تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/01/22 - 16:10
کد خبر: 391761

در نامه به وزیر ارشاد مطرح شد؛

تصمیم به تعطیلی کتابفروشی‌ها، غیر کارشناسی و دور از مصلحت است

مدیرعامل انتشارات به‌نشر در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم به تعطیلی کتابفروشی‌ها را غیرکارشناسی و دور از مصلحت دانست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، حسین سعیدی مدیرعامل انتشارات به‌نشر (آستان قدس رضوی) به‌تازگی نامه سرگشاده‌ای به سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته و در آن تصمیم به تعطیلی کتابفروشی‌ها را، تصمیمی غیرکارشناسی و دور از مصلحت عنوان کرده است.

مشروح متن این‌نامه به این‌ترتیب است:

بسمه تعالی

بخوان به نام پروردگارت که جهان را آفرید. همان خدایی که انسان را از خون بسته به وجود آورد. بخوان که پروردگارت از همه بزرگوارتر است. همان پروردگاری که به وسیله قلم تعلیم داد.

جناب آقای دکتر سید عباس صالحی وزیر معزّز و فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی

با تقدیم سلام و احترام

در لحظه تلاقی پیامبر و جبرئیل، نقطه آغاز رسالت حضرت ختمی‌مرتبت بر مبنای خواندن شکل گرفت و اعجاز او در سراسر قرون و اعصار، کتاب بود که مردمان بخوانند و در آیات آن اندیشه کنند و کیست که امروزه مطالعه و افزایش آگاهی ناشی از خواندن را به حال جوامع و احوالات شخصی و اجتماعی انسان ها مفید نداند؟

در شرایطی که ویروس همه گیر کرونا، ارتباطات انسانی و احوالات شخصی، اجتماعی و اقتصادی همه جوامع را تحت تاثیر اثرات مرگبار خود قرار داده است و در کنار آن بی تدبیری ها و سوءمدیریت های برخی از مدیران، مهار این بلیّه را سخت تر می نماید، باید به دنبال راهی بود تا به آرامش و رشد افراد جامعه در این وضعیت به خصوص یاری رساند.

استقبال خیره‌کننده و غافلگیرکننده ایرانیان از اولین‌نمایشگاه مجازی کتاب تهران، اقبال زیاد مردمی به طرح‌های فصلی فروش کتاب، مراجعات فراوان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی به کتابفروشی ها و نیز رشد بی سابقه اقبال به کتاب‌های الکترونیک در یکسال اخیر در سال گذشته نشان داد که مردم کشور عزیزمان، علیرغم همه فشار های اقتصادی و تنگناهای مالی، در این شرایط کتاب را برای پر کردن اوقات خود و راهی بی خطر برای سلامت روح و روان برگزیده اند و طبیعی است که زیرساخت های موجود در فضای مجازی، هرگز نمیتواند جایگزین فروشگاه های کتاب باشد.

در مقابل این چنین پیام های روشنی که استقبال از کتاب و نیاز به مطالعه را فریاد میزند، تصمیم به تعطیلی کتاب فروشی ها، غیر کارشناسی و به دور از مصلحت تلقی میشود. زیرا همچنان که گوشت و نان و سبزی، مورد نیاز مردم است و کالای ضروری محسوب میشوند، کتاب نیز که نقشی راهبردی و اساسی در سلامت روح و رشد معنوی افراد دارد، ضروری و بدیهی تلقی می‌شود.

کتاب ها و کتابفروشی ها، خونِ فرهنگ و آگاهی  در رگ های اجتماع است و تعطیل کردن کتابفروشی ها با صادر کردن چند بخشنامه شتاب زده و غیر کارشناسی، مرگ جریان پویا و با نشاط فرهنگ و آگاهی را به دنبال خواهد داشت.

صرف نظر از لطمات اقتصادی جبران ناپذیر ناشرین که همانند همه صنوف در یکسال گذشته متضرر شده اند، به نظر میرسد عدم توجه به اهمیت کتاب و کتابخوانی و کتاب فروشی در شرایط فعلی، به حال هیچ کس مفید و مطلوب نباشد. در چنین شرایطی از حضرتعالی که همواره دغدغه فرهنگ این مرز و بوم را داشته اید و از هیچ تلاش و کوششی در جهت خدمت به اهداف و آرمان های جمهوری اسلامی ایران دریغ نکرده اید، خواهشمندم اینبار نیز چون همیشه در کنار اصحاب نشر و کتاب از ستاد ملی کرونا پیگیر بازگشائی کتاب‌فروشی‌ها در این روزهای ابتدائی سال باشید.
بدیهی است که مخاطبان کتاب و کتابفروشی‌ها، افراد فرهیخته و آگاهی هستند که با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند خریدی امن و مطمئن در فضاهای بهداشتی و ضدعفونی شده کتاب فروشی ها داشته باشند.

در جوار بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا علیه السلام، از خداوند بزرگ مسالت مینمایم که بلا و بیماری را از آحاد مردمان شریف کشورم دور و این ویروس را ریشه کن کند و مسئولین و خدمتگزاران به مردم را در پناه خود سلامت بدارد و به ایشان توفیقات بیش از پیش عنایت کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top