به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ رضا کچوئیان، سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان از میزان ارزیابی کیفیت خروجیهای دانشگاه فرهنگیان سخن گفت و با اشاره به فارغالتحصیل شدن نخستین گروه از دانشجومعلمان این دانشگاه در سال 1394 و ورود این افراد به دستگاه عظیم آموزش و پرورش، مسؤولیت سنجش و ارزیابی عملکرد همه معلمان کشور را متوجه دستگاه اعلام شده دانست و افزود: پس از پایان سال تحصیلی 94، ارزیابی عملکرد نومعلمان نیز همچون دیگر معلمان توسط وزارت آموزش و پرورش انجام شد.
وی با مهم خواندن چگونگی و نحوه ارزیابی خروجیهای دانشگاه فرهنگیان و تأکید وزیر آموزش و پرورش در این خصوص تصریح کرد: سال گذشته به دستور وزیر آموزش و پرورش، کارگروهی با محوریت مرکز سنجش این وزارت با حضور معاونان آموزش ابتدایی، متوسطه، پرورشی و فرهنگی و همچنین مدیران مرکز سنجش صلاحیتهای حرفهای منابع انسانی دانشگاه فرهنگیان در محل دفتر رئیس مرکز سنجش و پایش آموزش وزارت آموزش و پرورش به منظور برنامهریزی و اقدام اساسی برای ارزیابی خروجیهای این دانشگاه برگزار شد.
عضو هیأت رئیسه دانشگاه فرهنگیان، طراحی شاخصهای مربوط به ارزیابی عملکرد اثربخش معلمان به ویژه مهارتآموزان ماده 28 را از مصوبات جلسه برگزار شده برشمرد و گفت: در این جلسه مقرر شد با مشخص شدن شاخصها و سنجههای مرتبط با ارزیابی عملکرد خروجیهای دانشگاه فرهنگیان، مسؤولیت انجام کار به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و یا معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان محول شود.
این مقام مسؤول، مراحل اولیه این فرایند را در حال اجرا شدن دانست و افزود: بعد از تکمیل شدن فرایند، ارزیابی و سنجش عملکرد معلمان هم انجام خواهد شد و ما میتوانیم آمار و اطلاعاتی دقیق از میزان کیفیت عملکرد خروجی های دانشگاه فرهنگیان کسب کنیم.
دبیر شورای تخصصی نظارت دانشگاه فرهنگیان، در پاسخ به این پرسش که «چه تدابیری برای تمایل دانش آموزان سرآمد و برجسته به منظور ادامه تحصیل در این دانشگاه اتخاذ شده است؟»، اظهار داشت: امتیازات خاص دانشگاه فرهنگیان، در قیاس با سایر دانشگاهها موقعیتی مناسب برای استقبال دانشآموزان فارغالتحصیل شده از مدارس کشور برای انتخاب این دانشگاه به منظور ادامه تحصیل است.
وی، معاف شدن از خدمت سربازی را یکی از مهمترین امتیازات دانشگاه فرهنگیان برای دانشآموزان پسر و انتخاب این دانشگاه برای ادامه تحصیل برشمرد و گفت: علاوه بر این عامل انگیزشی مهم، دانشجویان دختر و پسر به محض پذیرش از طریق کنکور سراسری و ورود به دانشگاه فرهنگیان با دارا بودن حکم کارگزینی به عنوان دانشجو معلم و کارمند رسمی وزارت آموزش و پرورش با تعیین حقوق از جانب سازمان امور اداری و استخدامی کشور مشغول به تحصیل می شوند.
کچوئیان، برخورداری از مزایای بیمه را یکی دیگر از امتیازات دانشگاه فرهنگیان برای ورودی های خود دانست و خاطر نشان کرد: حداقل طی 3 سال گذشته شاهد انتخاب رشته و حضور رتبههای تک رقمی و برتر کنکور سراسری به عنوان دانشجو معلم در این دانشگاه بودیم.
سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار این دانشگاه در خصوص اقدامات انجام شده برای تقویت اعضای هیأت علمی دانشگاه تصریح کرد: تقویت اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان، در 2 محور قابل بررسی است.
عضو هیأت رئیسه دانشگاه فرهنگیان، ترمیم اعضای هیأت علمی از نظر آمار را از اهم موارد برشمرد و تأکید کرد: ترمیم و تقویت کمی هرم اعضای هیأت علمی دانشگاه از برنامههای اولویتدار دانشگاه به شمار میرود؛ چرا که تعداد اعضا از نظر مرتبه استادیار، دانشیار و مربی با توجه به افزایش جمعیت دانشجو معلم این دانشگاه، بسیار محدود و کم است.
