تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/03/18 - 00:44
کد خبر: 397733

نمایندگان نامزدها در برنامه انتخاباتی «دولت تحول» مطرح کردند؛

همتی ایده‌ای برای حل مشکلات اقتصادی ندارد/ عرصه سیاست خارجی عرصه پروپاگاندا نیست

همتی ایده‌ای برای حل مشکلات اقتصادی ندارد/ عرصه سیاست خارجی عرصه پروپاگاندا نیست

نماینده ستاد انتخاباتی رئیسی گفت: مذاکره یک ابزار در حوزه سیاست خارجی است و صرفا نیر این ابزار در مذاکره با ۱+۵ منحصر نیست با این وجود ما نباید به گونه ای عمل کنیم که اگر آمریکا از جمع کشورهای طرف مذاکره خارج می شود ما خودمان را محکم نگاه داریم و بگوییم با ۱+۴ مذاکره می کنیم و این کاری بود که روحانی علی رغم ایده اصلی خودش که می گفت ما باید با کدخدا مذاکره کنم به آن تن داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ویژه برنامه انتخابات دولت تحول با موضوع سیاست خارجی با حضور شیخ الاسلام نماینده عبدالناصر همتی، ملکی نماینده محسن رضایی، براتی نماینده حجت الاسلام رئیسی و احمدی نماینده ستاد جلیلی کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد.

پیشرفت اقتصادی بدون عبور از راه‌های دیپلماسی محقق نمی‌شود

شیخ الاسلام، نماینده ستاد عبدالناصر همتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای این نشست با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون رویکرد دیپماسی ایران همواره مبتنی بر رویکرد امنیتی و سیاسی بوده گفت: دیپلماسی اقتصادی واژه ای است که برای ما ناشناخته است و این در حالی است دیپلماسی اقتصادی می تواند به عنوان یک ابراز کارآمد مشکلات ما را حل کند.

وی با اشاره به اینکه دیپلماسی اقتصادی می تواند فرصت دسترسی ما به بازارهای خارجی برای کسب و کار و جذب سرمایه گذار خارجی را فراهم کند، تصریح کرد: اگر ما یک دیپلماسی قوی داشته باشیم می توانیم در تصمیم گیری بین المللی اثر گذار باشیم با این وجود ما باید یک تعریف مشخص و روشنی از دیپلماسی ارائه دهیم.

وی گفت: اگر ما بتوانیم در بحث دیپلماسی اقتصادی پیشرفت کنیم این پیشرفت می تواند موجب شود که ما در منطقه دست برتر اقتصادی باشیم ما امروز در شرایطی هستیم که با رشادت سردار سلیمانی ها به قدرت نظامی برتر منطقه تبدیل شده ایم با این وجود چه اشکالی دارد که قدرت اقتصادی برتر منطقه هم باشیم.

وی اظهار داشت: امروز حدود 65 درصد از اقتصاد جهان توسط هشت کشور موسوم به گروه جی هشت اداره می شود و این کشورها تصمیمات اقتصادی می گیرند و در واقع تمصیمات این کشورها هستند که نشان میدهند در جهان باید چه اتفاقاتی بیفتد از این رو ما برای پیشرفت اهداف خود در دیپلماسی اقتصادی نیازمند یک سفره رنگین هستیم و در این راستا نیز باید توان اقتصادی داشته باشیم تا بتوانیم طرف های معامله را متقاعد کنیم که پای میز مذاکره بنشیند و در عین حال ما بتوانیم دست برتر خود را حفظ کنیم به همین خاطر ما نمی توانیم دیپماسی سیاسی را جدای از مسائل اقتصادی بدانیم.

وی از اقتصاد به عنوان مسئله اصلی کشور نام برد و گفت: پیشرفت اقتصادی بدون عبور از راه های دیپلماسی محقق نمی شود از این رو اگر ما با دنیا تعامل سازنده نداشته باشیم نمی توانیم در حوزه اقتصادی به جایگاهی که مدنظر رهبری و مردم هست برسیم.

شیخ الاسلام با بیان اینکه اگر مردم احساس کنند که رای آنها در تعیین سرنوشت کشور بدون تاثیر است مشارکت پایین می آید تصریح کرد: آنچه که امروز شاهدیم یاس جامعه نسبت به صندوق رای هست.

دفاع کردن از عملکرد روحانی واقعا کار سختی است

احمدی، نماینده ستاد انتخاباتی جلیلی نیز در این نشست گفت: ما در سال 92 با دولتی مواجه بودیم که با وعده های انتخاباتی در حوزه سیاست خارجی روی کار آمد و طی این هشت سال نیز سیاست خارجی مسئله اول دولت بوده است.

