تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/02/23 - 12:25
کد خبر: 395140

اصول برنامه‌ریزی برای کنکور ۱۴۰۱: تجربی، ریاضی، انسانی

نیاز به خواب و نیاز به استراحت، نیاز به تغذیه، نیاز به بهداشت، نیاز به ورزش و تحرک جسمانی، نیاز به ارتباطات اجتماعی، نیاز به عبادت و… از جمله نیازهای عادی و روزمره ما است که در هر گونه برنامه ریزی درسی باید به آنها توجه شود و در اولویت قرار گیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، برای موفقیت در کنکور 1401، برنامه ریزی مهمترین اقدامی است که داوطلبان باید انجام دهند. برنامه ریزی باید بلند مدت، ماهانه، هفتگی و روزانه باشد، بدون شک تا وقتی برنامه ریزی نداشته باشید اما زمان زیادی در اختیار داشته باشید به هیچ وجه موفق نمی شوید. در واقع می توان گفت برنامه ریزی درست به شما این امکان را می دهد که با همان شرایط، امکانات و زمانی که دارید به موفقیت برسید.

اصول برنامه‌ریزی برای کنکور ۱۴۰۱: تجربی، ریاضی، انسانی

بهترین برنامه ریزی برای کنکور 1401

اصول برنامه‌ریزی برای کنکور ۱۴۰۱: تجربی، ریاضی، انسانی

اگه میخوای یه برنامه داشته باشی که خیلی راحت باهاش درس بخونی میتونی از برنامه آیدی نوین استفاده کنی. با این برنامه ریزی برای کنکور 1401 خیالت راحته که ۲رقمی میشی. چون تا الان ۵۰ نفر رو به رتبه زیر هزار رسونده. بهترین برنامه درسی کنکور رو رایگان یاد بگیر. توی ۱۱ گام بطور رایگان یاد می گیریم که چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم و اون رو کامل اجرا کنیم.

آیا میشه بدون برنامه در کنکور موفق شد؟

در بعضی از مواقع ممکن است که داوطلب سطح بالایی در یادگیری داشته باشد اما قادر به برنامه ریزی برای کنکور 1401 نباشد و اطلاع کافی از اینکه چه چیزی را در چه زمانی بخواند، نداشته باشد.

داشتن انتظار موفقیت در کنکور  بدون داشتن دانش برنامه ریزی برای کنکور بیهوده است و قطعا داوطلب به نتیجه دلخواه نمی رسد.

قیمت برنامه ریزی کنکور:

برای یک برنامه ریزی نباید حتما هزینه های گزافی پرداخت شود؛ اما در هر صورت استفاده از برنامه ریزی های رایگان به هیچ وجه توصیه نمی شود. چرا که برنامه ریزی های رایگان اصولا برای اشخاص زیادی نوشته می شوند و نمیتوانند تمام استاندارد های یک فرد خاص را در خود بگنجانند.

اهمیت برنامه ریزی کنکور 1401

داشتن برنامه ریزی از اهمیت بالایی برخوردار است، برنامه ریزی باعث آرامش می شود بدین منظور که اگر تعهد به برنامه ریزی وجود داشته باشد داوطلب خیالش از اتمام مطالعه، مرور و تست راحت است که این موضوع باعث انگیزه در داوطلب می شود.

همچنین برنامه ریزی کیفیت مطالعه را بالا برده و سبب صرفه جویی در زمان می شود. در واقع می توان گفت وقتی برنامه ریزی وجود داشته باشد داوطلبان از بحران های پیش رویشان خارج می شوند و در آینده هیچ پشیمانی برایشان ایجاد نمی شود.

ویژگی های یک برنامه ریزی خوب برای کنکور 1401

اصول برنامه‌ریزی برای کنکور ۱۴۰۱: تجربی، ریاضی، انسانی

یک برنامه ریزی خوب باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

1-برنامه ریزی مطالعاتی باید مکتوب باشد:

اصل برنامه ریزی بدین شکل است که باید نوشته شده و روی کاغذ آورده شود، تا هم چیزی از قلم نیفتد و هم برنامه به طور کامل انجام شود.

2-برنامه ریزی باید منحصر به فرد و مخصوص خود شخص باشد:

بعضی از دانش آموزان بر این باورند که صرفا داشتن برنامه ریزی باعث موفقیتشان می شود بدون آنکه بدانند این برنامه ریزی مناسب خودشان است یا نه.

برنامه ریزی برای کنکور 1401 باید منحصر به هر فردی باشد و با توجه به شرایط شخص نوشته شود. وقتی برنامه ریزی مختص شخص نباشد متاسفانه دانش آموز نمی تواند با آن برنامه پیش برود و باعث از بین رفتن زمان و انگیزه دانش آموز می شود.

3-برنامه ریزی درسی باید معقول باشد و قابلیت اجرا داشته باشد:

می توان گفت که علت اینکه بسیاری از برنامه ریزی ها به انجام نمی رسند غیر معقول بودن آن است. برنامه ریزی باید به گونه ای باشد که به طور کامل قابل اجرا بوده و حس خوب انجام دادن و تمام کردن آن به دانش آموز انگیزه دهد.

به عبارتی دانش آموزی که ساعت مطالعه روزانه اش نهایت به 3 ساعت برسد، هنگام برنامه ریزی نمیتواند ساعت مطالعه را برای مثال 15 ساعت در نظر بگیرد. باید طوری برنامه ریزی شود که بتواند آن را اجرا کند.

4- برنامه ریزی درسی باید قابلیت انعطاف داشته باشد:

گاهی ممکن است به هر دلیلی قسمتی از برنامه ریزی اجرا نشود، برنامه ریزی باید قابل انعطاف باشد و این عقب افتادگی جبران پذیر شود.

