تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/02/08 - 12:30
کد خبر: 393702

در پیشخوان انتخاباتی «خبرنامه دانشجویان ایران» بخوانید/ بخش پنجم

ظریف قربانی لاریجانی/ احتمال نامزدی همزمان جلیلی، قالیباف و رئیسی/ حضور قطعی عارف و پزشکیان در انتخابات

ظریف قربانی لاریجانی/ احتمال نامزدی همزمان جلیلی، قالیباف و رئیسی/ حضور قطعی عارف و پزشکیان در انتخابات

۲۸ خردادماه امسال تکلیف ریاست سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی با رای مردم مشخص خواهد شد و از حالا کم کم تنور انتخابات درحال داغ شدن است و شخصیت‌های سیاسی درحال اعلام داوطلبی خود برای کاندیداتوری یا برگزاری جلسات خود برای نهایی کردن اعلام حضورشان هستند. همچنین فضای انتخابات از حالت سردی سال ۹۹ بیرون آمده و با نزدیک شدن به موعد رای‌گیری تب و تاب‌ آن گرم و گرم‌تر می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ۲۸ خردادماه سال جاری سیزدهمین رئیس دولت جمهوری اسلامی با رای مردم مشخص خواهد شد و از حالا کم کم تنور انتخابات درحال داغ شدن است و شخصیت‌های سیاسی درحال اعلام کاندیداتوری یا برگزاری جلسات خود برای نهایی کردن اعلام حضورشان هستند. فضای انتخابات از حالت سردی سال ۹۹ بیرون آمده و با نزدیک شدن به موعد رای‌گیری تب و تاب‌ آن گرم و گرم‌تر می‌شود.

احزاب در قالب ائتلاف‌ها و تشکیل جبهه‌های متعدد به سمت همگرایی و وحدت حرکت کرده تا بتوانند با استفاده از ظرفیت‌های همدیگر فضای بهتری را برای معرفی، تبلیغات و رای‌آوری نامزد مورد نظر خودشان فراهم آورند.

رهبر انقلاب نیز در نخستین روز سال جدید در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که با آحاد ملت شریف ایران داشت، خطاب به افرادی که می خواهند داوطلب انتخابات شوند، فرمودند: «انتظار داریم سنگینی کار را متوجه شوید و بدانید چه مسئولیت سنگینی را می خواهید بر دوش بگیرید. اگر دیدید که می توانید این مسئولیت را بعهده بگیرید، آن‌گاه وارد کارزار انتخاباتی شوید.»

با توجه به شرایط ویژه اپیدمی کرونا که کشور گریبان گیر آن است شاید روند و مراحل انتخابات کمی متفاوت تر از سالیان گذشته برگزار شود.

به عنوان مثال باتوجه به عدم حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها، مطمئنا از تب و تاب و حواشی داغ انتخابات در دانشگاه‌ها کاسته شده است و اغلب فعالیت ها در بستر فضای مجازی شکل گرفت است. اما گسترش علم ارتباطات و حضور گسترده و همه جانبه کاربران فضای مجازی که هر روزه به تعداد آنها نیز افزوده می‌شود سبب شده است که بسیاری از مردم از طریق رسانه ملی و فضای مجازی پیگیر این انتخابات و به دنبال رصد اخبار جدید و مهم هستند.

از این رو قصد داریم اخبار و رویدادهای انتخابات ریاست جمهوری را در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشخوان انتخابات» ارائه کنیم.

