تاریخ انتشار: شنبه 1400/04/12 - 11:09
کد خبر: 400618

تجربه موفقیت آمیز دانشگاه‌ها در برگزاری امتحانات مجازی

بعد از گذشت ۳ ترم متوالی از شیوع ویروس کرونا، دانشگاه‌ها توانسته اند زیرساخت‌های خود را برای امتحانات پایان ترم تقویت کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  با آغاز شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفندماه ۹۸ در سطح کشور (همزمان با آغاز نیمسال دوم تحصیلی)، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با چالش چگونگی تداوم فعالیت‌های آموزشی مواجه شد و از این‌رو توجه به آموزش‌های غیرحضوری برپایه فضای وب، مورد تاکید معاونت آموزشی وزارت عتف قرار گرفت.

این در حالی بود که هیچ کدام از دانشگاه‌ها تجربه چندانی از فضای الکترونیکی نداشتند، اما توانستند خیلی سریع به تجارب فراوانی در این زمینه دست یابند و کیفیت آموزش‌های الکترونیکی را ارتقا دهند.

با این حال خیلی از دانشگاه‌ها در ترم اول با مشکلاتی مانند عدم زیرساخت‌های کافی در برگزاری امتحانات رو به رو شدند و در زمان شرکت در آزمون به علت کیفیت پایین زیرساخت‌ها موفق به کسب نمره کافی و لازم نشدند و با صلاح دید استادان و معاونت آموزشی دانشگاه مجدد برای شرکت در آزمون حاضر شدند.

اما هم اکنون با گذشت ۳ ترم متوالی از امتحانات مجازی دانشگاه‌ها توانسته اند زیرساخت‌های خود را به میزان بسیار کافی تقویت کنند و دیگر در این زمینه با مشکلات جدی مواجه نشوند.

مشکلی در زیرساخت امتحانات مجازی دانشکده‌های فنی کشور وجود ندارد

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره ضربه‌های وارده به کلاس‌های مجازی با وجود ویروس کرونا اظهار کرد: تمام سیستم‌های آموزش مهارتی نه تنها در ایران بلکه در دنیا بعد از شیوع ویروس کرونا در خصوص برگزاری دچار خسران‌های جدی شدند.

او افزود: اگرچه همواره سعی کرده بودیم تا دروس عملی دانشگاه فنی و حرفه‌ای یعنی کارگاه ها، شبیه سازی ها، آزمایشگاه‌ها و ... را به به شیوه مجازی هم پیش ببریم، اما شیوع ویروس کرونا در این زمینه شدت گرفت و ما را با کاستی‌هایی روبه رو ساخت.

صالحی عمران تصریح کرد: بعد از واکسیناسیون دانشجویان تمامی کلاس‌های عملی را که در دوران کرونا تعطیل شده بودند مجدد برای دانشجویان به صورت حضوری برگزار خواهیم کرد تا در این زمینه عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور درباره تمهیدات دانشگاه به منظور برگزاری امتحانات پایان ترم اظهار کرد: دانشگاه‌ها در تمامی زمینه‌ها تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستند و اصل این موضوع سلامت جامعه، سلامت دانشجو و سلامت منابع انسانی است؛ بنابراین از آن جایی که هیچ دانشگاهی برای برگزاری امتحانات به شیوه مجازی آماده نبود، اما توانستیم با تقویت زیرساخت‌ها در این زمینه با موفقیت عمل کنیم و تجهیزات مورد نیاز را بخریم.

صالحی عمران با بیان اینکه دانشکده‌های فنی هیچ مشکلی در زمینه زیرساخت‌ها برای برگزاری امتحانات مجازی ندارند، تاکید کرد: بیشتر آموزش‌های دانشگاه به صورت آنلاین ارائه شده اند و به همین شکل هم امتحانات آن‌ها برگزار خواهند شد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: تمامی امتحانات دانشگاه فنی و حرفه‌ای تا ۲۹ تیر ادامه دارند و در این زمینه زیرساخت‌های مان به شدت تقویت شده اند، همچنین پیش بینی کرده ایم که در صورت قطعی برق امتحانات دانشگاه به تاخیر می‌افتند و در زمان مناسب تری برگزار خواهند شد.

او افزود: همچنین گفتنی است که شیوع ویروس کرونا بر انصراف دانشجویان از دانشگاه به علت کمبود امکانات جهت شرکت در کلاس‌های مجازی بی تاثیر نبوده است و به همین علت پدیده افت تحصیلی به عنوان رهاکردن تحصیل در سیستم آموزش عمومی کشور همواره مورد توجه ما قرار گرفته است.