وی با بیان اینکه در این دوره دفاع کردن از عملکرد روحانی واقعا کار سختی است و من به طرفداران دولت حق می دهم که از آقای روحانی دفاع نکنند، گفت: در این دانشگاه تهران ظریف مدعی شد که آمریکا می تواند با یک بمب تاسیسات دفاعی ایران را از کار بیندازد و این اظهارات بازتاب بسیار بدی در خارج از کشور داشت به هر روی ما با دولتی سروکار دارم که گفتمان آن مبتنی بر سیاست خارجی است.

احمدی با اشاره به اینکه معمولا برخی ها در یک نوع نگاه ساده انگارانه سیاست خارجی را در مذاکره و دیپلماسی محصور می دانند اظهار داشت: سیاست خارجی مسئله ای اعم از مذاکره است و دیپلماسی یک ابزار سیاست خارجی محسوب می شود، البته اگر ما سیاست خارجی بدانیم واقعا به صلاح نیست به مانند آنچه در این دولت اتفاق افتاد عمل کنیم.

وی اظهار داشت: اگر نگاه ما به سیاست خارجی یک نگاه عام تر باشد آن وقت سیاست خارجی به کمک اقتصاد می آید و به ابزار اقتصادی تبدیل می شود؛ البته رهبری نیز در همین انتخابات صراحتا گفتند که برخی از کاندیداها بحث هایی مثل سیاست خارجی و فضای مجازی را مطرح می کنند ولی اینها مسئله مردم نیستند مسئله مردم بحث های اقتصادی است و در همین مسئله اقتصادی باید ببینیم که سیاست خارجی چه تاثیری می تواند داشته باشد.

احمدی با تاکید بر اینکه ما امروز باید سیاست خارجی را برای افزایش صادرات ایجاد ثبات اقتصادی و رونق دادن به تولید به کمک اقتصاد بیاوریم، گفت: دولت کنونی باید پاسخ دهد که چرا سیاست خارجی را به مذاکرات منوط کرده است چرا امروز نسبت صادرات ما به کشورهای همسایه با توجه به میزان واردات این کشورها انقدر پایین است مضاف بر این چرا ما نتوانسته ایم از بازارهای منطقه استفاده کنیم.

وی گفت: به نظر می رسد که امروز سوال اصلی مردم این است که چرا دولت طی هشت سال گذشته سیاست خارجی را به تعاملات با چند کشور دنیا محدود کرد و این مسئله ای است که اتفاقا دیپلماسی اقتصادی به خاطر آن رشد نکرد و ما نتوانستیم از ظرفیت حدود 200 واحد سیاسی در دنیا استفاده کنیم.

همتی هیچ ایده ای برای مواجه با مسائل ندارد

براتی، نماینده ستاد رئیسی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در سال 92 شاهد یک افراط در حوزه سیاست خارجی بودیم به گونه ای که گفته شد اگر مذاکره صورت بگیرد و توافقی حاصل شود مشکلات کشور حل می شود و این در حالی است که طرح این موضوع واقعیت نداشت؛ البته این به این معنی نیست که تحریم واقعیت ندارد تحریم واقعیت دارد ولی دارد وزن مشخصی است؛ پس اینکه ما بخواهیم تمام مشکلات ساختاری و سنتی کشور را به ساختار مدیریت و ساختار اقتصاد نفتی وصل کنیم طبیعی است که شاید بتوانیم در یک مقطعی با پروپاگاندای رسانه ای حرف خود را قالب کنیم اما در نهایت نتیجه ای نمی گیریم.

وی افزود: تا پیش از پذیرش ایده مذاکره از سوی مردم تورم 36 درصدی در کشور بود اما بعد از آن شاهد دو تورم بالای 40 درصد بودیم و تورم امسال هم به همین صورت بود.

براتی با اشاره به اینکه تورم نقطه یا در فروردین ماه بعد از 70 رکود زد، اظهار داشت: ما باید تلاش کنیم تا با یک نگاه عقلانی و تحلیل واقعیات سیاست خارجی دیپلماسی و مذاکره هر کدام در جایگاه خود قرار گیرند.

وی افزود: مذاکره یک ابزار در حوزه سیاست خارجی است و صرفا نیر این ابزار در مذاکره با 1+5 منحصر نیست با این وجود ما نباید به گونه ای عمل کنیم که اگر آمریکا از جمع کشورهای طرف مذاکره خارج می شود ما خودمان را محکم نگاه داریم و بگوییم با 1+4 مذاکره می کنیم و این کاری بود که روحانی علی رغم ایده اصلی خودش که می گفت ما باید با کدخدا مذاکره کنم به آن تن داد.

