تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/03/27 - 17:39
کد خبر: 399012

لزوم مشارکت جامعه دانشگاهی در انتخابات

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هر دانشکده حداقل حدود 450 دانشجو و هر دانشگاه حداقل 1350 دانشجو دارد، لذا با نگاه منطق فازی، یکباره یک دانشگاه را از هویت نمی‌اندازیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ جلسه یکصد و پنجاهم ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با موضوع ساماندهی مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ریاست سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

لزوم مشارکت جامعه دانشگاهی در رخداد بزرگ انتخابات

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به موضوع انتخابات پیش‌رو و لزوم مشارکت جامعه دانشگاهی در این رخداد، بیان کرد: ظرفیت بزرگ پیشرفت در کشور وابسته به آموزش عالی و دانشگاه است. اخیراً کنگره آمریکا در مصوبه‌ای درباره علم و فناوری آورده است «رقابت ما با چین در اقتصاد نیست بلکه در حوزه علم و فناوری است» بر این اساس، بنیان همه تحولات بزرگ از حوزه علم و فناوری می‌گذرد.

وی ادامه داد: خانواده فناوری کشور، کارگزاران اصلی کشور و مشوق و راهنمای جامعه در تصمیمات بزرگ خواهند بود. یکی از عرصه‌های تصمیم‌گیری، انتخابات است.

عاملی افزود: مقام معظم رهبری تأکید بر مشارکت بالا دارند لذا وظیفه عمومی و به ویژه برای ماست که جامعه دانشگاهیان مشوق حضور و مشارکت در انتخابات باشند.  اگر چه هر انتخابات افت و خیزهایی دارد و ممکن است به دلیل برخی ضعف‌های گذشته و یا اغراق‌هایی که بیان می‌شود، مشارکت کاهش یابد، اما قطعاً با تشکیل دولت جدید، انرژی و توان تازه و امید شکل می‌گیرد. در واقع هر رأی موجب افزایش سرمایه اجتماعی کشور می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از رموز کشورهای پیشرفته این است که موفقیت‌ها را می‌بینند و آنها را برجسته‌سازی می‌کنند. نباید در مقابل موفقیت‌ها چشم‌ها را بست، تا منشأیی برای موفقیت‌های بعدی باشد. امیدوار هستیم که هفته پرشکوهی را پیش رو داشته باشیم و همه ظرفیت‌های علمی کشور در انتخابات مشارکت داشته باشند. ما نیز به نوبه خود از همه توان دانشگاهی و علم و فناوری دعوت به مشارکت در انتخابات می‌کنیم.

بررسی الحاق دانشگاه‌ها در طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی

عاملی با توجه به دستور این جلسه در سخنانی اظهار داشت: در منطق فازی، نگاه صفر و یک مطرح نیست و این در مورد دانشگاه هم صادق است. بحث اصلی، الحاق مؤسسات و مراکز آموزشی کوچک با حفظ هویت و استقلال است، لذا هویتشان حفظ خواهد شد.

وی افزود: در جلسه قبل مطرح شد که دانشگاه به جایی گفته می‌شود که حداقل سه دانشکده دارد و دانشکده جایی است که حداقل سه گروه دارد و هر گروه هم حداقل 5 نفر هیأت علمی دارد. بنابراین یک دانشگاه باید حداقل 45 عضو هیأت علمی را دارا باشد. به لحاظ دانشجو هم گفته شده که هر گروه حداقل ۱۰۰ تا ۱۵۰ دانشجو داشته باشد لذا هر دانشکده حداقل حدود 450 دانشجو و هر دانشگاه حداقل 1350 دانشجو دارد. لذا با نگاه منطق فازی ما یکباره یک دانشگاه را از هویت نمی‌اندازیم و در درجه اول اگر شرایط را ندارند موافقت قطعی آنها را تبدیل به موافقت اصولی می کنیم و یک فرصت دو ساله برای ارتقا می دهیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: البته با نگاه به شاخص موافقت اصولی، این کمیت پایین‌تر می‌آید و یک گروه با سه نفر عضو هیأت علمی و یک دانشکده با 9 نفر و یک دانشگاه با 27 عضو هیأت علمی می تواند موافقت اصولی بگیرد.

عاملی با بیان اینکه هر یک از مراکز و دانشگاه‌هایی که ادغام شده‌اند، با فلسفه خاصی راه‌اندازی شده بودند، افزود: آن تعدادی که دانشگاه هستند و در عین حال تعداد اعضای هیأت علمی آنها زیر شاخص موافقت اصولی است باید ملحق شوند و به آنهایی که تعداد هیأت علمی آنان بالاتر از این شاخص است، فرصتی دو ساله داده می‌شود تا وضعیت مرکز را بهتر کنند و مواردی که شرایط موافقت اصولی را دارند، موافقت قطعی برای آنها به موافقت اصولی تبدیل شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top