گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 402452

مهارت‌آموزی به معنای نه به سربازی نیست!

عضو هیئت علمی دانشگاه علمی و کاربردی گفت: برخی افراد از اوایل دهه ۹۰ به دنبال جایگزینی طرح مهارت‌آموزی به جای سربازی بودند، اما این طرح به معنای نه به سربازی نیست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسکانیوز، سربازی وظیفه یا خدمت وظیفه عمومی چند هدف را دنبال می‌کند که یکی از اهداف این است که امکان مشارکت مردم را در دفاع از کشور فراهم کند. از سوی دیگر چند سالی است پیشنهاد شده مهارت آموزی را جایگزین آموزش‌های صرفا تئوری کنند. در چند روز گذشته محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از امکان فراگیری آموزش‌های مهارتی برای سربازان در این دانشگاه در قالب پودمانی و با امکان دریافت مدرک خبر داده بود. 

همایون روحیان با اشاره به برگزاری آموزش‌های مهارتی برای سربازان در دانشگاه علمی و کاربردی بیان کرد: این دانشگاه از حدود ۳ سال پیش، از همکاری با معاونت وظیفه و مهارت آموزی نیروهای ستاد کل برای مهارت آموزی سربازان استقبال کرده است. 

وی ادامه داد: معاونت وظیفه و مهارت آموزی نیروهای ستاد کل نیز موضوع مهارت آموزی را مورد توجه قرار داده و طرحی در دست تدوین است تا بتوانیم سربازان عمومی را به مهارت‌های خاص نزدیک کنیم.

وی با تاکید بر مطالعات علمی درباره طرح مهارت آموزی سربازان عنوان کرد: تحقیق و تدوین این طرح توسط دانشگاه علمی و کاربردی در حال انجام است. درباره این طرح باید مطالعات کاملی و جامعی صورت بگیرد و به صورت قانونی درآید تا با تغییر مدیریت در دانشگاه یا معاونت مربوطه، رها نشود.  

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علمی و کاربردی حوزه صف و ستاد و گستردگی در استان‌ها دارد و می‌تواند در این خصوص کمک کننده ستادکل باشد، گفت: در حال حاضر پادگان‌های مرزی برای ماموریت‌های ویژه حوزه امنیت و نظامی و انتظامی کشور بسیار گسترده است. سربازان در این پادگان‌ها برای پاسداشت از مرزهای هوایی، دریایی و زمینی و جغرافیایی حضور دارند که باتوجه به شعب دانشگاه در شهرهای مختلف، امکان حضور آنها در دوره‌های مهارت آموزی به وجود می‌آید.

وی در پاسخ به این پرسش که انتخاب نوع  آموزش مهارت به چه عواملی بستگی دارد، گفت:  مهارت به سربازان با توجه به فیزیک جسم و علایق آنها تقسیم بندی می‌شوند.  همچنین پتانسیل فیزیکی محیط یعنی محل برگزاری دوره و تجهیزات لازم پادگان‌ها یا مراکز آموزشی و تخصصی مراکز  نیز در نظر گرفته می‌شود. 

وی با بیان اینکه شرایط آموزشی و محیط پادگان نیز در انتخاب تدریس نوع مهارت اثر گذار است، گفت: مهارت‌های مورد آموزش، انواع مختلفی از جمله مهارت زندگی یا بر اساس نیازهای کشور در بخش های نرم افزار و سخت افزار آموزش داده می‌شوند.

وی طرح مهارت آموزی سربازان را مفید دانست و گفت: این طرح به معنای نه به سر بازی نیست. برخی از افراد یا جریانات از اوایل دهه ۹۰ به دنبال جایگزینی این طرح به جای سربازی برای پسران بودند. فردی که مشغول سپری کردند دوران سربازی است، می‌تواند هم زمان موضوعات مهارت آموزی و اشتغال خود را دنبال کند. به احتمال فراوان در اتمام دوره گواهینامه‌ای به افراد داده می‌شود که می‌توانند در به دست آوردن شغل به آنها کمک کند.

وی با بیان اینکه دوره‌های مهارت آموزی برای کادر و سربازان عمومی اجرایی می‌شود، گفت: به عنوان مثال فردی در بخش حسابداری ارتش‌ها سال‌ها فعالیت داشته و با شرکت در این دوره‌ها قصد دارد که به صورت علمی و مهارتی این رشته را مطالعه کند. همچنین نیروی وظیفه عمومی با محدوده سنی ۱۸ تا ۲۰ سال، تقریبا در هیچ حوزه‌ای مهارت ندارد؛ هدف این دوره‌ها هستند.

وی در پایان با بیان اینکه دانشگاه‌ها به نوعی مرجع تربیت نیروی انسانی هستند، خاطرنشان کرد: استفاده بهینه از نیروی انسانی به عنوان پتانسیل بالقوه، مورد توجه دانشگاه علمی و کاربردی است.

مرتبط ها
نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
تورهای مسافرتی آفری
  • نظرسنجی

    کدام یک از عوامل زیر می‌تواند در ارتقای صنعت خودروسازی کشور نقش بیشتری را ایفا کند؟

    ایجاد بازار رقابتی
    ممنوعیت واردات
    آزادسازی واردات
    آزادسازی قیمت
    سرمایه‌گذاری خارجی
    مشاهده نتایج