در ادامه گزیده‌ای از مهمترین اخبار انتخابات ۱۴۰۰ را در هفته ای که گذشت را می‌خوانید؛

نوروزی: نمی‌توان پیروز انتخابات ۱۴۰۰ را از الان مشخص کرد

رحمت الله نوروزی در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اظهار کرد: حضور مردم در انتخابات، مظهر مردم سالاری دینی است. نظام ما بر اساس دو رکن اسلامیت و جمهوریت است. باید خدا را شاکر باشیم که مردم ما از ابتدای انقلاب در همه انتخابات‌ها اعم از ریاست جمهوری، شورای شهر و روستا، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی سربلند بیرون آمدند. با این حال با توجه به شرایط کشور، ضرورت مشارکت حداکثری باید به دقت را توضیح داده شود.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس یازدهم با اشاره به مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور گفت: رهبر معظم انقلاب غصه دار وضعیت فعلی هستند. نشان دادن حضور حداکثری به خارجی‌ها دربردارنده این پیام است که مردم ایران هنوز به آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) وفادارند.  (جزئیات بیشتر)

اگر رئیس جمهور شوم، خودم فرمان مذاکره را بدست می گیرم

رستم قاسمی با بیان اینکه ما در پیچ تاریخی قرار گرفته‌ایم که با این فرمان قادر به عبور از این شرایط نیستیم، اظهار کرد: دو اقدام طراحی کرده ام که برنامه اول برای بهبود معیشت پنجاه میلیون ایرانی است که به زیر خط فقر کوچ کرده اند که در ادامه این برنامه را تقدیم مردم می کنیم. گام دوم تغییر ریل گذاری کشور در زمینه اقتصاد و اصلاحات بانکی است.

وی در ادامه اظهار کرد:  اقتدار دولت در حوزه اقتصادی، اجتماعی و اقتدار در مقابله با مخالفان تغییر لازم است. اگر بخواهیم از مشکلات کشور از جمله فساد عبور کنیم باید سازوکاری در زمینه بهره وری و تولید، آموزش  و شفافیت تهیه کنیم.

برای مسئولیتی در آینده کاندید نشدم / هدفمندی یارانه‌ها نیازمند جراحی است

وی در پاسخ به پرسشی درباره عملیاتی ترین برنامه خود برای ریل گذاری اقتصادی، تصریح کرد: امروز از نظر اقتصادی در رده صدم در دنیا هستیم. درآمد سرانه ما تناسبی با امکانات کشور ندارد. فاصله عرضه و تقاضا در عرصه مسکن خیلی زیاد شده است، ولی ساخت یک میلیون مسکن در سال می تواند اشتغال و رونق اقتصادی ایجاد کند. باید نظام بانکداری را تغییر دهیم. متاسفانه بورس که می توانست امید در بازار سرمایه باشد، به ناامیدی مردم تبدیل شده است. احیای بورس می تواند موجب رونق اقتصادی شود. (جزئیات بیشتر)

هدف اصلی انتخابات ۱۴۰۰ از نگاه شورای وحدت

شورای وحدت در نامه‌ای به هیات مرکزی نظارت و هیات عالی اجرایی انتخابات، اعلام کرد: اهمیت جایگاه انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران امری مسلم است. در چهل و دو سال گذشته، انتخابات و رأی مردم پایه سرنوشت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ملت شریف ایران بوده است. تب و تاب اجتماعی و اجرایی در این روزها و گفت وگوها و قبض و بسط‌های سیاسی، همه، حکایت از نقش‌آفرینی انتخابات در مسیر مدنیّت کشور دارد. دوستان و دشمنان نیز رفتار خود را بر مبنای میزان حضور مردم تنظیم می‌کنند.

این نامه افزود: پایداری ملی در گذشته پر فراز و نشیب انقلاب اسلامی و مقاومت تحسین برانگیز ملت ما برابر هجمه‌های سهمگین نظامی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی بدخواهان، مرهون مشارکت گسترده در صحنه‌های اجتماعی بوده است. این جایگاه رفیع مردمی است که تحولات عظیم و دوران‌ساز منطقه‌ای و بین‌المللی را برای ایران و ایرانی و اسلام ناب محمدی (صلوات الله علیه) رقم زده است. شورای وحدت، که برخاسته از عقلانیت بخش بزرگی از نیروهای آگاه، مؤمن، انقلابی، دلسوز، باتجربه، ایثارگر و وفادار به ایران عزیز است، خود را متعهد می‌داند که ظرفیت و همت خود را صرف تداوم این مسیر شکوهمند و افتخارآفرین کند و به پیروی از امام خوبان ـ که درود و رحمت خدا بر او باد! ـ و رهبر معظّم انقلاب (دام بقائه) که، با تعبیر بلند «میزان رأی ملت است» اصل محکم و غیرقابل تغییر «حق تعیین سرنوشت» را بر پیشانی جمهوری اسلامی حک کرده‌اند، معتقد است هر روز، و بخصوص امروز، باید این اصل را تحکیم و تعمیق ببخشیم. (جزئیات بیشتر)

