تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/04/21 - 19:38
کد خبر: 401563

ثبت‌نام آزمون وکالت در هفته اول مردادماه

رئیس مرکز وکلا با اشاره به اینکه ثبت‌نام آزمون وکالت از هفته اول مردادماه آغاز می شود به تشریح عملکرد این سازمان پرداخت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ علی بهادری جهرمی، رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در نشست «برگزاری آزمون‌های مرکز» اظهار کرد:

در سال ۱۴۰۰ آزمون وکالت و کارشناسی را برگزار می‌کنیم مجری آزمون سازمان سنجش است و تاریخ برگزاری اواخر شهریور است که اصل برآن است که در این تاریخ برگزار شود.

وی گفت: امسال هم در تاریخ ۱۹ شهریورماه آزمون سراسری وکالت را خواهیم داشت و کارشناسی را هم ۱۸ شهریور ماه در مرکز استان سراسر کشور برگزار خواهد شد.

بهادری جهرمی بیان کرد: در ۴۲ شهر پیش از این آزمون را برگزار کرده‌ایم و امسال در آزمون ۱۴۰۰ برای کارشناسی دادگستری در ۲۵ رشته آزمون را برگزار خواهیم کرد تفصیل رشته‌ها در آگهی آزمون منتشر خواهد شد.

رئیس مرکز وکلا با اشاره به اینکه سال گذشته در ۶۰ رشته آزمون داشته‌ایم عنوان کرد: داشتن سابقه ۵ سال در برخی رشته‌ها ضروری است و تمامی فارغ‌التحصیلان رشته‌های دانشگاهی توانایی شرکت در آزمون کارشناسی را دارند مگر اینکه سابقه تجربی را نداشته باشند.

بهادری جهرمی در خصوص ظرفیت تصریح کرد: تا قبل از این ظرفیت جذب وکیل و کارشناسان مشخص شده بودند در مرکز اما علاوه بر ظرفیت؛ نمره مشخصی هم مد نظر بوده است برای مثال در کانون کارشناسان نمره ۱۲ از ۲۰ است در حال حاضر مرکز چه برای آزمون وکالت و کارشناسی حد نصاب نمره ۱۰ از ۲۰ را دارد و بدین ترتیب کیفیت سطح کیفی داوطلبان محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه سقف ظرفیت رعایت می‌شود یعنی به فرض اینکه حد نصاب نمرات خوب باشد باز هم از توانایی نظارت و کارآموزی چند نفر را برخوردار خواهیم بود.

بهادری جرمی گفت: آزمون ما آزمون کارآموزی وکالت و آموزش است و مرکز باید بتواند دوره کارآموزی افراد را مدیریت کند یعنی دادگاه‌ها توانایی پذیرش داشته باشند و یا پرونده‌ای وجود داشته باشد بنابراین حداکثر ممکن را در نظر می‌گیریم.

وی اظهار داشت: برای آزمون ۱۴۰۰ سقف ظرفیت فعلاً تصویب نشده است اما پیشنهاد مراکز وکلای استان‌ها برای کارشناسی در کشور کمتر از ۱۵ هزار نفر است که تصویب نخواهد شد چرا که چیزی کمتر از هفت هزار نفر از سوی شورای عالی مدیریت تصویب شده است.

رئیس مرکز کانون وکلا تصریح کرد: پیش بینی می‌کنم ظرفیت به کمتر از ۷ هزار نفر برسد؛ برای آزمون وکالت هم حدود شش هزار نفر است چراکه در سال ۹۸ و ۹۹ کارآموز زیادی گرفته‌ایم و به دلیل تکمیل ظرفیت در استان‌ها توانایی جذب نداریم.

وی در خصوص افرادی که مشمول سهمیه ایثارگری می‌شوند بیان کرد: این افراد از امروز با مراجعه به سازمان محل اعزام کد دوازده رقمی ایثارگران را دریافت کنند که هنگام ثبت نام ورود این کد ضروری است.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: ثبت نام آزمون نیمه اول مردادماه است و مجری آزمون سازمان سنجش است؛ آزمون دو مرحله است یکی کتبی و دوم شفاهی که با هدایت شورای عالی مرکز و توسط شورای عالی استانی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ هزار نفر از داوطلبان قبل مصاحبه کردند افزود: در آزمون امسال سازمان سنجش و کانون کارشناسان به صورت مشترک آزمون کارشناسی را مشترکا برگزار خواهند کرد.

