تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/03/23 - 03:31
کد خبر: 398436

حاشیه‌نگاری «خبرنامه دانشجویان ایران» از آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰؛

دفاع تمام‌قد مهرعلیزاده و همتی از FATF/ عفو متهمان بازداشتی آبان ۹۸/ تحقق حقوق معلمان و پرستاران در دولت سلام

دفاع تمام‌قد مهرعلیزاده و همتی از FATF/ عفو متهمان بازداشتی آبان ۹۸/ تحقق حقوق معلمان و پرستاران در دولت سلام

زاکانی در دومین بخش از فرصت خود در مناظره مشکلات کشور را در سه «نون» خلاصه و بیان کرد: مردم عزیز، مشکل ما سه «نون» ندانستن، نخواستن و نتوانستن است. وی در ادامه گفت: مظهر تام و تمام آن، دولت و کسانی است که در این دولت کار کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آخرین مناظره تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نیز با همه حواشی و اتفاقات قبل و بعد به پایان رسید و هفته آخر انتخابات و تبلیغات کاندیدا وارد مرحله نهایی خواهد شد، مواضعی که در این چند روز گرفته خواهد شد قطعا می تواند ناشی از وعده ها، عبارات کلیدی و مسائل مهمی باشد که هفت کاندیدای ریاست جمهوری در آخرین مناظره بیان کردند، در این گزارش مهم ترین نکاتی و حواشی مناظره سوم را مرور می کنیم:

آخرین نظرسنجی ها قبل از مناظره نهایی

بر اساس نظر سنجی «کیو» و «ایسپا» شاخص آرای سرگردان حدود ۱۰ درصد کاهش داشته و رئیسی همچنان با اختلاف پیشتاز است، رضایی در رده دوم و جلیلی هم از همتی سبقت گرفته است.

وضعیت کاندیداها در آستانه مناظره سوم در فضای مجازی

موضوع مناظره سوم

دغدغه مردم، نوع احصا این دغدغه ها و برنامه جامع کاندیدا برای حل آن ها موضوع آخرین راند از مناظرات تلویزیونی بود.

نکات نهایی سعید جلیلی

- مردم ایران! صحبت از انتخاب رئیس‌جمهور برای ایران است با همه ظرفیت‌هایش. این ظرفیت‌ها به ما می‌گوید چهار سال آینده باید در کشور جهش ایجاد شود و این جهش یک جهاد بزرگ و تلاش سترک می‌خواهد.

- صحبت از رئیس‌جمهور است؛ یعنی کسی که باید رئیس همه جمهور باشد. همه مردم را در بر برگیرد و همه حقوق آن‌ا را.

- سخن از رئیسی است که باید بداند در رأس دستگاهی که قرار می‌گیرد، چه خبر است و در رأس دستگاه‌های تحت مدیریت او چه خبر است تا او را بازی ندهند.

- رئیس‌جمهوری که محیط را خوب بفهمد؛ هم محیط داخل را و هم محیط منطقه و بین‌الملل را. نه با اندک بهانه ای کار را تعطیل کند.

- مردم ایران! هشت سال است سایه به سایه در حد توان خودمان مشکلات کشور را دنبال کرده‌ایم. اقدامات خوب را تأیید کرده‌ایم و اقدامات ناقص و خطا را کمک کرده‌ایم تا تکمیل و تصیحح شود.

- کارنامه ما امروز روشن است. در همه موضوعات سعی کرده‌ایم برای اداره کشور برنامه واقعی و قابل اجرا بنویسیم که نوید جهش را در کشور می‌دهد.

- ما می‌گوییم در چهار سال آینده نباید مسائل را تقلیل داد. نباید دچار تعارفات شد. رویکردها باید از اینکه حل آب خوردن را به دیگران نسبت دهیم، به جهش کشور ارتقا دهیم. مستقل از همه جناح‌ها و بازی‌ها سیاسی و هرگونه تعارفی که خدای ناکرده در این مسیر خدشه‌ای وارد کند.

- کلام آخر من فرمایش امیرالمومنان است؛ خدایا تو خود شاهدی آنچه از جانب ما رخ داد، نه تلاشی برای کسب قدرت بود و نه تلاشی برای کسب ثروت بلکه می‌خواهیم نشانه‌های دین تو را برگردانیم و اصلاح دین را انجام دهیم تا بندگان ستم دیده تو احساس آرامش و امنیت کنند.

