تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/01/25 - 08:13
کد خبر: 392084

ماجرای یک توییت آشنا؛

شتابزدگی مذاکره‌کنندگان داخلی برای احیای برجام/ آمریکا به‌دنبال یک توافق شکننده و عدم لغو تحریم‌های غیرهسته‌ای

شتابزدگی مذاکره‌کنندگان داخلی برای احیای برجام/ آمریکا به‌دنبال یک توافق شکننده و عدم لغو تحریم‌های غیرهسته‌ای

آیا بهبود اوضاع جهان در واقع همان سیاست قطعی ما مبنی بر لغو تمامی تحریم ها و راستی آزمایی است؟ آیا روند در جلسه اول به نحوی سریع پیش رفته است که می توان این نتیجه را گرفت آمریکایی که در طول تاریخ حتی یکبار هم در برابر ایران سر حرق و قرار خود نمانده است در برابر لغو تحریم ها مقاومتی نشان نمیدهد؟ آیا راستی آزمایی در یک جلسه قابل تشخیص است و به یک زمان مشخص حداقل کوتاه مدت 3 ماهه نیاز ندارد؟

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در روزهای اخیر و بعداز مذاکرات ایران با طرف های برجام (۱+۵) که زمزمه های احیای برجام قوت گرفت. ایران سیاست قطعی خود را برای احیای برجام برداشتن کلیه تحریم ها می داند و بعد از راستی آزمایی تصمیم خود را برای بازگشت به برجام بگیرد.

ایران که بعد از شتابزدگی و تایید ۲۰ دقیقه ای برجام در مجلس قبلی و آن شتابزدگی علی لاریجانی رئیس سابق مجلس  برای تایید توافق برجام خاطره تلخی را چشید اینبار بایک سیاست قطعی وارد عمل شده است.

در این بین گویا مسئله انتخابات در ایران و شتابزدگی برخی افراد در بدنه دولت سیاست قطعی ایران را در این خصوص تحت  شعاع قرار می دهد به نحوی که تمایلات انتخاباتی و دوپینگ انتخاباتی جای خود را به منافع مردم و کشور خواهد داد.

در روزهایی که مسئولین و مردم باید یک صدا برای احیای درست منافع کشور حرکت کنند برخی با ایجاد جو روانی و رسانه ای قصد برهم زدن این وحدت و انسجام ملی را دارند.

حسام الدین آشنا که در سال های گذشته از عمر دولت، نشان داده بخشی از جنگ روانی دولت را در فضای رسانه ای برعهده دارد و در شبکه های مجازی با ایجاد یک جو سعی بر اقناع و مانور بر روی موضوع مدنظر خود را دارد.

شتابزدگی مذاکره‌کنندگان داخلی برای احیای برجام/ آمریکا به‌دنبال یک توافق شکننده و عدم لغو تحریم‌های غیرهسته‌ای

آشنا بعد از مذاکرات وین و خوشبینی عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه از روند مذاکرات در صفحه شخصی توئیتر خود با عنوان بوی بهبود ز اوضاع جهان می آید؟ به این موضوع واکنش نشان داد.

حال اینکه در جلسه اول آن هم مذاکرات غیرمستقیم، آن هم زمانی که عراقچی حضور آمریکا را غیرضروری می دانست چه اتفاقی افتاده است که با گذشت تنها یک جلسه به چیزی مثل بهبود اوضاع جهان رسیدند؟

آیا بهبود اوضاع جهان در واقع همان سیاست قطعی ما مبنی بر لغو تمامی تحریم ها و راستی آزمایی است؟ آیا روند در جلسه اول به نحوی سریع پیش رفته است که می توان این نتیجه را گرفت آمریکایی که در طول تاریخ حتی یکبار هم در برابر ایران سر حرق و قرار خود نمانده است در برابر لغو تحریم ها مقاومتی نشان نمیدهد؟ آیا راستی آزمایی در یک جلسه قابل تشخیص است و به یک زمان مشخص حداقل کوتاه مدت ۳ ماهه نیاز ندارد؟

چیزی که از رفتار برخی در این خصوص مشخص است گویا بیش از آنکه به منافع مردم و کشور توجه داشته باشند به فکر انتخابات ریاست جمهوری پیش رو هستند.

در این بین در مقایسه با طرف های ایرانی گویا مقامات آمریکایی عجله ای برای مذاکرات ندارند و می خواهند به واسطه این شتابزدگی طرف های ایرانی، به هر نحوی از آب گل آلود ماهی گرفته و با کمترین امتیاز در مقایل از ما امتیازهای مورد نظرشان را بگیرند.

شتابزدگی مذاکره‌کنندگان داخلی برای احیای برجام/ آمریکا به‌دنبال یک توافق شکننده و عدم لغو تحریم‌های غیرهسته‌ای

برخی مقامات آمریکایی در این خصوص اذعان داشتند که سیاست های کلی آمریکا بر این باور است که برای احیای توافق برجام تک تک تحریم‌های اقتصادی وضع شده علیه جمهوری اسلامی را برنخواهد داشت.

از این رو  یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت توافق برجام به ایالات متحده اجازه می‌دهد ایران را به دلایل غیرمرتبط با برنامه هسته‌ای تحریم کند و اگر تیم آمریکایی به این نتیجه برسد که تحریم دوران ترامپ به دلایل قانونی دیگری اعمال شده است، خود را ملزم به لغو آن‌ها نخواهد دانست.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود که مقامات واشنگتن می‌گویند تحریم‌های مربوط به حقوق بشر، برنامه موشکی و حمایت از تروریسم شامل تحریم‌های هسته‌ای نمی‌شوند.

