تاریخ انتشار: شنبه 1400/03/15 - 11:32
کد خبر: 397368

همه چیز درباره دانشگاه الزهرا(س)

کسب موافقت اصولی وزارت فرهنگ و آموزش عالی در ۲۳/۷/۷۳ جهت تأسیس دانشکده مهندسی با ارائه ۲ رشته مهندسی صنایع و کامپیوتر، متعاقب آن تأسیس دانشکده فنی و مهندسی در دانشگاه الزهرا (س).

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، با نزدیک شدن به روزهای اعلام اسامی مجازین به انتخاب رشته در کنکور سراسری، اهمیت شناخت دانشگاه ها و رشته های تحصیلی بیش از پیش بیشتر می شود.

دانشگاه الزهرا(س) دانشگاه ویژه زنان، واقع در دهکده ونک تهران، در سال ۱۳۴۳ تاسیس شد. در آن هنگام با ۹۰ دانشجو و با نام «مدرسه عالی دختران» فعالیت خود را آغاز نمود و علاوه بر رشته های مترجمی زبان های خارجی، منشی گری و روانشناسی تدریس رشته ای تحت عنوان فنون خانه داری را در برنامه فعالیت های آموزشی خود قرار داد (در رشته اخیر، از سال دوم تاسیس ۴۵-۱۳۴۴، پذیرش دانشجو صورت گرفت.)

در سال تحصیلی ۵۵ -۱۳۵۴ مدرسه عالی دختران تبدیل به دانشگاه شد و از سال ۱۳۵۶در قالب مجموعه ای از ۴ دانشکده: علوم پایه، ادبیات و علوم انسانی، علوم مدیریت و اقتصاد  و هنر درآمد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی با همین ترکیب، تحت نام مطهر الزهرا«س» فعالیت خود را ادامه داد.

در سال ۱۳۶۵ چهار دانشکده مزبور به دانشکده های: علوم پایه، علوم اجتماعی و اقتصادی، ادبیات و هنر تغییر یافت. در سال ۱۳۷۳ دانشکده های: علوم تربیتی و روانشناسی، تربیت بدنی، فنی مهندسی به صورت مجزا موجودیت یافتند و در سال ۱۳۸۰ نیز دانشکده الهیات و ادبیات با دریافت موافقت اصولی وزارتخانه، به دو دانشکده ادبیات و دانشکده الهیات تبدیل گردید. با این احتساب تعداد دانشکده ها به ۸ مورد تغییر کرد.

در سال ۱۳۹۳ و با تفکیک دانشکده علوم پایه دانشگاه به سه دانشکده علوم ریاضی، علوم زیستی، فیزیک و شیمی تعداد دانشکده ها به ۱۰ مورد افزایش یافت. دانشگاه الزهرا(س) با وسعتی معادل ۱۴هکتار، افزون بر فضای فیزیکی دانشکده و پژوهشکده ها، دارای: آزمایشگاه ها، سایت ها و کارگاه های تخصصی، آمفی تئاتر، استخر، رستوران، سالن های ورزش، بانک، پست و مهد کودک می باشد.

