تاریخ انتشار: شنبه 1400/01/21 - 03:35
کد خبر: 391536

محمد رمضانی

«آقا مرتضی»، روایت‌های گوناگون از شخصیت شهید

«آقا مرتضی»، روایت‌های گوناگون از شخصیت شهید

نکته‏ جالب توجه و برجسته‏ در قسمت اول این مستند اشاره به روحیه‏ عدالت طلبی شهید داشت. اوایل انقلاب او با دوربین به سراغ کار رسانه ‏ای خاصی رفته بود که تا آن موقع مورد توجه کسی قرار نگرفته! روایت قصه‏ آدم ‏های فراموش شده و در حاشیه آن هم بی ‏پرده!

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» محمد رمضانی*// در میان اهالی رسانه کمتر کسی هست که نام آوینی را نشنیده باشد. منتقد و سردبیر سوره، کارگردان و نریتور روایت فتح، کسی که در زمان حیاتش شاید با عده‏ی کثیری اختلاف نظر و عقیده داشت اما با شهادتش تبدیل شد به برجسته ‏ترین چهره‏ هنر انقلاب اسلامی ایران.

مستند آقا مرتضی تلاش کرده با مراجعه به فیلم‏ های آرشیوی و روایت‏ های گوناگون برای ما شخصیت آوینی را تشریح نماید. در قسمت نخست آن مخاطب درگیر با انواع مختلف روایت ‏ها از آدم‏ های مختلف با برهه‏ های زمانی زندگی شهید مواجه می‏شود و همچنین سیر تحول درونی آوینی و پایان سرگشتگیِ طولانی ‏اش با آشنایی با شخصیت امام است.

کارگردان اثر برای این روایت از متحوای زیاد آرشیوی درباره‏ آوینی بهره برده ‏است. او کامران آوینی را یک علاقه‏ مند به هنر و توانمند در اکثر شاخه‏ های هنری به ما می‏شناساند. در این قسمت اشاره‏ کوتاه به داستان علیزاده هم می‏شود که تاکیدش بر همان شخصیت مذهبی آوینی در دوران هنرهای زیباست. یکی از دوستانش می‏گوید کامران فطرتا مسلمان بود؛ عینک تیره می‏زند تا اشعه‏ نگاهش هدر نرود!

قرآن و ابن عربی و مولوی می‏خواند! کتابی برای زندگی یکی از امامان معصوم جمع کرد، خیلی زن گریز بود. اما نقطه‏ اوج داستانی برای کامران آوینی و مرتضی شدن پس از آشنایی او با امام خمینی است. در انتهای روایت قسمت یک هم اوج روحیه‏ ریاضت و قناعت در اواخر زندگی او در شخصیتش برجسته بوده و سیر کمالش نیز ترسیم می‏شود.

نکته‏ جالب توجه و برجسته‏ در قسمت اول این مستند اشاره به روحیه‏ عدالت طلبی شهید داشت. اوایل انقلاب او با دوربین به سراغ کار رسانه ‏ای خاصی رفته بود که تا آن موقع مورد توجه کسی قرار نگرفته! روایت قصه‏ آدم ‏های فراموش شده و در حاشیه آن هم بی ‏پرده!

اینکه آوینی به سراغ سوژه‏ هایی رفته بود که پیش از آن هیچ تریبونی برای شنیده‏ شدن نداشتند. حتی در شرایطی که شاید کارش در تقابل با سیاست‏ های روز و بنی‏ صدر بود برای تحقق آرمان‏ های اصیل انقلاب. او که راه خود را یافته بود و از سرگشتگی رها شده بود همه‏ عزم و تلاشش را با حداقل امکانات در جهت کلام امام برای رفع محرومیت‏ زدایی گام‏ های موثری بردارد.

مستندهای آوینی در نقد مصرف‏ گرایی و لزوم تاکید بر اجرای عدالت در مناطق روستایی یکی از برجسته‏ ترین نقاط کاری او هستند.

قائم مقام انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه سمنان

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top