- امروز در محضر خدا، امام و شهدا و در محضر شما مردم صادقانه آنچه را در این هشت سال به آن رسیده‌ بودیم و برای آینده می‌تواند اثرگذار باشد،گفتیم. حضور تک تک شما در پای صندوق رأی ما را در تحقق این امر کمک می‌کند.

نکات نهایی همتی

- مردم عزیز! شش ماه تمام براندازان خارجی و تندروهای داخلی من را تخریب کردند. برخی از مشکلات اقتصادی را حتی همین آقایان حاضر در جلسه را به گردن من انداختند. من هیچ چیز نگفتم، همه آقایان در اینجا می دانند که من با دست خالی در بانک مرکزی با ترامپ جنگیدم ولی به روی آنها نمی آورم چون باید تخریب کنند.

- من می‌دانستم اگر وارد صحنه انتخابات بشوم تخریب ها صد برابر خواهد شد. ولی گفتم ممکن است هیچ وقت نتوانم خودم را ببخشم. لذا دو ساعت مانده به پایان ثبت نام در صحنه حاضر شدم.

- آقای روحانی رییس‌جمهور خوبی بود؛ در دوران تعامل؛ یادتان بیاورید آن سال ها را، اما هیچ کس نمی دانست که ایشان در دوران جنگ اقتصادی چگونه عمل خواهد کرد.

- هیچکس ترامپ و کارهای او را پیش بینی نمی کرد. روحانی نتوانست در دوران جنگ اقتصادی آنطور که باید عمل کند، تیم ناهماهنگ اقتصادی، اعتماد به آدم های که خیر ایشان را نمی خواستند، در کنار تخریب و سنگ اندازی های همین آقایانی که اینجا نشستند، هم به مسئله دامن زد.

- باید قبول کنیم مردم خشمگین هستند رئیس جمهور نیاید بخندد و بگوید من هم صبح جمعه خبردار شدم.

- مردم سه سال است که آقایان تخم یاس و نا امیدی در جامعه می کارند. دارند به شما القا می‌کنند، رای‌تان هیچ اهمیتی ندارد، دشمن خارجی و تندروهای داخلی هر دو از رای شما می ترسند چون بازی آنها بهم می خورد.

- شما مردم برای این صندوق رای خون دادید. با جوانان ما چه کردند، در ۱۲ سال شعارشان از رای من کو، شد رای بی رای.

- ما در انتخاباتمان اشتباه کردیم. بیاید دوباره با هم یار دبستانی را بخوانیم. من قول می دهم کشور را از این پیچ خطرناک رد کنم. قول می دهم کشور را به قدرت اقتصادی منطقه تبدیل کنم.

- نمی گذارم کسی بخاطر معیشت شرمنده خانواده اش بشود، این کاری است که من بلدم. از تاج‌زاده و جنیدی تا صفایی فراهانی تا فردوسی پور و دایی تا آذری جهرمی، از طیب نیا و پزشکیان تا کرباسچی و فرجی دانا، از مسجد جامعه ای و ظفرقندی تا محمد جواد ظریف همه می توانند کنار من باشند تا ما ایرانی بهتر داشته باشیم.

- من هیچ ترسی ندارم نه برادرم فاسد است، نه پسرم نه دخترانم و نه همسرم. من به هیچ کس باج نداده و نخواهم داد. به من اعتماد کنید روز رای گیری زیر نیز بزنید نگذارید ۲۸ خرداد ۲۸ مرداد شود. قدرت خود را به همه کسانی که نمی‌خواهند خوشحالی شما را ببینید نشان دهید. به همه کسانی که می گویند اگر جمع کنید بروید؛ اینجا وطن ماست اینجا ایران ماست.

نکات نهایی مهرعلیزاده

- بنام خداوندی که انسان را آزاد آفرید. مردم سرافراز ایران شش روز دیگر انتخابات انجام می شود. انتخاباتی که می تواند با نتیجه ای از پیش تعیین شده به پایان برسد یا با معجزه‌ای نتیجه ای غیر از خواست انحصارطلبان رقم بزند.

- قرار بود جمهوریت جمهوری اسلامی حفظ شود و مردم در راس امور باشند. بیان اندیشه محدود نشود و تمام سلایق در انتخابات حضور داشته باشند و با رفع رانت و تبعیض و تحقق عدالت همه آحاد ملت ایران فرصت برابر داشته باشند و مردم در اینکه جه می پوشند، چه می خورند و جه می اندیشند و در یک کلام انتخاب سبک زندکی آزاد باشند.