براتی با بیان اینکه در وضعیت کنونی وظیفه نخبگان این است که تلاش کنند تا جامعه از حالت افراط و تفریط خارج شده و به یک تعادل برسد، اضافه کرد: ما باید تلاش کنیم تا تحریم های ظالمانه را رفع کنیم اما نکته این است که ما چه بخواهیم چه خواهیم تحریم یک وضعیت پیرامونی ما است مضاف بر این رفع تحریم ها متکی به یک عنصر بیرونی است با این وجود فرقی هم بین ترامپ با بایدن به عنوان این عنصر بیرونی وجود ندارد؛ از این رو اینکه آقای همتی می گوید ما تحریم ها را برمی داریم چگونگی برداشتن تحریم ها برای من سوال است.

براتی بیان کرد: به گفته ظریف ترامپ مانع برداشتن تحریم های ایران بوده اما سوال این است که چرا پس از گذشت 5 ماه از روی کار آمدن بایدن که اتفاقا با ظریف هم رفیق بوده تحریم ها هنوز لغو نشده و چرا بایدن همچنان شل و سفت میکند و به تعبیری دیگر چرا هنوز مذاکرات وین به نتیجه نرسیده است؟ آیا ایران زیاده خواهی میکند، قطعا اینطور نبوده پس مسئله ترامپ نیست چون بایدن نیز حتی حاضر نشده که تحریم آقای ظریف را که یک تحریم نمادین است، بردارد.

وی بیان کرد: آقای همتی می گوید من تحریم ها را برمی دارم اما هیچ ایده ای برای مواجه با مسائل ندارد در واقع همتی فکر می کند که کشور امروز نیز به مانند سال 92 و 96 می تواند با همان تز آقای روحانی برای برداشتن تحریم ها پیش برود و این در حالی است که جامعه این تز را به شدت پس زده است.

براتی با تاکید بر اینکه بر اساس یک سیاست مبتنی بر واقعیت کشورهای همسایه باید اولویت سیاست خارجی ما باشند، افزود: ما در جریان روابط با کشورهای همسایه می توانیم روابط تحریم ناپذیری را ایجاد کنیم اما این روابط برقرار نشده است.

وی با بیان اینکه جایگاه چین، روسیه، اروپا و آمریکا باید در سیاست خارجی کشورمان مشخص باشد، اظهار داشت: آمریکا موتور مولد تهدید هسته ای ایران است بنابراین ما برای رویارویی با این کشور باید برنامه داشته باشیم به گونه ای  که یک زمان با آنها پای میز مذاکره بنشیم و یک زمان هم حال آنها را بگیریم.

براتی اظهار داشت: بنده در وضعیت کنونی نگران تفریط در حوزه سیاست خارجی هستم چون با افراط آقای روحانی و پروپاگاندای شدیدی که صورت گرفت تلاش شد تا همه چیز به سیاست خارجی وصل شود به گونه ای که امروز هم حتی حاضر نیستند که قبول کنند اشتباه کرده اند.

وی افزود: وزیر امور خارجه کشورمان در صورتی که نسبت به او می گوید ما برجام را با محکم ترین مضامینی که می توانستیم بستیم و این نشان می هد که آقای ظریف متوجه حداقل های قراردادهای بین المللی هم نیست.

براتی تصریح کرد: در تنظیم قراردادها اصلی ترین تضمین اقدام متقابل و گام های متوازن است و این خنده دار است که ما در قرارداد بنویسیم که من تضمین می دهم اما ما به آمریکا اعتماد کردیم.

کاندیداها در دو حوزه اقتصاد و سیاست خارجی برنامه های خود را مشخص کنند

در بخشی دیگری از این نشست ملکی، نماینده ستاد محسن رضایی کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: کاندیداها باید در دو حوزه اقتصاد و سیاست خارجی راهکارها و برنامه های خود را مشخص کنند تا مردم بر اساس این مولفه ها به آنها رای بدهند.

وی با بیان اینکه از دهه 60 تاکنون رویکرد تهاجمی و تا حدودی ماجراجویانه و همچنین رویکرد تنش زدایی دو رویکرد غالب در سیاست خارجی ایران بوده اند، افزود: رویکرد تنش زدایی از زمان دولت اصلاحات آغاز و دولت فعلی نیز این رویکرد را در پیش گرفت و نتایجی را هم در بخش هایی به دست آورد اگر چه در بخش هایی هم موفق نبوده است.

ملکی بیان کرد: ما در ستاد آقای رضایی از سنوات گذشته و در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اتاق های فکر و اندیشکده ها در پی یک رویکرد جایگزین در سیاست خارجی بوده ایم تا بتوانیم بر مبنای یک قدرت منطقه ای هم حرفی در نظام بین الملل داشته باشیم و هم از خدمات دو رویکرد تهاجمی و تنش زدایی در سیات خارجی مبرا شویم.

