تاریخ انتشار: جمعه 1400/02/17 - 16:39
کد خبر: 394558

انتقاد دانشجویان از وزیر علوم درباره مشکلات دانشگاه خواجه نصیر

با توجه به تغییر کاربری این مجموعه خوابگاهی و لغو قرارداد تمامی خوابگاه‌های خودگردان دانشگاه، این نگرانی در دانشجویان به وجود آمده که در صورت بازگشایی دانشگاه‌ها، دانشگاه توانایی تامین خوابگاه لازم برای دانشجویان خوابگاهی را نداشته باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در نامه ای ضمن بیان مشکلات موجود در دانشگاه، خواستار رسیدگی منصور غلامی وزیر علوم به این مشکلات شد.

متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر غلامی
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری
باسلام و احترام
هماهنگونه که مستحضرید دانشگاه صنعتی خواجه‌ نصیرالدین طوسی اولین دانشگاه صنعتی کشور و همچنین جزو پنج دانشگاه برتر صنعتی کشور می‌باشد.

اما این دانشگاه سطح یک همواره با مشکلات جدی و سختی دست و پنجه نرم کرده که در طی سالیان متمادی و دوره‌ها و دولت‌های مختلف توجه درخوری به آن‌ها نشده و این انبوهی از مشکلات انباشته شده و اکنون کوهی از مشکلات را در مقابل دانشگاه قرار داده است.

یکی از القاب این دانشگاه پر قدمت صنعتی، مجمع‌الجزایر خواجه نصیر است که به دلیل پراکندگی دانشکده‌ها و عدم یکپارچگی دانشگاه به این نام معروف شده است که همواره همه روسای دانشگاه و مقامات وزارتی در زمان‌ها و دوره‌های مختلف سخن از تجمیع دانشگاه رانده‌اند که علی‌رغم وجود گزینه‌های مناسب، این مهم در هیچ دوره‌ای تحقق نیافت. 

کنون پس از قریب به ۹۳ سال از تاسیس دانشگاه، کماکان دانشگاه پرافتخار خواجه نصیرالدین طوسی در بلاتکلیفی به سر می‌برد؛ از طرفی پس از مدت‌ها هنوز برنامه دقیقی برای تجمیع وجود ندارد و از طرف دیگر مشکلات عظیم ساختمانی از جمله فرسودگی، احتمال ریزش و عدم تملک برخی ساختمان‌های دانشگاه ادامه روند به این شکل را بسیار سخت کرده است. همچنین بنا به گفته مسئولین دانشگاه، مدت‌هاست بودجه عمرانی دانشگاه به دلیل عدم تجمیع قطع شده که خود بر مشکلات این دانشگاه پر افتخار اما بدون حامی و دلسوز افزوده است.

دانشکده علوم این دانشگاه که در سال‌های گذشته دچار سوانحی همچون نشست زمین شده است یکی از مکان‌های خطرناکی است که مکررا از سوی شهرداری و سازمان آتش‌نشانی اخطار برای تخلیه به دلیل ناامن بودن دریافت کرده است.

در ماه‌های گذشته مسئولین دانشگاه به دنبال انتقال این دانشکده به مکان جدیدی بودند که مشخص شد اولین گزینه دانشگاه برای انتقال دانشکده علوم، خوابگاه دانش که یکی از استانداردترین خوابگاه‌های سطح شهر تهران با ظرفیت ۷۰۰ نفر است، می‌باشد.

خوابگاه دانش از معدود بخش‌های دانشگاه است که اصولی و استاندارد ساخته شده و در طی سال‌های گذشته هزینه بسیاری برای تبدیل این مجموعه به یک مجموعه خوابگاهی استاندارد شده است. پس از اعلام احتمال این جابجایی از سوی مسئولین نگرانی‌های بسیاری در بین دانشجویان دانشکده علوم و دانشجویان مستقر در خوابگاه دانش به وجود آمد. دانشجویان دانشکده علوم نگران از احتمال درس خواندن در مجموعه‌ای با کاربری خوابگاهی و دانشجویان خوابگاه دانش نگران از دست دادن تنها مجموعه خوابگاهی دانشگاه.

