تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/02/02 - 11:26
کد خبر: 393051

کاهش تعداد دانشجو در دانشگاه‌های غیرانتفاعی شیب تندی دارد

رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه های غیرانتفاعی به بیان توضیحاتی درباره علت کاهش جذب دانشجو در دانشگاه‌های غیرانتفاعی پرداخت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی آهو منش رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه های غیر انتفاعی، درباره صندلی های خالی در دانشگاه های غیر انتفاعی گفت:  آمار دقیقی درباره تعداد صندلی های خالی در دانشگاه های غیر انتفاعی در دست نداریم.

آهو منش ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه مقرر شد که  یک میلیون نفر از داوطلبان ورودی دانشگاه کاسته شود، البته این تعداد داوطلب ورودی به دانشگاه مشمول دانشگاه‌های دولتی هم است، اما چون دولتی‌ها حقوق و تمام هزینه هایشان را دولت می‌دهد برایشان مهم نیست.

او افزود: برای دانشگاه‌های دولتی فرقی نمی‌کند که در کلاس مثلا ریاضی دو نفر، چهار نفر یا هفت دانشجو حضور داشته باشند. این دانشگا‌ها تعداد زیادی عضو هیئت علمی دارند که حقوق آن‌ها را هم دولت پرداخت می‌کند، اما در بخش غیر انتفاعی یک ریال هم دولت به دانشگاه غیر انتفاعی کمک نمی‌کند و در نتیجه وقتی  تعداد دانشجو کاهش پیدا می‌کند چشم گیر است.

به گفته‌ این مقام مسئول، وقتی این کاهش دانشجو را داریم موسسان موسسات غیرانتفاعی نمی‌توانند هزینه‌های خود را تامین کنند.

رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیر انتفاعی با بیان اینکه در بهترین دانشگاه‌های کشور هم تعداد ورودی دانشجو کاهش پیدا کرده است، توضیح داد: کاهش تعداد دانشجو برای دانشگاه‌های دولتی مهم نیست در صورتی که برای غیر انتفاعی‌ها به دلیل اینکه وابستگی شدیدی از نظر مالی به ورود دانشجو دارند، این موضوع با اهمیت است.

آهومنش توضیح داد: افزایش حقوق اعضای هیئت علمی  ۲۵ درصد، افزایش حقوق اعضای غیر هیئت علمی  ۲۰ درصد، افزایش حقوق اعضای غیر هیئت علمی  و کار کنان حدود ۳۵ تا ۳۶ درصد بوده است و چون این موارد تابع قانون کارند و در مواقعی افزایش حقوق آن‌ها تا ۴۰ درصد هم رسیده، ولی افزایش شهریه دانشجویان در غیر انتفاعی‌ها میانگین ۱۵ درصد بوده در حالی که میانگین تورم کشور ۴۰ درصد بوده  بنابراین  طبیعی است که دانشگاه‌های غیر انتفاعی هزینه خود را تامین نکنند.

رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیر انتفاعی درباره نُرم پذیرش دانشجو در کشور‌های جهان توضیح داد: معیاری در کشور‌های اروپایی ملاک است و تا سه سال پیش آمار جذب دانشجو متناسب با کشور‌های اروپایی بود، اما هم اکنون این آمار کاهش پیدا کرده که یکی از دلایل آن کاهش جمعیت است.

رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیر انتفاعی گفت: کاهش جمعیت معضلی است که  باعث شد جمعیت به سمت پیری برود و نسل جوان کاهش یابد؛ این تعداد کم هم به جای اینکه درس بخوانند دنبال کار و اداره زندگی هستند در نتیجه این روند بر کاهش جذب داوطلب دانشگاه‌ها تاثیر می‌گذارد.  

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top