تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/02/29 - 00:13
کد خبر: 395671

در پیشخوان انتخاباتی «خبرنامه دانشجویان ایران» بخوانید/ بخش هشتم

ضرغامی: رئیسی خود را با من تطبیق بدهد/ انتقاد تند جلیلی به خاتمی/ لاریجانی معادلات انتخاباتی را بهم ریخت؟

ضرغامی: رئیسی خود را با من تطبیق بدهد/ انتقاد تند جلیلی به خاتمی/ لاریجانی معادلات انتخاباتی را بهم ریخت؟

۲۸ خردادماه سال جاری سیزدهمین رئیس دولت جمهوری اسلامی با رای مردم مشخص خواهد شد و از حالا کم کم تنور انتخابات درحال داغ شدن است و شخصیت‌های سیاسی درحال اعلام کاندیداتوری یا برگزاری جلسات خود برای نهایی کردن اعلام حضورشان هستند. فضای انتخابات از حالت سردی سال ۹۹ بیرون آمده و با نزدیک شدن به موعد رای‌گیری تب و تاب‌ آن گرم و گرم‌تر می‌شود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ۲۸ خردادماه سال جاری سیزدهمین رئیس دولت جمهوری اسلامی با رای مردم مشخص خواهد شد و از حالا کم کم تنور انتخابات درحال داغ شدن است و شخصیت‌های سیاسی درحال اعلام کاندیداتوری یا برگزاری جلسات خود برای نهایی کردن اعلام حضورشان هستند. فضای انتخابات از حالت سردی سال ۹۹ بیرون آمده و با نزدیک شدن به موعد رای‌گیری تب و تاب‌ آن گرم و گرم‌تر می‌شود.

احزاب در قالب ائتلاف‌ها و تشکیل جبهه‌های متعدد به سمت همگرایی و وحدت حرکت کرده تا بتوانند با استفاده از ظرفیت‌های همدیگر فضای بهتری را برای معرفی، تبلیغات و رای‌آوری نامزد مورد نظر خودشان فراهم آورند.

رهبر انقلاب نیز در نخستین روز سال جدید در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که با آحاد ملت شریف ایران داشت، خطاب به افرادی که می خواهند داوطلب انتخابات شوند، فرمودند: «انتظار داریم سنگینی کار را متوجه شوید و بدانید چه مسئولیت سنگینی را می خواهید بر دوش بگیرید. اگر دیدید که می توانید این مسئولیت را بعهده بگیرید، آن‌گاه وارد کارزار انتخاباتی شوید.»

با توجه به شرایط ویژه اپیدمی کرونا که کشور گریبان گیر آن است شاید روند و مراحل انتخابات کمی متفاوت تر از سالیان گذشته برگزار شود.

به عنوان مثال باتوجه به عدم حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها، مطمئنا از تب و تاب و حواشی داغ انتخابات در دانشگاه‌ها کاسته شده است و اغلب فعالیت ها در بستر فضای مجازی شکل گرفت است. اما گسترش علم ارتباطات و حضور گسترده و همه جانبه کاربران فضای مجازی که هر روزه به تعداد آنها نیز افزوده می‌شود سبب شده است که بسیاری از مردم از طریق رسانه ملی و فضای مجازی پیگیر این انتخابات و به دنبال رصد اخبار جدید و مهم هستند.

از این رو قصد داریم اخبار و رویدادهای انتخابات ریاست جمهوری را در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشخوان انتخابات» ارائه کنیم.