تجربه موفق آمیز دانشگاه‌ها در برگزاری امتحانات مجازی/ زیرساخت‌های فضای الکترونیکی تقویت یافته است

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره برگزاری امتحانات پایان ترم اظهار کرد: تمام امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها همانند دو ترم گذشته مجازی برگزار می‌شود.

او افزود: با اجازه ستاد ملی مقابله با کرونا اگر دانشگاه ها شرایط حضوری برگزار کردن امتحانات مجازی را داشتند، می‌توانند آزمون‌های پایان ترم خود را به صورت فیزیکی پیش ببرند.

خاکی صدیق درباره برگزاری دروس عملی دانشگاه‌ها گفت: با توجه به وضعیت کنونی کشور، نباید هیچ کلاس عملی به صورت حضوری برگزار شود و شهر‌های قرمز و نارنجی اجازه برگزاری چنین دروسی را به هیچ عنوان نخواهند داشت.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: شهر‌های آبی و زرد در صورت بهتر شدن شرایط برای برگزاری دروس عملی با اجازه ستاد ملی مقابله با کرونا مشکلی نخواهند داشت.

تجربه موفق آمیز دانشگاه‌ها در برگزاری امتحانات مجازی/ زیرساخت‌های فضای الکترونیکی تقویت یافته است

زیرساخت‌های آزمون مجازی در دانشگاه‌ها فراهم شود

فردی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری البرز اظهار کرد: شرایط غیر حضوری آزمون و آموزش در فضای مجازی باید طوری برنامه ریزی شود که در کیفیت آموزشی تاثیرگذار باشد.

فردی گفت: برخی از دانشگاههای استان آموزش های مجازی را از گذشته به صورت جدی دنبال کرده و بسترهای آن را مهیا کردند و مسلما آمادگی بیشتری در این شرایط داشته اند؛ اما در برخی دیگر آموزش‌های مجازی به صورت جدی دنبال نشده که اکنون با توجه به شرایط موجود باید مورد اهتمام قرار گیرد.

او افزود: ضروری است که برای سال التحصیلی آینده از هم اکنون بایستی برنامه ریزی و پیش بینی های لازم صورت گیرد.

معاون استاندار با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا در کشور علاوه بر دغدغه‌های سلامتی، معیشت و خروج از روال عادی زندگی، نگرانی‌هایی را نیز بابت تعطیلی فعالیت آموزش و پرورش و دانشگاه ها به دنبال داشت که به برکت تکنولوژی بخشی از این دغدغه ها رفع شد و متولیان امر در این بخش با جایگزین کردن آموزش در بستر وب به جای حضور فیزیکی در آموزشگاه‌ها، سعی کردند از تعطیلی تحمیلی آموزش جلوگیری کنند، افزود: دانشجویانی که توان مالی ضعیف و یا دسترسی بر اینترنت و گوشی هوشمند ندارند به گونه ای کمک شود.

او افزود: دانشگاه ها علاوه بر کیفیت آموزشی توجه به مسائل فرهنگی داشته باشند و در هر صورت دانشگاها کلید محور توسعه هستند.

تجربه موفق آمیز دانشگاه‌ها در برگزاری امتحانات مجازی/ زیرساخت‌های فضای الکترونیکی تقویت یافته است

تجربه موفق آمیز دانشگاه‌ها در برگزاری امتحانات مجازی

برخی از دانشگاه‌ها امتحانات خود را برگزار کرده اند و بعضی دیگر تا چند روز آتی برای شروع آزمون‌های پایان ترم آماده خواهند شد که این تجربه‌ها نشان می‌دهد بیشتر دانشگاه‌ها مشکلی در زمینه زیرساخت‌ها و برگزاری امتحانات پایان ترم ندارند و برخی دیگر در مقابل با مشکلات اندکی مواجه شدند.

با وجود تمام مشکلاتی که ویروس کرونا در جهان به خصوص در تداوم آموزش‌های مجازی به علت سلامت دانشجویان ایجاد کرده بود، اما به دانشگاه‌ها این فرصت را داد تا بتوانند از شرایط به وجود آمده به بهترین شکل استفاده کرده و جایی هم برای آموزش‌های مجازی در میان آموزش‌های حضوری حتی در دوران پسا کرونا باز کنند.

انتظار می‌رود که تمامی دانشگاه‌ها تلاش خود را در جهت تقویت زیرساخت‌های امتحانی افزایش دهند تا در صورت مجازی شدن ترم آینده مشکلات در این زمینه به نحواحسنی کاهش یابد و دیگر دانشگاهی دچار چالش برگزاری امتحانات پایان ترم نشود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top