تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/05/03 - 14:45
کد خبر: 402828

یک ملت منتظر اقدامات دولت انقلابی هستند

ایشان با انتقاد از وضعیت تالاب هورالعظیم اظهار کرد: متاسفانه امسال تنش آبی همه خوزستان را در بر گرفته و دولت وظایف اولیه خود در قبال طبیعت و تامین آب‌های زیست محیطی را انجام نمی‌دهد و گویی حق‌الناسی در کار نیست. کمبود آب ناشی از احداث سد در مسیر رودخانه‌های منتهی به این تالاب آسیب‌های جبران‌ناپذیری به این زیستگاه وارد کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» سپهر قاسمی عضو هسته تخصصی عدالت شهری بسیج دانشجویی استان فارس گفت: صف‌های پروپاگاندای آب‌فروشی در خوزستان – دغدغه دولت‌مردان بی دغدغه – تالابی که در آتش بی‌تدبیری مسئولین می‌سوزد – کیف درس یا دبه آب. مسئله این است – خوزستان با این عطش تا کی دوام می‌آورد – از بی‌آبی دارد سیل می‌آید.

سپهر قاسمی عضو هسته تخصصی عدالت شهری بسیج دانشجویی استان فارس ضمن اشاره به معضلات اخیر خوزستان به بررسی آن پرداخت: متاسفانه در سالیان اخیر کمبود آب در کشور به معضلی بزرگ تبدیل شده؛ هم‌چنین در بسیاری از نقاط کشور من‌جمله سیستان‌ و بلوچستان و خوزستان از کمبود آب سالم و آشامیدنی رنج می‌برند و حتی حدود ۲۰ درصد از مردم سراسر دنیا نیز به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و در بسیاری از روستاها برای تامین آب آشامیدنی ساکنین محل نیازمند خروج از محدوده خود هستند و گاهی منبع آب سالم با محل زندگی آنها ساعت‌ها فاصله دارد و ناچار به پیاده روی بسیار جهت تامین آب شرب هستند.

وی ضمن اشاره به وضعیت خطرناک آبی خوزستان، بیان داشت: مردم در بسیاری از شهرهای خوزستان در صف‌های آب‌فروشی می‌ایستند تا آب خریداری کنند و این مساله، فاجعه است.

ایشان با انتقاد از وضعیت تالاب هورالعظیم اظهار کرد: متاسفانه امسال تنش آبی همه خوزستان را در بر گرفته و دولت وظایف اولیه خود در قبال طبیعت و تامین آب‌های زیست محیطی را انجام نمی‌دهد و گویی حق‌الناسی در کار نیست. کمبود آب ناشی از احداث سد در مسیر رودخانه‌های منتهی به این تالاب آسیب‌های جبران‌ناپذیری به این زیستگاه وارد کرده است.

وی در ادامه گفت: گزارش‌ها حاکی از آن است که خشک شدن بخش‌های وسیعی از این زیستگاه نقش مهمی در به راه افتادن توفان ریزگردی و گرد و خاک در منطقه دارد. به‌علاوه زیرمجموعه‌های شرکت ملی نفت ایران در این منطقه با جاده‌سازی غیرضروری، عدم رعایت عرض مورد توافق درباره جاده‌ها، دفع پسماندهای حاصل از حفاری چاه‌ها و پساب‌های تخلیه ‌شده در تالاب، به محیط‌زیست این تالاب آسیب زده‌اند. به دنبال فعالیت‌های صنعت نفت در منطقه، ارتباط آبی بین بخش‌های مختلف تالاب هورالعظیم برقرار نیست و به همین دلیل این تالاب متاسفانه در برخی قسمت‌ها به حالت مرداب درآمده‌ است.

قاسمی بیان داشت: در حال حاضر آب کارون توان ورود به خلیج‌فارس را ندارد و آب ‌شور دریا، کارون را پس می‌زند و وارد کارون می‌شود و این تعادل همیشگی به‌نحوی تحت تاثیر قرار می‌گیرد که نخلستان‌های آبادان و خرمشهر و اروندکنار در حال نابودی است. حتی وزارت نیرو نیز اقدام به ایجاد سد جهت قطع ارتباط کارون با دریا کرده است که سبب بروز مشکلات زیست محیطی جدی شده است.

وی افزود: در حال حاضر کارون نیمه‌جان و از نفس افتاده حتی توان تأمین آب شرب کارون‌نشینان را ندارد و این ابتدای نابودی کرخه به دلیل فشار کارون است به طوری که تأمین آب شرب اهواز، آبادان، خرمشهر و شهرهای ساحل کارون به جای کارون بر گردن کرخه افتاده است.

وی تصریح کرد: ایراد وارده در مدیریت منابع آبی است که به صورت منطقه‌ای و گاهی به صورت غیرعلمی انجام می‌شود.

وی ضمن محکوم کردن حل معضلات آب به صورت منطقه‌ای؛ بیان داشت: آب‌های جاری در خوزستان کم نیست و این استان توانایی تامین آب خود را به طور کامل دارد اما باید مدیریت منابع آبی به طور ملی و در راستای اهداف کلان سیاست‌گذاری شده انجام شود.

سپهر قاسمی در پایان بیان داشت: دولت در ادوار مختلف نسبت به موضوع تامین آب در مناطق یاد شده راهکارها و پیشنهاداتی داده است، و تامین آب همواره یکی از اساسی ترین دغدغه های دولت و نمایندگان مجلس به شمار می آمده است اما افسوس که در حد دغدغه باقی مانده است و همچنان عدم مدیریت صحیح آب مشکل اصلی کشور به شمار می‌آید. به‌هر‌حال هرچند وظیفه اصلی برنامه ریزی و تنظیم قوانین در مورد تامین و مدیریت آب به عهده دولت و مجلس است اما مردم نیز باید به وظیفه شهروندی و انسانی خود عمل کنند و مصرف صحیح و اصولی آب در زندگی را سرلوحه خود قرار دهند، زیرا در صورت بی توجهی و غفلت مردم از این موضوع به زودی شاهد خشک‌سالی و بحران بی آبی در سراسر کشور خواهیم بود.


روحانی عدم لغو تحریم‌ها را به گردن مجلس انداخت
download

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top