تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/01/29 - 13:09
کد خبر: 392603

کدخدایی: احزاب باید در انتخابات ۱۴۰۰ سهمیه روشن داشته باشند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: احزاب باید در انتخابات ۱۴۰۰ سهمیه روشن داشته باشند و پس از انتخابات هم نسبت به عملکرد نمایندگان حزبی خود پاسخگو و مسئولیت‌پذیر باشند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در دیدار جمعی از دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت و بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، ضمن تبریک ماه مبارک رمضان به موضوع بازنگری قانون اساسی اشاره کرد و گفت: در کشور ما ارتباط احزاب با فرد کاندیدا به نحوی است که اگر آن فرد مورد حمایت حزبی، صاحب کرسی و دارای مسئولیتی شود و احیاناً از عهده مسئولیتش به خوبی برنیاید، آن حزب به هیچ عنوان پاسخگو نیست؛ لذا احزاب باید در انتخابات سهمیه روشن داشته باشند و پس از انتخابات ۱۴۰۰ هم نسبت به عملکرد نمایندگان حزبی خود پاسخگو و مسئولیت‌پذیر باشند.

وی به مشارکت در انتخابات اشاره کرد و گفت: اینکه گفته می‌شود شورای نگهبان نقش بسزایی در عدم مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ دارد، باید گفت که اصلاً به این نحو نیست؛ چرا که طبق نظرسنجی مراکز معتبر، نقش شورا بسیار کم و زیر یک درصد اعلام شده است؛ در حالی که مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی نقش بیشتری در عدم مشارکت مردم در انتخابات داشته است.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اصلاح قانون انتخابات ۱۴۰۰ گفت: ایرادات و نواقص قانون انتخابات ۱۴۰۰ را از سالیان دور بار‌ها از تریبون سخنگویی گفته‌ام و متأسفانه مجلس محترم هنوز آن‌طور که باید و شاید نتوانسته برای رفع ایردات و نواقص قانون انتخابات ۱۴۰۰ اقدام مؤثری انجام دهد؛ در حالی که نیاز به قانون جامع انتخابات ۱۴۰۰ به وضوح قابل مشاهده است.

وی افزود: به عنوان مثال راجع به تبلیغات با توجه به پیشرفت‌هایی که در چند سال اخیر با توجه به فضای مجازی شاهد بودیم هنوز قانونی در این خصوص نداریم؛ اخیراً در کلاب هاوس گروه‌هایی تشکیل می‌شود که می‌تواند جنبه تبلیغی هم داشته باشد و جریان را به سمت و سویی بکشاند، آیا این‌ها می‌تواند مصداق تبلیغات زودهنگام باشد؟

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به هزینه تبلیغات و پول‌هایی که از سوی ستاد‌های انتخاباتی و کاندیدا در انتخابات ۱۴۰۰ خرج می‌شود، گفت: راجع به این پول‌ها و هزینه‌های که بعضاً به صورت هنگفت خرج می‌شود نیز هنوز راهکار نظارتی تعیین نشده و قانون در این خصوص ساکت است.

وی راجع به گمانه زنی در خصوص رایزنی‌ها و تعامل برخی کاندیدا‌های احتمالی انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری با شورای نگهبان گفت: هرکس که ادعای این را داشت که رایزنی کرده و تأیید صلاحیت خواهد شد، حتماً کذب است.

سخنگوی شورای نگهبان به مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: اینکه گفته می‌شود شورای نگهبان نقش بسزایی در عدم مشارکت مردم در انتخابات دارد، باید گفت که اصلاً به این نحو نیست چرا که طبق نظرسنجی مراکز معتبر، نقش شورا بسیار کم و زیر یک درصد اعلام شده است در حالی که مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی نقش بیشتری در عدم مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ داشته است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حضو جمعی از مسئولین در منزل شهید طهرانی مقدم+عکس
تامین ارز ۲.۸ میلیارد دلاری در نخستین ماه سال ۱۴۰۳
یک شرور با قمه‌ به خودروی پلیس حمله کرد
اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی ابلاغ شد
تکمیل ۴ ایستگاه‌ مترو اولویت شهرداری در خط ۶
سرانه سلامت تهران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد
بانک مرکزی در حمایت از تولید نمره قبولی گرفت
VAR را از چین می‌آوریم
صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد
واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
بورس سبز ماند/ افزایش ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی شاخص کل
کمک نظامی چین به روسیه + جزئیات
مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد
جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top