وی بیان کرد: در رویکرد تهاجمی سیاست خارجی شجاعت و جرات و در رویکرد تنش زدایی تعامل در مرکز توجه بوده اند اما در 4 دهه گذشته و به ویژه در3 دهه بعد از جنگ و به ویژه در دولت فعلی هیچ کدام از این رویکردها اهدافی را که از پیش تعیین کردند محقق نشده اند.

نماینده ستاد حسن رضایی گفت: انتظار مردم این است که رویکردی در حوزه سیاست خارجی روی کار بیاید که بتواند قفل سیاست خارجی ایران را باز کند و آن را به سیاست داخلی متصل کند. به هر روی اینکه در دولت فعلی گفته می شود شرایط محیط بین المللی مانع توفیق ما در سیاست خارجی شده مورد قبول مردم است.

ملکی در ادامه گفت: اتخاذ رویکردهایی در سیاست خارجی که عدم امکان اجماع و اجماع سیازی را دارد عملا باعث توفیق ما خواهند شد در واقع سیاست خارجی که نتواند منافع ملی و اقتصاد یک کشور را در سطح منطقه و بین المللی تحت تاثیر قرار دهد و نتواند کمک حال اقتصاد معیشت و سیاست داخلی باشد سیاستی خارجی موفقی نیست.

براتی، نماینده ستاد حجت الاسلام رئیسی نیز در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: در عرصه سیاست خارجی علاوه بر اهمیت رویکردها، برخورداری از دانش کافی هم مهم است اما متاسفانه آقای همتی در امتداد آقای روحانی و ظریف این دانش را ندارد مثلا آقای روحانی و تیم سیاست خارجی اش تا حدی که توانسته اند نسبت به چین بی مهری کردند به گونه ای به گفته آقای حقیقت پور مشاور آقای لاریجانی چینی ها حاضر نبودند با دولت ایران همکاری کنند از این رو گفتند ما فقط با نماینده حاکمیت در ایران همکاری خواهیم کرد.

عرصه سیاست خارجی عرصه پروپاگاندا نیست

وی با بیان اینکه عرصه سیاست خارجی عرصه پروپاگاندا نیست، افزود: وقتی که آب خوردن مردم را به تحریم و اف ای تی اف وصل کنیم و در نهایت نتیجه هم نگیریم مردم ناامیدتر خواهند شد.

براتی با اشاره به اینکه برخی ها تلاش می کنند تا کاهش مشارکت را سیاسی و ناشی از حذف نمایندگان دیگر سلایق وانمود کنند، گفت: طبق نتایج دو نظرسنجی مردم 70 و 80 درصد با حذف لاریجانی و جهانگیری همراهی کردند اما مقداری از حذف احمدی نژاد ناراحت بودند با این وجود نیامدن مردم پای صندوق اصلا سیاسی نیست بلکه مسئله اقتصادی  دلار 30 هزار تومانی و تورم است که موجب شده مشارکت پایین بیاید.

وی گفت: آقای همتی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام که پیش از عید برگزار شد، گفت که ایرانی ها مقیم خارج به خاطر اف ای تی اف نمی توانند حساب بانکی باز کنند و پول ما نیز به همین خاطر در عراق بلوکه شده است از این رو بنده بعد از جلسه به آقای همتی گفتم که چه کسی گفته اف ای تی اف باز کردن حساب را به خاطر ایرانی بودن ریسک می داند و در کدام بخش از استانداردهای اف ای تی اف گفته شده که تابعیت ها شاخص ریسک است و اگر یک کشور در لیست سیاه قرار گرفت آدم های تبعه آن کشور در هر جای جهان به عنوان مشکل قلمداد می شوند واقعیت این است که اف ای تی اف محدودیتی برا باز کردن حساب بانکی توسط ایرانی های مقیم خارج قائل نشده و این محدودیت ها به خاطر تحریم های آمریکاست.

وی گفت: نکته دیگری که بنده گفتم این بود که بلوکه شدن پول های ما در عراق به خاطر اف ای تی اف است یا به خاطر قراردادی است که شما بستید واقعیت این است که آقای همتی در تابستان سال 97 قراردادی را با بانک تی بی آی عراق بست که ما از همان ابتدا گفتیم این قرارداد منجر به بلوکه شدن پول های ایران می شود و اگر شما راه حلی ندارید بهتر است که با دست خودتان یک بن بست را بپذیرید به هر روی چرا ما ساختار تحریم آمریکا را به دست آقای همتی در بانک تی بی آی عراق بپذیریم با این وجود امروز بیش از 6 میلیارد دلار از پول های کشورمان در عراق بلوکه شده و این مسئله ای است که آقای همتی باید نسبت به آن پاسخگو باشد.

