تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/03/05 - 16:00
کد خبر: 396346

کلیات سند ملی ازدواج دانشگاهیان تصویب شد

کلیات سند ملی ازدواج دانشگاهیان در جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها تصویب شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، جلسه ۳۵۵ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به ریاست منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. در این جلسه بر این موضوع تأکید شد که ستاد ملی ازدواج دانشگاهیان تشکیل شود و ذیل آن فرهنگ‌سازی و موانع ازدواج دانشجویی مورد بررسی قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، این جلسه پیرامون بررسی پیش‌نویس سند ملی ازدواج دانشگاهیان برگزار شد. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این جلسه با بیان اینکه بین تشکیل ستاد ملی ازدواج و یا تهیه سند آن تفاوت‌هایی وجود دارد، اظهار کرد: اگر ستاد تشکیل بشود باید یک جمعی برای اجرا گرد هم آیند و اگر سند باشد باید یک مجری تعیین گردد.

غلامی ادامه داد: ضرورت دارد که نهادهای پشتیبان در ذیل ستاد تعریف و دخیل شوند و این مسئله برای آنها تبیین شود که حضور آنها در ستاد به عنوان پشتیبان است و شاید لازم باشد که جلسه مجزایی با حضور این افراد و نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای پشتیبان تشکیل شود. این نهادهای پشتیبان از لحاظ مشارکت در این امر می‌بایست در مصوبات بودجه‌ای خود، ردیفی به عنوان کمک به ستاد ازدواج دانشگاهیان در نظر بگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در سخنانی با قدردانی از همه دلسوزان و فعالان عرصه ازدواج دانشجویی، اظهار کرد: موضوع ازدواج مهم و دغدغه بسیاری از دلسوزان جامعه است. طبق آمارهای جدید جمعیتی، تعداد افراد در رده سنی زیر ۱۵ سال، از ۴۵ درصد در گذشته، اکنون به حدود ۲۶ درصد رسیده است.

حجت‌الاسلام رستمی ادامه داد: آمارهای ورود به زندگی در میان جوانان مجرد، نشان دهنده آن است که باید در زمینه ازدواج کاری انجام شود. برگزاری بیست و چهار دوره ازدواج دانشجویی که با مشارکت و زحمات دستگاه‌های آموزش عالی و با تأکید بر این موضوع که نهاد نقش پیگیر و هماهنگ‌کننده داشته است، با موفقیت همراه بوده است. در بررسی آمارهای مربوط به طلاق در کشور، بهترین فرم ازدواج را مدل ازدواج دانشجویی داشته است، چرا که ۵.۸ درصد طلاق در میان ازدواج‌های دانشجویی وجود داشته است و این پایین‌ترین میزان طلاق در بین تمامی انواع ازدواج بوده است.

به گفته رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی ازدواج دانشجویی را به عنوان مدل موفق ازدواج معرفی کرده است و تلاش داشته از دایره ترویجی در این حیطه به دایره حمایتی و عملیاتی حرکت کند. پیرو چنین رویکردی، این مسیر در تشکیل ستاد ملی ازدواج دانشگاهیان و تهیه پیش‌نویس سند ملی ازدواج طی شده و در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، پیشنهادهایی مطرح شد.

حجت‌الاسلام رستمی با بیان اینکه دستگاه‌های مختلف بودجه‌های متعددی در موضوع بودجه ازدواج دارند که لازم است یک هم‌افزایی در این بودجه‌ها اتفاق بیفتد و تا دامنه تأثیر آن بیشتر باشد، گفت: پیشنهاد می‌شود از بین هر کدام از دستگاه‌های آموزش عالی و دانشگاه‌های کشور، وزارتین علوم و بهداشت، یک عضو با انتخاب خود دستگاه‌ها، به ستاد معرفی شود. همچنین لازم است ردیف بودجه تثبیت شده‌ای از سوی سازمان برنامه و بودجه برای ستاد تعریف و تبیین گردد.

بر اساس این گزارش، در پایان کلیات سند ملی ازدواج دانشگاهیان تصویب و مقرر شد ضمن اعمال اصلاحات پیشنهادی اعضا، سند مذکور به عنوان سند اجرایی سازی راهبرد ۱۶ نظام فرهنگی تربیتی سند دانشگاه اسلامی جهت تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال گردد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top