تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/02/28 - 08:28
کد خبر: 395583

افزایش ۱۱درصدی میزان مشارکت و فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران از افزایش میزان مشارکت فعالیت های فرهنگی دانشجویان به ۲۱ درصد خبر داد و گفت: خوشبختانه طی چند سال اخیر شاهد سه برابر شدن مشارکت‌های فرهنگی بوده‌ایم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل ازایسنا، دکتر محمدعلی زارع چاهوکی در مراسم معارفه خود و تودیع دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی و اجتماعی پیشین دانشگاه تهران گفت: فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی که در مدت تصدی دکتر سرسنگی انجام شده است، نشان دهنده این است که ایشان مدیری شایسته، متعهد، توانمند، متخصص و پرتلاش هستند. چرا که این فعالیت‌ها موجب شد که فرهنگ در دانشگاه تهران و حتی در سایر دانشگاه‌ها، جایگاه واقعی خود را کسب کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با بیان این که بسیاری از طرح‌هایی که در حوزه فرهنگ در دانشگاه تهران اجرا می شود، در دانشگاه‌های دیگر نیز مورد توجه قرار گرفته است، افزود: این موضوع نشان دهنده این است که دانشگاه تهران در بسیاری از از مسائل پیشرو است.

دکتر زارع چاهوکی با تاکید بر اینکه مشارکت فرهنگی در دانشگاه تهران از ۷ درصد به  ۲۱ درصد رسیده است است و شاهد سه برابر شدن مشارکت‌های فرهنگی بوده‌ایم، گفت: با تمام مشکلاتی که وجود داشته است، دکتر سرسنگی این مسئولیت خطیر را طی ۶ سال به سرانجام رساندند و دانشگاه از آثار این فعالیت‌ها طی سال‌های آینده استفاده خواهد کرد.

وی بیان کرد: امیدوارم بتوانیم با مشارکت و همکاری دانشگاهیان قدم برداریم. فضا و بستر مناسب برای مشارکت تمامی دانشگاهیان در حوزه فرهنگ فراهم است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با بیان این که برای مشارکت دانشگاهیان تسهیل امور امور از طرق‌های مختلف اتفاق افتاده است، تصریح کرد: در این زمینه کانون فرهنگی و اجتماعی کارکنان تشکیل شد تا زمینه مشارکت کارکنان فراهم شود تا بدنه دانشگاه درگیر موضوعات فرهنگی شوند. در کنار آموزش و پژوهش باید به بُعد فرهنگی و اجتماعی نیز توجه شود تا دانشجویان آماده ورود به جامعه باشند.

به گزارش اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران؛ دکتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس  دانشگاه تهران نیز در این مراسم در سخنانی با بیان اینکه هیچ نهادی به اندازه دانشگاه اثرگذار و تعیین کننده نیست البته زمانی به نقش دانشگاه بی‌توجهی شد اما امروز علم و دانش هیچ جایگزینی ندارد، گفت: در دانشگاه علاوه بر بحث علم و دانش، موضوع فرهنگ نیز اهمیت دارد. درباره فرهنگ تعریف جامعی وجود ندارد از این رو در دانشگاه به دنبال تعریف و گفت و گو نرفته‌ایم تا فرهنگ را با توجه به اثربخشی آن دنبال کنیم.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه فعالیت‌هایی فرهنگی ما انتهایی ندارد، اما در یک زمان مشخص باید برنامه‌ای را دنبال کرد، ادامه داد: موضوع دانشگاه اخلاق‌مدار، مسئولیت پذیری اجتماعی و کارآفرینی در برنامه پنج ساله دانشگاه قرار گرفت و مورد پذیرش دانشگاهیان نیز واقع شد، حتی در سطح بین‌المللی نیز منطبق با ماموریت و مسئولیت دانشگاه محسوب شد.

دکتر نیلی تصریح کرد: مهمترین هدف از اجرای این برنامه، تربیت دانش آموختگان و آموزش منابع انسانی است. دانشگاه تهران از گذشته سعی کرده همه ابعاد شخصیتی دانشجو و دانش آموخته خود را مورد توجه قرار دهد.

وی با بیان اینکه گزارش کار دکتر سرسنگی نشان داد که کارهای بزرگی توسط ایشان و همکارانشان انجام شده است، افزود:  امروز در دانشگاه تهران نگاه به موضوعات فرهنگی و اجتماعی به لحاظ محتوا، ساز و کار، ساختار، آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها پیشرفت زیادی داشته است.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه بحث‌های زیادی در ارتباط با فرهنگ در کشور صورت گرفته است، اما به میزان آن اثربخشی نداشته است، بیان کرد: از این رو در دانشگاه باید محتوا و مباحث را به پیاده سازی و پایداری برسانیم.