وی افزود: به آقای همتی گفتیم که شما با چه عقلی ساختار تحریم های آمریکا را در عراق می پذیرید و قطعا عرصه سیاست خارجی عرصه این بامبول بازی ها نیست.

نماینده ستاد انتخاباتی رئیسی گفت: آقای همتی مدعی شده که تحریم ها را برمی دارد با این وجود سوال من این است که چرا بایدن همچنان ناز می کند و حاضر نیست که تحریم ها را با همان توافقی که پذیرفته شده لغو کند آیا باز هم می خواهند امتیازی جدیدی بدهند دوباره طمع آمریکا را بیشتر کنند؟

براتی اظهار داشت: آقای همتی اجرای تمام برنامه های اقتصادی خود را منوط به رفع تحریم ها کرده با این وجود سوال این است که او با چه فرمولی می خواهد تحریم ها را بردارد آیا او می خواهد همان فرمول آقای روحانی را ادامه بدهد یعنی امتیاز بدهیم و منتظر بمانیم تا آمریکا متنبه شود؟

احمدی نماینده ستاد جلیلی نیز در بخش دیگری گفت: مشکل ما عضویت در اف ای تی اف و یا تصویب آن نیست چون ما 39 بند از 41 بند برنامه اقدام را که دوستان به صورت محرمانه پذیرفته اند اجرا کردیم و دو بند باقیمانده هم به اعتقاد بنده فقط به صورت شکلی تصویب نشده اند.

وی با بیان اینکه برخلاف این ادعا که ما به دلیل عدم تصویب لوایح باقیمانده اف ای تی اف نمی توانیم با کشورها همسایه روابط داشته باشیم بخش خصوصی ما هم اکنون به راحتی پول خود را از عراق که 11 میلیارد دلار بوده وارد کشور کرده افزود: دلیل اینکه از دیدگاه برخی ها نمی توان با کشورها همسایه ارتباط برقرار کرد این است که اداره کشور عرضه می خواهد. در واقع وقتی که ما یک توافق ساده را به بدترین شکل ممکن امضا می کنیم و هیچ ضمانتی هم برای اجرای آن در نظر نمی گیریم نتیجه همین می شود که رئیس بانک مرکزی ما می گوید که باید اف ای تی اف را تصویب کنیم.

احمدی گفت: این چه سیاست خارجی است که با روی کار آمدن یک نفر در هزاران کیلومتر آن طرف تر سیاست خارجی ما آن قدر دچار تزلزل می شود که وزیر خارجه کشورمان هم تحریم می شود به گونه ای که دیگر نمی توانیم جلوی تحریم نفت و دارو را هم بگیریم.

احمدی گفت: صدور انقلاب یکی از اصول اصلی انقلاب اسلامی است و در قانون اساسی هم بر این موضوع تاکید شده است. اتفاقا ما باید بتوانیم از این الهام بخشی استفاده کنیم با این وجود نماینده ستاد آقای همتی می گوید که ما به صدور انقلاب نیاز نداریم و این مسئله خیلی عجیب است البته شاید منظور او این باشد که این الهام بخشی منجر به تعارض می شود اما آیا هم اکنون عراق و ترکیه با هم تعارض ندارند قطعا تعارض دارند اما بازار عراق و حتی سوریه در دست ترکیه است پس این مسائل اصلا ربطی به صدور انقلاب ندارد.

وی افزود: اینکه دولت قبل تحریم ها را کاغذ پاره دانسته خودش باید پاسخگو باشد اما اتفاقا هنر این است که ما در این دولت نرفتیم با آمریکا مذاکره کنیم بلکه ما آمریکا را در دوره بوش پای میز مذاکره آوردیم در واقع آنها مجبور شدند که مذاکره کنند و اتفاقا هنر هم همین است که ما مبتنی بر توانمندی داخلی اقتصاد کشور را تقویت کنیم تا آن وقتی طرفی که می گوید تا پیش مذاکره تمام قطعنامه امضا شود مجبور شود مذاکره کند.

شیخ الاسلام در بخش دیگری نیز گفت: ما می گوییم که با رفع تحریم ها حل منازعات بین الملل و حل خصومت ها می توانیم اقتصاد کشور را بهبود ببخشیم و دیپلماسی اقتصادی پویا و فعال داشته باشیم اما اگر برای حل منازعات تلاش کنیم که راهکار ما برای حل مشکلات کشور چیست و این سوالی است که بنده پاسخ خود را از بین اظهارات نمایندگان دیگر کاندیداها دریافت کردم.

