تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/01/24 - 13:05
کد خبر: 392014

تمام حواشی ماجرای ادغام دانشگاه صنعتی بیرجند؛

تجمع اعتراضی دانشجویان و اساتید درپی طرح آمایش آموزش عالی/ بی‌اعتنایی وزارت علوم به مطالبه دانشجویان +تصاویر

تجمع اعتراضی دانشجویان و اساتید درپی طرح آمایش آموزش عالی/ بی‌اعتنایی وزارت علوم به مطالبه دانشجویان +تصاویر

براساس طرح آمایش آموزش عالی در خراسان جنوبی قرار است دانشگاه صنعتی بیرجند به همراه چند آموزشکده و موسسه غیرانتفاعی در دانشگاه بیرجند ادغام و پردیس صنعتی بیرجند ایجاد شود. دانشجویان و کارکنان دانشگاه بیرجند و... با اجرای این طرح مخالفت کرده و نسبت به عواقب اجتماعی آن هشدار داده اند.

به گزارش سرویس صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دهم اسفند ماه سال 1399 بود که علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، دستور الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند به دانشگاه بیرجند را ابلاغ کرد. این دستور از سوی شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی و براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر شد و براساس آن عنوان دانشگاه بیرجند به دانشگاه بیرجند-پردیس صنعتی بیرجند تغییر می‌کند. اما استادان و دانشجویان دانشگاه صنعتی بیرجند با این دستور وزارت علوم موافق نیستند.

استادان، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه پس از اعلام این ابلاغیه، مقابل استانداری خراسان جنوبی تجمع اعتراضی برگزار کردند. تجمع کنندگان پلاکارد‌های در مخالفت با ادغام دانشگاه و حمایت از استقلال دانشگاه صنعتی در دست داشتند.

سیدحجت هاشمی، رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند هم در جمع اعتراض کنندگان حضور یافت و پس از گفتگوی کوتاه با برخی از آنان، برای گفتگو با استاندار درباره این موضوع وارد استانداری خراسان جنوبی شد.

اعتراض و تجمع دانشجویان و اساتید درپی طرح آمایش آموزش عالی/ بی‌اعتنایی وزارت علوم به مطالبه دانشجویان +عکس و فیلم

البته ملانوری، استاندار خراسان جنوبی هم در جلسه شورای اداری با طرح ادغام دانشگاه‌های این استان مخالفت کرد. نگرانی اصلی او تبعات نامناسب اجتماعی است که شاید پس از اجرای طرح ادغام دانشگاه ها، بروز کند. ملانوری گفته بود که مکاتبات و پیگیری‌های لازم را از طریق استانداری خراسان جنوبی و دیگر دستگاه‌های مسئول انجام می‌دهد.

نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده مردم فردوس در مجلس شورای اسلامی هم در صحن علنی مجلس نسبت به این موضوع اعتراض کرده بود.

به گفته نصیرایی، ادغام مراکز علمی و دانشگاه‌ها بدون کار کارشناسی برای دانشجویان تبعات اجتماعی دارد و در مصوبه ساماندهی دانشگاه‌ها باید تکلیف دانشگاه‌های دولتی، غیردولتی، آزاد و بخش خصوصی مشخص شود.

بسیج دانشجویی: رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند پیگیر لغو دستور وزیر علوم شود

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی بیرجند نیز بیانیه‌ای درخصوص اجرای طرح آمایش آموزش عالی در خراسان جنوبی صادر کرد و در آن از رئیس دانشگاه خواستند پیگیر لغو این دستور باشد.

در این نامه آمده است:

«نظر به انتشار نامه‌ی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خطاب به ریاست محترم دانشگاه بیرجند در موضوع الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند به دانشگاه بیرجند در تاریخ ۹۹/۱۲/۱۰، تشکل بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی مخالفت قاطع خود را با طرح مذکور که جدا در آن جای خالی نظرات کارشناسی و تخصصی به چشم می‌آید، اعلام میدارد و ضمن پیگیری این مسئله از طرق قانونی و مطالبه مجدانه آن از وزیر محترم علوم، جناب آقای دکتر غلامی، همصدا با دانشجویان در جهت ملغی شدن این طرح حرکت خواهد کرد.

تجمع اعتراضی دانشجویان و اساتید درپی طرح آمایش آموزش عالی/ بی‌اعتنایی وزارت علوم به مطالبه دانشجویان +تصاویر

لازم به ذکر است دانشگاه صنعتی بیرجند، تنها دانشگاه صنعتی شرق کشور، در عمر ۱۳ ساله خود با این عنوان، خدمات شایانی، از جمله نیروی انسانی متخصص و متعهد و ایده‌های محرک و دانش بنیان، برای صنعت استان و کشور داشته است.

ثبت چند صد مقاله مطرح بین المللی و داخلی توسط اساتید متخصص و متدین این دانشگاه، حضور دانش آموختگان آن در دانشگاه‌های معتبر کشور در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و حضور پر رنگ فارغ التحصیلان خبره در بخش صنعت، شاهدی بر این مدعاست که این مجموعه در جهت اهداف متعالی خود به درستی قدم برداشته و انشاءالله قدم‌های بعدی را محکمتر بر خواهد داشت.»

