گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 402167

ریزش انگیزه داوطلبان در رشته‌های مهارتی با اولویت قرار گرفتن رشته‌های نظری

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: با اولویت قرار گرفتن رشته‌های نظری، دانش آموزان انگیزه‌ای برای ورود به رشته‌های مهارتی ندارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور، درباره سوق پیدا کردن داوطلبان کنکوری به سمت و سوی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی اظهار کرد: امروزه رشته‌هایی مانند: پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، مهندسی و ... در جامعه دارای پول زیاد و اشتغال هستند.

او افزود: متاسفانه آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها متناسب با استعداد و توانایی‌های دانش آموزان در رشته‌های پایین‌تر به آن‌ها رشته‌های مختلف را نمی‌شناسانند و در این زمینه فعالیت‌های حرفه‌ای صورت نمی‌گیرد.

صالحی عمران تصریح کرد: فضای فرهنگی خانواده‌ها و فضای فرهنگی مدارس در سطوح پایین‌تر آموزشی بر مبنای رشته‌های خاصی شکل گرفته است و آن‌ها دانشگاه و رشته‌های نظری را عامل رشد و توسعه اشتغال خود می‌دانند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: انگیزه ورود به رشته‌های فنی و حرفه‌ای با اولویت قرار گرفتن رشته‌های نظری کاهش پیدا کرده است، در حال حاضر بایستی ۵۰ درصد دانش آموزان مقاطع متوسط در رشته‌های فنی و حرفه‌ای تحصیل کنند، اما متاسفانه این آمار حدود ۳۰ درصد است و به همین علت شرایط لازم فراهم نیست.

صالحی عمران گفت: ورودی‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای به شدت کم هستند. برای مثال سال گذشته این آمار برای ما حدود ۱۰۰ هزار نفر بوده است و خیلی از دانش آموزان بعد از دریافت مدرک دیپلم از دانشگاه‌های فنی به رشته‌های نظری روی می‌آوردند.

او اضافه کرد: در حال حاضر برخی از دانش آموزان مدارس فنی و حرفه‌ای بعد از دریافت مدرک دیپلم برای ادامه تحصیل در رشته‌های نظری آماده می‌شوند و دیگر سمت و سوی رشته‌های عملی و مهارتی نمی‌روند که همین موضوع باعث ایجاد اشکالات اساسی در رشته‌های مهارتی خواهد شد.

لزوم توجه نظام آموزش و پرورش عمومی نسبت به هدایت دانش آموزان در رشته‌های مهارتی

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور تاکید کرد: باید یک کار فرهنگی در خصوص سوق دادن دانش آموزان به سمت و سوی رشته‌های عملی و مهارتی انجام شود و نظام آموزش و پرورش عمومی بایستی نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشد. همچنین قوانین و اشتغال و استخدام هم در این خصوص بایستی بیش از پیش ضرورت یابد.

صالحی عمران اضافه کرد: برنامه‌های توسعه یافتگی کشور مانند سند چشم انداز ۱۴۰۴ در دولت تدوین و در مجلس تصویب می‌شوند و سپس طبق روال عادی تبدیل به قانون خواهند شد. طراحی، اجرا و ارزشیابی ۳ قسمت مهم این برنامه‌ها هستند، اما همیشه در تمامی برنامه‌ها بین مطالب گفته شده، طراحی شده و اجرا شده هماهنگی وجود ندارد.

او افزود: خیلی تابع نظم و قانون برنامه‌های توسعه کشور نبوده ایم و شاید این موضوع به علت فرهنگ جامعه ما باشد، گاهی اوقات عمل نکردن به مطالب نوشته شده نشان از بی نظمی فکری ما در عقیده و عمل است که در حال حاضر بیشتر کارشناسان عقیده دارند که اکثر برنامه‌های توسعه یافته کشور بین ۲۰ تا ۳۰ درصد اجرایی می‌شود و همین عامل یک معظل جدی است.

صالحی عمران بیان کرد: در سال ۱۴۰۴ یک برنامه چشم انداز ۲۰ ساله تحقق می‌یابد. با مشاهده تمام کشور‌های آسیای شمال شرقی، کره، سنگاپور، مالزی، ایرلند و ... به این نتیجه دست می‌یابیم که آن‌ها در یک برنامه ۲۰ ساله به توسعه دست یافتند، چرا که بین قوه مجریه، قوه مقننه و تمامی افراد اختلاف نظری در خصوص تحقق برنامه نوشته شده وجود نداشته است.

او اضافه کرد: گاهی اوقات برنامه‌های موجود در کشور یک ساله هستند و اصولا عادت نکرده ایم که خیلی نگاه به برنامه چشم انداز حتی در مجلس و دولت داشته باشیم، یعنی برنامه محور نبوده ایم تا بتوانیم براساس آن عمل کنیم؛ بنابراین این موضوع یک مشکل اساسی است و تا زمانی که اعتقاد در نظر و عمل به وجود نیاید به توسعه دست نخواهیم یافت.

مرتبط ها
نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
تورهای مسافرتی آفری
  • نظرسنجی

    از بین پیامدهای منفی آموزش مجازی، کدام عارضه در میان دانشجویان جدی‌تر است؟

    افت شدید علمی
    کاهش مهارت‌های ارتباطی
    یکنواختی و دلزدگی از آموزش
    اعتیاد به اینترنت
    مشاهده نتایج