تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/05/04 - 15:10
کد خبر: 402947

مدیریت وزارت علوم در دست بقایای جبهه مشارکت

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران می‌گوید اداره وزارت علوم در ۸ سال گذشته، در دست بقایای جبهه منحله مشارکت بوده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسکانیوز، دولت سیزدهم کمتر از ۲۰ روز دیگر درحالی کار خود را آغاز می‌کند که با چالش‌های متعددی در زمینه مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مواجه خواهد شد. یکی از اصلی‌ترین این چالش‌ها، ساماندهی نظام آموزش عالی کشور است که سکاندار وزارت علوم باید عزمی جدی در تغییر و تحولات ساختاری در این نظام داشته باشد. درواقع وزیر علوم در دولت آینده باید از ویژگی‌ها و توانایی‌هایی برخوردار باشد که بتواند بار نظام آموزش عالی کشور را به خوبی بردوش بکشد.

در همین ارتباط، محمدصادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره ویژگی‌های وزیر علوم در دولت سیزدهم اظهارکرد: متاسفانه در ۸ سال گذشته، دانشگاه‌های کشور دست مدیرانی بوده است که عمدتا گرایش افراطی اصلاح طلبانه با گرایش به جبهه مشارکت سابق داشته‌اند به طوری که این افراد، صحنه دانشگاه را به اجرای سند۲۰۳۰ و مباحثی از این دست تبدیل کردند. به همین دلیل، عموم دانشگاه‌های کشور با رکود علمی شدید مواجه شده‌اند.

وی افزود: به عنوان مثال دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر کشور، در رتبه بندی جهانی دانشگاه‌ها با افت شدیدی مواجه شده و تمامی شاخص علمی و پژوهشی کاهش جدی داشته است. درواقع دانشگاه‌ها در ۸ سال گذشته، به مکانی برای یارکشی نیروهای وابسته جبهه منحله مشارکت و تحمیل افراد فاقد صلاحیت به عنوان عضو هیئت علمی تبدیل شدند.

کوشکی ادامه داد: وزیر علوم دولت سیزدهم در وهله اول باید بر ساختار وزارت علوم و دانشگاه‌ها مسلط باشد؛ اینکه فردی از دانشگاه کوچکی در یکی از شهرستان‌های کشور بخواهد سکاندار وزارت علوم شود، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست؛ زیرا شناخت این فرد از ساختار وزارت علوم، شاید ۲ الی ۳ سال طول بکشد. به همین دلیل وزیر علوم دولت سیزدهم باید تسلط کافی را بر ساختار وزارت علوم داشته باشد.

دانشگاه‌ها به محل جذب نیرو از جبهه مشارکت تبدیل شده‌اند

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه وزیر علوم آینده باید به طور جدی فردی انقلابی باشد، تصریح کرد: وزیر علوم جدید باید دانشگاه‌های کشور را از وضعیت فعلی نجات ندهد زیرا دانشگاه‌ها به محل جذب نیرو از جبهه مشارکت تبدیل شده‌اند و همراهان و یاران وابسته به بخش افراطی اصلاحات به عنوان اعضای هیئت علمی، بدون هیچگونه صلاحیت و ضابطه‌ای به برخی دانشگاه‌ها تحمیل شده‌اند.

وی گفت: شرایط فعلی برای وضعیت علمی دانشگاه‌های کشور فاجعه بار است و وزیر علوم آینده باید به قدری قاطعیت داشته باشد که با تخلفات گسترده در حوزه جذب هیئت علمی به صورت قاطعانه برخورد کند و افرادی که از دانشگاه‌های خارجی درجه سه و چهار به عنوان هیئت علمی جذب شده‌اند را کنار بزند.  برخی از این افراد از سوی هیئت جذب تایید نشده‌اند اما با فشار بقایای جبهه مشارکت، حکم هیئت علمی برای آن‌ها خورده است.

وزارت علوم نیاز به خانه تکانی دارد

کوشکی با تاکید بر اینکه وزیر علوم جدید باید وزارت علوم را خانه تکانی کند، اضافه کرد: وزیر علوم باید کاری کند تا دانشگاه از محل جذب یاران جبهه مشارکت، به مکانی علمی تبدیل شود. درواقع دانشگاه باید جایی باشد که افراد به جای وابستگی به طیف سیاسی خاص، به دلیل صلاحیت‌های علمی در آن حضور داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران یادآور شد: وزیر علوم جدید باید فرد تحول خواه باشد و بتواند از نیروهای تحول خواه در بدنه وزارت علوم حمایت کند تا دانشگاه‌ها بتوانند پاسخگوی نیازهای کشور باشند. دانشگاه‌ها از محل تولید مدرک، باید به مکانی برای پاسخگویی به نیازهای کشور تبدیل شوند و افرادی که در دانشگاه تربیت می‌شوند به جای فارغ التحصیلان بیکار، باید حلال مشکلات کشور باشند.

وی با بیان اینکه وزیر علوم باید از نیروهای آشنا به وزارت علوم و نظام دانشگاهی استفاده کند، افزود: تجربیات وزیر علوم باید به جای بُعد استانی، بُعد ملی داشته باشد. وزیر علوم دولت دوازدهم عملا مترسک بود و وزارت علوم به طور کامل دست بقایای جبهه مشارکت بود؛ به همین دلیل مسئله علم در این وزارتخانه هیچ اهمیتی نداشت و موجب شد تا در چندسال گذشته، با پسرفت علمی و پژوهشی مواجه شویم.

کوشکی در پایان خاطرنشان کرد: وزیر علوم به طور بالقوه این قدرت را دارد که در برابر نگاه سیاسی و جذب افراد فاقد صلاحیت در دانشگاه‌ها بایستند؛ اما باید ببینیم که وزیر علوم دولت جدید، شجاعت و قاطعیت استفاده از این قدرت را دارد یا خیر. عملکرد بیشتر مسئولان وزارت علوم در طول ۸ سال گذشته خلاف قانون بوده است؛ به همین دلیل وزیر علوم این قدرت را دارد که با تخلفات عدیده این وزارتخانه برخورد داشته باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
شعار جالب دانشجویان آمریکایی به زبان فارسی/ مرگ بر اسرائیل در دل دانشگاه‌های آمریکا +فیلم
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top