- می دانم امروز با این قرار بودها فاصله داریم لکن امروز دو راهکار پیش روی ما است . راه نخست اینکه با صندوق رای قهر کنیم و در این انتخابات شرکت نکنیم و راه دوم با امید به آینده درخشان و برای عزت ایران و ایرانیان و نیز برای خط بطلان کشیدن بر این صحنه آرایی خطرناک و امید به آینده در جلوگیری از به خطر افتادن ایرانیان در آینده بر سر صندوق‌ها حاضر شویم.

- مردم ایران در خرداد ۷۶ ابر، باد، مه و خورشید و فلک برای انتخاب یک فرد به میدان آمده بودند اما قدرت خاص شما مردم عرضه دیگری را رقم زد و تشکیل دولت اصلاحات به عنوان کارآمدترین دولت پس از پیروزی انقلاب را به ارمغان آورد.

- مردم قدرت در دست شما است. قدرت انتخاب بین شادی و نشاط یا اندوه و ناامیدی یا برقراری عدالت و یا تبعیض و ظلم.

- مردم ایران شرکت یا عدم شرکت در انتخابات حق شما است اما عدم شرکت محروم ساختن خویش از حق خویشتن است.

- بیایید با استفاده از این حق قانونی خود به زندگی سلامی دوباره کنیم و با رای به دولت زندگی ایرانی بسازیم برازنده ایرانی.  بیایید همه با هم و در کنار هم برای حکمرانی خود و ساختن ایرانی آباد، آباد و مستقل تلاش کنیم. اینبار لحظه انتخابات لحظه تغییر قرن است‌ خدا یارتان.

نکات نهایی زاکانی

مردم؛ همه با هم علیه غارتگران قیام کنیم. سر ما را عده ای از مسئولان کلاه گذاشته‌اند،‌ لذا با شناخت آنها باید علیه‌شان قیام کرد.

در دولت اقدام و اصلاح، شایسته‌سالاری را در این کشور احیا خواهم کرد.

فقر مطلق را یک ساله ریشه‌کن خواهیم کرد، نظارت بر مسئولان را نهادینه و نظام‌مند خواهیم کرد، روستاها را آباد و زمینه مهاجرت معکوس را فراهم می‌کنیم.

با برنامه ای که بیش از 10 سال است بر روی آن کار کرده‌ایم، زمینه احیای ظرفیت‌های کشور را فراهم خواهیم کرد.

قول می‌دهم اصول 10 و 21 قانون اساسی ناظر به زنان و خانواده و اصل 27 ناظر به آزادی‌های مدنی و اصل 30 درباره آموزش و اصل 31 درباره مسکن را احیا کنیم.

با مقررات‌زدایی، زمینه ریشه‌کنی اعتیاد در 4 سال را فراهم می‌کنیم.

اگر مسئولیت را در دست بگیریم، ابربدهکاران بانکی را آزاد نمی‌گذاریم؛ گردش مدیران را کنار می‌گذاریم و گردش نخبگان را جایگزین آن خواهیم کرد.

مردم را تحقیر نمی‌کنیم و قدر دانشمندان خود را خواهیم دانست؛ دییپلماسی اقتصادی را با قدرت دنبال خواهیم کرد.

خلاصه، آنچه خواهد بود، صداقت و راستگویی است.

نکات نهایی قاضی‌زاده هاشمی

ما نباید فضای مجازی را محدود کنیم و در همه حوزه‌ها فضای مجازی یک اثر بسیار زیادی دارد.

دولت سلام خواستار حقوق همه مردم خواهد بود و همه کسانی که حتی رای نمی دهند را حفاظت خواهد کرد؛ رای بدهند یا ندهند، مشارکت داشته باشند یا نداشته باشند،

دولت سلام به دنبال تحقق حقوق معلمان، ایثارگران، پرستاران، کتابداران، کارگران، کشاورزان، سربازان، نظامیان رتبه‌بندی‌معلمان، استخدام ۳۵۰ معلم مورد نیاز به آموزش و پرورش طی دو سال آینده است.

گاهی اوقات مردم به ما می‌گویند آرزو می کنم یک روز بیدار شویم و ببینیم همه این ۸ سال فقط یک خواب بود و تمام شد به هر حال این کابوس در حال تمام شدن است و این ماییم که باید تصمیم بگیریم که این مسیر به پایان رسد و تکرار نشود.

بنده به عنوان اولین جوان گام دوم آمده‌ام تا نسل نو را جایگزین طبقه ویژه کنم. افراد طرفدار تبعیض را از سفره انقلاب بیرون کنم. سفره انقلاب باید کامل شود و تبعیض و فقیر و غنی در آن نباشد.

