تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/03/10 - 09:27
کد خبر: 396796

تجهیزات ارتینگ چیست و چرا در ایران اجباری می‌شود؟

در این سیستم یک سیم سوم به منظور محافظت از ما در برابر برق گرفتگی تعبیه میشود تا به هر دلیلی جریان الکتریکی به بدنه دستگاه اتصال پیدا کند و به بدنه دست بزنیم دچار برق گرفتگی نشویم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، اژه ارت در مهندسی برق با توجه به کاربرد های آن ممکن است که معانی متفاوتی داشته باشد.

برای مثال در یک مدار الکتریکی ارت می تواند که به عنوان یک نقطه مبدا در نظر گرفته شود و بر طبق آن سایر ولتاژ های الکتریکی را اندازه گیری نمود.

اما که دراین جا به معنای بازگشت جریان به منبع هم نامیده می شود. گاهی اوقات در مورد یک اتصال مستقیم به زمین هم به کار برده می شود.

تجهیزات ارتینگ چیست و چرا در ایران اجباری می‌شود؟

این اتصال برای مدار های قدرت معمولا در جهت افزایش ایمنی و محافظت افراد یا دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

در این سیستم یک سیم سوم به منظور محافظت از ما در برابر برق گرفتگی تعبیه میشود تا به هر دلیلی جریان الکتریکی به بدنه دستگاه اتصال پیدا کند و به بدنه دست بزنیم دچار برق گرفتگی نشویم.

این سیم برای هدایت جریان اضافه یا ناخواسته استفاد می شود تا جریان الکتریکی به زمین هدایت شود.

این موضوع در ایران جدی گرفته نشده و استفاده از آن اجباری نیست.

این مسئله موجب شده که اکثر ساختمان ها بدون تجهیزات ارتینگ باشند و جان افراد زیادی از هموطنان به خطر بیافتد.

تجهیزات ارتینگ چیست و چرا در ایران اجباری می‌شود؟

کاربرد تجهیزات ارتینگ در سیم کشی ساختمان چیست؟

لازم است بدانید که وجود کابل ارت در سیم کشی ساختمان ها پریز ها قابل مشاهده می باشد. به این روش است که زمانی در سیم فاز خرابی پیش آید برای مثال بدنه سیم فاز خورده شده باشد می تواند که موجب اتصال شود و یا موجب سوختن سیم کشی ساختمان شود اما وجود سیم ارت مانع از به وجود آمدن این اتصالات می شود و به نوعی جایگزین سیم منفی می شود و برق سیم مثبت را به سمت خروجی هدایت کرده که از برق گرفتگی و اتصال بر اثر خرابی سیم فاز در سیستم سیم کشی ساختمان اتفاقی رخ ندهد.

اگر سیم ارت نباشد مشکلات فراوانی ممکن است از نظر الکتریکی پیش بیاید که در ساختمان های قدیم شاهد بسیاری از این حوادث بوده ایم به همین دلیل است که در سیستم سیم کشی امروزه برای ساختمان ها سیم ارت را مورد استفاده قرار می دهند.

حتی برای دستگاه ها و لوازم برقی هم سیم ارت را مورد استفاده قرار می دهند.

در همان ابتدای ساختمان سازی و طراحی سیستم ارتینگ در نظر گرفته می شود تا مشکلات برقی همچون اتصالات و اضافه بار را به حداقل برساند و از بروز حوادث و اتفاقات جلوگیری کند.

گفتنی است که در واقع سیم ارت در تمامی دستگاه های الکترونیکی، از دستگاه های کوچک گرفته تا دستگاه های بزرگ و پیچیده وجود دارد.

چهار دلیل مهم که از مزیت های این تجهیزات به شمار می روند، عبارت اند از:

  • جلوگیری از وقوع حادثه و آسیب
  • تثبیت سطح ولتاژ
  • محافظت در برابر اضافه بار الکتریکی
  • زمین بهترین رسانا می باشد.