این نشان می دهد که حتی اگر به توافق رسیده و برجام را احیا کنند باز هم بهانه های دیگری وجود دارد که به خاطر آن کشور ما را زیر فشار تحریم ها قرار داده و باز هم در مجامع مخلف علیه ما قطعنامه های مختلف امضا کنند.

شتابزدگی مذاکره‌کنندگان داخلی برای احیای برجام/ آمریکا به‌دنبال یک توافق شکننده و عدم لغو تحریم‌های غیرهسته‌ای

گلدنبرگ کارشناس نزدیک به دولت بایدن با اشاره به شکننده‌ و موقتی‌بودن توافق نوشته است: «پس از 4 سال، ایرانی‌ها کاملاً آگاه شده‌اند که هر توافقی، شکننده و موقتی خواهد بود. اگر آنها به توافق بازمی‌گردند به این خاطر است که در حال حاضر به دنبال برداشتن تحریم‌ها تا هر زمانی که بشود هستند و می‌خواهند که تحریم‌ها را با محدودیت‌های هسته‌ای معامله کنند.»

وی ادامه داده: «آنها آماده از سرگیری [برنامه هسته‌ای] نیستند. شاید هیچگاه آماده نباشند. در آن صورت، برجام بار دیگر زمین خواهد خورد و ما چند سال دیگر زمان خواهیم خرید. در هر صورت، آنها گفته‌اند که آماده سایر مذاکرات هستند اگر برجام جواب دهد. آزمودن این موضوع، ضرر ندارد. علاوه بر تهدید معتبر اعمال مجدد تحریم‌ها، آمریکا مشوق‌های مثبت برای ایران را به عنوان بخشی از مذاکرات آتی، در اختیار دارد.»

توئیت گلدنبرگ که به عنوان کارشناس نزدیک به دولت بایدن شناخته می‌شود نشان می‌دهد که اولا اقدامات دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات، در نهایت به عنوان مکمل یکدیگر عمل می کنند و ثانیا طرف های آمریکایی کاملا از شتابزدگی مذاکره کنندگان ایران آگاهند اشاره می کنند که به دنبال برداشتن تحریم‌ها تا هر زمانی که بشود هستند.

چیزی که معلوم است این سمت دولت به دنبال احیای هرچه سریعتر برجام هستند و آن طرف به خوبی از این نیت آگاهند و به یک توافق شکننده دیگر فکر می کنند.

درادامه به برخی از واکنش های طرف‌های آمریکایی برای احیای برجام اشاره کردیم؛

دولت جو بایدن در آمریکا روز جمعه ۲۰ فروردین (۹ آوریل) مذاکرات درباره برجام را «جدی و سازنده» خواند، با این حال اعلام کرد اصرار ایران برای لغو کلیه تحریم‌ها پیش از بازگشت به تعهدات اتمی ممکن است پیشبرد کار را با مشکل مواجه کند و مذاکرات را به بن‌بست بکشاند.

یک مقام ارشد آمریکایی در کنفرانسی تلفنی با ابراز خوشبینی به سرنوشت مذاکرات گفت: یشنهادات ارائه شده بسیار جدی بوده و طرف‌های مقابل ایران نشان دادند تا چه میزان در عزم خود مصمم هستند. با این حال این پرسش هنوز وجود دارد که ایران تا چه میزان در نیت خود جدی است.

این مقام که نخواست نامش فاش شود به خبرنگاران گفت این کشور برای احیای توافق برجام تک تک تحریم‌های اقتصادی وضع شده علیه جمهوری اسلامی را برنخواهد داشت

شتابزدگی مذاکره‌کنندگان داخلی برای احیای برجام/ آمریکا به‌دنبال یک توافق شکننده و عدم لغو تحریم‌های غیرهسته‌ای.

موضوع لغو تحریم‌های آمریکا در برابر بازگشت ایران به تعهدات برجامی‌اش طی هفته‌های اخیر به محل بحث برای پیشبرد مذاکرات بدل شده است. یک مقام ایرانی که نخواست نامش فاش شود روز گذشته به خبرگزاری کیودوی ژاپن گفته بود آمریکا در برابر لغو تحریم‌های غیرهسته‌ای مقاومت می‌کند.

در همین زمان مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز گذشته گفت توافق برجام به ایالات متحده اجازه می‌دهد ایران را به دلایل غیرمرتبط با برنامه هسته‌ای تحریم کند و اگر تیم آمریکایی به این نتیجه برسد که تحریم دوران ترامپ به دلایل قانونی دیگری اعمال شده است، خود را ملزم به لغو آن‌ها نخواهد دانست.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود که مقامات واشنگتن می‌گویند تحریم‌های مربوط به حقوق بشر، برنامه موشکی و حمایت از تروریسم شامل تحریم‌های هسته‌ای نمی‌شوند.

پیشتر رسانه‌ها گزارش کرده بودند که تیم رابرت مالی، رئیس میز ایران در وزارت خارجه آمریکا، مشغول غربال کردن تحریم‌ها علیه ایران است تا تعدادی از آن‌ها برای ترغیب تهران به بازگشت کامل به برجام بردارد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با تایید این خبر به خبرگزاری رویترز گفته بود این برنامه در دستور کار است، با این حال مشخص نکرده بود که این تحریم‌ها چه خواهند بود.

گزارش از مسلم خلخال

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top