دولت سلام، دولت جوانان گام دومی با همراهی مردم خواهد بود در مقابل آنان که جامعه را به گروگان گرفتند خواهد ایستاد.

اولین ویژگی جوان نترسیدن است، راه پرونده‌هایی که به دلیل حکمرانی بد و سیاست‌زدگی و انتخاب های غلط بازماندند خواهیم بست.

بزرگترین درد مردم این است که چرا در این کشور همه چیز باید در یک بند خلاصه شود آن هم بند «پ» است با پارتی پول داشته باش، مدرسه خوب برو، رتبه برترکنکور داشته باش، سفر تفریحی برو و ماشین خوب و خانه خوب داشته باش و سربازی نرو و وام میلیاردی بگیر! اما دولت سلام دولت جوانان می‌آید تا بند «غ» را جایگزین بند «پ» کند یعنی غیرت.

اگر یک جو غیرت بود دختر جوان ما بی جهیزیه نمی‌ماند، اگر یک جو غیرت بود از هنرمند فقط برای سیاست استفاده نمی شد؛ اگر یک جو غیرت بود ورزشکار ما دست فروش نمی‌شد، اگر غیرت بود بورس از جیب مردم داده نمی‌شد و اگر مسئولی در فرزندش به خارج از کشور بود خودش از مسئولیتش کناره‌گیری می‌کرد، غیرت یعنی همه مردم ایران سر سفره انقلاب بنشینند دولت سلام برای مردم ثبات آرامش می‌آورد.

غیرت یعنی جوان ترکی که چند روز قبل در بازی والیبال غیرممکن را ممکن کرد و جوانان گام دومی با غیرتشان محال‌ها را امکان‌پذیر خواهد کرد.

مردم اگر یک جو غیرت ببینند مانند حاج قاسم پاسدار دوستان خواهد بود. اگر امروز مردم مسئولان با غیرت و دلسوزی ندیدند. دولت سلام دولت جوانان و زنان است که با غیرتشان غیر متصورها را قابل تصور می‌کنند.

پدران و مادران عزیز فرزندان شما آمده‌اند، یوسف‌ها بزرگ شدند تا ایران را آباد کنند به آنها اعتماد کنید.

نکات نهایی رئیسی

مسئول طرح بنزین، دولت بود. آن بخشی که در جلسه سران قوا مطرح شد فقط محل هزینه‌کرد آن بود. برای اینکه بدانند مقصر کیست هم گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی وجود دارد هم مسئولان عالی رتبه قضائی.

اگر کسی قرار باشد پاسخگو باشد آقای روحانی است. تمام بازداشتی‌ها هم مدت‌هاست که عفو شده‌اند مگر آن‌هایی که ارتباط خارجی داشته‌اند.

مردم بدانند که رئیس جمهور نسبت به همه مردم نگاه یکسان دارد. شیعه، سنی، معلم، کارگر، کشاورز، همه اقلیم‌ها و گویش‌ها یکسانند و مردم نسبت به او حق دارند و دولت وظیفه دارد.

نکات نهایی رضایی

- انتخابات برای ما بسیار مهم و تعیین‌کننده برای مردم ما و ایران ما و نظام جمهوری اسلامی ایران است؛ عقب‌ماندگی از ترکیه برای ما یک ننگ است و وضعیت معیشتی مردم برای ما ننگ است.

- دولت ما مصمم است که با برنامه‌ریزی از آن موقع که برنامه مُد نبود، من از دهه‌های قبل برنامه‌هایی برای عبور از ایران شرایط هشت سال آینده تهیه کرده‌ام و با اقتدار عمل می‌کنم ضمن اینکه قول‌هایی که به مردم می‌دهیم صددرصد عملیاتی خواهد شد.

- در دولت من یارانه 450 هزار تومانی را به مردم می‌دهم زیرا منابع آن مشخص است و حقوق بانوان خانه دار که با مشقت فرزندان آینده ایران را تربیت می‌کنند می ‌دهم و در این راه بسیار جدی است همچنین کسب و کار خانگی را به صورت جدی در کل کشور گسترش می‌دهم. مسئله مسکن ارزان‌قیمت و سهل با اقساط 40 یا 50 ساله را پیگیری خواهم کرد. همچنین 30 درصد سهام صنعت ملی نفت ایران را بین مردم توزیع خواهم کرد که با این کار طرح کفایت زندگی اجرایی خواهد شد ولی با این حال به این موضوع قانع نیستم و نباید قانع باشیم.

