تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/02/19 - 13:44
کد خبر: 394765

در پیشخوان انتخاباتی «خبرنامه دانشجویان ایران» بخوانید/ بخش ششم

زاکانی: ردصلاحیت احمدی‌نژاد قطعی است/ جلیلی؛ کاندیدای پوششی رئیسی؟ / محمد: تایید صلاحیتم قطعی است

زاکانی: ردصلاحیت احمدی‌نژاد قطعی است/ جلیلی؛ کاندیدای پوششی رئیسی؟ / محمد: تایید صلاحیتم قطعی است

تردیدها بر سر آمدن یا نیامدن رئیسی به انتخابات، دغدغه‌ای است که در روزهای منتهی به ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری، دست از سر اصولگرایان برنداشته است. سیدحسین نقوی حسینی از چهره های سیاسی اصولگرا و نماینده پیشین مجلس بر این باور است که با نامزدی ابراهیم رئیسی، اصولگرایان مشکل و دغدغه‌ای برای اجماع و ائتلاف با یکدیگر ندارند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  ۲۸ خردادماه سال جاری سیزدهمین رئیس دولت جمهوری اسلامی با رای مردم مشخص خواهد شد و از حالا کم کم تنور انتخابات درحال داغ شدن است و شخصیت‌های سیاسی درحال اعلام کاندیداتوری یا برگزاری جلسات خود برای نهایی کردن اعلام حضورشان هستند. فضای انتخابات از حالت سردی سال ۹۹ بیرون آمده و با نزدیک شدن به موعد رای‌گیری تب و تاب‌ آن گرم و گرم‌تر می‌شود.

احزاب در قالب ائتلاف‌ها و تشکیل جبهه‌های متعدد به سمت همگرایی و وحدت حرکت کرده تا بتوانند با استفاده از ظرفیت‌های همدیگر فضای بهتری را برای معرفی، تبلیغات و رای‌آوری نامزد مورد نظر خودشان فراهم آورند.

رهبر انقلاب نیز در نخستین روز سال جدید در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که با آحاد ملت شریف ایران داشت، خطاب به افرادی که می خواهند داوطلب انتخابات شوند، فرمودند: «انتظار داریم سنگینی کار را متوجه شوید و بدانید چه مسئولیت سنگینی را می خواهید بر دوش بگیرید. اگر دیدید که می توانید این مسئولیت را بعهده بگیرید، آن‌گاه وارد کارزار انتخاباتی شوید.»

با توجه به شرایط ویژه اپیدمی کرونا که کشور گریبان گیر آن است شاید روند و مراحل انتخابات کمی متفاوت تر از سالیان گذشته برگزار شود.

به عنوان مثال باتوجه به عدم حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها، مطمئنا از تب و تاب و حواشی داغ انتخابات در دانشگاه‌ها کاسته شده است و اغلب فعالیت ها در بستر فضای مجازی شکل گرفت است. اما گسترش علم ارتباطات و حضور گسترده و همه جانبه کاربران فضای مجازی که هر روزه به تعداد آنها نیز افزوده می‌شود سبب شده است که بسیاری از مردم از طریق رسانه ملی و فضای مجازی پیگیر این انتخابات و به دنبال رصد اخبار جدید و مهم هستند.

از این رو قصد داریم اخبار و رویدادهای انتخابات ریاست جمهوری را در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشخوان انتخابات» ارائه کنیم.

در ادامه گزیده‌ای از مهمترین اخبار انتخابات ۱۴۰۰ را در هفته ای که گذشت را می‌خوانید؛

ماجرای مصوبه اخیر شورای نگهبان در آستانه انتخابات ۱۴۰۰

هادی طحان نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان در خصوص مصوبه اخیر شورای نگهبان درباره شرایط ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری، اعلام کرد که همه اعضا در باره ساماندهی وضعیت ثبت‌نام داوطلبان اتفاق نظر داشته‌اند. وی در توضیح امر به حضور انبوهی از افراد عادی در دوره‌های قبل اشاره کرده که صرفا با کپی شناسنامه و چند قطعه عکس وارد ستاد انتخابات می‌شدند:

«از مجموع ۱۶۳۶ نفر که سال ۱۳۹۶ در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده بودند، حدود ۱۲۰۰ نفر از آنها دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و پایین‌تر از آن بوده‌اند و حدود ۳۰۰ نفر از ثبت‌نام شدگان، محکومیت قطعی کیفری داشته‌اند.»

