تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/01/29 - 13:43
کد خبر: 392614

مسئله بیکاری فارغ التحصیلان لزوما ناشی از آموزش عالی نیست

مدیرکل برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم گفت: در عین حال پدیده چند وجهی اشتغال و بیکاری یک نسبت کاملا مستقیم با روکود اقتصادی دارد به همین منظور مسئله بیکاری فارغ التحصیلان لزوما ناشی از آموزش عالی نیست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، محمد رضا آهنچیان مدیرکل برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در برنامه غیرمحرمانه شبکه دو سیما درباره مسئله بیکاری فارغ التحصیلان آموزش عالی گفت: بیش از هر چیز باید گفته شود که منظور از بیکاری چیست و بعد از آن باید دانست که آموزش عالی به چه معناست و ما چه انتظاراتی از آن داریم. بنده تشبیهی که از وزارت علوم در این جریان دارم این است که گویی شخصی را دست و پا بسته درون یک استخر انداخته، بدون اینکه آن شخص بتواند شنا کند از آن انتظار شنا کردن داشته باشند؛ است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که نظام آموزش عالی دارای هفت زیرنظام است که برخی از آن‌ها بسیار بزرگ هستند به طوری که از نظر تعداد اعضای هیئت علمی و دانشجو برابری می‌کنند. ما وقتی می‌گوییم ۴۰ درصد دانشجویان بیکار هستند باید ببینیم که کدام دانش‌آموختگان از کدام زیرنظام‌ها با بیکاری روبه رو هستند. این یک سوالی است که معمولا پاسخ داده نمی‌شود. واقعیت امر نیز این است که کیفیت آموزش عالی در طیف‌های گوناگون بسیار متفاوت است، به طوری که اکنون در دو سر طیف از یک سو با کیفیتی با استاندارد بالا و جهانی رو به رو هستیم و از سوی دیگر شاهد دانشگاه‌هایی که در کیفیت آن‌ها تردید‌ جدی وجود دارد؛ هستیم.

آهنچیان اظهار کرد: برخی زیرنظام‌های آموزش عالی استقلال و یا استقلال نسبی دارند که در خیلی موارد مانند بحث‌های آموزش عالی، وزارت علوم حاکمیتی بر آن‌ها ندارد. ما در در مجموع آموزش عالی را به عنوان یک هویت واحد در نظر می‌گیریم و شاهد هستیم که این آموزش عالی دانش‌آموخته‌هایی را دارد که بهترین دانشگاه‌های جهان از آن‌ها استقبال می‌کنند. به هر حال دانش آموختگان نیز محصولات این آموزش عالی هستند.

مدیرکل برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه نسبت رشد ما در قیاس با سال‌های سپری شده، ده برابر آن عمری است که از توسعه آموزش عالی می‌گذرد؛ تصریح کرد: این موضوع دقیقا یک امتیاز فوق العاده‌ای است که ما در پیکره کلی آموزش عالی باید مورد قضاوت قرار دهیم.

آهنچیان تصریح کرد: در عین حال پدیده چند وجهی اشتغال و بیکاری یک نسبت کاملا مستقیم با روکود اقتصادی دارد. مسئله بیکاری فارغ التحصیلان لزوما ناشی از آموزش عالی نیست و یک مقدار بسیار زیادی تحت تاثیر جوانب اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آموزش عالی می‌شود.

وی اظهار کرد: آموزش عالی یک اندام یا یک عضو از یک ارگانیسمی به نام جامعه است که برای آن کارکردی تعیین شده است و براساس همان کارکرد نیز باید از آن انتظار داشته باشیم. وقتی سیستم عصبی پیام‌ها را به خوبی منتقل نمی‌کند، یک عضو که برای آن هزینه نیز می‌شود باید یک کنشی داشته باشد، بر اساس تعریفی که از کنش نظام آموزش عالی جهانی می‌شود،  آموزش عالی باید داوطلبان را بعد از دیپلم پذیرش و آموزش‌های تخصصی روز دنیا را به آن‌ها ارائه دهد.

آهنچیان با اشاره به اینکه صدای جامعه یا به آموزش عالی نمی‌رسد و یا بسیار گنگ است؛ بیان کرد: باید مشخص شود چگونه صدای جامعه می‌تواند به اموزش عالی برسد، حتی بازار و دستگاه‌های دولتی نیز مکانیسمی ندارند که بتواند صدای جامعه را به آموزش عالی برساند. ما میدانیم که به عنوان مثال به تامیر موتور‌های کشتی نیاز داریم اگر این صدای احساس نیاز از طریق سازمان بنادر کشور، شرکت‌ها به ما برسد خوب است، اما عموما احساس نیاز برای یک دستگاه به گوش آموزش عالی می‌رسد، اما صدای احساس نیاز به صد دستگاه، به ما نمی‌رسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عدم ارتباط با دستگاه‌های دولتی سبب می‌شود تا ما در فضای ابهام انچه که در دنیا رخ می‌دهد را به عنوان آموزش عالی در کشور معرفی کنیم منتهی این ارتباط یک مکانیسم چند وجهی متشکل از قوای قانون‌گذار مجلس، دولت و بخش خصوصی دارد که باید بتوانیم برای آن کانالی تعریف کنیم تا صدای جامعه و بازار به آموزش عالی برسد که در حال حاضر این کانال وجود ندارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top