تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/02/19 - 12:33
کد خبر: 394759

چگونگی قالب مقالات تحقیقاتی استاندارد

معمولا دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیاز دارند نتیجه تحقیقات خود را در یک ژورنال معتبر چاپ کنند و یا در یک کنفرانس معتبر ارائه دهند. بسیاری از دانشجویان قبل از دفاع از پایان‌نامه خود باید حداقل یک مقاله در یک ژورنال ISI یا علمی-پژوهشی به چاپ برسانند. در این مقاله سعی داریم نکات مهمی در رابطه با نگارش مقاله بیان کنیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ترجمیک، شما وقتی شروع به نوشتن یک مقاله علمی می‌کنید که ایده(هایی) جدید داشته باشید، آن‌ها را بر روی داده‌های مناسب تست کرده باشید و نتایجی بدست آورده باشید که به نظرتان ارزش انتشار دارند.

معمولا پیشنهاد می‌شود قبل از اتمام نهایی کار خود، بخش‌هایی از نتایج بدست آمده را در یک کنفرانس مرتبط ارائه دهید. در مرحله بعد، پس از تکمیل کار تحقیقاتی خود، مقاله مستخرج از آن را به یک ژورنال معتبر ارسال کنید.

برای نوشتن یک مقاله خوب، باید مقاله‌های خوب بسیاری را خوانده باشید! خواندن مقاله‌های مرتبط به موضوع تحقیقاتی شما، هم در تکمیل ایده‌ها و کار تحقیقاتی به شما کمک می‌کند و هم در نوشتن مقاله و یافتن قالب مقاله، شما را راهنمایی می‌کند.

قالب یک مقاله تحقیقاتی به‌طور کلی شامل بخش‌های مختلف

    عنوان
    چکیده
    مقدمه
    روش‌ها
    نتایج
    بحث و بررسی
    نتیجه‌گیری
    مراجع است. در ادامه به‌ معرفی هر یک از این بخش‌ها می‌پردازیم.

در این مطلب خواهید خواند:

    عنوان
    چکیده
    مقدمه
    روش‌ها
    نتایج
    بحث و بررسی
    نتیجه‌گیری
    مراجع
        ترجمه و ویراستاری تخصصی در ترجمیک

عنوان

تمام مقاله‌ها دارای یک عنوان هستند. عنوان، ایده اصلی مطالعه شما را خلاصه می‌کند. یک عنوان خوب شامل کمترین کلمات ممکن است که به‌درستی محتوا و هدف مقاله تحقیقاتی شما را توضیح می‌دهد. عنوان می‌تواند مهم‌ترین عنصر قالب مقاله تحقیقی شما باشد.

عنوان اولین چیزی است که سردبیران و داوران ژورنال، هنگامی که مقاله شما را بررسی می‌کنند، می‌بینند. عنوان، اولین (و گاهی تنها) قطعه اطلاعاتی است که محققان دیگر در هنگام جستجو در یک موتور جستجو یا یک پایگاه داده مراجع مشاهده می‌کنند. بنابراین، انتخاب عنوان مناسب و مرتبط با محتوای مقاله بسیار مهم است.

چکیده

تقریبا همه مقاله‌های علمی دارای بخش چکیده هستند. چکیده خلاصه‌ای کوتاه از قالب مقاله تحقیقاتی شما است که معمولا در یک پاراگراف می‌گنجد.

یک چکیده خوب به خوانندگان امکان می‌دهد ماهیت و خلاصه کلام مقاله شما را به‌سرعت بدست آورند و تصمیم بگیرند که مقاله را به‌طور کامل بخوانند. هم‌چنین یک چکیده خوب به خوانندگان کمک می‌کند که نکات کلیدی مقاله را به خاطر بسپارند.

هم‌چنین، لازم به یادآوری است که موتورهای جستجو و پایگاه‌های داده مراجع برای شناسایی کلید واژه‌های اصلی برای فهرست‌بندی مقالات خود، معمولا از چکیده‌ و عنوان مقالات استفاده می‌کنند.

بنابراین آنچه شما در چکیده و عنوان مقاله خود درج می‌کنید، برای کمک به محققان دیگر در یافتن مقاله شما بسیار حیاتی است.

چکیده مقاله شما باید حاوی اطلاعات زیر باشد:

    زمینه یا اطلاعات پیش‌زمینه‌ای تحقیق؛ موضوع کلی مورد بررسی؛ موضوع خاص تحقیق شما.