همچنین طحان نظیف کتمان نکرده که چنین وضعیتی باعث استهزا و تفریح و ساخت کلیپ‌های طنز در داخل و خارج کشور می‌شد. (جزئیات بیشتر)

بیشتر بخوانید

در پیشخوان انتخاباتی «خبرنامه دانشجویان ایران» بخوانید/ بخش پنجم
ظریف قربانی لاریجانی/ احتمال نامزدی همزمان جلیلی، قالیباف و رئیسی/ حضور قطعی عارف و پزشکیان در انتخابات

اطلاعیه شماره ۵ هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری

اطلاعیه شماره ۵ هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری صادر شد. (جزئیات بیشتر)

ابراهیم رئیسی کاندیدا می‌شود

قاسم میرزایی نیکو، نماینده مجلس دهم، در رابطه با حضور نهایی نمایندگان جبهه اصلاحات گفت: جبهه برنامه های کاندیداها را می بیند و پس از آن با آنها گفتگو می کند، گفتگویی که هم در جمع و هم هیات رئیسه انجام خواهد داد و در نهایت از بین ۱۴ نفر کاندیدا افراد مدنظر باید ۵۰ درصد آراء را کسب کنند که قاعدتا ممکن است ۵-۶ نفر در این مرحله انتخاب شوند و پس از این باید در مرحله نهایی دو سوم آراء را کسب کرده و معرفی و در نهایت ثبت نام اعلام کنند که به نظر من روی اشخاص به سختی می شود نظر داد.

او گفت: به جز آقای ظریف که شرایط خاصی دارد بقیه دوستانی که معرفی شدند عمدتا یک رنگ و یک شکل هستند به جز آقای جهانگیری که یک وضعیت اجرایی و سابقه و حضور در مناظره های انتخاباتی هم داشته بنابراین باید یک مقدار صبر کنیم تا ببینیم که به کجا می رسد. (جزئیات بیشتر)

سردار سعید محمد به چه کسی قول وزارتخانه و مسئولیت داده است؟

سردار «سعید محمد»، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰،  در خصوص دیدار خود با محسن رضایی و رستم قاسمی گفت: من تا به امروز به هیچ کس هیچ قولی در مورد هیچ وزارتخانه ای و مسئولیتی نداده ام و تماما تکذیب می کنم.

او افزود: هیچ قراری مبنی بر اینکه بخواهم از فردی که با او دیدار داشته ام در وزارتخانه ای استفاده شود وجود ندارد.

سردار محمد تاکید کرد: ملاک ما شایسته سالاری است هر کسی که شایستگی داشته باشد و در چهارچوب گفتمان ولایی و انقلابی حرکت کند ما از او استفاده می کنیم حال از هر جناح و دسته ای باشد و از برچسب های اصلاح طلب و اصولگرا استفاده نخواهیم کرد. (جزئیات بیشتر)

«رئیسی» منتخب اول مردم در نظرسنجی خبرگزاری دولت

۵۳.۷ درصد از شرکت‌‌کنندگان در  نظرسنجی تلفنی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)،  اعلام کرده¬‌اند مهم‌ترین منبع‌شان برای کسب خبر‌های انتخاباتی، رسانه ملی(صدا و سیما) می‌باشد. ۳۰.۳ درصد هم از طریق شبکه¬‌های اجتماعی، اخبار انتخاباتی را پیگیری می‌کنند.

در این نظرسنجی، دیدگاه پاسخگویان درباره «مهمترین ویژگی‌¬های رئیس‌جمهور آینده» مورد سنجش قرار گرفت که مشارکت‌کنندگان به ترتیب مولفه‌های مردمی بودن، داشتن سابقه اجرایی قوی، داشتن برنامه و داشتن روحیه ضدفساد را در اولویت دانسته¬‌اند همچنین بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از رئیس‌جمهوری آینده انتظار دارند که وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را بهبود بخشد.

نتایج این نظرسنجی نشان می¬‌دهد از میان ۱۳ گزینه محتمل برای کاندیداتوری (و از جمله آذری¬ جهرمی، ‌احمدی‌¬نژاد، جهانگیری، جلیلی، دهقان، رئیسی، رضایی، ظریف، قالیباف، لاریجانی،سعید محمدو محسن هاشمی)، «سید ابراهیم رئیسی» بیشترین رای را حائز است. (جزئیات بیشتر)

آیا کاندیداهای نظامی به کاندیداتوری رئیسی بی اعتنا هستند؟

نگاهی به سایر اخبار و تحولات در این جریان نشان می‌دهد که نه آمدن رییسی خیلی قابل اتکاست و نه اجماع روی یک گزینه واحد. شاهد این مدعا نیز دیداری است که اخیرا 3 نامزد ریاست‌جمهوری اصولگرا با هم داشته‌اند.

