تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/04/01 - 20:05
کد خبر: 399598

روح مأموریت گرایی دانشگاه ها بر آیین‌نامه ارتقا اساتید حاکم نیست

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به نقاط ضعف آینن نامه ارتقا مرتبه اعضای هئیت علمی گفت: روح مأموریت گرایی دانشگاه ها بر این آیین‌نامه حاکم نیست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیصد و پنجاه و هفتمین جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برگزار  شد.

روح مأموریت گرایی دانشگاه ها بر آیین‌نامه ارتقا اساتید حاکم نیست

سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تأکید بر اینکه آیین‌نامه مستقلی برای هیچ دانشگاهی نداریم و همه ارکان آموزش عالی کشور با یک آیین‌نامه اداره می‌شود، گفت: مصوبه 825 ماده واحده‌ای بود که به وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد ابلاغ شد و معنای این امر این بود که ملاحظات هر یک از این سه نهاد در آیین‌نامه مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: ماده واحده‌ای که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، هدفمند شدن آیین‌نامه ارتقا برای پیشرفت کشور و علم و فناوری کشور بود با این رویکرد مقرر شد که آیین‌نامه بازنگری و پیشنهادها بررسی شود.

عاملی ادامه داد: مشکلی که وجود داشت، مسئله وتویی بودن مقالات Web Of Sciences بود، برخی بر این نظر بودند که اگر این وتو برداشته شود، ارتقای آموزش عالی کشور لطمه می‌خورد، اما این‌گونه نیست. باید وزن پیشرفت اعضای هیأت علمی متناسب با پیشرفت کشور تنظیم شود و جایگاه پیدا کردن در سطح بین المللی یکی از مولفه های زنجیره توانمندی علمی است. آیین‌نامه جدید متناسب با این رویکرد اصلاح شده است. آئین نامه جدید با مشورت با دانشگاه های کشور و تشکیل ده کارگروه تدوین شد و تلاش شده توانمندی های آموزشی و پژوهشی و رابطه دانشگاه با صنعت را مورد توجه قرار دهد.

به گفته استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران؛ این آیین‌نامه چند پیوست دارد که یک پیوست مختص دانشگاه آزاد و پیوست دیگر مربوط به ملاحظات دانشگاه‌های علوم پزشکی خواهد بود. همچنین بخشی از علوم انسانی و اجتماعی که مورد توجه قرار نگرفته است، مدنظر قرار خواهد گرفت. نهاد رهبری در دانشگاه ها هم ملاحظاتی در مورد مولفه‌های ماده 1 که اختصاص به فعالیت‌های فرهنگی دارد، مورد نظر دارد که لازم است به آنها توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: در اهداف گام دوم، مقام معظم رهبری تمدن نوین اسلامی که از مسیر استقرار جامعه اسلامی محقق می‌شود را مورد توجه قرار داده‌اند. در این مسیر، دانشگاه عامل استقرار جامعه اسلامی است و بنیان این حرکت دانش و دانائی است. لذا شاخص‌های پویایی متناسب با استقرار عدالت، توسعه سلامت و کاهش درد مردم در آیین‌نامه می تواند مورد توجه قرار گیرد.

عاملی تصریح کرد: در واقع نظام امتیاز دهی دانشی می تواند با خلق ارزش های تمدنی گره بخورد. شاخص های فناوری و نوآوری که در ماده 4 تعریف شده لزوما اختصاص به رشته های مهندسی ندارد. فناوری  یک تعریف خاص ابزاری اعم از ابزار سخت و نرم دارد و یک تعریف عام که در واقع خلق توانائی های متنوع برای حل مسئله است که بسیار از مفاهیم و دانش های فهم اجتماعی نیز از جنس فناوری و زیرساخت های اصلی فناوری است که تبدیل به صنعت و صنایع سخت  و نرم می شود.

عاملی در پایان تاکید کرد سه کارگروه برای جمع بندی نظرات وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی  و همچنین نظرات مرتبط با ماده 1 و پیوست آئین‌نامه در خصوص مولفه‌های مرتبط با ارتقاء اساتید حوزه‌های علمی کار تکمیل و تدوین آئین‌نامه ارتقاء را دنبال کنند و در جلسه بعدی نتیجه کار مجددا ارائه شود.

غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این جلسه اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در اسفندماه، وزارتین علوم و بهداشت موظف شده‌اند آیین‌نامه ارتقا را پیشنهاد و بازنگری کرده و آن را در شورا به تأیید و تصویب برسانند. با توجه به اینکه مراکز بزرگی از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به لحاظ تخصص و تنوع رشته‌ای وجود دارد، تقریباً از اواخر فروردین ماه کار شروع و پیگیری‌ها آغاز شد و نظرخواهی‌های جامعی از اقشار مختلف و متخصصان و اعضای هیئت علمی به عمل آمد و جمع‌بندی‌هایی انجام گردید.

