تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/02/06 - 08:38
کد خبر: 393422

چرا برخی به دنبال تضعیف دانشگاه فرهنگیان هستند؟!

بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان تهران در بیانیه‌ای اعلام کرد: حال پس از گذشت سه سال از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دانشگاه فرهنگیان و ارائه رهنمودها، شاخص‌ها و خطوط شفاف و روشن، وقت آن رسیده است که با این معیارهای روشن، ارزیابی عملکرد صورت گیرد و وضع موجود بعد از گذشت سه سال پایش و ترسیم شود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در بیانیه بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان تهران به مناسبت سومین سالگرد تشریف فرمایی رهبر معظم انقلاب به دانشگاه فرهنگیان آمده است: هر سال، با فرارسیدن هفته گرامیداشت مقام معلم، فرصتی ارزشمند فراهم می­شود تا یک­بار دیگردرباره نقش آموزش و پرورش و جایگاه معلم بازاندیشی کنیم.

روز معلم، روز بزرگداشت دانشمندی فرزانه، عالمی وارسته، اندیشمندی برجسته و به معنای کلمه استاد تحقیق و استدلال است؛ متفکری که با نثار خون خود، به جایگاه معلم، شأن و منزلت بخشیده و در حافظه تاریخ نظام تعلیم و تربیت به عنوان الگویی شایسته برای جویندگان علم و دانش ماندگار شده است. سیر و سلوک این بزرگ مرد در اندیشیدن، تفکر، تهذیب اخلاق و پرسشگری؛ نمایانگر جایگاه مهم تعلیم و تربیت در اندیشه اسلامی ما است.

در این بیانیه آمده است: جایگاه ایران اسلامی در رشد و جهش­های علمی و دستاوردهای به دست آمده، مرهون تلاش­‌های بی­دریغ و طاقت­‌فرسای معلمان آگاه و ولایت­مدار ایران اسلامی است. خوشبختانه، در نظام تعلیم و تربیت کشور، معلمان همواره متعهد، کارآمد و بهره­‌مند از معارف ایمانی و اصول تعلیم و تربیت هستند که توان و ظرفیتِ تربیت نسل نوجوان و امیدبخش کشور که رویش‌­های انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب محسوب می شوند را دارا هستند که البته ایفای بهتر نقش معلمی جهت دستیابی به قله‌های دانش نیازمند توجه همه دستگاه­ها و  ایجاد تلاش همگانی در حفظ و ارتقای منزلت و معیشت معلمان است. 

از نگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، معلمان مسؤولیت رشد علمی و اخلاقی و تربیتی نوجوانان و جوانان را به‌صورت توأمان بر عهده دارند. یعنی شکل‌گیری هویت و شخصیت نسل جوان کشور در کنار رشد علمی آن مسؤولیت مهمی است که بر عهده معلم است. با فهم این نقشِ حساس است که ضرورت تکریم معلم پیش‌روی همگان قرار می‌گیرد.

معظم له در تشریف فرمایی به دانشگاه فرهنگیان بر نقش و جایگاه ارزشمند معلم در جامعه تأکید فرموده و خواستار عدالت، الگوسازی و هویت جوان ایرانی، اهمیت علم نافع، جذب اساتید و دانشجو معلمان و توجه ویژه به اجرای سند تحول بنیادین شدند. دانشگاه فرهنگیان، مرکز ثقل نظام آموزش و پرورش کشور به عنوان اصلی ترین متولی تربیت معلم، نقش خطیری را در تربیت نسل جدید ایفا  می­کند. 

این بیانیه می‌افزاید: متاسفانه پس از گذشت سه سال از فرمایشات روشن و حمایت قاطع رهبری معظم از جایگاه دانشگاه فرهنگیان و تأکید بر  کمک همه نهادها جهت تقویت و رفع کمبودهای آن، هنوز برخی تفکرات و اقدامات در راستای تضعیف دانشگاه صورت می گیرد. دانشگاهی که از نظر کمی و کیفی باید توسعه می­یافت و موضوع تربیت نیروی انسانی که بحران جدی در سال­های آتی است را مدیریت می کرد با کمبود اعضای هیأت علمی، کمرنگ بودن فضای علمی و پژوهشی، نبود محتوای دروس بروز ، کمبود محسوس امکانات و تجهیزات و زیرساخت های پژوهشی، آموزشی و پشتیبانی ناکافی روبروست که در نامه دیرهنگام و در ماه­های پایانی دولت توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به وزیر آموزش و پرورش به برخی از آنها اشاره شده است.

حال پس از گذشت سه سال از فرمایشات معظم له در دانشگاه فرهنگیان و ارائه رهنمودها، شاخص‌ها و خطوط شفاف و روشن، وقت آن رسیده است که با این معیارهای روشن ارزیابی عملکرد صورت گیرد و وضع موجود بعد از گذشت سه سال پایش و ترسیم شود. اگر فرمایشات ایشان عملیاتی نشده است موانع را شناسایی وچالش های موجود رفع شود البته سه سال زمان کمی نبود.

در بازنگری دروس دانشجو معلمان در رشته های مختلف تا چه حد به ویژگی‌های نافع بودن که مورد تأکید رهبر انقلاب بوده است توجه شده است؟ آیا تمام دروسی که دانشجو معلمان گذرانده‌اند، نافع است؟ نافع به لحاظ کارکردهای حرفه‌ای، پرورش روحیه انقلابی، عدالت خواهی، عدالت سازی، تقویت روحیه تمدن سازی. یکی از محورهای مهم بیانات معظم له در خصوص اساتید دانشگاه فرهنگیان بود: «اساتید اینجا  هم بایستی  از لحاظ خصوصیات فکری،علمی جزو شاخص ترین ها باشند ، تدین ، سطح بالای دانش،روحیه انقلابی و انطباق با معیارهای سند تحول........هسته های گزینش در این زمینه هیچ مسامع نکنند».

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: با توجه به جایگاه راهبردی دانشگاه فرهنگیان در تربیت نسل آینده کشور و در راستای گام دوم انقلاب نیاز است زمینه برای تحقق منویات مدنظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ، فراهم شود که این جزء وظایف وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی وزارت آموزش وپرورش و دانشگاه فرهنگیان است. اگرچه انتظار می­رفت به نوعی برنامه­ریزی  می­شد تا بخشی از این مطالبات در سال­های گذشته فراهم می­گردید.

بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان استان تهران، ضمن مطالبه جدی از تمامی دست­اندرکاران، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری، این روز مهم را به تمام اساتید و دانشجویان معلمان ایران اسلامی که با تلاش و مجاهدت خالصانه به ویژه در شرایط کرونایی که کشور نیازمند تداوم جهش های علمی است، تبریک می‌گوید و در روزهای پرفیض ماه مبارک رمضان از درگاه خداوند متعال سلامتی و سعادت را برای جامعه تعلیم و تربیت کشور مسألت می‌کند.

کانون بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان استان تهران

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top