در این بخش تحولات دانشگاه الزهرا (س) طی تاریخ ۵۰ ساله آن به اختصار، ارائه می گردد:
آذر ماه ۱۳۴۳:
افتتاح مکان های اولیه مدرسه عالی دختران ایران در خیابان های ایرانشهر و وصال شیرازی که متعاقبا در مهر ماه سال ۱۳۴۶ تغییر مکان یافته و به موقوفه مرحوم میرزا یوسف خان مستوفی الممالک-صدراعظم دوره قاجار- منتقل گردید.
خرداد ماه ۱۳۴۴:
واگذاری اراضی شمال جاده ونک،شمال مقبره مستوفی الممالک و شرق دبستان کاوه به فضای مدرسه عالی دختران ایران به مجموع مساحت ۲۰۳۹۷ متر مربع.
شهریور ماه ۱۳۴۴:
واگذاری مجموع ۵۵۶۵ متر مربع واقع در مشرق، مغرب و جنوب مقبره مرحوم مستوفی الممالک
مهر ماه ۱۳۴۵:
واگذاری ۸۸ هزار متر مربع معروف به باغ نو جهت توسعه فضای آموزشی مدرسه عالی دختران که پس از مدتی به جهت پیش آمدن مشکلاتی تحویل آن به تعویق افتاد.
اردیبهشت ماه ۱۳۴۶:
ایجاد سالن ورزش سر پوشیده به مساحت تقریبی یکهزار متر مربع در مدرسه عالی دختران ایران.
مهرماه ۱۳۴۶:
اتمام بنا و تحویل ساختمان های روانشناسی با مساحت ۲۰۳۳ متر مربع، زبان های خارجی با مساحت ۱۸۳۵ متر مربع، ساختمان فنون خانه داری با مساحت ۱۵۸۰ متر مربع، عمارت بزرگ مرکزی متعلق به: کلاس های عمومی، کتابخانه، کافه تریا، ناهارخوری، دفتر رئیس و اداره امور دانشجویان با مساحت ۳۹۷۵ متر مربع، ساختمان های خوابگاه های شبانه روزی قرمز و سفید با مجموع مساحت ۳۳۰۰ متر مربع.
مهرماه ۱۳۴۷:
تکمیل ساختمان خانه داری به مساحت ۶۰۰ متر مربع و احداث ساختمان تربیت بدنی.
۱۳۴۸:
احداث بنای تکمیلی خانه داری، حسابداری و استخر شنا به مساحت ۱۷۰۰ متر مربع.
مهر ماه ۱۳۵۰:
احداث ساختمان به ابعاد ۳۱.۶۰ در ۵.۹۰ جهت شعبه بانک ملی و فروشگاه دانشجویی
سال ۱۳۵۷:
تأسیس دانشکده هنرهای کاربردی و مهد کودک.
تیر ماه ۱۳۶۰:
واگذاری مجدد اراضی باغ نو به جهت توسعه فضای آموزشی دانشگاه الزهرا(س)

۱۳۶۵:
تاسیس دانشکده الهیات، ادبیات و علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س) با ۸ گروه آموزشی: الهیات، ادبیات فارسی، زبان فرانسه، زبان انگلیسی، روانشناسی، علوم تربیتی، کتابداری و تاریخ که در سال های بعد به سه دانشکده تفکیک شد.
آغاز به کار دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی (تمامی گروه های این دانشکده از سال های دهه ۱۳۵۰در دانشگاه الزهرا (س) وجود داشته است ولی از سال ۱۳۶۵ در چهارچوب یک دانشکده قرار گرفتند).
اسفند ماه ۱۳۶۸:
ساختمان ۱۳ طبقه ۱۶ آذر واقع در بلوار کشاورز نبش خیابان ۱۶ آذر به مساحت تقریبی ۶۰۰ متر مربع جهت بهره برداری به عنوان خوابگاه دانشجویان خریداری گردید.
سال ۱۳۷۲:
احداث مجتمع خوابگاهی فرزانگان دانشگاه الزهرا (س) مشتمل بر ۴ گلستان با متراژ حدود ۲۰۰۰۰ متر مربع در محوطه ای مشجر با متراژ حدود ۵ هکتار جهت اسکان و پذیرایی دانشجویان شهرستانی دانشگاه الزهرا (س)
سال ۱۳۷۳:
کسب موافقت اصولی وزارت فرهنگ و آموزش عالی در ۲۳/۷/۷۳ جهت تأسیس دانشکده مهندسی با ارائه ۲ رشته مهندسی صنایع و کامپیوتر، متعاقب آن تأسیس دانشکده فنی و مهندسی در دانشگاه الزهرا (س).
کسب موافقت اصولی وزارت فرهنگ و آموزش عالی در ۲۶/۱۰/۷۳ جهت تأسیس دانشکده تربیت بدنی

موافقت شورای گسترش آموزش عالی در ۱/۱۱/۷۳ با تفکیک دانشکده الهیات و علوم انسانی دانشگاه الزهرا(س) به دو دانشکده (الهیات و ادبیات) و (علوم تربیتی و روانشناسی) و استقلال این دو دانشکده از یکدیگر.