جلسه محسن رضایی، رستم قاسمی و سعید محمد گویای آن است که نامزدهای ریاست‌جمهوری چندان به کاندیداتوری رییسی اطمینان ندارند. برای همین درست وقتی که با مصوبه جدید شورای نگهبان و تاکید بر سابقه اجرایی زمزمه‌ها درباره ردصلاحیت سعید محمد بالا می‌گیرد،  خبر می‌رسد که او و دو گزینه سابقا نظامی این جریان ملاقاتی داشته‌اند که احتمالا مقدمه یک ائتلاف است. (جزئیات بیشتر)

ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری از ۲۱ اردیبهشت آغاز می‌شود

سیامک ره پیک در برنامه تلویزیونی گفت:  ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از ۲۱ اردیبهشت آغاز و به مدت پنج روز ادامه دارد.

وی افزود: بعد از ثبت نام، شورای نگهبان پنج روز فرصت دارد که بررسی صلاحیت‌ها را انجام دهد. البته در موارد ضروری قانون گفته که پنج روز دیگر هم می‌تواند اضافه کند. در واقع  بین ۵ تا ۱۰ روز رسیدگی شورای نگهبان است و بعد از آن تبلیغات آغاز می شود. (جزئیات بیشتر)

واکنش کدخدایی به هجمه علیه شورای نگهبان

عباسعلی کدخدایی با حضور در برنامه «بدون تعارف» گفت: شورای نگهبان تسلیم فشارها و هجمه‌ها نمی‌شود.

وی با بیان این که هنوز با توجه به قطعی‌نشدن ثبت نام نامزدها، به بررسی صلاحیت‌ها ورود نداشته‌ایم، تاکید کرد: این شورا بر مبنای هجمه‌ها و فشارها به صلاحیت افراد رای نمی‌دهد.

وی با اشاره به مرور مصوبه ابلاغی سال ۹۶ رهبر انقلاب درباره انتخابات گفت: داشتن سابقه اجرایی در بخش وزارت و یا مقامات عالی کشور مانند قوای سه‌گانه یا معاونین قوا و در حد سرلشکری برای نظامیان از شرایط نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به شمار می‌رود و برنامه‌های آنان با حضور خود و مشاورانشان در شورای نگهبان بررسی می‌شود.

وی اظهار کرد: در جامعه با توجه به فعالیت‌هایی که به‌خصوص در فضای مجازی به دلیل شرایط کرونا قابل ملاحظه است، کاندیداهایی که قصد نامزدشدن دارند، فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند و به موازات آن نیز شورای نگهبان نشست‌ها و آموزش‌های لازم را انجام داده است. (جزئیات بیشتر)

پاسخ جالب ابراهیم رئیسی به شائبه کاندیداتوری‌اش در انتخابات ۱۴۰۰

محمدرضا باهنر،دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در بخشی از گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: رهبری باید از کاندیداتوری ابراهیم رئیسی راضی باشد.

او گفت:  قالیباف آمدنش را تقریبا به نیامدن آقای رئیسی منوط کرده است که اگر آقای رئیسی نیاید من می آیم.

*بحث هایی به ویژه در فضای مجازی و رسانه ای مطرح است که اصولگرایان به شدت به دنبال کاندیداتوری آقای رئیسی هستند. شما خبر یا تحلیلی در مورد حضور آقای رئیسی همچنین درباره گمانه زنی ها از حضور آقای قالیباف در انتخابات دارید که البته به قول خودتان هر دو اکنون رئیس قوا هستند؛ شما امکان حضور این دو نفر را چطور می بینید؟ (جزئیات بیشتر)

داده‌های روزانه نامزد‌های احتمالی انتخابات ۱۴۰۰ در فضای مجازی

جلیلی؛ کاندیدای پوششی رئیسی می‌شود؟

تردیدها بر سر آمدن یا نیامدن رئیسی به انتخابات، دغدغه‌ای است که در روزهای منتهی به ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری، دست از سر اصولگرایان برنداشته است. سیدحسین نقوی حسینی از چهره های سیاسی اصولگرا و نماینده پیشین مجلس بر این باور است که با نامزدی ابراهیم رئیسی، اصولگرایان مشکل و دغدغه‌ای برای اجماع و ائتلاف با یکدیگر ندارند اما مشکل و اختلاف از آنجا آغاز می‌شود که اگر رئیسی برای انتخابات نیاید، اصولگرایان چه خواهند کرد؟!

او می‌گوید: حال اگر رییسی کاندیدا نشوند از نگاه بنده بعید به نظر می رسد که در جبهه اصولگرایی به وحدت کاندیدا برسیم  یقینا کاندیداهای مختلفی در صحنه حضور پیدا می کنند و اقدام به فعالیت های انتخاباتی می کنند.

