تاریخ انتشار: شنبه 1400/04/19 - 15:30
کد خبر: 401281

انتخابات اتحادیه‌های اول و دوم دانشگاه آزاد بعد از امتحانات برگزار می‌شود

رئیس اداره کل تشکل‌های اسلامی_سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بعد از امتحانات پایان ترم، مجمع عمومی اتحادیه‌ها برگزار می‌شود؛ اگر تعداد به حد نصاب قانونی برسد انتخابات برگزار شده و فعالیت قانون‌مند اتحادیه‌ها از سر گرفته می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسکانیوز؛ فعالیت و عملکرد اتحادیه‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همواره مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه دانشجویی بوده است. برای پیگیری فعالیت اتحادیه‌های استادی و دانشجویی این دانشگاه با سید حمید مهدیون، رئیس اداره کل تشکل‌های اسلامی_سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

از صدور کارنامه فرهنگی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برای اولین بار توسط معاونت فرهنگی دانشجویی خبر داد و گفت: صدور کارنامه فرهنگی ابتکار بسیار مهمی بوده که تا به حال در هیچ دانشگاه دولتی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه وضعیت کمی و کیفی تشکل‌های استادی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی یکی از شاخص‌های بسیار مهم در کارنامه فرهنگی است، گفت: تعدادی از شاخص‌های بررسی عملکرد معاون فرهنگی واحدها، مربوط به حوزه فعالیت تشکل‌های دانشجویی است. این موضوع نشان می‌دهد که تشکل‌ها و پویایی آنها، برای مدیریت دانشگاه بسیار مهم بوده و حاکی از حمایت عملی از فعالیت فعالان دانشجویی است.

رئیس اداره کل تشکل‌های اسلامی_سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه سیاست قطعی این دانشگاه حمایت از فعالیت دانشجویان در اتحادیه‌های دانشجویی است، گفت: تشکیل هیئت نظارت مرکزی به ریاست دانشگاه، تفویض اختیار به شورای معین و تشکیل جلسات شورای معین و تصویب برنامه‌ها و بودجه‌ها به صورت نظام‌مند و برنامه‌محور، از مصداق‌های عملی حمایت از اتحادیه‌های دانشجویی است؛ البته ملاک عمل به طور حتم قانون خواهد بود.

آغاز فعالیت اتحادیه‌های اول و دوم منوط به برگزاری انتخابات

وی در پاسخ به این پرسش که چرا فعالیت اعضای شورای مرکزی اتحادیه اول و دوم دانشگاه آزاد اسلامی تعلیق شد، گفت: اگر مجوز اتحادیه‌ای معلق شده، دقیقا مطابق قانون و اساسنامه همان اتحادیه دانشجویی عمل شده است. اتحادیه‌های دانشجویی باید سر موعد، انتخابات شورای مرکزی خود را برگزار کند. این موضوع خودش دلایل متعددی دارد؛ از جمله اینکه جریان نخبگانی در اتحادیه ساری و جاری باشد.

مهدیون ادامه داد: به عنوان مثال اتحادیه‌ای که شهریور ۹۸ انتخابات برگزار کرده، یک سال زمان فعالیت داشته است و می‌بایست در همین مدت، انتخابات جدید را هم برگزار می‌کرد. ضمن اینکه در این مدت امکان برگزاری انتخابات به صورت مجازی هم فراهم شده بود. اگر اتحادیه‌ای انتخابات خود را برگزار نکرده یعنی خلاف قانون عمل کرده است.

رئیس اداره کل تشکل‌های اسلامی_سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: ضمن اینکه این اتحادیه‌ها، از یک جنبه دیگر هم قانون را نقض کرده‌اند؛ چرا که تعداد تشکل‌های فعال ذیل این اتحادیه‌ها از حدی که اساسنامه اتحادیه‌ها تعیین کرده، بسیار کمتر بوده است.

مطابق مستندات هیئت نظارت استان‌ها، تاکنون انتخابات ۱۴۶ تشکل دانشجویی و استادی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده است.