سال ۱۳۷۵:
موافقت شورای گسترش آموزش عالی با ایجاد پژوهشکده زنان در ۱۷/۹/۷۵. این پژوهشکده اولین مرکز علمی – پژوهشی است که با موافقت قطعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور ساماندهی تحقیقات پیرامون مسائل زنان و ارائه راهبردهای اجرایی در خصوص مسائل و مشکلات آنان به مسئولان تاسیس گردید.

تاسیس دبستان گل های دانشگاه الزهراء (س) و متعاقب آن راه اندازی مدرسه راهنمایی و دبیرستان گل های دانشگاه الزهرا (س) در سال های ۱۳۷۷ و ۱۳۸۳.

بهمن ماه ۱۳۷۹:
بهره برداری از سالن ورزش چند منظوره ایران به مساحت ۴۰۰۰ متر مربع واقع در محل باغ نو که شروع فعالیت عمرانی آن از بهمن ۱۳۷۸آغاز گردیده بود.

تیرماه ۱۳۷۹:
بهره برداری از استخر سر پوشیده در محوطه خوابگاه با زیر بنای ۱۰۰۰ متر که فعالیت ساختمانی آن از سال ۱۳۶۹ آغاز گردیده بود.

آذر ماه ۱۳۸۰:
تفکیک دانشکده الهیات و ادبیات به دو دانشکده ادبیات و دانشکده الهیات.

آبان ماه ۱۳۸۰:
طراحی "نشان دانشگاه الزهرا(س)" توسط خانم دکتر اشرف السادات موسوی لر، عضو هیات علمی دانشکده هنر و تصویب آن توسط وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری
فروردین ماه ۱۳۸۲:
پس از ۲۵ سال نامه نگاری و دستور روسای جمهور، تلاش روسای دانشگاه برای الحاق مجموعه آموزشی راه آهن به دانشگاه به نتیجه رسید و سند منگوله دار مجتمع راه آهن و ثبت آن به نام دانشگاه الزهرا (س) به مساحت بیش از پنج هکتار با انضمام رسمی فضای مجموعه آموزشی مجتمع راه آهن به دانشگاه الزهرا (س) در تاریخ ۲۹/۱۲/۸۲ صورت گرفت و دانشگاه الزهرا (س) از تاریخ ۳۱/۳/۸۳ در اراضی یاد شده استقرار و بدین ترتیب مساحتی به متراژ ۵۱۷۶۰ متر مربع به این دانشگاه ملحق گردید.

تیر ماه ۱۳۸۲:
افتتاح مجموعه علمی، فرهنگی و هنری دانشگاه الزهرا (س) مشتمل بر نگارخانه کمال الدین بهزاد، کلینیک مشاوره و روانشناسی، کتاب فروشی دانشگاه الزهرا (س) و کلاس های آزاد کوتاه مدت علمی و هنری.