این استاد دانشگاه، از مذاکرات متعدد انجام شده توسط وزیر آموزش و پرورش، رئیس و اعضای هیأت رئیسه دانشگاه با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در به رسمیت شناختن افراد معرفی شده این دانشگاه به عنوان اعضای هیات علمی یادآور شد: از نظر وزارت علوم شاخصهایی مورد نظر است که در برخی موارد تبدیل وضعیت معرفی شدگان دانشگاه را برای مهمور شدن حکم کارگزینی این افراد به مهر هیأت ممیزه وزارت علوم دشوار می سازد.
کچوئیان، معدلهای دورههای کارشناسی ارشد و دکتری، رتبه دانشگاههای فارغ التحصیل شده استادان، نوع دانشگاههای محل تحصیل و همچنین تعداد مقالات علمی و پژوهشی ISI و ISC را برخی ملاکهای مهم وزارت علوم به منظور پذیرش داوطلبان متقاضی عضویت در هیأت علمی دانشگاه اعلام و با اشاره به حضور استادان مدعو و حق التدریس از دیگر دانشگاههای کشور برای برای تدریس در دانشگاه فرهنگیان، ابراز امیدواری کرد با پیگیری ها و اقدامات صورت گرفته بتوانیم به زودی مجوز جذب تعداد بیشتری از داوطلبان و افراد متقاضی هیأت علمی این دانشگاه را از وزارت علوم دریافت کنیم.
این مقام مسؤول، افزایش سطح دانش، مهارت و نگرش اعضای هیأت علمی را محور دوم اقدامات دانشگاه ذکر کرد و گفت: مدیریت بالندگی حرفهای، موازی با اقدامات معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه در شرایط کرونایی کشور با برپایی دورههای توانمندساز، همایش و سمینارهای مجازی مرتبط با تخصص اعضای هیأت علمی، درصدد افزایش کارایی و به روز بودن اعضاست.
دبیر شورای تخصصی نظارت دانشگاه فرهنگیان، تولید محتوا در قالب آواچه و پیامهای صوتی کوتاه را برای مدیران و کارکنان دانشگاه اعم از اعضای هیأت علمی و غیر هیأت علمی از دیگر اقدامات مدیریت بالندگی حرفه ای برای ارتقای علمی و مهارتی اعضای دانشگاه فرهنگیان ذکر کرد.
استاد دانشگاه، به عنوان آخرین سؤال، از برنامه خود در خصوص نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه در سال جاری با اشاره به استمرار برنامههای سنوات گذشته معاونت نظارت، اظهار داشت: نظارت بر میزان تحقق برنامههای عملیاتی سالانه معاونتهای دانشگاه و همچنین سایر بخشها از مهم ترین اقدامات و فعالیت های کارکنان دفتر نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی به شمار می رود.
وی، ارزیابی عملکرد سالانه اعضای غیر هیأت علمی، مدیران و کارکنان، ارزیابی پردیس ها و مراکز، همایشها و جلسات برگزار شده در دانشگاه را از دیگر فعالیتهای این دفتر عنوان و تصریح کرد: ارزیابی میزان اثربخشی آزمونهای مجازی و تولید محتواهای الکترونیکی انجام شده نیز توسط کارکنان دفتر نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی دانشگاه در حال انجام است؛ همچنین با تغییرات اعمال شده در فرمهای ارزیابی عملکرد سالانه کارکنان دانشگاه و درج عوامل عملکردی به عنوان شاخصهای ادراکی در فرم های مذکور، ارزیابی کارکنان متفاوت با سال های قبل انجام خواهد شد.
کچوئیان، انجام مقدمات استقرار کانونهای ارزیابی در سطح کشور طی سال 99 را اقدام بسیار بزرگ و اساسی مشترک دفتر نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی و مرکز سنجش شایستگیهای حرفهای اعلام و یادآور شد: با تلاشهای صورت گرفته امید میرود در سال جاری شاهد فعالیت این کانونها در سطح استانهای کشور باشیم.
وی، از شرکت جمعیت 88 هزار نفر معلم حق التدریس، خرید خدمات آموزشی و نهضت سوادآموزی در آزمون جامع پایان دوره خبر داد و گفت: مرکز سنجش معاونت نظارت عهدهدار برگزاری آزمونهای مرتبط با این جامعه هدف گسترده است.
کچوئیان، مرکز سنجش را اجرا کننده برنامه جدید سدید دانست و افزود: طی این برنامه فاصله میان برنامه آموزشی قصد شده و آن چه باید عملاً در کلاس درس اجرا شود، اندازهگیری میشود. با اجرای این برنامه فاصله میان آموختههای دانشجو معلم و استانداردهای آموزشی، سنجش و در صورت همخوان نبودن این فاصله با برپایی دورههای ضمن خدمت و بازآموزی، توانمندی دانشجو معلمان حفظ میشود.
سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، در پایان از برنامه ملی ارزیابی درونی گروههای آموزشی در سال جاری به عنوان کامل ترین اقدام در قیاس با نحوه ارزیابی های گذشته گروه های آموزشی یاد کرد.