تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/04/02 - 01:25
کد خبر: 399622

زیرساخت خودروهای متصل به اینترنت اشیاء توسط دانش بنیان ها وسعه می‌یابد

معاونت علمی و فناوری اعلام کرد یکی از پروژه‌هایی که برای ارتقای ایمنی خودروها در حال اجرا است، توسعه پلتفرم خودروهای متصل با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از خبرگزاری مهر، توسعه زیرساخت خودروهای متصل با هدف پیاده‌سازی اتصال‌پذیری خودروها، تعریف شده است و ارتباط میان خودروها با مراکز امداد، دیگر خودرو، زیرساخت‌های مرتبط، تلفن همراه و انسان را برقرار می کند. این کار ایمنی وسایل حمل‌ونقل را افزایش می‌دهد.

در یک تعریف کلی خودروهای متصل را خودروهایی می‌دانند که بتوان از راه دور با آنها در ارتباط بود و میان راننده و ماشین تبادل داده‌های اطلاعاتی شکل بگیرد. به گواه تاریخ جنرال موتورز که نخستین سازنده خودرو در دنیا است؛ بحث خودروهای متصل را در سال ۱۹۹۶ مطرح کرد.

از همان سال‌ها بود که انواع مختلفی از این نوع خودروها طراحی و تولید شد. با توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری این صنعت و ایجاد نیازهای جدید فناورانه، شرکت‌های خودروسازی به سمت توسعه پلت‌فرم خودروهای متصل حرکت کردند و امروز بازار این صنعت رونق زیادی گرفته است.

خودروهای متصل راحتی و سرگرمی را برای سرنشینان به همراه می‌آورند و این فناوری باعث ایجاد مشارکت و ارتباطات بین خودروسازان، تولیدکنندگان تجهیزات اصلی، فناوری و سایر مشاغل خارج از حوزه صنعت خودروی سنتی می‌شود. اتومبیل‌های متصل زیست‌بوم جدیدی را در صنعت خودرو ایجاد کرده‌اند که یکی از آنها ایجاد مشارکت نوآورانه با شرکت‌های فناور و تولیدکنندگان تجهیزات اصلی و سایر مشاغل خارج از محدوده اتومبیلرانی سنتی است.

این صنعت در ایران هم با همکاری و هم‌افزایی نهادهای مرتبط در حال توسعه یافتن است. یکی از این نهادها، ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق تلاش می‌کند تا پلت‌فرم خودروهای متصل را در کشور توسعه دهد. این کار با همکاری شرکت‌های خودروسازی، اساتید دانشگاهی، پژوهشگران، صنعتگران و شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق اجرایی می‌شود.

قرار بر این است که با این همکاری شکل گرفته، خودروهای تولید شده امکان اتصال به اینترنت را داشته باشند. توان دانشی متخصصان و دانشگاه‌ها به صنعت خودروی کشور پیوند می‌خورد تا زیرساخت این نوع از اتوموبیل‌های هوشمند توسعه یابد و امنیت تردد ارتقا یابد.

پیش‌بینی می‌شود که خودروهای متصل تا سال ۲۰۳۰ نه تنها جای ناوگان امروزی را بگیرند، بلکه نزدیک به ۷۵۰ میلیارد دلار درآمد ایجاد کنند که در فضای رقابتی خودروسازان رقم قابل توجهی است. ایمنی و امنیت، آسودگی، سرگرمی، مدیریت رانندگی و تعامل از جمله مزیت‌های توسعه این نوع از خودروها است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top