تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/04/30 - 08:23
کد خبر: 402437

بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز درپی امنیتی شدن مطالبات مردم خوزستان

انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز در مورد مسائل مردم خوزستان اعلام کرد: امنیتی شدن مطالبات مردم و برخورد‌های سخت و خشن تاثیری در بهبود اوضاع فعلی نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز در مورد مسائل مردم استان خوزستان نوشت: باتوجه به وضعیت غیرقابل تحمل و اضطراری این استان بر تمام مسئولان لازم و واجب است که هرچه زودتر اقدامات جدی و بادوامی را جهت برقراری آرامش نسبی و رفع مشکلات مردم این منطقه انجام داده و از شکل گیری بحران‌های جدید در مناطق مشابه جلوگیری به عمل آید.

متن بیانیه به شرح زیر است:

در ضرورت شکل گیری حکومت‌ها و سپردن اختیار امور و اداره‌ی جامعه به دست حاکمان یکی از مولفه‌های مهم، تامین نیاز‌هایی است که مردمان به تنهایی نمی‌توانند از پس آن برآیند. واضح است که یکی از حقوق و نیاز‌های ابتدایی شهروندان جامعه تامین احتیاجات اولیه آنان مانند آب، غذا، مسکن و... بوده که برای ادامه‌ی زندگی و بقا ضروری است.

در حکومت اسلامی هم از آنجایی که توصیه ویژه جهت توجه مضاعف به مناطق محروم و مردم مستضعف شده است پیگیری و تحقق احتیاجات آنان از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

اما مع الاسف شاهد آن هستیم که استان خوزستان پس از ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی و با گذشت ۳۳ سال از دوران دفاع مقدس با وجود اینکه سهم بسیاری را در تولید فرآورده‌های نفتی و تقویت اقتصاد ملی دارا بوده، اما عایدی چندانی از این ثروت عظیم نداشته و هنوز با مشکلات عدیده‌ای مانند ریزگرد‌ها و بیکاری و بی آبی روبرو است.

اگر بخواهیم وضعیت فعلی خوزستان را آسیب شناسی کنیم باید به دو مورد مهم که در ایجاد شرایط وخیم و حاد فعلی سهم داشته اند اشاره کنیم که یکی از آن‌ها نگاه مرکزگرایانه و دیگری مدل توسعه تک جانبه است.

منظور از نگاه مرکزگرایانه این است که در طول چندین سال متوالی در توزیع و تخصیص امکانات و بودجه برای آبادانی کشور رویکرد عادلانه و متوازنی در پیش گرفته نشده و عمده‌ی توجه و امکانات به استان‌های مشخصی اختصاص یافته و مناطق محروم سهم به مراتب کمتری از این منابع داشته اند که حاصلش وضعیت دشوار و بحرانی فعلی در استان‌های مثل خوزستان و سیستان و بلوچستان و... است.

دیگر مولفه‌ی دخیل در شکل گیری چنین وضعیت نابسامانی مدل توسعه تک جانبه است که با اسلوب فن سالارانه و غیرکارشناسی و بی توجه به مسائل زیست محیطی صورت گرفته است. در زمانه‌ای که بسیاری از کارشناسان در نقاط مختلف جهان پیوست‌های محیط زیستی را یکی از ضرورت‌های مهم طرح‌های توسعه و عمرانی قلمداد می‌کنند در مناطقی مثل خوزستان طرح‌هایی مثل احداث بی رویه سد‌ها و طرح‌های انتقال آب با رویکرد تکنوکراتی و با نادیده گرفتن جوانب محیط زیستی به انجام رسیده که وضعیت اسف بار فعلی را بوجود آورده است.

حال که نتیجه‌ی چنین رویکردی ایجاد نارضایتی و فراهم آمدن شرایط مشقت بار برای مردم تشنه و ستم دیده خوزستان شده است مسئولان بجای آنکه هرچه زودتر در پی حل و رفع مشکلات برآمده باشند تا زمانی که اعتراضات به حق مردم به نقطه جوش نرسیده اقدام تاثیرگذاری انجام نداده اند؛ بطوری که اخبار بسیار ناگوار و جانکاهی مبنی بر کشته شدن چند تن از شهروندان این استان نیز به گوش می‌رسد که قلب هر انسان آزاده‌ای را درهم می‌فشارد و مصیبتی بالای مصیبت‌ها و ننگی بالای ننگ‌های مدیریتی است. پرواضح است که امنیتی شدن مطالبات مردم و برخورد‌های سخت و خشن راه به جایی نبرده و تاثیری در بهبود اوضاع فعلی نخواهد داشت.

از این رو باتوجه به وضعیت غیرقابل تحمل و اضطراری این استان بر تمام مسئولان لازم و واجب است که هرچه زودتر اقدامات جدی و بادوامی را جهت برقراری آرامش نسبی و رفع مشکلات مردم این منطقه انجام داده و از شکل گیری بحران‌های جدید در مناطق مشابه جلوگیری به عمل آید.

همچنین لازم است که قوه قضائیه با بررسی ترک فعل‌ها و کم کاری‌های صورت گرفته به عنوان مدعی العموم اقدام به پیگیری حقوق مردم مظلوم خوزستان نموده و با کاستی‌های صورت گرفته برخورد نماید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top