تاریخ انتشار: شنبه 1400/04/26 - 17:55
کد خبر: 402057

رویکرد جدید «محمدبن سلمان» درباره ایران

بلومبرگ در گزارشی تحلیلی نوشت: سفر نادر سلطان عمان به عربستان سعودی نشان دهنده تغییرات منطقه ای است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، بلومبرگ در گزارشی تحلیلی نوشت: سفر نادر سلطان عمان به عربستان سعودی نشان دهنده تغییرات منطقه ای است.

رویکرد جدید «محمدبن سلمان» درباره ایران

در ادامه این مطلب آمده است: هیثم بن طارق، سلطان عمان روز یکشنبه به عربستان سعودی سفر کرد. گفتنی است، این اولین بار طی بیش از یک دهه گذشته است که رهبر عمان از عربستان بازدید می کند.

این سفر نشانه تغییر اتحادها و ائتلاف ها در خلیج فارس است، زیرا ریاض در حال نزدیک شدن به کشورهایی است که روابط نزدیک تری با رقیب منطقه ای اش یعنی ایران دارند.

در استقبال از سلطان هیثم بن طارق، آسمان خراش های ریاض، پایتخت عربستان سعودی با چراغ هایی به رنگ های قرمز و سبز به رنگ پرچم عمان روشن شدند. سلطان هیثم به شهر نئوم رفت، جایی که مورد استقبال حاکم بالفعل عربستان سعودی یعنی ولیعهد محمد بن سلمان قرار گرفت.

در این سفر برای افتتاح اولین گذرگاه زمینی مستقیم دو کشور با توجه به تلاش عمان برای ایجاد تنوع در مسیرهای تجاری توافق شد. کابینه سعودی همچنین مقامات را مجاز به تهیه و امضای پیش نویس توافق نامه ها با عمان در زمینه های مختلف از جمله تجارت، فرهنگ، ارتقای سرمایه گذاری ها، پست و حمل و نقل کرد.

ایهام کامل، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در گروه مشاوره ریسک سیاسی اوراسیا گفت: در پشت صحنه کارهای زیادی انجام شده است تا اتفاق قابل توجهی بین سعودی ها و عمانی ها بیفتد.

وی افزود: مهم اینکه، در ریاض، سلطان هیثم در بحث منطقه خلیج فارس، متمایل به سمت و سوی عربستان سعودی تلقی می شود.

از سوی دیگر، رابطه نزدیک با عربستان می تواند یک مزیت اقتصادی برای عمان باشد، کشوری که در تلاش است تا اقتصاد خود را از نفت دور و متنوع کند. همچنین باید گفت که محمد بن سلمان در حال نزدیک شدن به کشورهایی است که ریاض قبلاً با آنها بر سر رویکردشان در مورد ایران اختلاف داشته است. در این ارتباط می توان به ایجاد روابط نزدیکتر ریاض با عراق اشاره کرد که در ماه مارس محمد بن سلمان میزبان نخست وزیر عراق بود. از سوی دیگر، عربستان امسال با قطر که از سال 2017 قطع ارتباط کرده بود، آشتی کرد.

همزمان، اختلافات میان عربستان سعودی و همسایه دیگرش در شورای همکاری خلیج فارس یعنی امارات متحده عربی بر سر سیاست های نفتی، دیدگاه های ژئوپلیتیک و رقابت اقتصادی افزایش یافته است.

ایهام کامل تحلیلگر گفت: محمد بن سلمان به گونه ای متفاوت در مورد امور منطقه فکر می کند. او بیشتر علاقه مند به ایجاد یک رابطه چند جانبه با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است، به طوری که فقط به یک متحد که قبلا امارات متحده عربی بود، متکی نیست. بلکه قصد دارد یک شبکه بسیار گسترده تر از اتحادها را ایجاد کند.

عمان و عربستان سعودی با وجود داشتن مرز مشترک، طی سال های طولانی روابط سردی داشته اند. مقامات سعودی همواره نسبت به روابط صمیمانه عمان با ایران حساس بوده اند، در حالی که مقامات مسقط بی طرفی دقیقی را در یک منطقه بی ثبات به نمایش می گذاشت و نسبت به نفوذ بیش از حد همسایه بزرگتر خود نگران بودند.

اما مرگ سلطان قابوس طی سال گذشته که به مدت پنج دهه بر عمان حکومت کرد، فرصتی برای تغییر به وجود آورد. گفتنی است، سفر به عربستان سعودی اولین سفر سلطان هیثم به خارج از این کشور از زمان به قدرت رسیدن وی بود.

در پایان این هفته هیچ نشانه ای از سکوت و کم گویی شاهد نبودیم، به طوری که شخصیت های عربستان سعودی پست های زیاد را در رسانه های اجتماعی در مورد اتحاد ریاض و مسقط منتشر کردند و این مهم را جشن گرفتند.

تایمز عمان روز شنبه نوشت: روابط عمان و عربستان سعودی قرار است بعد از روز یکشنبه فرازهای جدیدی داشته باشد و دوره جدیدی از رفاه و همکاری گسترده را آغاز کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکید بر تولید و واردات مناسب در جلسه شورای رقابت با وزیر صمت
صندوق بین‌المللی پول از بهبود نرخ بیکاری در ایران خبر داد
مقایسه ساعت اورینت با سیتیزن
پلیس راهور: از سفرهای غیرضروری در جنوب شرق کشور اجتناب کنید
اردوغان: اسرائیل تنها مقصر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است
بلینکن: تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
امیرعبداللهیان خطاب به همتای ژاپنی: پاسخ نظامی به رژیم اسرائیل صرفاً عملیاتی محدود و حداقلی بود
توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک زندانی
اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است
جزئیات جلسه خودرویی وزیر صمت با شورای رقابت
۵ سناریوی احتمالی اسرائیل پس از دفاع مشروع ایران
پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
مردم ایران این هدیه ناقابل را از کشتی فرنگی بپذیرند
۱۰۰۰۰ زن در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند
پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود
واکنش مایلی‌کهن بعد از دادگاه تجدیدنظر قلعه‌نویی
پاسخ سفیر ایران به بازی تازه سفیر رژیم صهیونیستی در باکو
عملیات ایران، یکی از برترین قدرت نمایی های نظامی بود+ فیلم
قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد+جزئیات
آغاز ثبت‌نام مجدد در نوبت دوم کنکور از فردا
اعمالز جدید آمریکا علیه ایران بعید استر
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top