تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/02/28 - 08:34
کد خبر: 395585

فاطمه پاسدار

کتاب نمی‌خوانیم!

کتاب نمی‌خوانیم!

کتاب نمی‌خوانیم زیرا احساس می‌کنیم به قله‌های یقین رسیده‌ایم و دچار همه چیز دانی شده‌ایم؛ کتاب نمی‌خوانیم زیرا راه تقلید و پیروی و تبعیت را راحت‌تر یافته‌ایم؛ کتاب نمی‌خوانیم چون دچار تنبلی و بی‌حالی شده‌اییم.

«خبرنامه دانشجویان ایران»، فاطمه پاسدار*// کتابخوانی از جمله صفاتی است که بسیاری از ما علاقه داریم واجد آن باشیم، اما اکثر ما وقت و حوصله کافی را به خواندن کتاب اختصاص نمی‌دهیم. کتابخوانی مغز را طوری تحریک می‌کند که تماشای تلویزیون یا گوش دادن به رادیو نمی‌تواند این کار را انجام بدهد، چون مغز درگیر شده و اصطلاحا ورزش می‌کند.

اما واقعا چرا با وجود فواید زیاد کتاب‌خواندن، این کار را انجام نمی‌دهیم؟

کتاب نمی‌خوانیم زیرا احساس می‌کنیم به قله‌های یقین رسیده‌ایم و دچار همه چیز دانی شده‌ایم؛ کتاب نمی‌خوانیم زیرا راه تقلید و پیروی و تبعیت را راحت‌تر یافته‌ایم؛ کتاب نمی‌خوانیم چون دچار تنبلی و بی‌حالی شده‌اییم.

بسیار دیده‌ایم که در هنگام پخش پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در صدا و سیما، همانند فوتبال، سریال‌های پربیننده و محبوب و بسیاری از برنامه‌های خوب دیگر، عمده تبلیغاتی که از تلویزیون مشاهده می‌کنیم در مورد بانک‌ها، چیپس و پفک‌ها، مواد شوینده و بسیاری از محصولات دیگر است به جز کتاب، ولی آیا مشکل ملت ما چیپس و پفک است؟

امام علی(ع) می‌فرمایند: در عجبم از مردمی که به غذای جسم خویش چه بسیار اهمیت می دهند، اما نسبت به کتاب و مطالعه که برای تغذیه روح آنان است این چنین بی‌اعتنا و بی‌توجه هستند.

انتخاب کتاب خوب می‌تواند بسیار رضایت‌بخش باشد. کتاب خوب می‌تواند چشم‌اندازهای جدیدی را پیش روی چشمان شما قرار داده و شما را با شخصیت‌هایی آشنا کند که حس کنید واقعا آنها را می‌شناسید و اگر جز آن دسته از افرادی هستید که دوست دارند کتابخوان بشوند بهتر است روزانه یک ساعت مشخصی را برای کتاب خواندن اختصاص دهید و هر کجا رفتید همیشه کتاب همراهتان باشد. این روزها کتاب‌های دیجیتال کار را آسان‌تر کرده‌اند و شما می‌توانید در هر جایی به هر کتابی دسترسی داشته باشید.

برای شروع کتابخوانی و قدم گذاشتن در مسیر کتابخوان‌شدن، خیلی اهمیت دارد که چه کتابی را برای خواندن انتخاب کنیم؟ کتابی که انتخاب می‌کنیم باید برای ما جذاب باشد و حجم مناسبی داشته باشد. بهترین کتاب، آن کتابی است که انسان را به تفکر وا دارد و الا به درد پاره کردن هم نمی‌خورد.

مطالعه نه تنها موجب بالابردن سواد می‌شود، بلکه کمک می‌کند در زندگی نگاه بهتری به موضوعات مختلف داشته باشیم که این عاملی در رشد و ارتقاء جامعه است.

در چند سال اخیر با رواج بیشتر فضای مجازی، کتابخوانی بیش از پیش مجهور مانده است. اما سوالی که ممکن است به ذهنمان خطور کند این است که چه فرقی بین کتاب و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد؟ در فضای مجازی هم مطالب خوب و آموزنده وجود دارد که می‌تواند باعث ارتقا دانش ما شود، با وجود این شرایط باید قبول کنیم که بیشتر مطالبی که وجود دارند اگر چه قابل قبول است اما واقعیت ندارد.

فضای مجازی پر است از مطالب بی‌شناسنامه‌ای که فقط وقت ما را می‌گیرند؛ مطالعۀ کتاب یعنی تبدیل ساعت‌های ملامت بار به ساعات لذت‌بخش و باعث نگرانی است اگر بدانیم بر اساس گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی، تنها ۵۸ درصد مردم ایران مطالعه غیردرسی دارند و میزان مطالعه این بخش از جامعه به‌طور میانگین ۷ ساعت و ۴۱ دقیقه در ماه است که ۳ ساعت و ۷ دقیقه آن صرف خواندن قرآن و ادعیه می‌شود.

از جمله راهکارهای افزایش فرهنگ کتابخوانی، برگزاری مسابقات کتابخوانی و خلاصه‌نویسی، معرفی کتاب‌های جدید هر رده سنی و توزیع آن، گرایش بزرگترهای خانواده به فرهنگ مطالعه و نهادینه کردن آن در منزل موجب تقویت فرهنگ کتابخوانی در جامعه می شود زیرا هر چه با کتابخوانی بیگانه‌تر باشیم فردی فقیر از لحاظ فرهنگی هستیم.

برگ‌های سبز با رگ‌برگ‌های سفید، باعث میوه دادن درخت می‌شوند و برگ‌های سفید با رگ‌برگ‌های سیاه، باعث ثمر دادن مغزها می‌شوند.

* دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
دوستخواه
1400/02/31 - 18:44

احسنت:)
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top