آذر منصوری: انتخابات به تعویق بیوفتد!

سخنگوی جبهه اصلاحات گفت: برای افزایش مشارکت؛ انتخابات به تعویق بیوفتد. (جزئیات بیشتر)

حضور قطعی عارف و پزشکیان در انتخابات

بابک آذرباد دبیر جبهه اصلاح‌طلبان ایران از نشست این جبهه با محمدرضا عارف معاون اول اصلاحات و رئیس فراکسیون امید مجلس دهم خبر داد. 

وی گفت: عارف در این نشست تاکید کرده برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قطعا کاندیدا خواهد شد.

آذرباد گفت: محمدرضا عارف در دیدار امروز از رفتاری که برخی از اصلاح‌طلبان به ویژه تندروهای جریان اصلاحات با او داشته‌اند انتقاد کرده و اذعان کرده است که آنان مرا اصلاح طلبان بدلی می‌دانستند و وقتی اعلام کردم که ریاست شورای سیاست گذاری باید دوره‌ای باشد شروع به تخریب من کردند.

دبیر جبهه اصلاح طلبان ایران درباره دیدار این جبهه در روز چهارشنبه هفته گذشته با مسعود پزشکیان نیز گفت که او هم در این دیدار تاکید کرد که کاندیداتوری من در انتخابات ریاست جمهوری قطعا است. (جزئیات بیشتر)

ناظمی اردکانی: دولت ضرر جبران‌ناپذیری به پروژه مسکن مهر زد

محمد ناظمی اردکانی، وزیر سابق دولت نهم و از دواطلبین نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری، در چهارمین نشست «جمهور» از سلسله جلسات انتخاباتی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، گفت: در سال ۹۸ به این نتیجه رسیدیم که برای دولت آینده باید نقشه راه آماده باشد و کسی که وارد میدان کاندیداتوری می‌شود، باید برنامه‌ای از پیش آماده داشته باشد و رقابت نیز بر سر برنامه‌های نامزدها و تیم باشد.در نهایت از ۴۰ نفر از افراد مجرب و خوش‌فکر در سطح وزرا و کارشناسان در ۲۲ کارگروه برای تدوین برنامه استفاده شده است و این برنامه‌ای که الان موجود است در دهه فجر رونمایی شد. این برنامه ۲۲۱ صفحه است که ۴۰ صفحه آن شامل متن برنامه است. از متن برنامه، ۳۰ چالش اساسی کشور در ۴ عرصه استخراج شده است و برنامه عملیاتی نیز برای آن‌ها ارائه شده است. از این موراد ۲ چالش‌ به ساختار سیاسی و تقنینی کشور برمی‌گردد که در اختیار دولت نیست. (جزئیات بیشتر)

احتمال نامزدی همزمان جلیلی، قالیباف و رئیسی

گرچه در مدت اخیر بارها از سوی فعالان و تحلیلگران سیاسی شنیده‌ایم که اگر سید ابراهیم رئیسی نامزد انتخابات1400شود، دیگر شخصیت‌ها از حضور در انتخابات امتناع می‌کنند اما بر اساس اخباری تازه‌رسیده به نظر می‌رسد که این قاعده می‌تواند تغییر کند؛ به نحوی که رئیسی، قالیباف و جلیلی به صورت هم‌زمان نامزد شوند و کنار کشیدن به نفع نامزد واحد به زمان بعد از ثبت نام و البته پس از اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌ها موکول شود.

