تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/03/02 - 00:22
کد خبر: 395972

ضرورت توجه جدی دولت به دانشگاه فنی و حرفه‌ای

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: ماهیت آموزشی در این دانشگاه تا ۷۰ درصد عملی است که معضل اشتغال جوانان را رفع می‌کند؛ لذا این امر مستلزم توجه جدی دولت به دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جلسه شورای دانشگاه فنی و حرفه‌ای با حضور حسن میرزا بزرگ رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور، ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دیگر اعضای این شورا به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

صالحی عمران در ابتدای این مراسم ضمن تبریک مجدد عید سعید فطر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات به حاضرین و اعضای شورای دانشگاه، روسای استانی و روسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سراسر کشور که به صورت ویدئو کنفرانس این مراسم را دنبال می‌کردند؛ گفت: ارائه برنامه عملیاتی و توسعه‌ای معاونت‌های آموزشی، پژوهش و فناوری، دانشجویی و فرهنگی و اداری، مالی و مدیریت منابع از محور‌های اصلی و دستور این جلسه است.

وی با عنوان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای با مأموریت تربیت تکنسین بازار کار و صنعت، یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور با ۱۸۱ دانشکده و آموزشکده فنی و حرفه‌ای و جمعیت دانشجویی بالغ بر ۱۶۰ هزار نفر در سراسر کشور است؛ افزود: بحمداله میرزا بزرگ با سابقه درخشان در بدنه مدیریتی آموزش عالی و سازمان برنامه و بودجه، از نزدیک، شناخت خوبی از آموزش‌های مهارتی و ماهیت فعالیت این دانشگاه دارد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خطاب به حاضرین در نشست اظهار کرد: آموزش عالی مهارتی، مسیری است که آموزش عالی در دنیا دنبال می‌کند چرا که در این نوع از آموزش‌ها ارتباط تنگاتنگی با رشد اقتصادی و توسعه‌ای کشور‌ها دارد و اگر به آموزش مهارتی برخی کشور‌هایی از جمله فنلاند، سوئیس، آلمان و اتریش نگاه کنیم درمیابیم میانگین بیش از ۵۰ درصد دانشگاه‌ها و دانشجویان در این کشور‌ها مهارتی هستند و گرایش عجیبی در این کشور‌ها به سمت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی است.

وی افزود: اخیراً برنامه‌های راهبردی در کشور‌های توسعه یافته در مبحث سرمایه گذاری، به سمت آموزش‌های مهارتی سوق پیدا کرده و مطالعات نشان داده اگر بخواهیم در آینده سرمایه‌ای را بدست بیاوریم هم اکنون باید برای این امر توجه ویژه، سرمایه گذاری و هزینه کنیم و اگر اعتقاد داریم آموزش‌های مهارتی اثری دارد بنابراین بایستی سرمایه گذاری متناسب با آن در دولت، مجلس و بخش خصوصی برای تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها، جذب مربی و استاد، مطالعه بازار کار و ارایه برنامه آموزشی روز دنیا صورت پذیرد.

صالحی عمران ادامه داد: جهت گیری دانشگاه فنی و حرفه‌ای به سمت مسوولیت اجتماعی ویژه و اصلی آن یعنی اشتغال فارغ التحصیلان و ارتباط آموزش و پژوهش با صنعت و بازار کار خواهد بود.

وی با اشاره بر اینکه اشتغال یکی از شاخص‌های مهم اقتصاد کلان است که برای دولت، بنگاه‌های اقتصادی و جامعه به عنوان یک عامل اقتصادی حائز اهمیت فراوان اس؛ تصریح کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته، دانشجویان پس از پایان تحصیل راه‌هاى زیادى براى ورود به بازار کار و یادگیرى شغل مورد نظر خود دارند. یکى از این روش‌هاى مدرن و کارآمد، آموزش شغلى در سیستم دوگانه یا دوآل است تا از این روش با همکاری صنایع کوچک و بزرگ امکان پرورش استعداد و پیشرفت آینده شغلی مورد علاقه خود را فراهم آورند.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: معتقدیم اگر موقعیت‌های عینی و بیرونی بالاخص شرایط بازار کار دانشجویان را شناسایی کنیم با عنایت به اینکه ماهیت آموزشی در این دانشگاه تا ۷۰ درصد عملی است بخشی از مشکل و معضل اشتغال جوانان مرتفع خواهد شد لذا این امر مستلزم توجه جدی توسط دولت به دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.

این مقام مسوول با اشاره بر اینکه دولت آمریکا به دنبال تصویب قانون رایگانی آموزش‌های مهارتی در پارلمان این کشور برای رقابت با پیشرفت اقتصادی کشور چین است خاطر نشان کرد: در توجه به آموزش‌های عالی فنی و حرفه‌ای متاسفانه هم اکنون در کشور، مرحله آگاهی سازی به جامعه و خانواده‌ها را سپری میکنیم این در شرایطی است که کشور‌های پیشگام در مرحله تصمیم سازی و اقدام عملیاتی هستند و این امر مستقیماً در توسعه این کشور‌ها تأثیر بالقوه‌ای داشته است.

وی گفت: خوشبختانه طی دو سال اخیر اصلاحات زیربنایی خوبی در برنامه ریزی درسی، توانمندی و جذب اعضای هیأت علمی و تجاری سازی آموزش در دانشگاه صورت گرفته، لذا امیدواریم با بحث‌هایی که مطرح شد حمایت‌ها در بدنه دولت و مجلس از مأموریت و فعالیت‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزایش پیدا کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت
اراده کامل ایران برای پاسخ نظامی به اسرائیل به شکلی قوی‌تر
هشدار سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران به حامیان رژیم صهیونیستی
وکیل مدافعان شیطان در تهران!
۶ جنگنده ارتش چین از خط میانی تنگه تایوان عبور کردند
عراق: خواهان گسترش درگیری‌ها در منطقه نیستیم
بارش‌های اخیر شدت خشکسالی را کاهش نداد
حمایت رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا از نتانیاهو
گروسی: مدرکی درباره ساخت سلاح اتمی در ایران نیست
تداوم یاوه گویی‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران
اردن کمک به صهیونیست‌ها را تائید کرد
عطوان: تهدید اسرائیل جنگ روانی است
اظهارات تحقیرآمیز مشاور موساد درباره سرسپردگی دولت باکو به اسرائیل
اسرائیل دست از پا خطا کند با هزاران موشک در هم کوبیده می‌شود
هاآرتص: هر تهدید ایران، ما را به لرزه درمی‌آورد
گفت و شنود/ مگه کوری؟!
صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
دستاوردهای اقدام نظامی ایران علیه رژیم اسرائیل
آیا اسرائیل به وعده صادق پاسخ خواهد داد؟
در اولین حراج امسال ۷۲۱۸ سکه فروخته شد
رئیس جمهور پنجشنبه به سمنان سفر می‌کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top