پس خیلی بهتر است عنوان و صفحات باقی مانده را در برگه ای یادداشت کنید تا در باکس های جبرانی یا نیم روز استراحت پایان هفته یا روزی که زمان آزاد بیشتری پیدا کردین مطالعه کنید.

5-در برنامه ریزی کنکور 1401 باید به نیازهای غیر درسی توجه شود:

برای داشتن یک برنامه خوب باید به همه نیازها هم درسی و هم غیر درسی توجه شود.

نیاز به خواب و نیاز به استراحت، نیاز به تغذیه، نیاز به بهداشت، نیاز به ورزش و تحرک جسمانی، نیاز به ارتباطات اجتماعی، نیاز به عبادت و… از جمله نیازهای عادی و روزمره ما است که در هر گونه برنامه ریزی درسی باید به آنها توجه شود و در اولویت قرار گیرد.

بی توجهی به این نیازها موجب شکست در برنامه ریزی درسی می شود. یادتان باشد که ما درس می خوانید برای آنکه زندگی بهتری داشته باشید. برای توضیحات بیشتر میتوانید به سایت ویرگول سر بزنید.

مدل های غلط برنامه ریزی کنکور 1401

باید مراقب برنامه ریزی های اشتباه باشید. برنامه ریزی اشتباه به شرح ذیل است:

1- برنامه ریزی دیمی و بی هدف کنکور :

در این مدل برنامه ریزی هر درسی در هر زمانی قابل خواندن است و به راحتی میتوان نوع درس را تغییر داد. در واقع زمان و حجم کار اهمیتی ندارد.

در این برنامه ریزی کنکور 1401 چون برنامه دقیق و منظمی وجود ندارد و هدفی تعیین نمی شود معمولا باعث احساس نارضایتی و یا رضایت کاذبی در دانش آموز می شود.

2- برنامه ریزی حجمی-اولویتی:

در این مدل از برنامه ریزی زمانی برای انجام در نظر گرفته نمی شود و فقط حجم درس هایی که قرار است مطالعه شود مشخص شده است. این مدل برنامه ریزی باعث می شود مطالعه هر درس زمان زیادی ببرد و درس هایی که در انتهای لیست قرار دارند بدون مطالعه کردن باقی بمانند.

به این شکل می توان گفت که وقتی شما قصد تمیز کرردن اتاق خود را دارید اگر زمانی برای این نظافت در نظر نگیرید ممکن است روز ها طول بکشد تا شما اتاق خود را تمیز کنید زیرا زمانی برای آن در نظر نگرفته اید.

3-برنامه ریزی زمانی-اولویتی کنکور :

در این مدل برنامه ریزی برای کنکور 1401 تنها زمان است که در الویت قرار می گیرد و حجم درس در این برنامه ریزی مشخص نمی شود. این برنامه ریزی باعث می شود زمان زیادی از دست رفته و دانش آموز نمی تواند از نهایت بازدهی خود استفاده کند.

در واقع می توان گفت اگر برای زمان تعیین شده حجم مشخصی از مطالعه معلوم نشود دانش آموز دچار وسواس و یا اهمال کاری می شود.

اصلاح در برنامه ریزی برای کنکور 1401:

در بعضی مواقع دانش آموزان در برنامه ریزی خود به مشکل بر می خورند و احساس می کنند که اصلاً نمی شود با این برنامه پیش بروند و درس بخوانند. این دانش آموزان نباید برنامه ی خود را کنار بگذارند، آنها میتوانند برنامه ی خود را اصلاح و ویرایش کرده و اشکالات آن را رفع کنند و برنامه را به برنامه دلخواهشان تغییر دهند.

این را بدانید که هرگز نمی شود با یک برنامه به استقبال همه موفقیت ها و شرایط رفت.

جدول و دفتر برنامه ریزی کنکور را فراموش نکنید

همونطور که میدونید جدول برنامه ریزی کنکور 1401، جدولیه که در داخلش میتونید درس هایی که قراره طی روز بخونید رو یادداشت کنید. به هر درسی یه زمان خاص اختصاص بدید و مشخص کنید قراره از اون درس چه تعداد تست بزنید.

استفاده از جدول و دفتر برنامه ریزی کنکور بهتون کمک میکنه که نقشه ذهنیتون رو روی کاغذ بیارید تا اجراش براتون راحت تر باشه. پس به هیچ وجه استفاده از این مورد مهم رو فراموش نکنید.

برنامه ریزی کنکور روزانه یا هفتگی؟

خیلی از داوطلبان میپرسن که باید برنامه ریزی کنکور 1401 رو باید بصورت هفتگی انجام داد یا روزانه. بطور یه اصل کلی بهتره که برای کنکورتون بطور ریز به ریز برنامه ریزی کنید. یعنی داشتن برنامه ریزی روزانه دقیق برای کنکور ضروریه. برای برنامه ریزی باید از از بیرونی ترین لایه شروع کنید. یعنی اول یه برنامه ریزی سالانه داشته باشید. بعدش برنامه سالانه رو به 4 فصل تبدیل کنید. بعدش هر فصل رو به 3 ماه تقسیم کنید و برای هر ماه برنامه ریزی داشته باشید.

در مرحله بعدی باید هر ماه رو به 4 هفته تقسیم کنید و بدونید در هر هفته بطور کلی باید چه حجم از دروس رو بخونید. حالا بر اساس این مورد باید بیاید برای هر روز یه برنامه ریزی جزء به جزء برای هر روزتون داشته باشید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top