به گزارش اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران؛  دکتر مجید سرسنگی معاون سابق فرهنگی و اجتماعی  دانشگاه نیز در بخشی از این مراسم ضمن قدردانی نسبت به برگزاری چنین مراسمی و همچنین حضور مهمانان، اظهار کرد: از ورود بنده به دانشگاه تهران حدود ۳۳ سال می‌گذرد از این رو دانشگاه را خانه خود می‌دانم.

وی ادامه داد: طی این سال‌ها فعالیت‌های مختلفی را تجربه کرده‌ام اما با حضور در معاونت فرهنگی و اجتماعی تجارب متفاوتی را کسب کردم. همواره با تمام توان تلاش کرده‌ام و امیدوارم قدم‌های کوچک بنده در راه بزرگ دانشگاه تهران مفید واقع شده باشد.

معاون سابق فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه از معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران انتظارات زیاد است، افزود: اما در این مسیر، نسبت به امکانات و اختیارات توازنی برقرار نیست.

دکتر سرسنگی با بیان اینکه درک مشخصی از فعالیت‌های فرهنگی در کشور وجود ندارد، گفت: نهادها، سازمان‌ها و افراد درک متفاوتی را از فرهنگ ابراز می‌کنند و این موضوع باعث می شود که که در حوزه فرهنگ دچار مشکل شویم.

وی تصریح کرد: ما به دنبال آن بودیم که حوزه فرهنگ را به ساختار و سیستم دانشگاه وارد کنیم از این رو برای افزایش مشارکت دانشجویان تلاش شد و برای همه سلایق و علایق برنامه داشتیم.

معاون سابق فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران اظهار کرد:  با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه به نشریات دانشجویی که عملکرد خوبی داشته باشند، عنوان «حرفه‌ای» اعطا شد تا به عنوان مقالات علمی محسوب شوند از این رو شاهد رشد کمی و کیفی بودیم.

دکتر سرسنگی با تاکید بر اینکه مشارکت فرهنگی در دانشگاه تهران حدود هفت درصد بود اما اکنون مشارکت‌ها به ۲۱ درصد رسیده است، ادامه داد: اعضای هیئت علمی و اساتید در دانشگاه الگو هستند از این رو چند طرح در این زمینه اجرا شد که  می‌توان به  طرح‌های استفاده از اعضای هیئت علمی به عنوان استاد مشاور دانشجویی، آیین نامه استاد مشاور فرهنگی، آیین‌نامه استاد مشاور انجمن‌های علمی، آیین‌نامه استاد مشاور کانون‌های فرهنگی، آیین‌نامه استاد مشاور دانشجویان شاهد و ایثارگر اشاره کرد.

وی بیان کرد:  حدود ۳۳۰ عضو هیات علمی دانشگاه، به عنوان استاد مشاور با حوزه فرهنگی و اجتماعی همکاری می کنند. این طرح‌ها نشان دهنده این است که دانشگاه اعتقاد دارد که عضو هیات علمی از زمانی که وارد دانشگاه می‌شود تا زمان بازنشستگی باید آموزش ببینند.

معاون سابق فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه یکی از کارهای زیرساختی بازسازی تالار مولوی بود، افزود:  مدرسه‌ای در خیابان ادوارد براون از سوی دانشگاه در اختیار معاونت قرار گرفت و به زودی تبدیل به یک مرکز فعالیت‌های فرهنگی و دینی دانشجویان خواهد شد.

دکتر سرسنگی گفت: در حوزه ورزش مجموعه‌ای برای ورزش‌های آبی توسط بخش خصوصی در خیابان کارگر شمالی ایجاد خواهد شد. همچنین یک سالن سرپوشیده برای ورزش‌های توپی و رزمی توسط بخش خصوصی ساخته خواهد شد.

وی افزود: برای برقراری بیشتر با دانش آموزان طرح باشگاه دانش آموزی اجرا شد. همچنین برای ارتباط با خانواده‌های دانشجویان انجمن دانشگاه و خانواده تشکیل شد.

معاون سابق فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در حوزه اخلاق حرفه‌ای شورای سیاستگذاری اخلاق حرفه‌ای به ریاست رئیس دانشگاه تشکیل و دبیرخانه دائمی اخلاق حرفه‌ای نیز ایجاد شد. همچنین هر سال همایش دانشگاه اخلاق مدار برگزار می‌شود. در حوزه مسئولیت پذیری اجتماعی نیز برای اولین بار جشنواره ترویج مسئولیت پذیری اجتماعی برگزار شد.

دکتر سرسنگی با تاکید بر اینکه دکتر زارع یک فرد امین، صادق و پر تلاش هستند از این رو خوشحالم که ایشان به عنوان معاون جدید فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران انتخاب شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top