تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/01/05 - 13:46
کد خبر: 389946

طرح سوال از وزیر صمت در مورد وضعیت نابسامان واردات مواد اولیه

عضو شورای اقتصاد در مورد مانع دوم گفت: مواد اولیه تامین شده اعم از تولید داخل یا وارداتی، به جای توزیع شفاف به صورت قطره چکانی وارد بازار می‌شود و به دلیل عدم استقرار سامانه جامع تجارت ایران و زیرسامانه های انبارداری و رهگیری کالا، موجودی کشور قابل رصد نیست و مافیای اقتصادی شکل گرفته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» مجتبی توانگر مسئول کمیته ناظر مجلس بر تنظیم بازار در گفت‌وگو با  فارس اظهار داشت: به همراه آقای آرا شاوردیان (رییس کمیته استان تهران فراکسیون اصناف مجلس) در راستای برنامه بازدیدهای میدانی فراکسیون اصناف و اشتغال مجلس، در روزهای آغازین سال مزین به شعار "تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها" از کارگروه تامین و توزیع مواد اولیه صنوف پوشاک، کیف و کفش بازدید کردیم تا موانع تولیدشان را جویا شویم.

وی افزود: در این نظارت میدانی دریافتیم دو مانع اساسی در تامین و توزیع مواد اولیه این صنوف وجود دارد.

توانگر اضافه کرد: مانع اول آن است که واحدهای تولید داخلی مواد اولیه مانند نخ، پارچه، چرم و غیره در حالی که تنها بخشی از نیاز کشور را می توانند تامین کنند اما با سوء استفاده از قانون "حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی" تامین وارداتی کسری مواد اولیه را تحت سیطره قرار داده و با ایجاد عدم تناسب بین عرضه و تقاضا، قیمت ها را سرسام‌آور بالا نگه داشته و با تحمیل هزینه‌های غیر واقعی به مصرف‌کننده سوداگری می‌کنند.

عضو شورای اقتصاد در مورد مانع دوم گفت: مواد اولیه تامین شده اعم از تولید داخل یا وارداتی، به جای توزیع شفاف به صورت قطره چکانی وارد بازار می‌شود و به دلیل عدم استقرار سامانه جامع تجارت ایران و زیرسامانه های انبارداری و رهگیری کالا، موجودی کشور قابل رصد نیست و مافیای اقتصادی شکل گرفته است.

توانگر خاطر نشان ساخت: در اولین قدم به همراه دکتر آرا شاوردیان (رییس کمیته استان تهران فراکسیون اصناف مجلس) و تعدادی از نمایندگان از وزیر صنعت، معدن و تجارت سوال کردیم که در پنج سال گذشته سالانه چه میزان مواد اولیه این صنایع به تفکیک تولید داخل و واردات تامین و توسط چه کسانی و با چه قیمت و به چه کسانی توزیع شده است و همچنین علت عدم استقرار کامل و کارآمد سامانه‌های ذکر شده که منجر به ایجاد اتاق تاریک در این بازار شده است چیست؟

عضو شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ ابراز امیدواری کرد: انشاالله با دریافت پاسخ وزیر و بررسی‌های لازم در تحقق شعار سال ابلاغی مقام معظم رهبری و تاکید معظم له بر ضرورت رفع موانع تولید در سال ۱۴۰۰، یکی از مشکلات تولید در این صنعت کلیدی که همانا تأمین و توزیع مواد اولیه با قیمت واقعی است برطرف شود. از حق ملت ذره‌ای کوتاه نخواهیم آمد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top