تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/05/03 - 14:59
کد خبر: 402833

چگونه انتخاب رشته موفقی برای قبولی در دانشگاه داشته باشیم؟

یک دکتری تخصصی مشاوره درباره نحوه صحیح انتخاب رشته برای قبولی در دانشگاه توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حمید خاکباز دکتری تخصصی مشاوره و روانشناسی، درباره انتخاب رشته داوطلبان کنکوری ۱۴۰۰ اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های فعلی داوطلبان کنکوری و خانواده آن‌ها این است که بلافاصله بعد از مشاهده اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری از سمت سازمان سنجش میزان دغدغه و نگرانی و استرس شان برای نحوه درست انتخاب رشته افزایش خواهد یافت.

او افزود: برای انتخاب رشته رعایت چند نکته لازم و ضروری است. برای مثال، داوطلبان بایستی در زمان انتخاب رشته حتما یک تحقق کامل و جست و جوی زیادی از داوطلبان قبول شده دانشگاه‌های سراسری سال‌های گذشته، معلمان و مشاوران داشته باشند.

خاکباز تصریح کرد: داوطلبان باید اطلاعات کامل و همه جانبه از رشته‌های کنکور سراسری و رتبه و تراز قبولی در آن‌ها به دست می‌آورند و به هیچ عنوان اسیر فضاسازی تبلیغاتی موسسات سودجوی کنکور نشوند؛ چرا که وقتی برخی از موسسات میزان استرس و نگرانی داوطلبان را می‌بینند احتمال دارد که از آب گل آلود ماهی بگیرند و به نفع خود عمل کنند، یعنی با دریافت هزینه زیاد از داوطلبان آن را فریب قبولی در رشته‌های مورد علاقه و دانشگاه‌های برتر دهند.

دکتری تخصصی مشاوره و روانشناسی ادامه دهند: داوطلبان کنکوری باید از معلمان، داوطلبان پذیرفته سال‌های گذشته، دوستان، خانواده و ... برای انتخاب رشته صحیح و مناسب کمک بگیرند تا بتوانند اطلاعات بهتری کسب کنند.

او گفت: داوطلبان باید در خصوص علایق و سلایق و بازار کار و رشته‌های دانشگاهی اطلاعات کاملی به دست آورند. همچنین لازم است تا متقاضیان بعد از انتشار دفترچه انتخاب رشته از سوی سازمان سنجش به خوبی به مطالعه آن بپردازند تا بتوانند با قواعد و ضوابط آن آشنا شوند.

خاکباز با بیان اینکه خانواده‌ها نقش اساسی و اصلی در جهت انتخاب رشته دانشجویان دارند، تاکید کرد: خانواده‌ها باید حامی فرزندان خود باشند و آن‌ها را در زمینه انتخاب رشته کمک کرده و سعی کنند تا آخرین مرحله زندگی دانشجو یعنی پذیرش یا عدم پذیرش آن‌ها در کنکور همراهشان باشند.

به چه رشته‌های دانشگاهی علاقه‌مند هستید؟

بیش از صد‌ها رشته دانشگاهی وجود دارد که هر یک دارای شاخه‌ها و زیرشاخه‌های مختلفی هستند که در نهایت به چند شغل خاصی منتهی خواهند شد. اما اگر بخواهیم یک دسته‌بندی درست‌تر برای انتخاب رشته مورد علاقه دانشگاه داشته باشیم، می‌توانیم رشته‌ها را بر اساس مواردی مثل فنی، تئوری، محاسباتی، پزشکی و… دسته‌بندی کنیم. این دسته‌بندی بهتر می‌تواند روی شناخت استعداد‌ها و ویژگی‌های فردی شما در ارتباط با رشته مورد علاقه شما، توسط خود شما تأثیر بگذارد.

برخی افراد هستند که به رشته‌هایی که با کار جسمی و فنی همراه است وارد شغلی در همین زمینه شوند. یا برخی افراد دنبال پشت میز نشستن و شغل کارمندی و فعالیت در یک شرکت هستند که رشته‌هایی مثل حسابداری، مدیریت و… را انتخاب می‌کنند. پس می‌توان نتیجه گرفت که ابتدا باید روی این موضوع فکر کنید که به چه رشته‌هایی علاقه‌مند هستید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top