در ادامه گزیده‌ای از مهمترین اخبار انتخابات ۱۴۰۰ را در هفته ای که گذشت را می‌خوانید؛

رئیس شورای سیاست‌گذاری ستاد جهانگیری «مرعشی» شد

حسین مرعشی در مورد آخرین فعالیت‌های انتخاباتی ستاد اسحاق جهانگیری گفت: من رئیس شورای سیاست‌گذاری ستاد انتخاباتی آقای جهانگیری شدم. (جزئیات بیشتر)

بیشترین احساس مثبت مردم درباره کدام کاندیدا است؟

اکانت حامیان سید ابراهیم رئیسی در توئیتی نوشت: طبق گزارش مرکز پردازش داده «دیتاک» سیدابراهیم رئیسی در میان کاندیداهای مطرح ثبت‌نام شده دارای بیشترین میزان «احساس مثبت» و «توجه» بوده است. (جزئیات بیشتر)

جنتی: مردم بدانند بار سنگینی بر دوش داریم

آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت‌های داوطلبان ریاست جمهوری گفت: ما نمی‌توانیم از خودمان چیزی به جز قانون بگوییم و قانون هم شرایط داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را معین کرده و شرایط سنگینی است.

وی خاطرنشان کرد: داوطلب انتخابات ریاست جمهوری باید مدیر، مدبر و با تقوا باشد و در جای دیگر مانند انتخابات مجلس به‌عنوان مثال به یاد ندارم شرط تقوا آمده باشد.

دبیر شورای نگهبان با تأکید بر اینکه شرط تقوا یکی از ملاک‌های اصلی در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری است، گفت: فردی که تقوا دارد یعنی همه واجبات را انجام می‌دهد و کار دیگری انجام نمی‌دهد. (جزئیات بیشتر)

تجمعات انتخاباتی ممنوع؛ پلیس برخورد می‌کند

سردار حسین رحیمی در حاشیه اجرای طرح رعد با حضور در جمع خبرنگاران درباره اقدامات پلیس برای انتخابات پیش رو اظهار کرد: پلیس در راستای انتخابات چندین وظیفه را بر عهده دارد. در پنج روز مهلت نام نویسی از نامزدها بین 200 تا 250 نفر از نیروهای انتظامی و اطلاعاتی ما با استقرار در اطراف محل ثبت نام ، نسبت به تامین امنیت اقدام کردند.

وی افزود: بعد از اعلام اسامی افراد واجد شرایط نیز پلیس پیش بینی های لازم را انجام داده و برای تامین امنیت انتخابات آمادگی کامل داریم. (جزئیات بیشتر)

کابینه منتسب به لاریجانی صحت دارد؟

منصور حقیقت پور با لیست منتشره از کابینه ای منتسب به علی لاریجانی، اظهار کرد: ایشان روز چهارشنبه تصمیم گرفت که برای انتخابات ثبت نام کند؛ چه طور می تواند با این سرعت کابینه اش را معرفی کند؟

وی ادامه داد: هنوز مسئول ستاد مشخص نشده است؛ پس هیچ لیستی هم به عنوان کابینه بیرون نداده است. من به عنوان کسی که با ایشان دیدار دارم اعلام می کنم که این خبر کذب است.

این نماینده سابق مجلس گفت: اینکه می گویند کابینه سوم آقای روحانی را آقای لاریجانی ارائه می کند، شیطنت است. (جزئیات بیشتر)

سِمت وزیر احمدی نژاد در تیم انتخاباتی ابراهیم رئیسی

علی نیکزاد رئیس شورای هماهنگی ستادهای مردمی آیت الله سید ابراهم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد. این شورا ترکیبی از مسئولان بخش‌های مختلف سازماندهی مردمی از قبیل اقشار، اصناف و استان ها است که راهبری مرکزی ستادهای مردمی آیت الله رئیسی را بر عهده دارد. (جزئیات بیشتر)

حمله سعید جلیلی به سیدمحمد خاتمی

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی رسانه‌ای با بیان اینکه آسیب‌هایی جدی در «فرهنگ سیاسی» کشور وجود دارد، تصریح کرد: آسیب‌های امروز در فرهنگ سیاسی کشور فراتر از جناح‌های سیاسی و یا قوه‌ای خاص از قوای کشور است.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها، غلبه نمایش به جای کار واقعی است. باید مراقب بود که نمایش صرف، اصالت پیدا نکند.

