گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 402088

نگرانی از تحدید وظایف دانشگاه فرهنگیان در امر تربیت معلم

مرکز بسیج اساتید‌ و دفتر هماهنگی کانون‌های استادی دانشگاه فرهنگیان در بیانیه‌ای نسبت به تحدید وظایف ماهوی و مأموریت دانشگاه فرهنگیان در امر خطیر تربیت معلم، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مرکز بسیج اساتید‌ و دفتر هماهنگی کانون‌های استادی دانشگاه فرهنگیان پیرامون اقدام عجولانه و غیرکارشناسانه تحدید وظایف ماهوی و مأموریت دانشگاه فرهنگیان در امر خطیر تربیت معلم و بی توجهی محض به مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای خطاب به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت: مستحضر هستید با عنایت به نقش حاکمیتی نظام تعلیم و تربیت، خاصه امر خطیر تربیت معلم، رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای تحقق این مهم در دانشگاه فرهنگیان، بارها موکداً فرمودند: «من این مسأله دانشگاه فرهنگیان را جزو مسائل  درجه اول کشور می‌دانم و می‌شناسم».

بی‌شک تأکید معظم له فلسفه و دلایلی دارد که شرح آن، خارج از طرح این بیانیه است؛ اما آنچه واضح است، تأکید بر نقش بی بدیل، انکارناپذیر و اختصاصی این دانشگاه در تربیت معلمان طراز نظام مقدس جمهوری اسلامی از منظر ایشان است، خاصه آنجا که می‌فرمایند: «معلم اگر شخصیت خودش ساخته نباشد، نمی‌تواند به متعلم خود، به مخاطب خود چیزى بدهد؛ اینجا (دانشگاه فرهنگیان)شخصیت معلمین ساخته می‌شود. معلّمی یک حرفه فنّی است، یک کار هنری است؛ یاد گرفتن لازم دارد؛ اینجا شما معلّمی را یاد می‌گیرید؛ آن که در فلان دانشگاه دیگر درس خوانده، او این معلومات شما را که در اینجا یاد گرفته‌اید، ندارد؛ چطور می‌خواهد معلّمی کند؟ مراکز تربیت معلّم -که مهم‌ترینش فعلاً دانشگاه فرهنگیان است، مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش کشورند».

در این بیانیه آمده است: از جانب دیگر، مقام معظم رهبری در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با ایشان در ۱۹ آذر سال ۹۲، این شورا را یکی از ابتکارات واقعاً بابرکت امام بزرگوار(ره) دانستند و در عین حال، تأکید فرمودند: «نگذارید دانشگاه جولانگاه حرکت‌های سیاسی بشود».

بر این اساس، از شما اعضای محترم شورای انقلاب فرهنگی انتظار می‌رود تا جدا از هر اقدامی که منجر به تضعیف جایگاه و خلل در وظایف بسیار خطیر دانشگاه راهبردی، مأموریت‌گرا، تخصصی و تربیت محور دانشگاه فرهنگیان می‌شود، همواره و مستمرا ممانعت به عمل آورده، از واگذاری یا تحدید این مأموریت عظیم، بدون کار کارشناسی و عجولانه و برخلاف اسناد تحولی به سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی دیگر پرهیز نموده و تمام توان خود را در راستای تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی جهت تقویت و تحکیم همه جانبه این دانشگاه نوپا اما با پیشینه یکصد ساله تربیت معلم به کار گیرند.

 این دانشگاه مفتخر به دو شرط جدی است، یکی پذیرش مأموریت تربیت محوری مترتب بر اهداف مندرج در  فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران، سند تحول بنیادین و نیز گنجاندن این مهم در اساسنامه دانشگاه و دیگر اینکه افتخار وابسته بودن به وزارت آموزش و پرورش و پاسخگویی به آن به عنوان مرکز ثقل نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی را داراست.

در پایان، مرکز بسیج اساتید و دفتر کانون های استادی دانشگاه فرهنگیان انتظار دارد با عنایت به نقش و جایگاه راهبردی این دانشگاه در نظام تعلیم و تربیت کشور، خاصه با توجه به تاریخچه یکصد ساله آن و تأثیرات تصمیم‌گیری و عملکرد حاکمیتی آن بر تربیت نسل آینده‌ساز ایران اسلامی؛ همچنین با ملاحظه نقش نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران در عملیاتی کردن اسناد تحولی، به خصوص سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش (دغدغه به حق همه دلسوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران)، کماکان این دانشگاه را در تربیت نیروهای انقلابی، مطابق آنچه در مراکز تربیت معلم پیشین با تقدیم بیش از ۱۲۰۰ شهید بزرگوار در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم، از هرگونه تصمیم که منجر به دلسردی کیان دلسوز این دانشگاه اعم از مسؤولان، اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجومعلمان گردد، پرهیز نموده و اجازه ندهند خللی در روند کار این دانشگاه که به شدت به آرامش و پشتیبانی همه نهادهای انقلابی نیاز دارد، وارد شود.

مرتبط ها
نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
تورهای مسافرتی آفری
  • نظرسنجی

    از بین پیامدهای منفی آموزش مجازی، کدام عارضه در میان دانشجویان جدی‌تر است؟

    افت شدید علمی
    کاهش مهارت‌های ارتباطی
    یکنواختی و دلزدگی از آموزش
    اعتیاد به اینترنت
    مشاهده نتایج