تاریخ انتشار: شنبه 1400/04/26 - 09:00
کد خبر: 401970

مهمترین چالش‌های پیش روی ایران در خاورمیانه

استاد سابق دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه در گفتگویی چالش های پیش روی ایران را در حوزه غرب آسیا برشمرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرآنلاین، سیدعلاءالدین غروی در ارزیابی روابط ایران با کشورهای غرب آسیا و چالش های موجود پیش رو گفت:در تحولاتی که در یکی دو سال اخیر در عراق پیش آمده است آقای الکاظمی با تفکر خاص خود که با نخست وزیران پیشین تفاوتهای بنیادی دارد، روی کار آمده و دست به تغییراتی در دیپلماسی این کشور زده است. بدون شک، ایران ازاین  تغییر جهت، متاثر خواهد بود. هر چند ایران، برای اینکه درگیری ها بالا نگیرد با نخست وزیری وی موافقت کرد. الکاظمی به دنبال آن است تا آمریکا همچنان در عراق به عنوان یک بازیگر ثبات ساز حضور داشته باشد.نکته قابل توجه و در عین حال تلخ در روابط میان عراق و آمریکا اینجاست که آمریکا در جریان تجاوز به این کشور، مرتکب جنایات جنگی، جنایت بر علیه بشریت و جنایت نسل کشی بسیاری شده است.   دولت عراق به جای اینکه به آی سی سی یا دیوان کیفری بین المللی از آمریکا بابت جنایات ضد انسانیش شکایت کند،  خواستار ادامه حضور آنان است و یک سوم درآمد نفت خود را بابت دستمزد کشتار میلیونی و ویرانی کشور و شکنجه های ابوغریب به آمریکا می پردازد. الکاظمی همچنین با مذاکراتی که با سعودی ها داشته به دنبال آن است تا حضور عربستان را به عنوان یک دولت عربی مهم در عراق داشته باشد. باید سفر مقتدی صدر به عربستان و حرفهای او را به یاد داشته باشیم که اخیرا نیز به ایران پیشنهاد داده تا مشکلات خود با عربستان را حل کند. وی در سفر به عربستان مبلغ بیست میلیون دلار از طرف بن سلمان دریافت کرد. این مساله نشان میدهد که سعودی ها با زیرکی تمام در حال حاضر روی مقتدی صدر و سایر جریانهای سیاسی عراق کار می کنند.

وی ادامه داد: در همین روزهای اخیر نشست مشترک سیسی مصر و عبدالله اردن در بغداد با حضور رئیس جمهور و نخست وزیر برگزار شد. آن دو نفر ماموریت داشتند که عراق را از نزدیک شدن به ایران باز دارند. اهمیت این نشست در این است که در سی و پنج سال گذشته این نخستین سفر یک رئیس جمهور مصر به عراق بوده است. در کنار مساله عراق، شایسته است که نگاهی هم به سوریه داشته باشیم. در سوریه با عنایت به نقش خاص نیروهای ایرانی که متاسفانه با تلفات انسانی همراه بوده،   شرکت های ایرانی باید سهم لازم در برنامه بازسازی این کشور داشته باشند. ایران شهدای زیادی را در این راه داده است. فرماندهی شخصی مانند سردار شهید قاسم سلیمانی، آن هم در دوره ای که شاهد سقوط پی در پی شهر های سوریه بدست داعش بودیم و نقش بی بدیل سردار شهید مانع از سقوط سوریه و دولت بشار اسد گردید، نباید فراموش شود.

وی در پایان گفت: اسرائیل درماه های اخیرمرتب مناطقی را که نیروهای ایران و وابسته به آن حضور دارند بمباران می کند.اما سیستم موشکی اس۳۰۰ سوریه که دکمه آن بدست افسران روس است مواقعی که هواپیماهای اسرائیلی به کشور مستقلی چون سوریه حمله می کنند اجازه شلیک به هواپیمای اسرائیلی ندارد! این مساله را چگونه می توان تفسیر کرد؟ آن هم در زمانی که کشورهای عربی درحال بازگشت به سوریه هستند.دولت بشار اسد امنیت سوریه و خانواده خود را مدیون ایران است. ما می دانیم که حتی زینبیه نیز تصرف شده بود و این نیروهای ایرانی به فرماندهی سردار شهید سلیمانی بود که توانستند امنیت سوریه را حفظ کنند.شخص بشار اسد نیز به این مساله اعتقاد دارد. سوال اینجاست آقای بشار اسد تا چه میزان می تواند جلوی قدرت بزرگ جهانی چون روسیه بایستد تا ایران از صحنه سیاسی سوریه دور نماند. روسیه ای که مهمترین جایگاه را در سوریه در پایگاه لاذقیه دارد و نمی تواند آنجا را ترک کند چرا که حضور در مجاورت دریای مدیترانه برایش بسیار حیاتی است. این کشور می تواند به بشار اسد فشار وارد کند و نقش ایران را تا حدی کوچک تر کند و برای مثال تعداد کمتری از شرکت های ایرانی بتوانند در پروژه های بازسازی سوریه شرکت کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top