وی با اشاره به اینکه وضعیت ما به گونه ای است که اگر بخواهیم در خارج از کشور هم فعالیت تعاونی انجام دهیم یک بیمه بین المللی حاضر نیست از ما پیشتیبانی کند گفت: اساسا اف ای تی اف در روابط ما موثر است ولی موثرتر از آن حل منازعات بین المللی است که اگر بحث کنوانسیون یا قرارداد دیگری پیش آمد دوباره بهانه ای برای وضع تحریم های بیشتر پیش نیاید.

وی با بیان اینکه جالب است که دوستان شکست مفتضحانه آمریکا را در مقابل دیپلماسی کشورمان نمی بینند گفت: آمریکایی ها سردار سلیمانی را به گونه ای ترور کردند که تنها یک دست از سردار شهید ما باقی ماند اما آقایان آمریکا را جنایتکار نمی دانند بلکه روحانی و ظریف را جنایتکار معرفی می کنند از این رو بنده خیلی خوشحالم که آقای ظریف کاندیدا نیست و از این رو امروز خیلی کسی به او اهمیت نمی دهد وگرنه معلوم نبود که چه الفاظی به او نسبت داده شود.

وی با بیان اینکه امروز کشوری در دنیا وجود ندارد که بدون حل منازعات بین المللی توانسته باشد به سمت توسعه اقتصادی رود اظهار داشت: نه شرقی نه غربی آرمان اصلی جمهوری اسلامی بوده با این وجود ما باید یک بالانس بین روابط غرب و شرق برقرار کنیم با این حساب بنده تفاهم نامه بین ایران و چین که با درایت رهبری دولت و مجموعه حاکمیت منعقد شده یک قرارداد خوب می دانم؛ به گونه ای که ما براساس این تفاهم نامه می توانیم روی شاه راه های ارتباطی حساب باز کنیم ولی در عین حال امیدوارم که این قراردادها برای به حول و ولا انداختن آمریکا نباشد چون اگر این گونه باشد شاید شرق هم آن قدر به ما امتیاز ندهد.

وی گفت: در روابط بین الملل آنچه مهم است این است که روابط ما به توسعه یافتگی کشور و اقتصاد ختم شود و مردم نیز این موضوع را بر سر سفره خود احساس کنند با این اوصاف بنده هنوز قانع نشدم که بدون حل منازعات چگونه می توان برای حل مشکلات کشور کاری انجام داد. آیا می خواهیم با تهاتر مشکلات اقتصادی را حل کنیم یعنی گردو ببریم و نان بخریم بنده معتقدم که دنیا پیشرفت کرده و اساسا نمی شود با سیاست های پولی و مالی در جهان و پیشرفت اقتصادی از این دست کارها انجام داد.

وی افزود: دوستان می گوید دلیل اینکه مردم رای نمیدهند متاثر از عملکرد روحانی است قبول آقای روحانی یک آدم خیلی بد، پر اشتباه و پر حاشیه خب اگر روحانی چنین فردی است پس چرا مردم کاندیدای اصولگرا را با 27 میلیون رای رئیس جمهور نمی کنند اگر این اتفاق نمی افتد دلیلش این است که مردم عملکرد دولت اصولگرا را هم دیده اند.

نماینده ستاد همتی با بیان اینکه بنده معتقدم با وجود برخی مشکلات می توان عقلانیت را در تیم آقای روحانی احساس کرد گفت: در این دولت هر گاه کشور در معرض خطر جنگ قرار گرفته است با تدبیر از خطر جنگ دور شده ایم اما فرض کنید که هم زمان با ترامپ احمدی نژاد هم در کشورمان رئیس جمهور بود آیا خروجی این اتفاق چیزی جز وقوع جنگ می شد؟

شیخ الاسلام بیان کرد: اگر ما می خواهیم کشور را مدیریت کنیم باید برخی ملاحظات بین المللی را بپذیریم و این ردخور ندارد چون توان اقتصاد ما به گونه ای نیست که بتوانیم استفاده لازم را از آن ببریم.

احمدی، نماینده ستاد رئیسی در بخش دیگری گفت: اف ای تی اف برای خروج ایران از لیست سیاه هیچ تعهدی نداده و صرفا گفته که ما در صورت عمل به تعهدات از سوی ایران گام های بعدی را داریم البته مسئله ای که وجود دارد این است که اف ای تی اف در بیانیه اخیر خود پرونده اشاعه را علیه کشورمان باز کرده و این در حالی است که ما 39 تعهد خود را طبق برنامه اقدام اجرا کرده ایم و این سرابی است که اصلا وضعیت آینده ما را مشخص نمی کند ولی دوستان فقط می گویند باید اف ای تی اف را بپذیریم.