در نهایت باید اشاره کنیم که تجهیزات ارتینگ را حتما در سیم کشی ساختمان ها باید استفاده نمود و نباید آن را نادیده بگیرید تا شما در برابر حوادث امان باشید.

تفاوت تجهیزات ارتینگ با کاتدیک

در ابتدا باید بگوییم که کاتدیک یک روش محافظت از فلزات است و آن ها را در برابر خوردگی در امان نگه می دارد به عبارت ساده تر خورده شدن فلزات در فضای آزاد یا خاک موجب فرو ریختن بناهای زیادی می شود و با حفاظت کاتدی به سادگی می توان از این امر پیشگیری کرد.

بیشتر فلزات در اثر تماس با هوا و آب دچار خوردگی می شوند یعنی توسط اثرات شیمیایی دیگر اکسید یا خورده می شوند و به‌ طور گسترده در حفاظت از خوردگی لوله‌ های توزیع و انتقال گاز، مواد نفتی و آب مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

در حالت کلی حفاظت کاتدی عبارت است از جلوگیری یا کاهش سرعت خوردگی فلزات توسط اعمال یک جریان الکتریکی خارجی یا تماس آن با یک آند از بین رونده، روی سطح فلز مورد نظر که دارای مناطق کاتدی و آندی باشد.

اما تجهیزات ارتینگ در جهت محافظت از جان افراد و وسایل الکتریکی به کار می رود تا افراد دچار برق گرفتگی نشوند و یا تجهیزات و یا سیستم سیم کشی ساختمان ها آسیب نبینند.

این تجهیزات برای هر ساختمانی لازم و ضروری میباشد در صورتی که کاتدیک برای ساختمان ضرورت آنچنانی ندارد.

تجهیزات ارتینگ چیست و چرا در ایران اجباری می‌شود؟

برای این که خطر برق گرفتگی را به حداقل برسانیم از چه سیم ارتی استفاده کنیم؟

سیم ارت یا یستم ارتینگ در سه مدل مختلف دیده می شود که در هر کدام کارایی سیستم با سایر سیستم ها یکسان می باشد اما طریقه نصب آنها متفاوت می باشد.

این سه مدل عبارت اند از TT SYSTEM، TN SYSTEM، IT SYSTEM که در ادامه انها را مورد بررسی قرار می دهیم.

نوع TT SYSTEM

در این نوع سیستم نقطه خنثی به وسیله یک مقاومت و بدنه رسانای دستگاه توسط یک الکترود به زمین متصل شده در این نوع سیستم داشتن وسایل حفاظتی تفاضلی و اضافه جریان لازم است.

نوع TN SYSTEM

در این نوع سیستم زمین به عنوان مرکز اتصال نول قرار دارد و بدنه دستگاه شما و قسمت های رسانای آن به این مرکز متصل می شوند که با توجه به نوع اتصال به سه زیر مجموعه  TN-C و TN-S  و TN-C-S  تقسیم بندی می شوند. (آمازون)

نوع IT SYSTEM

در این سیستم هیچ اتصال مستقیمی مابین بخش های رسانا و دارای زمین وجود ندارد یا در صورتی که این قسمت ها به زمین متصل باشند با مقاومتی بیش از ۱۰۰۰ اهم متصل هستند.

در این سیستم, سیم نول نیز با زمین هیچ ارتباطی ندارد اما تمامی قسمت های بدنه دستگاه به صورت مستقل یا مشترک به زمین متصل شده اند.

در نهایت باید بگوییم که سیم های ارت با دو متریال آلومینیومی و مسی دیده می شوند که نوع مسی از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردار است و توانایی بالای در هدایت جریان دارد اما به نسبت نوع آلومینیوم بسیار پر کاربرد و پر استفاده تر می باشد.

برای داشتن امنیت بیشتر ما به شما عزیزان توصیه می کنیم که سیم و کابل کاشان را خریداری نمایید لذا علاوه بر قیمت مناسبی که دارند کیفیت آنها بسیار عالی است.

فروشگاه اینترنتی تک ارت تولید و عرضه کننده انواع لوازم و تجهیزات ارتینگ با قیمت مناسب.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top