وی گفت: رویکرد وزارت بهداشت به این موضوع طبعاً تخصصی‌تر بوده است و در این زمینه همکاری‌هایی با وزارت علوم داشته است. در عین حال نکته این است که باید گزارش‌ها تلفیق شود، چرا که یک آیین‌نامه ارتقا وجود دارد و نباید چارچوب‌ها متفاوت باشد.

غلامی ادامه داد: علت اینکه فرصت کمی برای ارائه مجموعه تهیه شده وجود داشت، این بود که پیش‌بینی در زمینه مدیریت زمان برای تهیه پیشنهادها با دقت همراه نبود و ما تلاش داشتیم کل اعضای دخیل در تدوین آیین‌نامه را به جلسه بیاوریم تا نظرات بهتر و دقیق‌تری دریافت شود.

منصور غلامی بیان کرد: آنچه در پیش‌نویس ارائه شده، پس از اعمال نظرات و پیشنهادات و تلفیق مباحث بر اساس نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل به آیین‌نامه ارتقا می‌شود. حتما در اولین فرصت جلسه‌ای با دانشگاه آزاد ترتیب داده می‌شود تا نظرات و دیدگاه‌ها و پیشنهادهای آنان اعمال شود. نکته دیگر اینکه مأموریتی برای نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه وجود دارد و در حال اجراست. بازدهی بیشتر باید در آیین‌نامه مدنظر قرار گیرد و بهبود و توسعه مأموریت‌ها باید در دستور کار باشد. در این بازنگری تلاشمان این است که برای بهبود و رفع نقدها به آیین‌نامه قبلی، پیشنهاداتی ارائه شود. در تشکیلات دانشگاه‌ها باید پست سازمانی تعریف شود که هر وقت این پست خالی از نیرو شد، نفر دیگری جایگزین آن شود. می‌توان 20 تا 25 درصد تعداد اعضای هیأت علمی را به صورت پست سازمانی تعریف کرد.

علی‌اکبر حق‌دوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ارائه گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص «الگوی جامع توسعه و ارتقای مبتنی بر صلاحیت اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی« پرداخت و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی که قادر است حرکت نظام علمی کشور را متناسب اهداف بلند و آرمانی انقلاب اسلامی پیش ببرد، آیین‌نامه ارتقای اساتید و اعضای هیأت علمی است. آن چیزی که تا کنون به عنوان آیین‌نامه ارتقا وجود دارد، علی‌رغم احترام به همه عزیزانی که در تدوین آن نقش داشته‌اند، به هیچ عنوان در جهت رسیدن به اهداف آرمانی مدنظر نبوده است. برای اصلاح این آیین‌نامه حرکت پایین به بالا ضروری است، ولی در کنار آن حرکت بالا به پایین و تبلور آرمانی بسیار اهمیت دارد.

حقدوست ادامه داد: آن چه که در یک سال و نیم گذشته در وزارت بهداشت انجام شد، تلاش برای اصلاح برخی بندهای آیین‌نامه بوده است. بر این اساس، تیم‌ها و گروه‌های متعدد بر روی این موضوع کار کردند و اسناد بالادستی مورد بررسی قرار گرفتند و نهایتاً به چارچوبی رسیدیم.

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه در سخنانی اظهار کرد: اولاً در بحث روشی، به دانشگاه آزاد ابلاغ شد که این دانشگاه اصلاحات خود را برای درج در آیین‌نامه ارتقا تدوین کند. برخورد با دانشگاه آزاد در این زمینه مانند برخورد به مثابه شهروند درجه دو است. فلسفه نگاه دانشگاه آزاد، دولتی است و مأموریت دانشگاه و تناسب آن با هیأت علمی مهم نیست و حرکت دانشگاه را با مأموریت تطبیق نمی‌دهیم. ابتدا مأموریت‌گرایی و سپس ارتقا مهم است و مگر می‌شود بدون توجه به مأموریت‌گرایی، در ارتقا موفق بود.

وی افزود: ارتقای فرد موجب ارتقای سازمان نمی‌شود و این اشکال در آیین‌نامه قبلی وجود داشت. سازمان دراین شرایط غنی‌تر نخواهد شد، چون هیچ ارتباطی بین ارتقای افراد و تحقق مأموریت‌های محول به سازمان وجود ندارد. در مسئله آموزش و پاسخگویی دانشگاه نیز مشکلاتی وجود دارد. لذا روح مأموریت بر این آیین‌نامه حاکم نیست. بین مأموریت و اقتصاد آموزش عالی و ارتقای سازمان و فرد باید تناسب وجود داشته باشد آنچه در این آیین‌نامه مورد توجه بوده، ارتقای فرد است.

طهرانچی بیان کرد: اشکال دیگر این است که آیین‌نامه کار تیمی را پشتوانه نمی‌داند. استادیار کسی است که در تیم استاد قرار می‌گیرد. همچنین طبق این آیین‌نامه، ارتقا امری خطی است. بدون برگزاری کرسی نظریه‌پردازی، هیچ استایاری نباید استاد شود، بدون توجه به این موضوع نمی‌توان جهش را شاهد بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top