وی اظهار داشت: ادعای دولت روحانی این بوده که با استفاده از مذاکره با تحریم مقابله می کند اما نتیجه این ادعا وضع بیشترین تحریم های طول تاریخ علیه کشورمان بوده است و راهکار آقایان هم صرفا نپذیرفتن وضع موجود است.

وی با بیان اینکه همه می گویند که باید منازعات بین المللی حل و فصل شوند اما اختلاف در راهکار حل و فصل این منازعات وجود دارد، گفت: امروز مردم اثرات راهکاری را که دولت طی این هشت سال برای حل و فصل منازعات بین المللی در پیش گرفته در وضعیت اقتصادی خود می بینند ولی آقایان به جای پذیرفتن اشتباهات خود جا خالی می دهند.

احمدی با تاکید بر اینکه اتفاقا ما برای مقابله با تحریم ها برنامه داریم گفت: خنثی سازی تحریم راهکار مقابله با تحریم هاست اما نکته این است که دولت هشت سال است که راهکارهای مقابله با تحریم را متوقف کرده و بعد از هشت سال هم طلبکارند.

وی با بیان اینکه بایدن در سند امنیت ملی خود که به صورت موقت منتشر شده نسبت به احیای راهکارهای مقابله با تحریم از سوی ایران ابراز نگرانی کرده اظهار داشت: از آن سوی دنیا دولت دوست داشتنی آقایان در داخل نگران احیای راهکارهای مقابله با تحریم ها از سوی کشورمان است آن وقت دوستان می گویند ما باید با تحریم ها چه کار کنیم قطعا حل منازعه به این معنا نیست که ما از ده ها حق هسته ای خود عقب نشینی کنیم و پروتکل هایی را بپذیریم که در طول تاریخ فعالیت آژانس بین المللی انرژی اتمی بی سابقه بوده اند.

همتی همان روحانی با همان ایده ها، کلی گویی ها و بدون هیچ تغییری است

براتی، نماینده ستاد انتخاباتی رئیسی نیز در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: ما تا اینجا فهمیدیم که آقای همتی همان روحانی با همان ایده ها، کلی گویی ها و بدون هیچ تغییری است.

وی تصریح کرد: طبق نتایج یک افکارسنجی نظر 50 درصد از جامعه آماری این افکارسنجی نسبت به دولت خاتمی و 64 درصد نسبت به دولت احمدی نژاد مثبت بوده اما نظر 90 درصد نسبت به دولت روحانی بد بود است؛ لذا اینکه ما می گوییم مردم به خاطر آقای روحانی با صندوق های رای قهر کرده اند به خاطر وضعیت اقتصادی است که حاصل شده است.

وی با بیان اینکه آقایان باید بگویند که کدام بخش از پول های بلوکه شده ایران به خاطر ادعای دروغ نپذیرفتن لوایح باقیمانده اف ای تی اف گفت: امروز معادلات دنیا و معادلات منطقه ای تغییر جدی کرده به گونه ای که رژیم صهیونیستی که پیش از این یک تهدید امنیتی برای ما بوده دیگر تهدید نیست و از طرفی قدرت آمریکا در فضای کلان و خصوصا در حوزه اقتصاد افول کرده مضاف بر این چین خیز جدی تری برداشته است.

احمدی تصریح کرد: با خطوط پدافندی نمی توان خرمشهرها را آزاد کرد آزادی خرمشهرها جرات، توان و جهاد می خواهد با این وجود ما وعده نتوانستن نمی دهیم ما وعده توانستن و جهاد بزرگ برای جهش ایران را می دهیم. با این وجود اینکه ما در این شرایط منتظر غربی ها بمانیم خیلی غلط است. معتقدم که ما باید از این فضای معارضه استفاده کنیم و منطقه گرایی را به عنوان اولویت اصلی مورد توجه قرار دهیم و این فرصتی است که در دولت آقای روحانی نادیده گرفته شد چون نگاه آنها برون زا بوده و در این برون زایی هم فقط غرب را می دیدند به گونه ای که باید اسم وزارت خارجه را به وزارت آمریکا و اروپا تغییر دهیم.

وی با تاکید بر اینکه هر دولتی که روی کار بیاید آنچه که مهم است این است که عقلانیت را در حوزه سیاست خارجی حاکم کند و نگاه واقع گرایانه داشته باشد و نه نگاه توهمی و خوش بینانه اظهار داشت: عقلانیت در حوزه سیاست خارجی این صورت است که وقتی ترامپ از یک معاهده موشکی خارج شد روسیه هم بلافاصله از این معاهده بیرون آمد اما جالب اینجاست که برآورد آمریکایی ها این بوده که بعد از خروج آمریکا از برجام ایران به دلیل علاقه ای که به اروپا دارد در برجام می ماند.