به گفته نقوی حسینی اصولگرایان به اندازه‌ای که روی رییسی اجماع دارند روی بقیه کاندیداها چنین اجماعی ندارند. این نماینده پیشین مجلس تاکید دارد که فرایند وحدت و اجماع روی سایر کاندیدا دشوار است و از سوی دیگر بسیار دشوار و حتی بعید است که به عنوان مثال فریدون عباسی به نفع محسن رضایی کنار بکشد یا محسن رضایی به نفع قالیباف کنار برود. (جزئیات بیشتر)

زاکانی: ردصلاحیت احمدی‌نژاد قطعی است

علیرضا زاکانی در پنجاه و یکمین جلسه شورای مرکزی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی که به صورت مجازی برگزار شد در پاسخ به سوالی درباره اینکه با توجه به اقبال جمع زیادی از مردم به احمدی نژاد، آیا ممکن است وی صرفا برای گرم کردن تنور انتخابات، تایید صلاحیت شود، این موضوع را رد کرد و گفت: احمدی نژاد کف صلاحیت لازم برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد. (جزئیات بیشتر)

کنایه غرضی به شورای نگهبان پس از منع حضور در انتخابات

سید محمد غرضی روز چهارشنبه در واکنش به درخواست شورای نگهبان از وزارت کشور برای ساماندهی شرایط نام‌نویسی داوطلبان انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری و اجرای بندهایی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: این موضوع در تشخیص شورای نگهبان است اما مردم را از تجربیات برخی از افراد که قصد خدمت دارند محروم می‌کند.

داوطلب نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به شرط سنی ۴۰ تا ۷۵ سال قید شده در قانون انتخابات، ادامه داد: با اجرای این قانون، مردم به سمت داوطلبانی می‌روند که سوابق اجرایی برجسته‌ و کار اقتصادی شاخص در پرونده خود ندارند که در این شرایط وضعیت معیشت مردم آسیب می‌بینید. (جزئیات بیشتر)

نامه سعید محمد به رقبای انتخاباتی‌

سعید محمد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در نامه‌ای به سایر داوطلبان انتخابات اعلام کرد، متهم عقب ماندگی‌ها و ضعف‌های کشور کارگزاران هستند نه انقلاب؛ ضمن اینکه منازعات انتخاباتی و زدوبند‌های سیاسی به مصلحت نیست، زیرا مردم از باندبازی و جناح گرایی خسته شده‌اند. (جزئیات بیشتر)

می‌ترسیم رأی‌دهندگان را هم ممیزی کنند!

به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی، در خبرها می‌خوانیم متولیانی که فقط شأن نظارتی دارند به‌گونه‌ای مصوبه می‌گذارند و سخن می‌گویند و استمرار استصواب را حتی در مناظرات هم جاری می‌دانند که هرکس بشنود متوجه می‌شود که قصه چیست. می‌ترسیم به همین شیوه پیش برود، رای‌دهندگان را هم ممیزی کنند!

آدم می‌ماند که اگر این همت که در کار کاهش شور انتخاباتی است تغییر مسیر می‌داد و با نظرات رهبر انقلاب مبنی بر انتخابات حداکثری، همسو می‌شد "چه می‌شد" (جزئیات بیشتر)

دولتی که توانایی تامین مرغ را ندارد چگونه می‌خواهد مذاکره کند؟

روح الله نجابت عضو کمیسیون اصل ۹۰ هم در ادامه گفت: به عنوان نماینده مردم دنبال مطالبات مردم هستیم زیرا درمقاطع مختلف حتی بیش از دولت مذاکرات شرطی سازی شد و گره زده شد.

نجابت خاطرنشان کرد: از طرفی در حوزه مذاکرات چند نکته باید رعایت شود زیرا روز سوم خرداد دیگر ضبط دوربین ها در مراکز هسته ای لغو می شود. علاوه بر مذاکراتی که تا کنون شده  پیشرفت قابل توجهی حاصل نشده است.

وی افزود: تا زمانی که لغو همه تحریم های ایرانی به طور کلی احساس نشود هیچ مذاکره ای قابل قبول نیست. زیرا باید در  راستی آزمایی در مرحله اول نتیجه آن در زندگی مردم نمایان شود. دولت در مسائل اقتصادی ذهن افکار عمومی را به سمت و سوی دیگری می‌برد و از پاسخگویی فرار می کند.

نجابت تصریح کرد: اگر کسی با شعار مذاکره و تحریم در انتخابات شرکت کرد بدانید  مردود است. بدانید کشور در مذاکرات هیچ عجله ای ندارد.قصه معیشت و اقتصاد را به هم گره می زنند و نمی توانند موضوع را حل کنند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ اضافه کرد: به طور مثا ل دولتی که نمی تواند در قصه مرغ مدیریت کند با چه استدلال و ادعایی می خواهند مذاکرات انجام دهند. (جزئیات بیشتر)

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top