با توجه به تغییر کاربری این مجموعه خوابگاهی و لغو قرارداد تمامی خوابگاه‌های خودگردان دانشگاه، این نگرانی در دانشجویان به وجود آمده که در صورت بازگشایی دانشگاه‌ها، دانشگاه توانایی تامین خوابگاه لازم برای دانشجویان خوابگاهی را نداشته باشد.

همچنین با توجه به وضع موجود پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه هم به دلیل قدمت ساختمان که حدود ۹۳ سال از ساخت می‌گذرد و همچنین ساخت و سازهای عظیم و گود برداری در کنار ساختمان این دانشکده، به سرنوشت دانشکده علوم دچار شود که در این صورت دیگر خوابگاه دانشی برای انتقال دانشکده به آن وجود نخواهد داشت.

پس از انتقال دانشکده علوم به خوابگاه دانش عملا تنها نکته مثبت و استاندارد دانشگاه هم از بین خواهد رفت و دانشگاه پس از عدم تجمیع، عدم برخورداری از بودجه عمرانی، عدم امکانات و فضای کافی، عدم برخورداری از ساختمان مستحکم و درخور از داشتن یک مجموعه خوابگاهی نیز محروم خواهد شد که به هیچ عنوان نه تنها درخور قدیمی‌ترین دانشگاه صنعتی کشور که از برترین‌های آموزشی و پژوهشی کشور است نخواهد بود بلکه درخور نظام آموزشی و میهن عزیز و سربلند ما نخواهد بود که یکی از دانشگاه‌های سطح یک و برتر آن در چنین بلاتکلیفی بزرگی باشد.

در نهایت شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نگرانی خود را از وجود مشکلات بسیاری که برخی از آن‌ها مختصرا ارائه شد و نبود برنامه بلندمدت و جامع برای آینده دانشگاه اعلام می‌کند و از جنابعالی به عنوان عالی‌ترین مقام آموزش کشور تقاضا می‌کند دستور فرمایید پیش از رسیدن به بن‌بست و بحران، اقدامات ویژه‌ای در راستای حل مشکلات این دانشگاه برداشته شود و همانطور که دانشجویان و اساتید دانشگاه در تلاش مداوم برای بالا بردن سطح علمی دانشگاه هستند، حداقل امکاناتی همچون مجموعه دانشگاهی و خوابگاهی مناسبی برای آنان تهیه شود.

در نهایت شایان ذکر است که علی‌رغم درخواست‌های مکرر شورای صنفی دانشجویان از طرق مختلف برای برگزاری جلسه با دکتر یزدان‌دوست، ریاست محترم دانشگاه، برای مطرح کردن مطالبات و دغدغه‌های دانشجویان، بیش از یکسال و نیم است که ایشان هیچ‌کدام از درخواست‌های جلسات را قبول نکرده و شورای صنفی دانشجویان هیچگونه ارتباطی با ریاست دانشگاه نداشته و تقریبا تمام نامه‌های ارسالی ما به ایشان بدون جواب مانده است در صورتی که دانشجو مهم‌ترین رکن دانشگاه است و دانشگاه بدون دانشجو عملا معنایی ندارد و نادیده گرفتن دانشجویان و نمایندگان رسمی آنان شایسته جامعه علمی و دانشگاه پرقدمت و پرافتخاری همچون دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیست.

پیشاپیش از همراهی و حمایت ویژه جنابعالی از خانواده دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی که در تمامی سال‌های گذشته از حمایت نهادهای بالادستی آنطور که باید و درخور بوده است محروم بوده است، کمال تشکر و قدردانی را داریم.

محمدمهدی حسنی
دبیرکل شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top