ملکی، نماینده ستاد رضایی گفت: برجام تصمیم نظام جمهوری اسلامی بوده ولی مجری در رسیدن به توافق و اجرای آن خطاهای بسیاری کرد.

وی با بیان اینکه نظام برای اینکه مجبور نشود که در چند جبهه بجنگد این اجازه را داد تا مذاکره برجام پیش از دولت روحانی آغاز شوند، گفت: امروز قدرتی که توان اجماع سازی علیه کشورمان را داشت از بین رفته و اجماعی علیه ما وجود ندارد وگرنه به راحتی قطعنامه شورای امنیت در دو سال گذشته برمی گشت و البته نمی توان در این راستا از زحمتی که ظریف روحانی و تیم دیپلماسی دولت کشیده اند غافل شد.

ملکی با اشاره به اینکه در عرصه منطقه ای دیپلماسی ایران دیپلماسی عرصه میدانی بوده گفت: ما با دیپلماسی میدانی توانستیم آمریکا و اروپا را در جنگ سوریه و عراق منفعل کنیم و روسیه و عراق را در حمایت از برنامه های خود به میدان بیاورم و در نهایت ثبات منطقه را حفظ کنیم.

وی بیان کرد: اگر امروز امکان گره گشایی از وضعیت کشور وجود دارد این امکان ماحصل تغییر محیط منطقه ای و بین المللی است که خود ایران هم در تغییر آن موثر بوده از این رو ما نباید تصور کنیم که ایران یک کشور کوچکی است و نمی تواند مسائل خود را حل کنید. به هر روی امروز قدرت های غربی ما را آن قدر حقیر نمی بینند که برخی ها در داخل ما را حقیر فرض می کنند.

با گره زدن مسائل داخلی به سیاست خارجی مشکلات کشور حل نمی شود

وی با بیان اینکه اگر امروز هم آقای ظریف احراز صلاحیت می شد او نیز می گفت که آقای روحانی بینش سیاست خارجی ندارد و این عجیب است، اضافه کرد: گره زدن مسائل کشور به سیاست خارجی به منزله اسیر کردن کشور است با این وجود بنده به آقای همتی عرض می کنم که با گره زدن مسائل داخلی به سیاست خارجی مشکلات کشور حل نمی شود.

شیخ الاسلام، نماینده همتی نیز در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: ما باید بدانیم کشوری که کل درآمدها و عواید حاصل از فروش نفت آن به 10 میلیارد دلار هم نمی رسد چه طور می تواند مشکلات صنعت نفت خود را بدون حل منازعات خارجی برطرف کند سوال این است که ما چگونه می خواهیم سرمایه گذاری در صنعت نفت را بدون حل منازعات تسهیل کنیم؟ چرا چین بدون حل منازعات پول مان را نمی دهد.

وی با بیان اینکه امروز فضای بین الملل تغییر کرده به گونه ای که ترامپ دیوانه دیگر رئیس جمهور نیست و هم دست جنایتکار او در اسرائیل نیز تغییر کرده اظهار داشت: ما نباید دیپلماسی اقتصادی را فدای دیپلماسی امنیتی و سیاسی کنیم در واقع ما باید از طریق دیپلماسی اقتصادی به فکر توسعه اقتصادی کشور باشیم و در این مسیر ضروری است که با تربیت سفرای خارجی اتاق بازرگانی ها را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه ما باید سفرایی از جنس اقتصاددان ها را به کار گیریم تا بتوانند هم مرجعیت سیاسی و هم مرجعیت اقتصادی داشته باشند، گفت: سفرای ما باید بتوانند کشورمان را با دنیا آشتی دهند در واقع سفرای ما باید گونه ای عمل کنند که کشورمان به یکی از ابرقدرت های اقتصادی در جهان و منطقه تبدیل شوند.

وی تصریح کرد: اگر قرار باشد احمدی نژاد دیگری در کشور روی کار بیاید معلوم نیست که چه سرنوشتی در انتظارمان است به هر روی ما امروز دیگر توان عبور از چنین وضعیتی را نداریم پس ما نباید دیپلماسی اقتصادی را فدای هر موضوع دیگری کنیم.

احمدی، نماینده ستاد جلیلی نیز گفت: ما مسیر مذاکره را نفی نمی کنیم و معتقدیم اگر لغو تحریم ها از طریق مذاکره امکان پذیر است باید به سمت آن برویم البته نباید از خنثی سازی تحریم ها نیز غافل شویم.

وی با بیان اینکه اولویت آقای جلیلی مبتنی بر دیپلماسی اقتصادی و استفاده از ظرفیت همسایگان است، گفت: ما باید بتوانیم کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب را اجرا کنیم و یا اینکه راه آهن شلمچه - بصره که 25 کیلومتر از آن باقیمانده را به سرانجام برسانیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top