تاریخ انتشار: شنبه 1400/02/18 - 13:46
کد خبر: 394649

نقدینگی به سمت کدام بازارها رفته است؟

یک کارشناس اقتصادی ضمن بیان اینکه سال گذشته روزانه بالغ بر ۲۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی خلق شد، گفت: در حال حاضر نقدینگی موجود در اقتصاد به سمت بازار رمزارزها و سپرده گذاری بلند مدت در بانک‌ها رفته است‌.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، وحید شقاقی، اظهار کرد: در اقتصاد ایران طی سال گذشته روزانه بالغ بر ۲۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به کشور پمپاژ شده است که آمارهای بانک مرکزی نشان از ثبت بالاترین حجم نقدینگی در طول شش دهه اقتصاد ایران در سال گذشته دارد. زمانی که چنین رشد فزاینده در نقدینگی، کاهش قدرت خرید مردم و نااطمینانی نسبت به آینده اقتصادی وجود دارد، مردم سعی می‌کنند تا مازاد درآمد مصرفی خود را به سمت بازارها هدایت کنند.

وی افزود: پیش از این در ایران چهار بازار دارایی سنتی چون طلا، ارز، خودرو و مسکن وجود داشت اما از اواسط سال ۱۳۹۸ بازار سرمایه هم به‌عنوان یکی از بازارهای دارایی مطرح شد که اگر  این بازار وجود نداشت، نقدینگی به سمت سایر بازارها هدایت می‌شد.

این تحلیلگر اقتصادی عامل تورم را منشا رشد نقدینگی دانست و گفت: تا زمانی که نقدینگی در کشور بالا باشد، به دلیل نااطمینانی‌ها در اقتصاد این نقدینگی‌ها به سمت بازار سرمایه و دارایی‌ها می‌رود. بازار سرمایه در کوتاه مدت توانسته است مقداری رشد قیمت در بازارهای موازی چون طلا، ارز و ..‌ را کنترل کند اما رشد حباب گونه قیمت سهام‌ها در بازار سرمایه، اقتصاد ایران را درگیر مشکلات کرد.

شقاقی گفت: اکنون بیش از ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی داریم که اگر میانگین رشد نقدینگی هم ۳۰ درصد باشد، در مجموع سال گذشته بالغ بر ۹۰۰ هزار میلیارد تومان به نقدینگی سال ۱۳۹۸ اضافه شده است‌. اگر این مبلغ به ۳۶۵ روز تقسیم کنید، به رقمی بالای ۲۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسید.

طبق گفته شقاقی، اگر بازار سرمایه نبود، اکنون قیمت دلار از ۳۲ هزار تومان هم فراتر می‌رفت.

وی بیان کرد که اکنون حجم نقدینگی به سمت بازار رمز ارزها و سپرده گذاری بلند مدت در سیستم بانکی رفته است. ریشه افزایش قیمت‌ها در بازار دارایی‌ها از رشد نقدینگی حاصل می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در پایان تاکید کرد: زمانی که پیش بینی پذیری اقتصاد کاهش پیدا می‌کند، در پی آن یکی از بازارهای دارایی متلاطم می‌شود. اکنون اقتصاد ایران دارای شش بازار دارایی چون بازار سرمایه، طلا، دلار، خودرو، مسکن و رمزارزها است و برای کاهش قیمت‌ها در این بازارها باید مانع افزایش نقدینگی شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
VAR را از چین می‌آوریم
صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد
واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
بورس سبز ماند/ افزایش ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی شاخص کل
کمک نظامی چین به روسیه + جزئیات
مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد
جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top