    سوالات مهم یا بیان مساله‌ای که تحقیق شما به آن پرداخته است.

    تحقیقات قبلی چگونه به این مساله پرداخته‌اند.

    چرا احساس نیاز کردید که باید مجددا به این مساله بپردازید؟ آیا روش شما یک شکاف موجود در تحقیقات قبلی را پر می‌کند؟ آیا شما با یک روش جدید، نگاهی تازه به ایده‌ها یا داده‌های موجود خواهید انداخت؟

    روش‌های تحقیق و تحلیل شما.

    یافته‌ها، نتایج یا استدلال‌های اصلی شما.

    اهمیت یا پیامدهای نتایج یا استدلال‌های شما.

مقدمه

مقدمه خواننده را از یک موضوع عمومی به سمت یک موضوع خاص سوق می‌دهد. مقدمه، دامنه، زمینه و اهمیت تحقیق را با خلاصه نمودن درک کنونی و اطلاعات پیش زمینه در مورد موضوع مشخص می‌کند.

مقدمه هم‌چنین، هدف از کار را در قالب مسئله تحقیق ارائه شده توسط یک فرضیه یا مجموعه‌ای از سوالات بیان می‌کند.

مقدمه به‌طور خلاصه رویکرد روش‌شناختی مورد استفاده برای بررسی مسئله تحقیق را توضیح می‌دهد، نتایج احتمالی مطالعه شما را برجسته می‌کند و ساختار و سازمان‌دهی ادامه مقاله را تشریح می‌کند.

سه هدف اصلی برای یک مقدمه خوب وجود دارد: ۱) مقدمه باید مطالعات قبلی راجع به موضوع را به شکلی خلاصه توضیح دهد تا پایه و اساس فهم مسئله تحقیق باشد. ۲) مقدمه باید توضیح دهد که چگونه مطالعه شما به طور خاص به شکاف‌ها یا نقص‌های موجود در ادبیات موضوع پرداخته است. ۳) مقدمه‌ باید نوآوری‌های نظری و تجربی و پیامدهای تحقیق شما را بیان کند.

نوشتن یک مقدمه خوب بسیار مهم است چرا که شاید این تنها فرصت برای ایجاد حس خوب نسبت به مقاله شما در دیگران باشد. پاراگراف‌های ابتدایی مقاله، به خوانندگان امکان می‌دهد برداشت اولیه‌ای در مورد منطق استدلال، سبک نوشتن، کیفیت کلی تحقیق و در نهایت، اعتبار یافته‌ها و نتیجه‌گیری‌های شما بدست آورند. یک مقدمه مبهم، بی‌نظم یا پر از خطا باعث ایجاد تاثیر منفی خواهد شد؛ در حالی که یک مقدمه مختصر، جذاب و به‌خوبی نوشته شده باعث می‌شود خوانندگان شما درباره مهارت‌های تحلیلی، سبک نوشتاری و رویکرد تحقیق شما فکر کنند.

روش‌ها

بخش روش‌ها، جزئیات نحوه انجام تحقیق را شرح می‌دهد. هر مقاله علمی باید توسط محققان دیگر قابل تأیید باشد، به‌طوری که آنها بتوانند نتایج را با تکرار آزمایش و اعتبارسنجی بررسی کنند. بخش روش‌ها باید اطلاعات کافی در مورد روش‌های ارائه شده در مقاله را در اختیار خوانندگان قرار دهد تا در صورت تمایل بتوانند مطالعه را بازتولید کنند. بنابراین، این بخش باید خاص، واقعی، فنی و کاملا مفصل باشد.

محیط مطالعه، استراتژی نمونه‌گیری مورد استفاده، ابزارها، روش‌های جمع‌آوری داده‌ها و استراتژی‌های تحلیل باید تشریح شود. اگر چندین آزمایش وجود دارد، هر آزمایش ممکن است به یک زیربخش جداگانه نیاز داشته باشد. یک قانون اساسی این است که بخش روش‌ها باید به اندازه کافی مفصل باشد تا یک محقق دیگر بتواند تحقیقات شما را کپی کند.

نتایج

از نظر تئوری، بخش نتایج ساده‌ترین قسمت برای نوشتن است، چرا که نتایج هر گونه آزمون آماری انجام شده را بیان می‌دارد. توجه داشته باشید که در بخش نتایج به تحلیل و تفسیر نتایج نپردازید و این کار را در بخش بحث و بررسی انجام دهید. به‌عنوان مثال، شما ممکن است در طول تجزیه و تحلیل نتایج خود متوجه یک همبستگی غیرمعمول بین دو متغیر شوید.