سید حسین نقوی حسینی درباره ابعاد این موضوع  گفت: «به نظر می‌رسد که شرایط انتخاباتی در جبهه اصولگرایی لزوما همان چیزی که همه تصور می‌کنند نیست؛ گرچه ورود آقای رئیسی می‌تواند باعث اجماع شود اما این احتمال هم وجود دارد که سه شخصیت مهم در جبهه اصولگرایی یعنی آقایان رئیسی، قالیباف و جلیلی هم‌زمان نامزد شوند تا در یک تعامل از پیش طراحی‌شده با یکدیگر همکاری کنند».

او ادامه داد: «این سخن به این معنی نیست که هر سه شخصیت مذکور بیایند که برای خود رأی جمع کنند، بلکه ممکن است به دلیل جلوگیری از تخریب‌های رقیب برای تعامل انتخاباتی وارد میدان شوند. به هر حال اصولگرایان نمی‌توانند همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد بگذارند. البته امر عجیبی هم نیست زیرا در گذشته هم دیده‌ایم که مثلا اصلاح‌طلبان در انتخابات سال96 آقای روحانی به همراه آقای جهانگیری آمد. حالا اگر قرار باشد در جبهه اصولگرایی همین اتفاق رخ دهد، حتما هماهنگی دقیقی بین آقایان رخ خواهد داد». (جزئیات بیشتر)

ظریف قربانی لاریجانی!

شبی که ظریف در کلاب هاوس حضور یافت وقتی خبرنگاری از نقش علی لاریجانی در مذاکرات با چین پرسید؛ پاسخ ظریف طوری بود که در برداشت بسیاری از شنوندگان موجب تحقیر جایگاه لاریجانی شد وقتی او مدعی شد که اصلا چین رئیس سابق مجلس را نمی‌شناخته و با معرفی ظریف است که پای لاریجانی به مذاکرات با اژد‌های زرد باز شد. (جزئیات بیشتر)

رئیسی: لغو تحریم‌ها دستاویز دعواهای سیاسی نشود

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه،  در جلسه شورای عالی قوه قضائیه اظهار داشت: لغو تمامی تحریم‌ها و راستی آزمایی آن، مطالبه ملی است و این مطالبه ملی نباید دستاویز دعواهای سیاسی شود.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: کسانیکه به دنبال تحقق این وعده برای ملت ایران هستند، اجازه وقت کشی به طرف مقابل ندهند. (جزئیات بیشتر)

کرباسچی: تا این لحظه هیچ نشانه ای از حضور لاریجانی در انتخابات نیست

غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی با حضور در برنامه جمهوریت حزب ندای ایرانیان اظهار کرد: نقد گذشته چندان مفید نیست. خصوصا نقدی که مربوط به نارسایی های گذشته باشد، اما واقعیت آن است که در مجلس قبل که تعداد قابل ‌توجهی آن را نمایندگان اصلاح‌طلب تشکیل می‌دانند، آن مجلس بیش از اینکه در اندیشه رفع مشکلات کشور باشد گرفتاری به مسائل سیاسی وجود داشت.

وی ادامه داد: هرچند مشکلات کشور ریشه در مسائل بین‌المللی دارد اما می‌توانستیم تصمیماتی بگیریم که چالش ها تا حدودی حل شود. واقعیت آن است که وضعیت ناپایداری کشور باعث ناپایداری‌ها موجود شده است. در زمان جنگ تکلیف معلوم بود و دولت مهندس موسوی می‌دانست که باید مشکلات ناشی از جنگ را حل‌ و فصل کند. در حال حاضر نیز نباید مشکلاتی ابتدایی مانند مشکل آب وجود داشته باشد. بسیاری از این زخم های فعلی با توجه دولت قابل ‌رفع بود. دولت به مشکلات کلان توجه داشت از این رو متوجه مشکلات کوچک در اقصی نقاط کشور نبود. (جزئیات بیشتر)

رفیقدوست: سعید محمد از کجا پیدایش شد

محسن رفیق دوست، وزیر سپاه، در گفتگویی با فردا، درباره کاندیداتوری سعید محمد در انتخابات 1400 گفت: او را نمیشناسم. اصلا از کجا پیدا شد.