وی اضافه کرد: هیئت نظارت مرکزی دانشگاه آزاداسلامی به صورت موقت فعالیت‌های اتحادیه‌های اول و دوم را معلق اعلام کرد و در کنار آن اداره کل تشکل‌های دانشجویی اسلامی‌_سیاسی را موظف کرد که هم مجمع عمومی اتحادیه‌های تعلیق شده را برگزار کند و هم تلاش‌های قانونی را برای فعال شدن دوباره اتحادیه‌ها، به صورت کامل انجام دهد.

مهدیون درباره راهکارهای فعالیت مجدد اعضای شورای مرکزی اتحادیه‌های دانشجویی اول و دوم دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: ما طبق مصوبه هیئت نظارت مرکزی، بعد از امتحانات پایان ترم جاری، مجمع عمومی اتحادیه‌ها، را برگزار می‌کنیم. اگر تعداد به حد نصاب قانونی برسد؛ انتخابات برگزار شده و فعالیت قانون‌مند اتحادیه‌ها از سر گرفته می‌شود. اگر هم تعداد به حد نصاب قانونی نرسد؛ تشکیل اتحادیه‌ها نیازمند تلاشی مجدد و مضاعف است.

این مسئول دانشگاه آزاداسلامی با اشاره به اینکه فعالیت اتحادیه‌ها دانشجویی است و باید توسط خود دانشجویان و به ویژه دبیران آنها انجام شود، گفت: ما از هیج کمکی فروگذار نمی‌کنیم و در حال حاضر با اغلب دبیران تشکل‌های زیر نظر اتحادیه‌ها مرتب در ارتباط هستیم و به آنها کمک می‌کنیم که به حد نصاب لازم اتحادیه‌ها برسند. ما موظف هستیم که بستر کار را فراهم کنیم و این کار را حتما انجام می‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه فلسفه وجودی ما تشکل‌ها و اتحادیه‌ها هستند، بیان کرد: ما اگر بیش از خود دانشجویان تلاش نکنیم؛ کمتر تلاش نمی‌کنیم چرا که ماموریت ما این است. تاکنون مطابق مستندات هیئت نظارت استان‌ها، انتخابات ۱۴۶ تشکل دانشجویی و استادی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده است که این موفقیت به دلیل وجود زیرساخت ارزشمندی به‌نام سامانه امتداد است.

تا به حال ۴۶ تشکل استادی در دانشگاه آزاد اسلامی انتخابات را برگزار کردند.

به گفته مهدیون، سامانه امتداد که برای برگزاری انتخابات مجازی تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی و استادی در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده است؛ در حال حاضر می‌توان بدون اغراق گفت که در سطح دانشگاهای کشور بی‌نظیر است.

رئیس اداره کل تشکل‌های اسلامی_سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه تشکل‌های استادی ظرفیت بسیار بالایی برای مجموعه دانشگاه است، خاطرنشان کرد: تا به حال ۴۶ تشکل استادی در دانشگاه ازاد اسلامی انتخابات خود را برگزار کرده‌اند و هیئت نظارت هم انتخابات آنها را تایید کرده است. تشکل‌های استادی پشتوانه بسیار خوبی برای تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی هستند. البته مثل همه تشکل‌های استادی به لحاظ پویایی و فعالیت در یک سطح نیستند، بعضی تشکل‌های استادی جلسات وبینار، گفتگوهای نخبگانی، تحلیل‌های علمی برگزار می کنند که واقعا قابل استفاده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا فعالیت تشکل‌های استادی دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با تشکل‌های دانشجویی نمایان نیست، گفت: این موضوع  دلایل متعددی دارد؛ از یک طرف کارکرد تشکل استادی با تشکل‌ دانشجویی متفاوت است و بیشتر در زمینه‌های علمی، تحلیلی و تولید محتوا فعالیت می‌کند؛ بنابراین فعالیت آنها کمتر رسانه‌ای می‌شود. از طرف دیگر هم جنبش دانشجویی پتانسیل بسیار بالایی دارد که می‌تواند؛ مطالبه‌گری کند، بیانیه بدهد و شور و نشاط جوانی آنها باعث می‌شود که فعالیت‌ آنها بیشتر رسانه‌ای شود.