جلیلی افزود: خیلی خوب است که مردم کار واقعی را ببینند، خوشحال بشوند، امید پیدا کنند و کسی با این مخالف نیست. اما اگر نمایش جای کار واقعی را گرفت، این حتما یک آسیب جدی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مهم «نتیجه داشتن» فعالیت‌ها و اثربخشی آن‌ها در عرصه حکومت است، خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد شما برای خانه نان بخرید، اما به جای خرید نان، فقط گزارش بدهید که یک نانوایی بسته بود، نانوایی دیگر شلوغ بود و ... دست آخر از شما خواهند پرسید که نان چه شد؟ گزارشی که ارائه می‌شود خوب است، اما نتیجه کار چه؟! (جزئیات بیشتر)

ضرغامی به ابراهیم رئیسی: خود را با من تطبیق بده

عزت الله ضرغامی از فعالان سیاسی اصولگرا، در گفت‌وگویی کوتاه در پاسخ به این سوال که آیا به نفع ابراهیم رئیسی؛ دیگر داوطلب اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری  از صحنه رقابت ها کناره گیری خواهد کرد؟ اظهار کرد: ضرغامی آمده است تا بماند و دیگران خود را با ضرغامی باید تطبیق دهند. (جزئیات بیشتر)

علم‌الهدی: کاندیداها را به‌ خاطر انتقاد از من رد صلاحیت نکنید

سیداحمد علم‌الهدی با تاکید بر ضوابط قانونی و روند فراجناحی رسیدگی به صلاحیت کاندیداهای شوراهای شهر و روستا اظهار کرد: از برخوردهای سلیقه‌ای در مواجهه با افراد و جریان‌ها پرهیز شود و عدالت و انصاف در رسیدگی به پرونده‌های داوطلبان مدنظر قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: نباید کاندیدایی را به خاطر انتقاد از من ردصلاحیت کنید، نگاه من به انتقاد سازنده نگاه رهبری معظم انقلاب است.

علم الهدی در این تماس خواستار عمل به تکالیف قانونی و شرعی اعضای هیات نظارت در کلیه مراحل انتخابات امسال شد و سلامت انتخابات را وابسته به عملکرد آن‌ها دانست. (جزئیات بیشتر)

جهانگیری کاندیدای پوششی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ است؟

با پایان موعد ثبت نام کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰، مشخص شد که گویا همگی احساس تکلیف کردند و به میدان آمدند. آن دسته از اصولگرایان و اصلاح‌طلبانی که طی یک ماه گذشته صحبت از آمدن یا نیامدن‌شان بود، در آخرین روز و ساعات مهلت قانونی نام‌‌نویسی وارد ستاد انتخابات کشور شده و رسما اعلام کاندیداتوری کردند. جالب اینکه تک‌تک کاندیداهای حاضر در ستاد انتخابات نسبت به وضع موجود گله‌مند بودند. از یک طرف علی لاریجانی پس از ثبت نام در انتخابات با سخنانی کنایه‌آمیز می‌گوید: «عرصه اقتصاد، عرصه پادگان و دادگاه نیست» و از طرف دیگر رئیسی پس از اعلام کاندیداتوری می‌گوید: «من مستقل آمده‌ام و کسی بخاطر من انصراف ندهد!». تا پیش از روز آخر نام‌نویسی بسیاری از اصولگرایان اعلام می‌کردند که اگر رییس قوه قضاییه برای حضور بر مسند ریاست قوه مجریه اعلام آمادگی کند، کنار خواهند کشید اما گویا در روز پایانی همه چیز فرق کرد. همچنین با ثبت نام لاریجانی و جهانگیری چالشی عجیب در جبهه اصلاحات بوجود خواهد آمد، یا جهانگیری کاندیدای پوششی برای لاریجانی خواهد بود و یا اینکه وی رسما گزینه مورد نظر اصلاح‌طلبان خواهد بود! (جزئیات بیشتر)

تبلیغ جبهه انقلاب در اینستاگرام جلیلی

یک کاربر در توئیتی تصاویری از اینستاگرام سعید جلیلی منتشر کرد و نوشت: واقعا فکرشو نمیکردم جلیلی تو اینستاش برا رئیسی، محمد، زاکانی و ضرغامی هم تبلیغ کنه. ذره‌ای قدرت‌طلبی در این مرد نیست که نیست. (جزئیات بیشتر)