- مرحله دوم در دولتم منطقه‌ای کردن و یا ایالتی کردن اقتصاد ایران است که اختیارات  اجرایی از مرکز گرفته و به استان‌ها تفویض خواهم کرد که این کار را طبق اصل 127 قانون اساسی انجام می‌دهم به طوری که خود مردم سپرده‌های خود را در همانجا سرمایه‌گذاری کرده و ارزش افزوده‌ شرکت‌هایی که در آن منطقه قرار دارند را در همان منطقه محل کارخانه هزینه خواهد شد و به تهران آورده نمی‌‌شود و عملاً ما بایستی همه ایران را ایران بدانیم نه اینکه فقط به تهران توجه کنیم.

- دولتی که تشکیل خواهم داد یک دولتی است که از همه اقوام ایرانی (اهل تسنن، اهل تشیع، اقلیت‌ها) حضور دارند.

- پروژه‌های ملی در سراسر کشور را اجرایی خواهم کرد که برهمین اساس 14 پروژه بزرگ را آغاز خواهیم کرد که اکثر آن در چهار سال اول دولتم به بهره‌برداری می‌رسد و اگر مردم به من افتخار دادند در دوره دوم دولتم آن را به نتیجه خواهم رساند.

- اگر من نتوانم به وعده‌هایم عمل کنم زودتر از آنچه فکر می‌کنید آمده و اعتراف می‌کنم و در برابر شما  تعظیم می‌کنم.

- رأی شما بسیار مهم است زیرا این رأی نه پوشش است و نه روکش و پیشکش؛ زیرا رأی شما رویش است و بایستی با رأی خودتان به رویش آینده کشور کمک کنید.

- پروژه‌هایی نظیر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و ساماندهی نیروهای شرکتی  توسعه روستایی و بیمه تأمین اجتماعی کشاورزان، بیمه محصولات کشاورزی از جمله کارهایی است که در کشورم انجام خواهم داد.

واکنش های توئیتری کاندیدا قبل از مناظره

واکنش ها به مناظره نهایی

۱. واکنش زاکانی به اختصاص وقت دفاع به دولت

پس از اختصاص ۸ دقیقه به دولت برای پاسخگویی در مناظرات توسط کمیسیون تبلیغات انتخابات، علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در  صفحه شخصی خود در توئیتر به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت:

انصراف دولت از فرصت ۸ دقیقه‌ای مناظره

شورای اطلاع‌رسانی دولت در متن این اطلاعیه با بیان اینکه طبق قانون انتخابات ریاست جمهوری درخواست فرصت برای تبیین و روشنگری برای حدود ۳۰ مورد احصا شده از ابهامات و اتهامات کذب در مناظره‌های انتخاباتی علیه دولت را مطرح کردیم، اعلام کرد: این درخواست بر اساس ماده ۶۴ قانون اصلاحی انتخابات ریاست جمهوری و مستند به ماده ۳۰ الحاقی قانون اساسنامه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته بود که در کمال تعجب فقط ۴ مورد از اتهامات ناروا توسط هیات نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری وارد دانسته شده و برای پاسخگویی به این موارد نیز صرفا ۸ دقیقه زمان در نظر گرفته شده که با توجه به زمان در نظر گرفته شده برای پاسخگویی و محورها عملا ایجاد شفافیت و نیز معیاری برای قضاوت مردم فراهم نمی‌شود و نیز بر اساس درخواست ما مطابق ماده ۳۰ الحاقی قانون اساسنامه صداوسیما، اساسا به هیچ عنوان پاسخی تاکنون ارائه نشده و البته همین فرصت ناچیز هم به‌صورت رسمی به دولت تاکنون اعلام نشده و دولت نیز از طریق فضای رسانه‌ای در جریان آن قرار گرفته که خلاف نظر دولت و رویه‌های جاری کشور است. 

شورای اطلاع‌رسانی دولت ادامه داد: بنابراین به‌نظر می‌رسد این شیوه تشخیص موارد اتهامی و عدم‌پاسخ از سوی سازمان صداوسیما در واقع یک نوع رفع تکلیف بوده و دولت آن را به رسمیت نمی‌شناسد؛ اما در جهت شفاف‌سازی و پاسخگویی، استفاده از سایر ظرفیت‌های رسانه‌ای را برای خود محفوظ می‌داند و قطعا مردم عزیز کشور را در جریان واقعیت‌ها قرار خواهد داد.

۲. واکنش‌های توئیتری به مناظره آخر

۳. قاب هایی متفاوت از آخرین مناظره

گزارش از حمزه دستیار

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top