اما و اگرهای توقف ادغام دانشگاه

اما 27 اسفندماه سال 1399 بود که عباسعلی رضاپور، معاون اداری و مالی دانشگاه صنعتی بیرجند، به عنوان پیگیری کننده موضوع ادغام دانشگاه صنعتی بیرجند در راستای اجرای طرح آمایش آموزش عالی با گروهی از مسئولان این دانشگاه، دیدار‌های مختلفی با نمایندگان مجلس، وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار کرد.

براساس این جلسات، ادغام دانشگاه صنعتی بیرجند به دانشگاه بیرجند فعلا متوقف شد. اما مسئولان دانشگاهی و دانشجویان این دانشگاه نامه نگاری‌ها و پیگیری‌های خود را برای لغو کامل این ادغام ادامه دادند.

براساس طرح آمایش آموزش عالی در خراسان جنوبی قرار است دانشگاه صنعتی بیرجند به همراه چند آموزشکده و موسسه غیرانتفاعی در دانشگاه بیرجند ادغام و پردیس صنعتی بیرجند ایجاد شود. دانشجویان و کارکنان دانشگاه بیرجند، استاندار و نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی و برخی نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی با اجرای این طرح مخالفت کرده و نسبت به عواقب اجتماعی آن هشدار داده اند.

تذکر شفاهی نماینده مجلس به وزیر علوم

اما پس از تعطیلات نوروز و در تاریخ 16 فروردین، حسین خسروی اسفزاز، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در واکنش به دستور جدید وزارت علوم در خصوص تغییر نام دانشگاه صنعتی بیرجند به پردیس صنعتی بیرجند و تأکید این وازرتخانه به الحاق دانشگاه صنعتی به دانشگاه بیرجند، به منصور غلامی، نامه نوشت.

خسروی در این نامه با اشاره به ارسال نامه‌ای دیگر به وزیر علوم در ۱۲ اسفند سال گذشته، از عدم پاسخگویی وزارت علوم گلایه کرد.

تجمع اعتراضی دانشجویان و اساتید درپی طرح آمایش آموزش عالی/ بی‌اعتنایی وزارت علوم به مطالبه دانشجویان +تصاویر

او در ادامه این نامه با اشاره به جلسه با رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ۲۶ اسفند، نوشت: در این جلسه ضمن اعلام موافقت با اصل طرح آمایش، اعتراضات حضرت آیت الله عبادی، نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی، استاندار محترم و ... به زمان و مصداق الحاق و نحوه اجرا (تا جایی که رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند هیچ اطلاعی از الحاق نداشت) مطرح و مقرر شد تا حصول کار کارشناسی دقیق، روند الحاق متوقف شود.

نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی در ادامه این نامه نوشته است: باتوجه به این تعهد، یک روز پس از جلسه مذکور، طی نامه‌ای به سازمان سنجش، حذف کد رشته‌های دانشگاه صنعتی بیرجند و تعریف کد رشته‌های جدید در قالب پردیس صنعتی دانشگاه بیرجند ابلاغ شده است؛ لذا با توجه به پی نوشت ریاست مجلس شورای اسلامی، در جواب نامه جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی- آمایش سرزمینی، مستدعی است ضمن پایبندی به جواب نماینده مردم و وعده‌های داده شده از سوی مسئولان آن وزارتخانه، مبنی بر ادامه دادن کار دانشگاه صنعتی با قدرت و قوت، اقدام لازم را مبذول فرمایید.

اما پاسخ وزارت علوم به این واکنش، هیچ بود. در واقع این وزارتخانه بی‌اعتنا به نگرانی‌های دانشجویان و مسئولان و بدون آنکه اجرای طرح را شفاف کند، به مسیر خود ادامه داد. به تازگی نامه‌ای از سوی مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی به سازمان سنجش ارسال کرده که براساس آن نام دانشگاه بیرجند و دانشگاه صنعتی بیرجند در دفترچه آزمون سراسری سال آینده تغییر خواهد کرد.

اعتراض و تجمع دانشجویان و اساتید درپی طرح آمایش آموزش عالی/ بی‌اعتنایی وزارت علوم به مطالبه دانشجویان +عکس و فیلم

مسئولان می‌گویند قرار نیست این دانشگاه تعطیل شود، اما شیوه روشنی هم برای تغییر در چارت آموزشی و تحصیلی این دانشگاه ارائه نمی‌دهند. در واقع به نظر می‌رسد مسئولان وزارت علوم به اجرای شتابزده این طرح اصرار دارند و در این مسیر نمی‌خواهند راه گفتگو را با دانشجویان و جامعه دانشگاهی در بیرجند بگشایند. نکته قابل توجه آنکه دانشگاه بیرجند چندین دانشکده اقماری دارد یا چندین موسسه آموزش عالی در این استان فعالیت می‌کنند که این مراکز از لحاظ علمی، توان رقابت با دانشگاه صنعتی را نخواهند داشت، اما چرا وزارت علوم نسبت به این مراکز و موسسات آموزش عالی سکوت کرده است؟

اجرای طرح‌هایی که براساس اسناد بالادستی برنامه ریزی می‌شوند، نیاز به پیوست اجتماعی دارد. اینکه واکنش مردم نسبت به اجرای یک طرح بالادستی چگونه است و قرار است مدیریت این طرح‌ها چگونه باشد، مساله‌ای است که وزارت علوم آن را نادیده گرفته است.

گزارش از محمد رمضانی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top