تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/05/03 - 12:45
کد خبر: 402811

انتقادات بی پرده روحانی: مصوبه مجلس دست و پای ما را در مذاکرات بست

روحانی گفت: اگر جنگ اقتصادی سال ۹۷ و کرونا نبودند قیمت ارز با روند سابق ادامه پیدا می‌کرد و الان نرخ دلار حدود ۵ هزار تومان بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرآنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز یکشنبه در مراسم شصت و یکمین مجمع عمومی عادی سالانه بانک مرکزی اظهار کرد: بدهی دولت به بانک مرکزی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ کاهش پیدا کرده است. این بدهی در سال ۹۹ هم نسبت به ۹۸، باز هم کاهش یافته است.

روحانی گفت: پایه پولی هم زمانی رشد می‌کند که بانک مرکزی ناچار می‌شود که ذخایر ارزی خودش را بالا ببرد؛ ذخایری که کاملا در اختیار و دسترسش نبود. در این زمینه البته بی انضباطی دولت نبوده بلکه مشکل دیگری بوده است.

وی ادامه داد: وقتی منابع بانک مرکزی مسدود و تحریم می‌شود، بانک مرکزی ناچار خواهد شد که از این منابع استفاده کند درحالی که این منابع را به راحتی نمی‌تواند در بازار استفاده کند.

اهم اظهارات رئیس جمهور را در ادامه به نقل از مهر بخوانید؛

* در سال ۹۷ ما وارد شرایط جدید شدیم. من از همه مدیران، مسئولین و اقتصاددانان کشور می‌خواهم که ماجرای سال ۹۷ به بعد را برمبنای واقعیت های موجود برای مردم تشریح کنند.

* حوادث سال ۹۷ مربوط به دولت دوازدهم نمی‌شود. یک زمان دولت دوازدهم تصمیم گیری می‌کند و اقدامی را انجام می‌دهد یا اینکه یک زمانی دولت داوزدهم تصمیم می‌گیرد که از برجام خارج شود یا اینکه یک اقدام اقتصادی خاصی را انجام دهد؛ اما در ماجرای سال ۹۷ اینگونه نبود.

* اگر جنگ اقتصادی سال ۹۷ و کرونا نبودند قیمت ارز با روند سابق ادامه پیدا می‌کرد. اگر آن جنگ و کرونا نبودند، الان نرخ دلار حدود ۵ هزار تومان بود.

* اینکه برخی افراد در جامعه فکر می‌کنند دولت در این زمینه مقصر بوده و یک بدهکاری دارد صحیح نیست. دولت بدهکاری ندارد، دولت بر مبنای روال کار خودش کار را انجام داده و پیش برده است. یک جنگ اقتصادی بر ما تحمیل شده است. جنگ اقتصادی بی‌نظیر در تاریخ ایران و شاید کم نظیر در تاریخ جهان.

* چه زمانی یک جنگی بر ما تحمیل شود که جلوی فروش یک بشکه نفت را بگیرد. یک زمانی در مقطع سال ۹۰ و ۹۱ تحریم‌هایی بود که می‌گفت فقط باید یک میلیون بشکه نفت صادر شود. اما اینکه حتی یک بشکه نفت فروش نرود و کل نفت ایران در تیغ تحریم قرار بگیرد و کل عملیاتی بانکی مشمول تحریم شود و کل منابع ما یکجا مسدود شود، اتفاقی بی‌نظیر است.

* سال‌های ۹۰ و ۹۱ یک راه‌هایی برای فعالیت‌های بانکی وجود داشت و از ۹۲ نیز با توافق موقت یک گشایشی ایجاد شد اما اینکه تمام راه های بانکی و تجاری ما مسدود شود، تاریخ کشور ما سراغ ندارد.

*اگر دو کار در اواخر سال ۹۹ انجام شده بود شرایط ما بهتر بود یکی توافق و دیگری FATF .

*مصوبه مجلس دست و پای ما را در مذاکرات بست؛ در غیر این صورت ما در پایان ۹۹ توافق کرده بودیم؛ سند آن موجود و توافق اجمالی بین ما و ۵+۱ روشن است.

*در FATF دولت کار خود را انجام داد و ما از لیست سیاه خارج شدیم؛ اکنون FATF در اختیار دولت نیست و یک جای دیگر گیر کرده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top