صحیح است که این نکته را در بخش نتایج ذکر کنید. اما، حدس و گمان درباره چرایی و چگونگی این همبستگی را در بخش بحث و بررسی ذکر کنید.

هم‌چنین، باید مراقب باشید که بیش از حد نیاز، اطلاعات و آمار و ارقام وارد نکنید؛ در این صورت، یافته‌های ارزشمند شما در زیر اطلاعات بی‌ربط پنهان خواهند ماند. به‌عنوان مثال، اگر جدولی از یافته‌های خود تهیه می‌کنید، دیگر نیازی به درج یک نمودار برای همان داده‌ها نیست.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که نتایج منفی کار خود را نیز بیان کنید. نوشتن بخش نتایج با ذکر نتایج منفی نه تنها نقطه ضعف مقاله محسوب نمی‌شود، بلکه اغلب به شما امکان می‌دهد که یک بخش بحث و بررسی عالی ایجاد کنید. بنابراین از برجسته کردن آنها نترسید.

با ثبت سفارش خود تحت عنوان ویرایش مقاله انگلیسی می‌توانید با ویراستار مقاله خود در زمینه تنظیم قالب مقاله تحقیقاتی خود با ایشان در ارتباط باشید.

بحث و بررسی

بخش بحث و گفتگو یک بخش دشوار و حیاتی مقاله است. در این بخش، یافته‌های اصلی تحقیق خود را بیان می‌کنید، نقاط قوت و ضعف کار خود را تحلیل می‌کنید، راهکارهایی برای تحقیقات آینده ارائه می‌دهید و هر نوع ارتباط و پیوستگی بین داده‌های نتیجه خود را شرح می‌دهید.

توجه داشته باشید که شما باید در بخش بحث و گفتگو به انتقاد کار خود بپردازید و درباره اینکه آیا طراحی شما به اندازه کافی خوب بوده صادق باشید. اگر طراحی شما ضعف داشته، باید اصلاحات و بهبودهای ممکن را پیشنهاد دهید. توجه کنید که در بخش بحث و بررسی، علاوه بر بررسی یافته‌های خود، به بررسی آنچه به آنها دست نیافته‌اید نیز بپردازید.

شما همیشه باید یافته‌های خود را در قالب مقاله تحقیقات قبلی موجود در ادبیات موضوع قرار دهید. سپس بررسی کنید که آیا نتایج شما با تحقیقات قبلی موافق یا مخالف است؟ آیا نتایج تحقیقات قبلی به شما کمک می‌کند تا یافته‌های خود را تفسیر کنید؟ اگر نتایج شما بسیار متفاوت است، علتش چیست؟ آیا چیز جدیدی را کشف کرده‌اید؟ سرانجام، پس از بررسی همه اینها، می‌توانید در مورد اینکه آیا روش پیشنهادی شما به دانش موجود در این زمینه کمک کرده است یا خیر، اظهار نظر کنید.

نتیجه‌گیری

برخی بر این باور هستند که بخش بحث و بررسی، اتمام کار یک مقاله است. البته، بسیاری از محققان یک بخش جداگانه به نام نتیجه‌گیری نیز در انتهای مقاله خود می‌آورند.

همان‌طور که قبلا بیان گردید، در ابتدای مقاله، نویسنده به تحقیقات قبلی موجود در ادبیات موضوع نگاه می‌کند و یک سوال تحقیق را مطرح می‌کند. سپس، در بخش بحث و بررسی، ارزیابی می‌کند که چگونه نتایج بدست آمده به این سوال تحقیق پاسخ می‌دهند و در مورد ارتباط آن با دانش موجود در این زمینه بحث می‌کند. بخش نتیجه‌گیری یک کلام خلاصه از بخش‌های نتایج و بحث و بررسی است.

نتیجه‌گیری شامل جمع‌بندی مقاله و توضیحات بسیار خلاصه از نتایج است. با فرض اینکه کسی که بخش نتیجه‌گیری را می‌خواند، قبلا مقاله را خوانده است، می‌توان گفت که نتیجه‌گیری به عنوان کمک به حافظه عمل می‌کند.