کاندیداها با چند رأی اعضای شورای نگهبان تایید صلاحیت می‌شوند؟

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در مورد روند بررسی صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری گفت: مبنای شورای نگهبان در احراز صلاحیت‌های داوطلبان ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری اصلی ۱۱۵ قانون اساسی است و علاوه بر آن از زمانی که سیاست های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد آن سیاست ها هم مبنای کار ما بوده است که پیرو آن مصوبه ای را در شورای نگهبان داشتیم و شرایط را به وزارت کشور اعلام کردیم و با توجه به دریافت اسناد و مدارک داوطلبان از فردا شورای نگهبان کار خود را آغاز خواهد کرد. (جزئیات بیشتر)

حداد عادل: نیروهای انقلاب توان‌شان صرف پشتیبانی از رئیسی شود

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با صدور بیانیه‌ای از اصولگرایان خواست تا حداکثر توان خود برای پشتیبانی از سیدابراهیم رئیسی را کار گیرند تا میدان گسترده‌تری برای تحقق ارزش‌های انقلاب گشوده شود. (جزئیات بیشتر)

محسن هاشمی: با مقامات بالایی هیات نظارت بر انتخابات رایزنی می‌کنم

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در حاشیه صحن امروز شورای شهر در جمع خبرنگاران درباره موضوع رد صلاحیت شورای شهری‌ها برای انتخابات شورای ششم گفت: 5 نفر از اعضای شورای شهر فعلی هنوز برای شورای ششم تأیید صلاحیت نشده‌اند و پیگیری با هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات ادامه داشته در این زمینه با آنها مذاکره می‌کنم.

وی افزود: امیدوارم برای سایر شهرها چنین شرایطی فراهم شود و شورای پنجم در راستای منویات رهبری در حوزه فضای سبز، باغات، جلوگیری از شهرفروشی و شفافیت به نظرم کارنامه خوبی داشته است. (جزئیات بیشتر)

نظرات جدید قالیباف درباره ردصلاحیت کاندیداها

سیدکاظم دلخوش اباتری در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس بیان کرد: ضمن تشکر از تلاشهای هیات نظارت بر انتخابات شوراها چند نکته لازم به ذکر است. تا به امروز بارها گفته ایم که قانون شوراها باید اصلاح شود. اما متاسفانه در این مجلس فرصت کافی برای اصلاح قانون پیش نیامد. همه معتقد بودیم که باید مسئولیت بررسی صلاحیتها به عهده شورای نگهبان باشد تا این بار از دوش مجلس برداشته شود.

وی در ادامه اظهار کرد: نظارت مجلس بر انتخابات شوراها و بررسی صلاحیتها استصوابی نیست بلکه براساس قانون ۴ ارگان دخالت دارند و در بررسی صلاحیتها باید نظر ۴ ارگان اخذ شود. اما امروز ارگانهای دیگری اضافه شدند و متاسفانه فراتر از قانون عمل می شود. متاسفانه امروز اتفاقی در حال روی دادن است و در بعضی از موارد سلیقه ای عمل شده است. باید تدبیری اتخاذ شود تا مردم و نامزدها آسیب نبینند. (جزئیات بیشتر)

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تهران رکورددار چند قلوزایی
علی باقری: ایران نشان داد ضامن امنیت منطقه است
فواید بی‌نظیر ریواس
به آمریکا گفتیم کاری به شما نداریم و هدف اسرائیل است
خلیلی معاون اول قوه قضاییه شد
امیرعبداللهیان وارد نیویورک شد
در نخستین سفر استانی ۱۴۰۳؛ رئیس جمهور وارد سمنان شد +فیلم
به کودکان بیسکوییت و کلوچه ندهید
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
چرا دچار وسواس می‌شویم؟
هشدار ایران به گروه ۷؛ تصمیمات غیرسازنده باعث افزایش تنش خواهد شد
صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۳۰ فروردین
صفر تا صد انتخاب رشته مقطع دکتری ۱۴۰۳
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top