معصوم‌ترین موجود و مخلوق خدا که به اسم جنین است بکشیم. این مفهوم غلط بودن است. در قانونی که در مجلس وضع می‌کنند اولاً غربالگری تعریف شده و گفته اند هر کسی انجام می‌دهد مسئول کار خود باشد. جواب باید بدهد و بعد گفته اند اگر اتفاقی افتاد و طرف با مشکل به دنیا آمد و پزشک غربالگری نکرده بود، چون به استناد قانون نباید غربالگری می‌کرد، به پزشک ایراد نگیرید.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: یعنی از جامعه پزشکی دفاع کردند و گفته اند پزشکان را به دادگاه نبرید. کجای این امر ممنوعیت غربالگری است؟ شلوغ کردن و سروصدا راه انداختن و کارگاه راه انداختن یعنی می‌خواهید یک موضوع ناحق را بیان کنید! چرا این کار را می‌کنیم؟ یک اصطلاحی به نام تضاد منافع داریم، در هیچ جای دنیا کسانی که تضاد منافع دارند را اجازه نمی‌دهند برای مردم تصمیم بگیرند. حرف‌های تکنیکی می‌توانند بیان کنند، ولی حق ندارند حرف‌های سیاست گزاری بیان کنند. عملاً اصل موضوع دروغ است که از ممنوعیت غربالگری حرف می‌زنند، اما شلوغ کردن آن دو هدف دارد. یک هدف اقتصادی دارد و دیگر این که اصل مطلب فراموش شود.

پدر پزشکی جامعه نگر بیان کرد: فلان انجمن علمی که سروصدا می‌کند هیچگاه اقدام نکرد که ۸۰ درصد زنان باردار ۵ ماهه به بالای ایرانی کمبود ویتامین دی دارند؟ ارزش ویتامین دی را که با ۵ هزار تومان می‌توان درمان کرد. متابولیسم سلولی در این ویتامین اعجاز آور است. ۵/۲۷ درصد از مادران باردار ۵ ماهه کمبود ویتامین آ دارند. تقریباً ۲۰ درصد کمبود خون دارند. هیچ کسی غصه این‌ها را نخورد و اطلاعیه هم ندادند که بشتابید و به زنان باردار برسید. جالب است که بدانید این امر روستا و شهر ندارد یعنی، چون برخی از پرخوری‌های شهری هم داریم نتوانسته این مسائل را اصلاح کند. ۸۰ درصد یعنی همه خانم‌ها کمبود ویتامین دی دارند. هیچ کسی غصه این حرف‌ها را نخورده است و حال غصه غربالگری را می‌خورند، چون میلیاردها تومان پول در آن است. چرا آزمایشگاه خلاف می‌کند و قانون مجلس گفته است هر کسی مسئول کار خود است؟

رییس انجمن آموزشی پزشکی کشور ادامه داد: برای این که ۱۶ تا ۲۷ درصد خلاف نداشته باشد دستگاهی که کار غربالگری را می‌کند برای امریکا است. دستگاه دیگری هم ندارند. هر دستگاهی که در ایران است پارچه گذاشته اند و بسته اند، چون در تحریم‌ها امریکای دروغگو و فاسد امکانات و کیت‌های این دستگاه را نداده است. دستگاه دومی آمد که از امریکاست و از طریق چین وارد می‌شود. چینی‌ها این دستگاه را مهندسی معکوس کردند و آن را ساختند. دستگاهی که در ایران است اولاً تعدادشان  زیر ۲۰ است. یعنی در سال یک و نیم میلیون باردار دارید و به ۲۰ آزمایشگاه باید مراجعه کنند و تقریباً سه آزمایشگاه اصلی هستند که جالب است بدانید آن‌ها در سایت‌های خود خط مشی برای جمهوری اسلامی تعیین می‌کنند و تخلفات علمی در چه حدی است نمی‌دانم و الان شروع به شکایت کردند و بیش از دو هزار و ۵۰۰ شکایت که کلاه سر ما رفت و بچه را سقط کردیم و این تست‌ها بوده و دیگری می‌گوید من گوش نکردم و بچه به دنیا آمده و سالم است.

کسی با غربالگری مخالف نیست

رییس انجمن آموزشی پزشکی کشور ضمن اشاره به اینکه این تخلفات علمی پاسخگویی می‌خواهد، عنوان کرد: به جای این که انجمن‌ها این غصه را بخورند که چرا استاندارد انجام نمی‌دهید و چرا تست‌ها اشتباه درمی آید و چرا مراقبت نمی‌کنید روی حرف دیگری رفته اند تا آن را درست کنند. پشت این چند صد میلیارد اقتصادی است. این اعداد اعجاب آور است. پس کسی با غربالگری مخالف نیست، الان بچه که به دنیا می‌آورند از پاشنه پا خون می‌گیرند و ما سالانه دو هزار بیمار کم کاری تیروئیدی که در جامعه کودن می‌شدند را جلوگیری کردیم. این خون را از پاشنه پا می‌گیرند و اداره پست در یک آزمایشگاه مخصوص می‌برد و قبل از ۱۵ روز جواب می‌آید و یک قرص مصرف می‌کند یا نمی‌کند. این غربالگری سالم می‌شود. هیچ کسی از خانه حرکت نمی‌کند به ۲۰ آزمایشگاه رجوع کند و چند صد میلیون تومان پول خرج کند. ساختار حکومتی مکلف به این کار است. این غربالگری است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top