تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/02/15 - 15:29
کد خبر: 394371

تاثییر حمایت خاتمی از نامزدهای انتخاباتی

حمایت رئیس‌جمهور دولت‌های هفتم و هشتم از نامزدهای انتخاباتی باعث کاهش آرای آنها ‌می‌شود. می‌توان گفت خاتمی به دلایل مختلف به دوران قبل از سال ۸۸ خود تنزل یافته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، در شماره دهم «انتخابات پلاس» به بررسی نقش محمد خاتمی در رای آوری نامزدهای جریان اصلاحات می‌پردازیم. خاتمی در سال ۹۲ و ۹۶ از حسن روحانی حمایت کرد و تا می‌توانست سعی کرد نامزدهای اصلاحات را راضی کند تا از انتخابات به نفع روحانی انصراف دهند تا شانس پیروزی گزینه نهایی اصلاحات افزایش پیدا کند. حسن روحانی رئیس جمهور شد و ۸ سال سکان اجرایی کشور را دست گرفت. همه وزرا و مسوولین دولت روحانی هم از احزاب و گروه‌هایی انتخاب شدند که اکنون میتوان آن احزاب را در جمع نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان مشاهده کرد. اما ناکارآمدی دولت روحانی به قدری بی سابقه است که حتی اثرش را روی محبوبیت حامیان انتخاباتی خود نیز گذاشته است.

تاثییر حمایت خاتمی از نامزدهای انتخاباتی

آخرین نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟

طبق یک نظرسنجی مرکز معتبر دانشگاهی در دوگانه‌های رئیسی- ظریف و قالیباف - ظریف، حمایت خاتمی از ظریف، دست کم باعث ریزش آرای ظریف به میزان ۶ درصد می‌شود. توضیح آنکه این نظرسنجی در حالت‌های مختلف و با در نظر گرفتن حمایت افراد مختلف انجام شده است. همچنین این نظرسنجی در دو سطح اصلی جامعه آماری: ۱- افرادی که به احتمال بالا در انتخابات شرکت می‌کنند و ۲- افرادی که اعلام نکرده‌اند در انتخابات شرکت می‌کنند، انجام شده است.

به این ترتیب حالت‌های مختلفی از نتایج به دست آمده است اما با فرض مشارکت صددرصدی در همین دوگانه‌ها حمایت خاتمی از ظریف باعث کاهش رای ظریف دست کم به میزان ۶ درصد می‌شود. البته این نظرسنجی پیش از افشای فایل صوتی محمدجواد ظریف است و اکنون با انتشار این فایل صوتی تحلیلگران حضور وی در انتخابات را بسیار ضعیف می‌دانند.

خاتمی به دوران ۸۸ و قبل از آن تنزل کرده است

حال سوال آنجاست که چرا این حمایت باعث می‌شود مردم نسبت به نامزد مورد حمایت خاتمی بدبین باشند؟ مهمترین دلیل این ماجرا عدم کارایی رئیس جمهور و شورای شهر مورد حمایت خاتمی است. ناکارآمدی دولت روحانی و شورای شهر تهران باعث شده است خاتمی عملا به دوران ۸۸ و قبل از آن برسد.

خاتمی هیچ وقت گزینه خوبی برای جریان چپ یا حتی اصلاح‌طلب نبوده است. در سال ۸۸ خاتمی خود می‌خواست نامزد ریاست جمهوری شود. چند سفر استانی هم رفت. استقبال در همین یکی دو استان به حدی فاجعه بود که تیم رسانه‌ای خاتمی حتی نتوانست تصاویر جمع‌های ۲۰ یا ۳۰ نفری استقبال از خاتمی را رسانه‌ای کند. خاتمی در بهمن ۸۷ خود اعلام نامزدی کرد. خاتمی گفته بود جای هیچ کس را تنگ نخواهد کرد. منظورش میرحسین موسوی بود. همین هم شد. موسوی در اسفند ماه رسما اعلام کاندیداتوری کرد. خاتمی یکی از جدی ترین ضربه‌های سیاسی را در همین جا از کسی خورد که سالها از نام او برای جذب حامی استفاده کرده بود.

در دور اول انتخابات سال ۸۴ هم گزینه مورد حمایت خاتمی یعنی مصطفی معین پنجم شد. در سال ۷۶ هم جریان چپ آن موقع قبل از آنکه سراغ خاتمی برود به دنبال به صحنه کشاندن میرحسین موسوی بود. در مجموع خاتمی برای جریان چپ یک گزینه نه چندان دلچسب بوده است. عدم محبوبیت ادوار مختلف خاتمی هم ضربات مهلکی به جریان چپ زده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top