ضمن نوشتن نتیجه‌گیری، شما باید نقایص و کمبودهای روش‌ خود را نیز بیان کرده و توضیح دهید که این کمبودها چگونه ممکن است نتایج شما را تحت تأثیر قرار دهند. این به محقق بعدی این امکان را می‌دهد تا روش شما را اصلاح کند و از اشتباهات شما بیاموزد. در بخش نتیجه‌گیری می‌توانید سوالات بی‌پاسخ مانده در تحقیق خود را ذکر کنید.

هم‌چنین می‌توانید پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده ارائه دهید. به‌علاوه، در صورتی که نتایج کار تحقیقاتی شما دارای استفاده‌هایی در دنیای واقعی هستند، خوب است که در بخش نتیجه‌گیری آنها را بیان کنید.

مراجع

نوشتن فهرست مراجع به خواننده اجازه می‌دهد در صورت نیاز به جزئیات بیشتر، منابع اصلی را بررسی کند. فهرست مراجع در انتهای مقاله قرار می‌گیرد و باید تمام منابع مستقیمی را که در بدنه مقاله به آنها اشاره کرده‌اید را شامل شود. منابع باید عاقلانه مورد استفاده قرار گیرند.

باید ادعاهای کلیدی و هم‌چنین روش‌ها و ابزارهای مورد استفاده ارجاع شوند. سعی کنید از ارجاع به کارهای منتشر نشده، گزارش‌های فنی یا هر منبعی که خواننده در یافتن یا درک آنها با مشکل روبرو می‌شود، خودداری کنید.

ترجمیک خدمات مختلفی را در زمینه ترجمه مقاله انجام می‌دهند شما می‌توانید پس از انجام تحقیق و تدوین ساختار مقاله خود، کار برگردان حرفه‌ای آن را با رعایت قالب تحقیق مقالات خود را به ما بسپارید. مزیت مهم ترجمیک به عنوان جامع‌ترین پلتفرم خدمات زبانی، تعداد بالای مترجمان متخصص در زمینه ترجمه تخصصی مقاله است. حضور بیش از ۶۰۰۰ مترجم این مجموعه از انواع رشته‌های دانشگاهی، این اطمینان را به شما می‌دهد که ترجمه مقاله شما توسط فردی با همان تخصص مورد نظر انجام خواهد شد. مترجمان متخصص ترجمیک با تکیه بر دانش حرفه‌ای و تسلط بر زبان تخصصی و تجربه سالیان ترجمه، به بهترین شکل ترجمه تخصصی مقاله شما را با استفاده از واژگان و اصطلاحات همان رشته انجام می‌دهند.

ترجمه و ویراستاری تخصصی در ترجمیک

ترجمیک با همراهی چند هزار مترجم و ویراستار متخصص در رشته‌های گوناگون علمی، بزرگترین پلتفرم خدمات زبانی در ایران است. شما می‌توانید به سادگی و کمتر از یک دقیقه سفارش ترجمه و ویراستاری خود را ثبت نمایید و از بالاترین کیفیت خدمات زبانی بهره ببرید.



 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
عکس/ استفاده صهیونیست‌ها از مردم به عنوان سپر دفاعی!
هشدار مهم پلیس فتا درباره استفاده از کارت بانکی
حقوق ورودی موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار ابلاغ شد
علامه مصباح یزدی: قدر شب قدر را بدانیم!
فیلم/ رخت عزای شهادت امیرالمومنین بر صحن و سرای حرم ثامن الحجج
۱۲ توصیۀ رهبر انقلاب برای استفاده بهتر از شب های قدر
شب‌های قدر هیئت کجا برویم؟ + آدرس و جزئیات
آغاز سال نو برای انسان مؤمن!+فیلم
اساسی‌ترین شرط اجابت دعا در شب قدر چیست؟
افضل اعمال شب قدر در بیان علامه مجلسی
اعمال شب ۱۹ ماه رمضان
جزئیات جدید از فوت دکتر پرستو بخشی در نورآباد
عکس/ نصب کتیبه‌های عزا در صحن مطهر علوی
واکنش وزارت خارجه به حمله تروریستی در سوریه
توضیح شهرداری تهران پیرامون ساخت مسجد در پارک قیطریه
رونمایی از پروژه جدید براندازان
مقایسه عملکرد ۶ مهاجم لژیونر فوتبال
عملکرد مربیان خارجی فوتبال ایران
آخرین وضعیت سعید راد در بیمارستان
بررسی احتمال لغو مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس
ضرر ۶۷هزار دلاری جام ملت‌ها به ایران با صدرنشینی طارمی!+جدول
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top