ساختمان خوارزمی دانشگاه الزهرامهرماه ۱۳۸۲:
بهره برداری از بنای خوارزمی در پردیس مرکزی دانشگاه الزهرا (س) که فعالیت ساختمانی آن در اردیبهشت ماه ۱۳۷۳ آغاز گردیده بود، در سال ۱۳۸۲ پایان یافت و توانست با افزودن ۱۸ هزار متر مربع فضای آموزشی دانشگاه را توسعه بخشد.
خرداد ماه ۱۳۸۳:
افتتاح و بازگشایی مکان سفره خانه سنتی ترمه دانشگاه الزهرا (س)، پس از بازسازی مجدد با دکوراسیون سنتی و اتمام طرح ساماندهی به دو سالن پردیس شرقی مرکز همایش های پروین اعتصامی و سالن تالار اجتماعات مشرق در راستای اتمام طرح ایجاد مجموعه فرهنگی، رفاهی دانشگاه الزهرا (س) به همت روابط عمومی دانشگاه.
سال درب شرقی دانشگاه الزهرا۱۳۸۴:
مقدمات احداث کتابخانه نابینایان در خوابگاه دانشگاه الزهرا (س) در سال ۱۳۷۸ فراهم شد و در سال ۱۳۸۴ به پایان رسید و اضافه بر آن کتابخانه دیگری نیز، جنب کتابخانه مرکزی، برای نابینایان تاسیس گردید.
طراحی سردر و تابلوی جدید پردیس شرقی دانشگاه الزهرا (س) ورودی میدان شیخ بهایی توسط هنرمند، آقای مهندس مهدی مکی نژاد.
مهر ماه ۱۳۸۵:
بهره برداری از خوابگاه شماره ۵ فرزانگان که عملیات احداث آن از سال ۱۳۸۰ آغاز گردیده بود.
آبان ماه ۱۳۸۶:
تجدید بنای کامل مهد کودک که پس از تخریب کامل ساختمان قدیمی به صورت کاملا استاندارد که در کشور بی نظیر می باشد توسط شهرداری تهران، ساماندهی گردید.

سردر اصلی دانشگاه الزهراسال ۱۳۸۹:
بهره برداری از نمای جدید سر در شمالی دانشگاه الزهرا (س)

گرایش ها و مقاطع تحصیلی


شهدای دانشگاه الزهرا
۱۳۶۶:
فاطمه قزوینی شهیده دانشگاه الزهرا(س): شهیده فاطمه قزوینی در سال ۱۳۴۰ در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود. در سال ۱۳۵۸ پس از قبولی در آزمون سراسری، در رشته اقتصاد دانشگاه الزهرا(س) پذیرفته و به تحصیل مشغول شد. پس از انقلاب فرهنگی و گشایش مجدد دانشگاه ها (۱۳۶۴ - ۱۳۶۲) نامبرده از اعضای فعال شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه گشت. وی در سال ۱۳۶۵ از دانشگاه الزهرا(س) فارغ التحصیل گردید. شهیده قزوینی با تاسی از فضای خانوادگی و تعلیمات پدر مقلد امام بود . شهیده قزوینی در تاریخ ۲۶/۱۲/ ۱۳۶۶ در جریان حمله موشکی عراق همراه سه فرزند خود به شهادت رسید. به یاد بود این شهیده گرانقدر، بنایی از ساختمان های دانشگاه الزهرا(س) به نام وی نام گذاری گردید.

آذر ماه ۱۳۸۱:
علی نوری شهید دانشگاه الزهرا(س): شهید علی نوری یکی از کارکنان زحمتکش و بسیجی دانشگاه الزهرا(س) بود که در سال ۱۳۶۲ به درجه رفیع شهادت نائل آمد. پیکر پاک این شهید پس از سال ها مفقود بودن، در سال ۱۳۸۰ توسط ستاد جستجوی مفقودین کشف گردید و در تاریخ ۱۵/۹/۱۳۸۱ پس از تشییع در دانشگاه الزهرا(س) در امامزاده قاض الصابر(ع) در مجاورت دانشگاه تدفین گردید. به یاد بود این شهید عزیز، بنایی از ساختمان های دانشگاه الزهرا(س) به نام وی نام گذاری گردید.

خرداد ماه ۱۳۹۳:
دو لاله گمنام از تبار شهدای جنگ تحمیلی در آستانه سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره) و همزمان با پنجاهمین سال فعالیت علمی دانشگاه الزهرا (س) با برگزاری مراسم تشییع باشکوهی در محوطه مسجد دانشگاه واقع در مجموعه فرهنگی رفاهی سایت شرقی تدفین و به خاک سپرده شد. این شهیدان گرانقدر در ۲۷ و ۴۰ سالگی در عملیات خیبر و در جزیره مجنون به فیض شهادت نائل آمدند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top