وی ادامه داد: یکی از شرایط ریاست جمهوری این است که رجل سیاسی و مذهبی باشد و او نیست. با تصویب قانون انتخابات اوت می‌شود. من با اکثر مسئولان سپاه که صحبت کردم از او حمایت نمی‌کردند. (جزئیات بیشتر)

کد خدایی: دلایل رد صلاحیت اشخاص باید به صورت محرمانه ارائه شود

کدخدایی با اشاره به اینکه در شورای نگهبان تا جایی که قانون به ما اجازه می‌دهد مسائل را در رسانه‌ها بیان می‌کنیم، تصریح کرد: در خصوص انتخابات مجلس همواره این قید قانونی وجود داردکه دلایل و مدارک رد صلاحیت افراد باید به صورت محرمانه به آن‌ها ارائه شود؛ اما این را می‌پذیریم که باید پاسخگویی شورای نگهبان بهتر وضع کنونی باشد و ما بیشتر با مردم حرف بزنیم؛ البته با فضا‌های جدیدی که ایجاد شده در صدد پاسخگویی نیز هستیم. (جزئیات بیشتر)

پایگاه رأی کاندیدای اقتصاددان انتخابات ۱۴۰۰

حسن سبحانی از کاندیداهای احتمالی ۱۴۰۰ در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین، درباره عبور مردم از اصلاح طلبی و اصولگرایی گفت: معتقد هستم که مردم به این نتیجه رسیده اند که گویا حل مشکلات کشور لزوما در گرایش به اصلاح طلبی یا اصولگرایی نیست چون اینها را تجربه کرده اند و دیده اند که  اتفاقی رخ نداده است. بنابراین اگر فردی خارج از این جریانات را برای حل مشکلات، بایسته تر ببینند، فکر نمی‌کنم چندان تعصبات جناحی داشته باشند که بگویند با اینکه افراد شایسته تر وجود دارند ما برویم و باز هم به همان جناحی که مسائلمان را حل نکرده است رای بدهیم. (جزئیات بیشتر)

کاندیدای انتخابات: شعار آوردن سود نفت، بر سر سفره مردم باید عملیاتی شود

وزیر تعاون دولت نهم ادامه داد: هرچقدر سیاست‌ها دقیق‌تر باشد سود حاصل برای مردم بیشتر می‌شود و دولت هم می‌تواند مالیات بیشتری اخذ کند. اما اکنون در سیکل منفی قرار داریم. یعنی دولت سیاست‌های ضعیف تدوین می‌کند که منجر به ضرردهی مردم در فضای کسب‌وکار می‌شود. نمونه این امر را می‌توان در اتفاقات اخیر بورس مشاهده کرد. بسیاری از شرکت‌های دولتی اکنون زیان‌ده هستند و دولت به شدت به پول نفت وابسته است. در این حالت وقتی نفت تحریم می‌شود دولت به استقراض روی می‌آورد که ایجاد تورم می‌کند و این سیکل منفی ایجاد می‌شود. (جزئیات بیشتر)

وعده ۲ کاندیدای نظامی انتخابات ۱۴۰۰ به مولوی عبدالحمید

آمار و ارقام دروغ نمی‌گویند و احتمالا به همین دلیل است که اصولگرایان در آستانه انتخاباتی دیگر، به فکر اهل سنت افتاده‌اند و دیدارهایی را با «مولوی عبدالحمید» ترتیب داده‌اند.

«یکی از موضوعات اصلی که در دیدار این روحانی برجسته اهل سنت با حسین دهقان و رستم قاسمی مورد بحث قرار گرفته، تبعیض است. این ۲ چهره متعلق به جریان سیاسی اصولگرا نیز در جریان این دیدار وعده داده‌اند که نسبت به رفع تبعیض اقدام کنند.» (جزئیات بیشتر)

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top