حمایت بی‌سابقه از تشکل‌های دانشجویی در دروه کنونی

مهدیون بیان کرد: اداره کل تشکل‌ها جلسات منظم و جداگانه‌ای با دبیران تشکل های استادی و دانشجویی دارد و بیشتر راهکارها را از خود تشکل‌ها می گیرد و همواره خود را نیازمند راهنمایی و نقد جامعه نخبگانی تشکل‌ها می‌داند.

رئیس اداره کل تشکل‌های اسلامی_سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی درباره فعالیت تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بیان کرد: تشکل های دانشگاه در انتخابات ۱۴۰۰ گل کاشتند و به معنی واقعی، انتخابات ریاست جمهوری، بهار تشکل‌ها بود. به‌رغم وجود کرونا و غیرحضوری بودن دانشگاه‌ها، برنامه‌های بسیار فاخری در واحدها، توسط تشکل‌ها برگزار شد.

وی ادامه داد: در بازه انتخابات بیش از ۱۲۰ وبینار، 70 نشست حضوری و 25 تریبون آزاد توسط تشکل‌ها در راستای تحقق مشارکت حداکثری در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

مهدوین گفت: حمایت‌های عملی که در این دوره از اتحادیه‌ها می‌شود به جرات می‌توان گفت در دوره‌های دیگر انجام نشده است. معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه حتی در قبال نبود برگزاری منظم جلسات هیات نظارت واحدها و یا مشکلات یک تشکل در فلان شهرستان، حساس است و در صورت وقوع حتما به اداره کل دستور پیگیری می‌دهد.

وی در پایان با اشاره به اینکه سیاست و راهبرد قطعی مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، تقویت و توسعه تشکل‌های دانشجویی است، خاطرنشان کرد: این موضوع بسیار مهم، در معاونت فرهنگی و دانشجویی و اداره کل تشکل‌های اسلامی سیاسی به راهبرد و راهکار تبدیل شده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آیا اسرائیل به وعده صادق پاسخ خواهد داد؟
در اولین حراج امسال ۷۲۱۸ سکه فروخته شد
رئیس جمهور پنجشنبه به سمنان سفر می‌کند
افزایش سرعت اینترنت ثابت و همراه در کشور
«السودانی» و «بایدن» در کاخ سفید دیدار کردند
جزییات افزایش تعرفه پرستاری
هشدار سازمان مدیریت بحران درباره بارش‌های سیل آسا در استان‌های جنوبی کشور
کاهش ۵ درصدی مالیات بر تولید موجب کسری بودجه نمی‌شود
صدور۱.۶ میلیون مجوز کسب و کار الکترونیکی
کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیام ما صلح و در عین حال آمادگی است
فعالیت سفارت هلند در تهران از سر گرفته شد
رئیسی: افزایش تولید مسکن به تحقق جهش تولید کمک می‌کند
زلفی‌گل: تلاش برای تحقق شعار سال وظیفه همه اقشار به ویژه دانشگاهیان است
زمان‌بندی برگزاری نوبت نخست کنکور
وزارت علوم امریه سربازی جذب می‌کند
«تمساح خونی» ۱۰۰ میلیاردی شد
امیرعبداللهیان: پاسخ ایران به صهیونیست‌ها لازم و مشروع بود
راهکار افزایش تولید گوشت قرمز در کشور از نگاه محققان
ریزش بهای طلا و سکه تداوم دارد
جنگ غزه بدهی‌های اسرائیل را ۲ برابر کرد
واکنش آیت الله جاودان به پاسخ نظامی ایران به اسرائیل +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top