بهادری جهرمی گفت: نکته مهم در خصوص آزمون امسال این است که درس حقوق اساسی به منابع آزمون وکالت در کشور اضافه شده است و جز منابع آزمون در حوزه وکالت بوده است.

وی در خصوص اقدامات مرکز کانون وکلا گفت: در حوزه دادسرای انتظامی در حوزه کارشناسی همه شکایات در هر شهری باید در تهران تجمیع می‌شد اما در طول این دو سال دادسراهای انتظامی را در سراسر استان‌ها دایر کرده‌ایم و بیش از ۱۲۰ دادیار انتظامی در سراسر کشور داریم که رشد ۱۳ درصدی داشته‌ایم.

وی بیان کرد: در حوزه دادگاه انتظامی ما در سراسر کشور چهار قاضی داشته‌ایم که به تخلف کارشناسان رسیدگی می‌کردند و امروز این عدد به ۳۸ نفر رسیده است که نه و نیم برابر شده است.

رئیس مرکز وکلا تصریح کرد: همچنین شعبه تجدید نظر یک شعبه بود که الان دوبرابر شده است یعنی دو شعبه و شش قاضی؛ لازم به ذکر است سابق بر این دادسرا و رسیدگی ما در استان‌ها که از قبل غیر حضوری بود حضوری شده است و در حوزه نزدیک شدن به استانداردها به نقطه قابل قبولی رسیده‌ایم.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۶۰ دادیار و ۳۸ قاضی بدوی داریم همچنین ۵۳۰۰ شکایت در سطح کشور داشتیم که ۳۵۰۰ شکایت از وکلا بوده است و ۳۳۰۰ مورد منتهی به صدور قرار منع شده است.

بهادری جهرمی اظهار کرد :۲۶ مورد را در طول دو سال گذشته تعلیق پروانه داشته‌ایم و از نهاد وکالت خواهشمندیم که در این موارد جدی تر برخورد کنند.

وی در خصوص ابطال پرونده گفت: متأسفانه ابطال پرونده از تعلیق بیشتر بوده است.

رئیس کانون وکلا در خصوص رسیدگی به پرونده بازیگر معروف اعلام کرد: پروانه فرد مورد نظر تعلیق شده است.

وی تصریح کرد: یکی از تحول‌هایی که در این دوره مدیریتی داشته‌ایم این است که مرکز توانست شناسه ملی اخذ کند و در طول این دو سال برای ۶۲ مرکز استانی شناسه ملی اخذ شد و امروز تمامی ارکان مرکز دارای شناسه اختصاصی هستند و ماهیت مرکز از نظر حقوقی تثبیت شده است.

رئیس مرکز وکلا خاطرنشان کرد: جمع املاکی که مراکز ما برای مدیریت داشته‌اند در استان‌ها ۶ هزار متر برای مدیریت ۳۱ هزار نفر بود و امروز این عدد به ۱۵ هزار متر رسیده است که رشد یک و نیم برابری داشته است.

وی افزود: امروز رسیدگی به فرایند پرونده‌ها به شیوه کاملاً الکترونیک شده است و دستگاه‌های اجرایی با مراجعه به سامانه ۱۵۱۵ و می‌توانند ثبت درخواست کارشناسی کنند و حتی این امکان فراهم شده است که دستگاه‌ها کارشناس را خودشان انتخاب کنند.

وی اظهار کرد: تلاش کرده‌ایم دسترسی آحاد مردم را تسهیل و تقویت کنیم و خدا را شکر نرخ رشد آموزشی و وکیل را در این سال‌ها داشته‌ایم.

بهادری جهرمی در خصوص فعالیت‌های حوزه رفاهی گفت: دو کار محوری ابتدا اعطای وام به اعضای مرکزی بود که با مراجعه به سایت خدمات رفاهی و در خواست وام یک میلیارد تومان برای خرید دفتر با سود ۱۸ درصد در اختیار گیرند که از هفته بعد ثبت نامش آغاز می‌شود همچنین ۲۵۰ میلیون هم برای خرید تجهیزات دوم بیمه تکمیلی درمان که توانستیم برای اعضا در اختیار بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: همه اعضا کانون وکلا از این خدمات می‌توانند استفاده کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top