تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/03/13 - 10:49
کد خبر: 397227

«خبرنامه دانشجویان ایران» در گزارشی بررسی کرد؛

زنانی که به جمع بهارستان‌نشین‌ها پیوستند/ از اصولگرایی تا فمینیسم اسلامی

زنانی که به جمع بهارستان‌نشین‌ها پیوستند/ از اصولگرایی تا فمینیسم اسلامی

این نماینده از حامیان اصلی ممنوعیت صید ترال در آب‌های ایران است و از ابتدای حضور خود به عنوان رئیس فراکسیون محیط زیست، پیگیر تصویب مصوباتی در این زمینه بوده است. با پیگیری این نماینده ، در مهرماه ۱۳۹۹ توافقنامه‌ای در کارگروه ساماندهی صید ترال در فراکسیون محیط زیست مجلس با حضور معاونان وزارت جهاد کشاورزی و رئیس کارگروه صید و شکار امضا شد.

به گزارش خبرنگار سرویس زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پس از تلاش‌های فراوان اصولگرایان برای ایجاد وحدت میان دو لیست ارائه شده از نامزدهای حوزه انتخابیه تهران، ری و شمیرانات برای انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، نهایتا لیستی سی نفره با ترکیبی که مورد انتقاد بعضی فعالین جبهه اصولگرایی نیز بود، بعنوان لیست وحدت و با نام ائتلاف " ایران سربلند " با کسب آرای مردمی راهی مجلس شدند.

از میان سی نامزد این لیست، تنها پنج نفر از میان زنان انتخاب شدند. مرحوم فاطمه رهبر، فاطمه قاسم‌پور، زهره الهیان، سمیه رفیعی و زهره سادات لاجوردی، زنانی هستند که با قرار گرفتن نام خود در لیست اصولگرایان به کرسی‌های یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دست یافتند.

در این گزارش نگاهی گذرا خواهیم‌داشت به کارنامه‌ی این چهار نماینده زن راه‌یافته به خانه ملت؛

زهره الهیان

زهره الهیان، که پیش از این سابقه نمایندگی مجلس در دوره‌ی هشتم را در کارنامه خود داشته، دارای مدرک دکترای تخصصی بیماری‌های داخلی از دانشگاه علوم پزشکی تهران است. وی سوابق فعالیت و مدیریتی گوناگونی خصوصا در سازمان‌های مردم نهاد را تجربه نموده، از جمله مدیر عاملی "کانون مشکات اندیشه" و مدیر عاملی "کانون وفاگستران زنان مسلمان"، همچنین در دوره‌ای مسئول خواهران در سازمان بسیج دانشجویی کشور بوده‌است.

زنانی که به جمع بهارستان‌نشین‌ها پیوستند/ از اصولگرایی تا فمینیسم اسلامی

وی در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، عضو هیات رئیسه کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بوده  و ریاست کمیته حقوق بشر این کمسیون را برعهده دارد. الهیان همچنین عضو فراکسیون زنان مجلس است.

عضویت در شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی و همچنین سوابق گوناگونی در عرصه فعالیت‌های بین‌المللی در حوزه مسائل مربوط به زنان و خانواده از دیگر فعالیت‌های زهره الهیان است.

سمیه رفیعی

سمیه رفیعی، دیگر نماینده‌ی زن حاضر در لیست اصولگرایان پایتخت، فعال و سیاست‌پژوه حوزه‌ی محیط زیست و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت و برنامه‌ریزی محیط زیست است. وی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی دوره‌ی یازدهم مجلس شورای اسلامی است و ریاست فراکسیون محیط زیست را بر عهده دارد. رفیعی همچنین در فراکسیون زنان مجلس نیز عضویت دارد.

زنانی که به جمع بهارستان‌نشین‌ها پیوستند/ از اصولگرایی تا فمینیسم اسلامی

رفیعی از حامیان اصلی ممنوعیت صید ترال در آب‌های ایران است و از ابتدای حضور خود به عنوان رئیس فراکسیون محیط زیست، پیگیر تصویب مصوباتی در این زمینه بوده است. با پیگیری این نماینده ، در مهرماه ۱۳۹۹ توافقنامه‌ای در کارگروه ساماندهی صید ترال در فراکسیون محیط زیست مجلس با حضور معاونان وزارت جهاد کشاورزی و رئیس کارگروه صید و شکار امضا شد و به واسطه آن برای اولین بار صید ترال به مدت دو سال به جهت آیش دریا متوقف گردید. رفیعی همچنین از منتقدان نحوه مدیریت معضل آلودگی هوا در تهران و کلانشهرهاست.

فاطمه قاسم‌پور‌‌

فاطمه قاسم‌پور، رئیس فعلی فراکسیون زنان مجلس و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده است. وی همچنین دارای مدرک دکترای فلسفه تطبیقی از دانشگاه علامه طباطبایی و فعال حوزه زنان و خانواده است.

او دارای آثاری در حوزه نقد فمینیسم و فمینیسم اسلامی است و در حوزه مطالعات زنان پژوهش هایی را انجام داده است.  مطالعه تطبیقی رویکرد فمینیسم اسلامی و امام خمینی (ره) در تحقق حقوق اجتماعی و سیاسی زنان در حکومت اسلامی، فرایندپژوهی تکوین رشتۀ مطالعات زنان معطوف به تغییرات پارادایمی جنسیت، سازگاری زوجیت در تفسیر المیزان با نظریة ادراکات اعتباری علامه طباطبایی، درک دختران جوان از جنسیت، نقد و بررسی موج چهارم فمینیسم، بررسی مفهوم «نقش جنسیتی» در دیدگاه آمنه ودود، بررسی ساختارهای، زن در اندیشه متفکران دینی پس از انقلاب، علل، زمینه ها و استراتژی های همگرایی سیاستی در حوزه زنان از نمونه آثار اوست.

زنانی که به جمع بهارستان‌نشین‌ها پیوستند/ از اصولگرایی تا فمینیسم اسلامی

او در سال ۱۳۸۸ انجمن مردم‌نهاد "ترنم اندیشه" را تأسیس کرد. یکی ازفعالیت‌های این انجمن، علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه زنان، راه‌اندازی پایگاه تحلیلی- خبری "مهرخانه" در سال ۱۳۹۰ بود. مهرخانه تنها سایت تخصصی حوزه زنان در ایران به‌ شمار می‌رود که با رویکرد کارشناسی به نقد سیاست‌گذاری‌ها و قانون‌گذاری‌های حوزه زنان پرداخته و مسائل زنان را به جامعه نخبگانی منتقل می‌کرد.

فاطمه قاسم پور عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و عضو شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب است. او در سال ۱۳۹۸ در لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب قرار گرفت و به عنوان کاندیدای دوره یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

زهره سادات لاجوردی

زهره سادات لاجوردی عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی است. او در دولت نهم و دهم معاونت مرکز امور زنان را بر عهده داشت. لاجوردی سخنگوی حزب زنان جمهوری اسلامی است. همچنین وی عضو هیات رئیسه کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ست.

زنانی که به جمع بهارستان‌نشین‌ها پیوستند/ از اصولگرایی تا فمینیسم اسلامی

زهره لاجوردی دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث از دانشکده اصول الدین تهران است و مدرک سطح دو حوزوی از جامعه الزهرا قم را نیز دارد.

گزارش از ریحانه یزدی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top