تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/04/03 - 18:45
کد خبر: 399807

اعلام مهلت اعتراض بورسیه‌های راه نیافته به هیات علمی دانشگاه‌ها

رییس مرکز جذب هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بورسیه‌هایی که دانشگاه‌ها از جذب آن ها به عنوان هیأت علمی استنکاف می کنند فقط ۲ ماه مهلت اعتراض دارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، حجت الاسلام محمدرضا رضوان طلب به این سوال که گفته می شود برخی دانشگاه ها در جذب بورسیه های دکتری به عنوان هیات علمی به بهانه قابل قبول نبودن سطح علمی متقاضیان یا تکمیل بودن رشته ها همکاری نمی کنند، اظهارداشت: در هیات مرکزی جذب هیأت علمی وزارت علوم به صورت مستمر در هر جلسه ای که حداقل هر ۲ هفته یک بار برگزار می شود تعدادی پرونده تبدیل بورسیه به پیمانی مطرح می‌شود که به طور عَمده رای مثبت می‌گیرند.

وی با ارایه آماری از جذب بورسیه ها خاطرنشان کرد: از سال ۹۲ تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ به طور دقیق چهار هزار و ۸۵ بورسیه (راتبه) تبدیل به پیمانی شده اند. در صورتی که دانشگاهی بدون داشتن دلیل موجه و قانونی از جذب بورسیه ها استنکاف ‌کند، بر اساس ماده ۲۱ مقررات رسیدگی به شکایات و مستند به شکایت متقاضی، هیات مرکزی جذب هیأت علمی وزارت علوم به طور مستقیم در مورد شکایت آنان ورود و تصمیم مناسب اتخاذ می کند.

معاون وزیر علوم با بیان این که بورسیه ها باید بلافاصله پس از رای منفی دانشگاه و در قالب زمانی کمتر از ۲ ماه نسبت به ثبت اعتراض خود اقدام کنند، تاکید کرد: در غیر این صورت، پس از مهلت قانونی شکایت آنان قابلیت رسیدگی ندارد.

ماجرای بورسیه های بلاتکلیف مربوط به سه هزار بورسیه سال ۹۲ هستند که هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی از همان سال موظف به تعیین تکلیف وضعیت این بورسیه ها در زمینه صحت سنجی حکم بورسیه و جایابی در دانشگاه ها شد.

جایابی بورسیه ها در چند سال اخیر با حاشیه های زیادی مواجه شد چرا که برخی از این بورسیه ها به دلیل نبودن رشته مرتبط با مدرک تحصیلی آنها یا سطح مورد نظر علمی، امکان جذب در دانشگاه نداشتند که در نهایت با همکاری هیأت عالی جذب وزارت علوم تعداد زیادی از آنها در دانشگاه های دولتی و غیردولتی به عنوان هیأت علمی جذب شدند.

۳۹ هزار پرونده بی تکلیف جذب هیأت علمی

رضوان طلب در ادامه این گفت و گو درخصوص علت تعیین تکلیف نشدن ۳۹ هزار پرونده جذب هیأت علمی از ۱۰ سال گذشته تاکنون، اظهار داشت: علت این تعداد پرونده کم توجهی هیات های جذب دانشگاه ها به تکالیف قانونی است. مهلت رسیدگی به پرونده‌ها در دانشگاه ها و هیات اجرایی ۹۰ روز است که در برخی موارد به هزار و ۷۴۱ روز هم رسیده است.

وی افزود: البته در سال‌های اخیر میانگین توقف پرونده‌ها در دانشگاه ها بین ۲۵۰ تا ۱۵۰ روز در حال کاهش است که به نظر می رسد با توصیه و پشتیبانی بیشتر به حد نصاب برسد.

رییس مرکز جذب هیأت علمی وزارت علوم به راهکاری برای کاهش مدت زمان بررسی پرونده ها اشاره و خاطرنشان کرد: راهکار کنترل و مدیریت زمان توقف پرونده ها در رده ها، برخورد قانونی با دانشگاه‌هایی است که جدول زمانی را رعایت نمی کنند.

رضوان طلب همچنین گفت: البته گاهی فرافکنی شده و وقتی به صورت کلی گفته می شود جذب هیات علمی با اشکال مواجه است، اشکال را متوجه مرکز جذب هیأت علمی وزارت علوم می دانند، در حالی که اگر از سال ۹۴ همه اقدامات انجام شده در سامانه، صحت نداشتن این اظهارات را اثبات می‌کند.

به گفته معاون وزیر علوم، میانگین توقف پرونده ها در چند ساله اخیر در مرکز جذب بین ۲۸ روز تا ۴۵ روز بوده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
بورس سبز ماند/ افزایش ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی شاخص کل
کمک نظامی چین به روسیه + جزئیات
مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد
جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top